Gamla enstånkor

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha sr500 -79 https://www.blocket.se/annons/skane/yamaha_sr500_79/100726349

Fint skick på den här då. Å en 500 är det så nu snackar vi. Kick har den också.


Riktigt fin!

Vi har sett oxiderade as med delar borta och trista brister för samma pengar.
Den där lär gå snabbt.



Det gjorde inte denna:


Screenshot_20220506-060346_Samsung Internet.jpg




Börjar förra generationens drömhojar tappa i pris?

Denna är prissatt så att i vart fall engelsmännen inte behöver segla hit och lägga vantarna på den.
Dom har egna i den prisklassen.

Just nu känns det som G80 värderas högst på USA-marknaden - men då ställs det sjuka Concours d' Elegance-krav på renoveringarna. Där är inte detta exemplaret.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Väl talat, det måsta jag erkänna. Men jag är inte bitter....
Det skulle jag vara om jag skulle ha betalt 20000kr för en gammal cb250 -82 eller nåt liknande. Jag skulle bli irriterad varje gång jag såg den. Att betala mer än man tycker nåt är värt känns bara fel. Så jag väntar till priserna normaliseras, eller jag vinner 20 miljoner på Lotto. Då kan jag strunta i vad saker kostar.
Helt ärligt nu.

Priserna kommer inte normaliseras. Vi är i en global inflationsspiral med stora problem i alla led i försörjningskedjan. Det blir inte billigare. Tvärtom.

Dina pengar tappar värde varje dag. Köp nu, lev snålt ett par månader och ha kul med din nya hoj.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Börjar förra generationens drömhojar tappa i pris?
Jag tror faktiskt det.
Ålderskurvan förskjuts, och då förskjuts också objekten som man kan relatera till, och känna att hjärtat bankar för.
Som den där hojen i exemplet, jag kan inte placera den i min relationsdatabas (jag är född ca 1970).
Så för mig blir den bara gammal, men inte automatiskt åtråvärd.
Jag ser samma tendens på mopedsidan, fina gamla reliker säljs för låga priser, men 70 och 80-tal har en uppåtgående kurva.
Min barn kanske ändå inte kommer att älska mig för min samling tvåhjulingar? :unsure:
 
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Jag tror faktiskt det.
Ålderskurvan förskjuts, och då förskjuts också objekten som man kan relatera till, och känna att hjärtat bankar för.
Som den där hojen i exemplet, jag kan inte placera den i min relationsdatabas (jag är född ca 1970).
Så för mig blir den bara gammal, men inte automatiskt åtråvärd.
Jag ser samma tendens på mopedsidan, fina gamla reliker säljs för låga priser, men 70 och 80-tal har en uppåtgående kurva.
Min barn kanska ändå inte kommer att älska mig för min samling tvåhjulingar? :unsure:
Så är det nog. Så nu är det bara att handla 80 och 90-tals hojar innan det är försent! ??
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med där. Samma på bilsidan och troligen allting som rider på nostalgivågen. Jag är också född ca 1970 (ja, eller exakt) och känner väl igen tendenserna hos generationskamraterna. Femtiotalsjänkare är föräldragenerationen, kompisarnas storkusiner gillar Amazon och Chevelle, vi själva fokuserar på BMW 635CSi och de störande småkusinerna och glina i barndomsgrannskapet suktar efter en 500SL.

Likadant på moppe- eller hojsidan.

Priserna kommer att rasa när innehavarna eller deras dödsbon säljer av sin generations samlarobjekt. Sedan är det nog snarare antalet kvarvarande exemplar som ger värdet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Helt ärligt nu.

Priserna kommer inte normaliseras. Vi är i en global inflationsspiral med stora problem i alla led i försörjningskedjan. Det blir inte billigare. Tvärtom.

Dina pengar tappar värde varje dag. Köp nu, lev snålt ett par månader och ha kul med din nya hoj.
Det kan ju bli som med aktiemarknaden, eller bostäder. Samma fenomen där, man har vant sig vid en uppåtgående trend under många år. Oavsett var man köper för så kan man sälja för ett högre pris om ett år. Men det behövs bara att någon eller några måste sälja och sänker priset, då måste resten hänga på för att inte bli sittande med osäljbara objekt. Framtiden får utvisa.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Håller med där. Samma på bilsidan och troligen allting som rider på nostalgivågen. Jag är också född ca 1970 (ja, eller exakt) och känner väl igen tendenserna hos generationskamraterna. Femtiotalsjänkare är föräldragenerationen, kompisarnas storkusiner gillar Amazon och Chevelle, vi själva fokuserar på BMW 635CSi och de störande småkusinerna och glina i barndomsgrannskapet suktar efter en 500SL.

Likadant på moppe- eller hojsidan.

Priserna kommer att rasa när innehavarna eller deras dödsbon säljer av sin generations samlarobjekt. Sedan är det nog snarare antalet kvarvarande exemplar som ger värdet.
Jag är född några år senare (-74) men har ändå en viss relation till fordon från 70-talet. Min första moppe var en Suzuki K50 från -79 och min första bil var en 240 från -77. Visst drömde man om 90-talets Gixxers, ZXR och FZR när man kommit över moppeåldern, men fordon från 70-talet är ju väldigt mycket charmigare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller med där. Samma på bilsidan och troligen allting som rider på nostalgivågen. Jag är också född ca 1970 (ja, eller exakt) och känner väl igen tendenserna hos generationskamraterna.
När jag körde folkrace stod en farbror och tittade på bilen brevid min, en PV, ägaren till den folkracebilen frågade om han var intresserad av den, varpå farborn svarade "Jag håller på att orginalrenovera en som var i sämre skick än den här, du har till och med takgöken kvar, den saknas på min och är jättesvår att få tag på"
Folkracebils ägaren sa, "Du får takgöken om du plockar loss den och tejpar hålet du kan låna mina verktyg"

En såg den som en värdefull klenod, den andra såg den som en billig skitbil att köra sönder.

Generationsfråga.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag, som är född 1970, höll inte på med motorcyklar efter mopedåren utan har alltid varit mer intresserad av bilar. Att hålla på med dragracing bland annat som starter har gjort att jag inte gillar raka fyror (eller skotrar) förutom Hayabusa som kunde gå fort utan att skära trumhinnorna i bitar.
Tittar man på utseendet på motorcyklar så fastnar mina ögon på XJR1300, GSX1400 och liknande så någon form av nostalgi verkar ha drabbat mig. När jag såg annonsen på den SR500 som dök upp nyss tänkte min hjärna "fan vilket bra pris", men jag behöver (!) inte fler fordon just nu.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det kan ju bli som med aktiemarknaden, eller bostäder. Samma fenomen där, man har vant sig vid en uppåtgående trend under många år. Oavsett var man köper för så kan man sälja för ett högre pris om ett år. Men det behövs bara att någon eller några måste sälja och sänker priset, då måste resten hänga på för att inte bli sittande med osäljbara objekt. Framtiden får utvisa.
Med tanke på att du inte haf råd att köpa en hoj för 15k så kanske du inte borde vara den som försöker förutse aktiemarknaden eller hojmarknaden.

Hade du haft någon koll på sådant hade du inte haft det lika jobbigt. Köp nu och sluta gnäll.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Med tanke på att du inte haf råd att köpa en hoj för 15k så kanske du inte borde vara den som försöker förutse aktiemarknaden eller hojmarknaden.

Hade du haft någon koll på sådant hade du inte haft det lika jobbigt. Köp nu och sluta gnäll.
Jag gör inte anspråk på att kunna förutsäga prisutvecklingen på vare sig aktier eller hojar, jag bara förklarar hur marknadsmekanismerna fungerar. Du kan ju inte vara omedveten om att efterfrågan och priser går upp och ned på dessa. Vi ser just nu inledningen på en sannolikt nedåtgående trend på både bostäder och aktier, beroende på kommande räntehöjningar och andra oroshärdar i världen. Det blir dyrare att låna pengar till bostad och mindre attraktivt att äga aktier när räntorna går upp. Det är inte orimligt att anta att detta även kommer leda till sänkta priser på t ex bilar och motorcyklar, då folk kommer ha mindre pengar över till sånt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Hej!
Jag behöver råd. Har blivit sugen på att köra mer grus och då blivit sugen på en något mindre hoj som komplement till min 1200GS.
Pratade lite på jobbet och det visar sig att en kollega har en DR650RSE från -93 han kanske vill sälja. Är det en vettig hoj att ta med på tex SMCs gruskurser och kunna utvecklas på eller ska jag leta upp något annat?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En sak jag ser är att många hojar säljs besiktade och körklara, jag har köpt många hojar till lågt pris som ökade ordentligt efter en lättare ( eller svårare ) renovering. Detta är ju också boostat av den nya besiktningsbefrielsen.

Folk har haft tid att fixa det sista på hojarna, som stått orörda i några år i garaget.

Personligen saknar jag mest de riktigt udda hojarna, flopparna, hojar med smalt användningsområde eller som bara är konstiga.

De finns knappt alls, inte ens dyrt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej!
Jag behöver råd. Har blivit sugen på att köra mer grus och då blivit sugen på en något mindre hoj som komplement till min 1200GS.
Pratade lite på jobbet och det visar sig att en kollega har en DR650RSE från -93 han kanske vill sälja. Är det en vettig hoj att ta med på tex SMCs gruskurser och kunna utvecklas på eller ska jag leta upp något annat?
En vettig hoj att ta med på SMC-s gruskurser är just 1200 GS...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hej!
Jag behöver råd. Har blivit sugen på att köra mer grus och då blivit sugen på en något mindre hoj som komplement till min 1200GS.
Pratade lite på jobbet och det visar sig att en kollega har en DR650RSE från -93 han kanske vill sälja. Är det en vettig hoj att ta med på tex SMCs gruskurser och kunna utvecklas på eller ska jag leta upp något annat?
Blir jättebra. Man har roligare utanför asfalten ju lättare hojen är.

Hur mycket vill han ha för den?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top