Galet halt i rondeller vid blött väglag.

Det kan inte ha med att göra att det ska vara "tyst asfalt" idag? Då lär den ju behöva göras mindre porös och med mindre sten och mer olja för att bli slät och då bör den ju bli halare?

Verkar vara ett himla problem med buller i moderna bilar, för det är det enda man läser i tester m.m så är det vägljud, däckbuller m.m...

Den grova asfalten som är på gamla landsvägar m.m är ju nästan samma grepp våt som torr...

Tyst asfalt har en tät massa i botten och en med mycket hålrum över, den blir nog inte hal. Dessutom används inte tyst asfalt i rondeller då farten är så låg där.

Ett bättre däckval bör väl åtminstone kompensera bort en del av halkan?
Jag kan ju ha fel...

:rolleyes:

Tyst asfalt har en tät massa i botten och en med mycket hålrum över, den blir nog inte hal. Dessutom används inte tyst asfalt i rondeller då farten är så låg där.
Men faktum är fortfaronde att den gamla asfalten (80-90-tal) som ligger på många vägar långt ute i obygden ofta har nästan samma grepp våt som torr, varför används inte sån asfalt fortfaronde? Den för ett jävla liv när man kör bil med breda däck, men är underbar i allt övrigt (grepp, utseende, vattenavrinning).
PÅ ett ställe här är det nytt där det är nybyggd väg, men sen övergår det i sån asfalt, när det regnar är den nya asfalten spegelblank, medans den gamla bara blir mörkare.

Jämför sandpapper mot glasskiva med lite vatten på...

Men faktum är fortfaronde att den gamla asfalten (80-90-tal) som ligger på många vägar långt ute i obygden ofta har nästan samma grepp våt som torr, varför används inte sån asfalt fortfaronde? Den för ett jävla liv när man kör bil med breda däck, men är underbar i allt övrigt (grepp, utseende, vattenavrinning).
PÅ ett ställe här är det nytt där det är nybyggd väg, men sen övergår det i sån asfalt, när det regnar är den nya asfalten spegelblank, medans den gamla bara blir mörkare.

Jämför sandpapper mot glasskiva med lite vatten på...

Den nya kommer slitas och bli bättre.

Jo det gör den säkert men fram tills dess är den en livsfara. Hur många olyckor och dödsfall är acceptabelt?

Ingen. En rätt tillverkad asfaltsmassa ska inte bli så hal.

Men samtidigt är det sunt förnuft att en väg som ser blank och slät ut är hal i regn.

Jag VET att det är skithalt på vissa vägar, det är inte dom jag menar för så ska det inte bli, det ska självklart åtgärdas på en gång, men en helt normal nylagd väg är det bara att ta det lungt på om det regnar. Själv känner jag om det är lätt att låsa bakhjulet eller få det att spinna genom att dumpa kopplingen om man är osäker.

...Jag VET att det är skithalt på vissa vägar, det är inte dom jag menar för så ska det inte bli, det ska självklart åtgärdas på en gång...

Haha, du låter som en politiker :)
Har du någon form av personligt ansvar för det här eller någon form av egna ekonomiska intressen. Du försvarar det här med näbbar o klor i alla fall :rolleyes:

Haha, du låter som en politiker :)
Har du någon form av personligt ansvar för det här eller någon form av egna ekonomiska intressen. Du försvarar det här med näbbar o klor i alla fall :rolleyes:

Som sagt så tillverkar jag asfalt varje dag. Ansvar har jag väl för asfalten jag levererar.

Det jag säger är för att det är mycket konstiga påståenden om att det levereras billig skitasfalt efter EU krav, vilket är helt fel. Det är ingen som tillverkar hal asfalt med flit.

Ny asfalt är halare vid regn, så är det bara och kommer alltid vara.

Att det är så halt som beskrivs i tråden är inte ok. Jag säger inte att det inte förekommer för det gör det, jag har själv kört på nylagd väg som vart hal, men är det så halt är det fel någonstans.

Hursomhelst så finns det ingen asfalt som är hal och billig som läggs i rondeller för att det är roligt att titta när folk kör omkull.

Du har säkert rätt i mycket av det du säger Rigge, men samtidigt så är det snorhalt vid regn på vissa vägar/rondeller där det ligger ny asfalt som har legat dryga året. Du säger att "Den nya kommer slitas och bli bättre", hur länge anser du att en asfalt ska behöva ligga innan den slits "till det normala" och halkan försvinner vid regn?

Vidare säger du att "En rätt tillverkad asfaltsmassa ska inte bli så hal", vad är det som gör att vissa vägar trots allt är det då? Kan man dra slutsatsen då att vissa som lägger asfalt på vägar blandar i mindre av någon dyr ingrediens för att komma billigare undan?

Jag anser att det är under all kritik att detta faktum finns i Sverige 2011, enligt mig, vad jag tror, så har det enbart med ekonomi att göra, en billigare "skitasfalt" kort och gott, med det är vad jag tror.

Jag brinner lite för den här frågan då jag har en nära vän som blev allvarligt skadad på just en sådan väg. Vägen hade han kört 100 tals gånger då det fortfarande var den gamla asfalten, detta i olika väglag, vått som torrt, varmt som kallt, helt utan problem med halka. En dag påbörjades omasfaltering av en lång sträcka på denna väg, nu, drygt ett år efter denna omläggning, så körde han omkull där, och då var det duggregn ute, inget spöregn, och asfalten var snorhal.

Alltså, ett år gammal (av modell ny asfalt) fortfarande livsfarlig vid lite vått väglag, inte bra!

Edit: Här står det klart och tydligt att det är sänkta krav på asfalt.
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9638
Med andra ord, säkert billigare, men livsfarlig.

Last edited:
Du har säkert rätt i mycket av det du säger Rigge, men samtidigt så är det snorhalt vid regn på vissa vägar/rondeller där det ligger ny asfalt som har legat dryga året. Du säger att "Den nya kommer slitas och bli bättre", hur länge anser du att en asfalt ska behöva ligga innan den slits "till det normala" och halkan försvinner vid regn?

Vidare säger du att "En rätt tillverkad asfaltsmassa ska inte bli så hal", vad är det som gör att vissa vägar trots allt är det då? Kan man dra slutsatsen då att vissa som lägger asfalt på vägar blandar i mindre av någon dyr ingrediens för att komma billigare undan?

Jag anser att det är under all kritik att detta faktum finns i Sverige 2011, enligt mig, vad jag tror, så har det enbart med ekonomi att göra, en billigare "skitasfalt" kort och gott, med det är vad jag tror.

Jag brinner lite för den här frågan då jag har en nära vän som blev allvarligt skadad på just en sådan väg. Vägen hade han kört 100 tals gånger då det fortfarande var den gamla asfalten, detta i olika väglag, vått som torrt, varmt som kallt, helt utan problem med halka. En dag påbörjades omasfaltering av en lång sträcka på denna väg, nu, drygt ett år efter denna omläggning, så körde han omkull där, och då var det duggregn ute, inget spöregn, och asfalten var snorhal.

Alltså, ett år gammal (av modell ny asfalt) fortfarande livsfarlig vid lite vått väglag, inte bra!

Edit: Här står det klart och tydligt att det är sänkta krav på asfalt.
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9638
Med andra ord, säkert billigare, men livsfarlig.

Ja ett år ska det inte behöva ta. När asfalten är svart så ligger ju bindemedlet runt hela stenen, det bör ju slitas bort tämligen fort så att stenens yta kommer fram och vägen blir grå.

Det finns mängder med saker som kan gå fel vid en asfaltering. Massan kan vara för varm, receptet kan vara fel, det kan vältas för hårt. Det som händer oftast tror jag är att bindemedlet pressas upp till ytan och vägen blir slät som glas och vattnet har ingen stans att ta vägen. Det finns krav på hur mycket hålrum en massa ska ha, men även om den är rätt kan ytan vara för tät.

Under tillverkningen tas prover kontinuerligt och blir det fel så åtgärdas detta. Tyvärr kan det ta någon dag innan det hinner bli kontrollerat på labbet så visst kan det slinka igenom felaktig massa.

Efter vägen är lagd så tas borrprover på vägen, får du fel värde på ett sånt så tas det tätare borrprover, och det är stora böter på jobb till Trafikverket.

Min erfarenhet är att det blir dyrare och dyrare asfalt, för att det ska krävas mindre underhåll, alltså att det blir billigare i längden men inte för tillfället. Däremot kan ju en dyrare massa ha lägre friktion.

Jag vill självklart inte ha såphala vägar jag heller, jag kör ju hoj och har ingen större lust att skrota. Inte försvarar jag någonheller. Men att det är "billigt skit" tror jag inte alls på. Att det kan vara dyrt och halt tror jag mer på.

Jag har vart på en del möten och utbildningar med folk från mitt företag men även andra företag i branschen där detta tagits upp, just MC och SMC´s anmälningar. Så dom är medvetna om det och det tas allvarligt på det.

Jag har vart på en del möten och utbildningar med folk från mitt företag men även andra företag i branschen där detta tagits upp, just MC och SMC´s anmälningar. Så dom är medvetna om det och det tas allvarligt på det.

Detta låter ju bra, så att de inte bara struntar i det.
Tack för ditt svar Rigge, konkret och bra, det gillas!

Om det är tänkt att asfalten ska bli bra efter lite inslitning finns det uppenbarligen ytterliggare ett stort problem med modern asfalt. Det händer inte. Utan den poleras slät och blank istället.

Jag har på flera vägsträckor sett att ny asfalt blivit polerad efter ett par månader-halvår så till den grad att den reflekterar mötande trafiks lampor när den är torr.. Den har alltså blivit slätare med tiden - inte tvärtom. När man kör på den när den är våt (alltså efter regn, inte under en åskskur) så är det mycket lätt att få bakhjulssläpp. Även med hyggliga Pilot Road 2. Har påtalat det både akut och normalt till Trafikverket, vet att andra rapporterat samma sträcka. Detta har inte resulterat i någonting. Killen på trafikverket jag pratade med på "akutlinjen" ställde frågan "det är en populär mc-väg förstår jag?!" Jag fattar inte vad han menade med det egentligen. Någon förklaring fick jag inte heller när jag påpekade att halkan nog finns där oavsett fordon. Hans svar var "ja..jo..jag ska meddela detta vidare". Nu mer än månad senare har inget hänt.

Det här jäkla storskaleexperimenterandet - var kommer det ifrån? Förr hade man provsträckor som man skyltade noga. Har inte sett en provsträcksskylt på många år. Det är kass att man sätter människoliv på spel på detta sätt.

Last edited:
Nu tror jag inte på att det skulle vara EU-regler eller något annat som skulle göra att företag lägger sämre asfalt, men i en del fall som jag känner till har det varit medvetna val att använda billigare asfalt för att tjäna mer pengar. Lite fusk här och där...
Sedan är ju antagligen majoriteten av när det faktiskt blivit farligt just som Rigge säger att det blivit något fel vid tillverkningen.

Så anmäl hal asfalt till vägverket, även om de i sann byråkratisk anda inte kommer komma ut och kolla hur halt det är förrän vattnet torkat bort. ;)

Om jag inte minns fel var det ju tom vägverket produktion som blåste vägverket på en massa pengar för en sådär 10 år sedan på att leverera just asfalt som var så dålig att den inte var godkänd.

Då är det alltså en dålig idé att öva knäskrap i rondeller oavsett om den är blöt eller torr? Självklart så övas knäskrap bara när rondellen är fri från medtraffikanter.

Det förklarar lite saker faktiskt... FIck in en gubbe med vänsteraxeln ur led, han sa bara att han rätt som det var låg ned i en rondell hållandes 30 utan att nån körde på honom eller liknande, helt torrt väglag dessutom.
Tyckte då det lät underligt men förklaringen kan ju ligga här.

Tack gubbar, körde från södraste småland till stockholm idag och den här tråden hade jag i bakhuvudet varje gång jag gled in på en mack, av/påfart, rondell etc.
alltid bra med sådana här nyttigheter.

Fick mitt första rondellsläpp i dag. Torr och fin sommardag och låg hastighet, kom undan med temporär ljumsksmärta och lite knäck i brallan. :näsblod

E4-RONDELLEN STRAX SÖDER OM UMEÅ

Fick mitt första rondellsläpp i dag. Torr och fin sommardag och låg hastighet, kom undan med temporär ljumsksmärta och lite knäck i brallan. :näsblod

E4-RONDELLEN STRAX SÖDER OM UMEÅ

Helt otroligt offtopic men är du patient hos DR. H? Tänkte på era avatarbilder... :D

Då är det alltså en dålig idé att öva knäskrap i rondeller oavsett om den är blöt eller torr? Självklart så övas knäskrap bara när rondellen är fri från medtraffikanter.

Ja, det är ingen vidare bra plats för det.

Last edited:
Det finns flera saker som man som MC-förare bör VETA. Bla att det kan vara halt i rondeller, på brunnslock och vita streck. Det kan även ligga rullgrus i kurvor eller så kan bilen framför tvärnita. Eller bilen som står till höger och skall ut på "din" väg plötsligt bara kör.

Sånt här tycker iaf jag att man som MC-förare måste ta höjd för när man är ute och kör. Du kan ju tex börja med att förutsätta att det är snorhalt i alla rondeller, så blir du inte överraskad om det skulle vara det.

Antar att du gjort bort dig i en rondell och fått en repa på hojen, och nu är du sur över att du skall få stå för självrisken?

Om det nu var "extra" halt i rondellen kan du påpeka detta för Vägverket (eller vilken myndighet som nu ansvarar för den rondellen) och så får de betala din självrisk. Har hört andra fall där folk fått igenom sånt här.

Du läste nog inte att jag först nämnde att "bilen" fick sladd, tom en fyrhjuls driven bil framför mig (vid tillfället) fick sladdx4.
jag har kört i många år men det är de senaste 5-kanske 10 åren detta fenomen uppenbarat sig...på rak väg...

Varför? Jag tror mest på det.

I mitt fall så var det inte spill, jag har kollat.

Last edited:
Jag har också fått släpp på rak väg. Bakhjulssläpp, men på en väldigt bekant väg som jag åkt mängder av gånger i alla väglag.

Låg i kö i stabil hastighet, ej över femtio i regn. Helt plötsligt bara finns det INGET fäste för bakhjulet och motorvarvet går upp (utan att jag gasade).

Den händelsen har fått mig att alltid vara mer eller mindre rädd för detta varje gång jag jag kör.

I mitt fall måste det ha varit något på vägbanan jag ej uppfattade. Men likafullt var det en skräckupplevelse av format som jag ej hade upplevt tidigare.

Jag försöker att ha så rak linje som möjligt genom rondeller. In och ut ur rondeller försöker jag hålla mig så långt till höger som möjligt, eftersom lastbilars dieseltankar sitter på vänstersida med tanklocket utåt vänster vanligtvis(har jag för mig).

Inne i rondellen svänger lastbilen åt vänster och därmed borde inte dieseln nå upp tanklocket. In och ut ur rondellen svänger lastbilen åt höger och då borde dieseln lätt kunna skvalpa upp till tanklocket och läcka ut.

Jag vet inte om detta är en bra idé men det ger sinnesfrid i alla fall.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman