Galet halt i rondeller vid blött väglag.

Det finns flera saker som man som MC-förare bör VETA. Bla att det kan vara halt i rondeller, på brunnslock och vita streck... ..Sånt här tycker iaf jag att man som MC-förare måste ta höjd för när man är ute och kör. Du kan ju tex börja med att förutsätta att det är snorhalt i alla rondeller, så blir du inte överraskad om det skulle vara det.
Jo, du har en poäng. Att vara vaken och förutse sådant är en viktigt överlevnadsfaktor på två hjul.

Men nu är problemet att rondellerna (asfalten) är VÄLDIGT hala. Har själv fått bakhjulsläpp i 35 knyck i en sådan rondell när jag körde nästan rakt fram. Och man väntar sig inte en sådan sladd i mycket måttligt tempo, nästan helt utan nedlägg (= någon form av fel på underlaget).

Sedan finns ju det numera välkända fallet på E4 förra året när en 50-årig körlärare dammade av mitt på en raksträcka och dog, för att asfalten var snorhal. Det kan man inte heller ta höjd för - att asfalten på en sommarväg är mer hal än en snöig vinterväg. Så lite skit (mycket?) skall Trafikverket ha i den här frågan...

Det finns flera saker som man som MC-förare bör VETA. Bla att det kan vara halt i rondeller, på brunnslock och vita streck. Det kan även ligga rullgrus i kurvor eller så kan bilen framför tvärnita. Eller bilen som står till höger och skall ut på "din" väg plötsligt bara kör.

Sånt här tycker iaf jag att man som MC-förare måste ta höjd för när man är ute och kör. Du kan ju tex börja med att förutsätta att det är snorhalt i alla rondeller, så blir du inte överraskad om det skulle vara det.

Antar att du gjort bort dig i en rondell och fått en repa på hojen, och nu är du sur över att du skall få stå för självrisken?

Om det nu var "extra" halt i rondellen kan du påpeka detta för Vägverket (eller vilken myndighet som nu ansvarar för den rondellen) och så får de betala din självrisk. Har hört andra fall där folk fått igenom sånt här.

Bra inlägg! Som MC-pilot bör man veta vart det förmodligen är jävligt kasst grepp.

Tycker att man många gånger läser på detta forum att just stockholmare är förvånade över mycket saker i trafiken. Har rullgrus, diselspill och faktumet att polisen jagar fortkörare varit ett okänt faktum tills nyligen eller?

Edit: Är det så att VV lagt ut kass asfalt så är det ju givetvis så.

Jag kan nästan lova att det inte är billig asfalts som läggs i rondeller, där kostas det på rejält med olika lösningar annars hade det sett ut som en crossbana ganska omgående när 60tons ekipage vrider runt.

Det används ofta en plasttillsättning som gör bindemedlet elastiskt och ska återta formen om det deformeras. I Gävle har det testats med slagg istället för sten med bra resultat.

Samma med motorvägar osv som kan blöda igenom när det är nylagt. Tyvärr är asfalten uppbyggd så att den blir glansig när den är ny vilket slits bort efter ett tag, vilket självklart inte är nån tröst om man går omkull. Det är för att det är så mycket sten i asfalten och lite finmaterial. Ungefär som man bakar en deg och tar bort en del av mjölet.

Det är för att det ska bli en bra väg inte för att det ska bli billigt (vilket det såklart blir i längden när vägen inte behöver läggas om)

Ännu en sak är stenen som används. En starkare sten som porfyr (den röda) bryts inte sönder som billigare gråberg som blir taggig och vass utan poleras och blir hal.

Jag vet att asfaltsbranchen har koll på problemet med friktionen för motorcyklar.

Vägverket (eller vad fan de heter denna veckan) har en ny asfalt som de gärna använder i just rodeller. Denna är såphal vid regn!
De har även använt denna asfalt på vissa vägar med kännt resultat.

I Våras las ny asfalt på E4:an i östergötland och sörmland som var snorhal...
Jag körde ut på den nya beläggningen från en påfart med gamal beläggning, accelerade normalt inget tokgasande.....
När jag gled ut på E4:an började bakhjulet spinna...

Anmäl allt sådant till VV finns på deras sida, 3 dagar efter att beläggningen lagts sattes skyltar upp om halt vid vått väglag.... sedan ruggade de upp ytan till rätt friktionsvärde...

Det var ett dödsfall på E4:an i hjd med Trosa förra säsongen p.g.a denna jävla asfalt som de lägger ....

Idag klev jag ur bilen o skulle knata över den nylagda asfalten genom byn, ca 4 veckor gamal, hade foppa tofflor på mig (man kan ha det på landet foppa alltså) :), och det hade precis regnat... det var snorhalt höll på att dra i backen... kändes som att gå på is..... kolldade av en större yta ,, så att det inte var olja just där jag gick o det var lika halt över hela vägytan.....

Denna skit beläggning ska vi köra hoj på o VV pratar noll vision... JÄVLA NÖTTER..

Har EU krav på hal asfalt i rondeller???

Alldeles riktigt. Det finns tydligen en ök inom EU att använda denna typ av asfalt. Vet ej hur ök ser ut i detalj. Asfalten släpper ej igenom vatten på samma sätt som den asfalt vi är vana vid, det sipprar upp olja vid normal sommartempuratur samt den är allmänt väldigt mkt halare än den asfalt som normalt ligger på svenska vägar. Denna hala asfalt kan man träna på om man besöker bl a Grekland.

Alldeles riktigt. Det finns tydligen en ök inom EU att använda denna typ av asfalt. Vet ej hur ök ser ut i detalj. Asfalten släpper ej igenom vatten på samma sätt som den asfalt vi är vana vid, det sipprar upp olja vid normal sommartempuratur samt den är allmänt väldigt mkt halare än den asfalt som normalt ligger på svenska vägar. Denna hala asfalt kan man träna på om man besöker bl a Grekland.

De senaste 5 åren har jag gjort en kvarts miljon ton asfalt. Inget av dom har EU bestämt över.

Det kan vara grymt halt i rondeller: alltså kör sakta i rondeller, dessutom bör man alltid köra sakta i rondeller då Svensson kan glömma bort att kolla och köra ut framför en.

Visst bör man jobba på att få vägnätet säkert för motorcyklister, men just rondeller känns inte så högprioriterat då man ändå bör köra sakta där. Bättre då att få bort vajerräcken och liknande dödsfällor först.

I Våras las ny asfalt på E4:an i östergötland och sörmland som var snorhal...
Jag körde ut på den nya beläggningen från en påfart med gamal beläggning, accelerade normalt inget tokgasande.....
När jag gled ut på E4:an började bakhjulet spinna...

Anmäl allt sådant till VV finns på deras sida, 3 dagar efter att beläggningen lagts sattes skyltar upp om halt vid vått väglag.... sedan ruggade de upp ytan till rätt friktionsvärde...

Det var ett dödsfall på E4:an i hjd med Trosa förra säsongen p.g.a denna jävla asfalt som de lägger ....

Idag klev jag ur bilen o skulle knata över den nylagda asfalten genom byn, ca 4 veckor gamal, hade foppa tofflor på mig (man kan ha det på landet foppa alltså) :), och det hade precis regnat... det var snorhalt höll på att dra i backen... kändes som att gå på is..... kolldade av en större yta ,, så att det inte var olja just där jag gick o det var lika halt över hela vägytan.....

Denna skit beläggning ska vi köra hoj på o VV pratar noll vision... JÄVLA NÖTTER..

Du... foppatofflor är inte OK. Inte ens på landet. Inte ens någon gång! :D

Har du en källa på det? Intressant om så.

Jag tycker det alltid är halt vid blöt vägval eller fuktigt :P men jag kör ju med ett skitdäck som jag läst mig till att det är uruselt vid fuktig väderlek.

Däcket heter Avon AV56 Storm ST.

Skulle inte vela veta hur halt det är vid rondeler o diesel då :O

Last edited:
Jag är ganska säker på att det är tunnskiktsbeläggning dom pratar om i artiklarna. Jag tror det är ett svenskt påhitt och har knappast att göra med EU. Däremot stämmer det till viss del att den är billigare. Det är en dyr asfalt men man lägger ett tunnare lager.

Det är väldigt lätt hänt att den blir blödig med tanke på sättet den tillverkas men det behöver inte alls bli så. Jag är inte orolig att köra där jag vet att det ligger.

Jag är ganska säker på att det är tunnskiktsbeläggning dom pratar om i artiklarna. Jag tror det är ett svenskt påhitt och har knappast att göra med EU. Däremot stämmer det till viss del att den är billigare. Det är en dyr asfalt men man lägger ett tunnare lager.

Det är väldigt lätt hänt att den blir blödig med tanke på sättet den tillverkas men det behöver inte alls bli så. Jag är inte orolig att köra där jag vet att det ligger.

Du har inte läst artiklarna va :)

Det kan inte ha med att göra att det ska vara "tyst asfalt" idag? Då lär den ju behöva göras mindre porös och med mindre sten och mer olja för att bli slät och då bör den ju bli halare?

Verkar vara ett himla problem med buller i moderna bilar, för det är det enda man läser i tester m.m så är det vägljud, däckbuller m.m...

Den grova asfalten som är på gamla landsvägar m.m är ju nästan samma grepp våt som torr...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman