Du har säkert rätt i mycket av det du säger Rigge, men samtidigt så är det snorhalt vid regn på vissa vägar/rondeller där det ligger ny asfalt som har legat dryga året. Du säger att "Den nya kommer slitas och bli bättre", hur länge anser du att en asfalt ska behöva ligga innan den slits "till det normala" och halkan försvinner vid regn?
Vidare säger du att "En rätt tillverkad asfaltsmassa ska inte bli så hal", vad är det som gör att vissa vägar trots allt är det då? Kan man dra slutsatsen då att vissa som lägger asfalt på vägar blandar i mindre av någon dyr ingrediens för att komma billigare undan?
Jag anser att det är under all kritik att detta faktum finns i Sverige 2011, enligt mig, vad jag tror, så har det enbart med ekonomi att göra, en billigare "skitasfalt" kort och gott, med det är vad jag tror.
Jag brinner lite för den här frågan då jag har en nära vän som blev allvarligt skadad på just en sådan väg. Vägen hade han kört 100 tals gånger då det fortfarande var den gamla asfalten, detta i olika väglag, vått som torrt, varmt som kallt, helt utan problem med halka. En dag påbörjades omasfaltering av en lång sträcka på denna väg, nu, drygt ett år efter denna omläggning, så körde han omkull där, och då var det duggregn ute, inget spöregn, och asfalten var snorhal.
Alltså, ett år gammal (av modell ny asfalt) fortfarande livsfarlig vid lite vått väglag, inte bra!
Edit: Här står det klart och tydligt att det är sänkta krav på asfalt.
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9638
Med andra ord, säkert billigare, men livsfarlig.