TMax500
Kör alla sorters hojar. Live and let live.
- Gick med
- 20 Apr 2009
- Hoj
- Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jo, du har en poäng. Att vara vaken och förutse sådant är en viktigt överlevnadsfaktor på två hjul.Det finns flera saker som man som MC-förare bör VETA. Bla att det kan vara halt i rondeller, på brunnslock och vita streck... ..Sånt här tycker iaf jag att man som MC-förare måste ta höjd för när man är ute och kör. Du kan ju tex börja med att förutsätta att det är snorhalt i alla rondeller, så blir du inte överraskad om det skulle vara det.
Men nu är problemet att rondellerna (asfalten) är VÄLDIGT hala. Har själv fått bakhjulsläpp i 35 knyck i en sådan rondell när jag körde nästan rakt fram. Och man väntar sig inte en sådan sladd i mycket måttligt tempo, nästan helt utan nedlägg (= någon form av fel på underlaget).
Sedan finns ju det numera välkända fallet på E4 förra året när en 50-årig körlärare dammade av mitt på en raksträcka och dog, för att asfalten var snorhal. Det kan man inte heller ta höjd för - att asfalten på en sommarväg är mer hal än en snöig vinterväg. Så lite skit (mycket?) skall Trafikverket ha i den här frågan...