Vad säger reglerna om enfiliga rondeller?

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Har två gånger varit med om detta. Jag är den röda och blev trängd av den gröna. Cirkulationsplatsen är enfilig, men där vi körde in finns väldigt gott om plats, så det var inte alls svårt att vara två i bredd. Men när vi kör in så svänger den gröna in mot mitten och jag hade blivit trängd om jag inte hade bromsat.

Jag var helt beredd på att det skulle kunna hända, så det var aldrig någon fara. Men jag undrar om jag har gjort något fel, sett till trafikreglerna. Jag kom fram till rondellen efter den gröna kan tilläggas.

Untitled.png

Annat exempel. Mycket mindre utrymme, men två bilar rymdes fortfarande. Även här var jag sist till platsen, men denna gång på utsidan. Den gröna bilen svängde direkt bort från mitten och jag fick bromsa.
Untitled.png

Jag var hela tiden beredd på att behöva bromsa, men har jag brutit mot någon trafikregel här? Jag kan självfallet minnas fel, men jag har för mig att i rondeller som är enfiliga så får man köra som om de vore tvåfiliga så länge det finns plats.

EDIT:

Jag hittade lite lagstöd också. I "Förordning om vägtrafikdefinitioner"

Körfält - Ett sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om någon vägmarkering inte finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon

Kan ju också tillägga att jag förstår faran om man kör hoj på det här sättet. Är mest bara nyfiken på vad reglerna säger. Och kör man bil så är ju risken för personskador till följd av detta minimal.

Speciellt i andra exemplet så är det något jag skulle kunna göra om jag ska svänga höger. Blir ju väldigt mycket smidigare i många fall.
 
Last edited:

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Om du kom fram efter den gröna får du väl vänta på din tur, oavsett om du ryms i ”samma” fil eller inte.
Undvik omkörning i enfiliga cirkulationsplatser.

Känner inte igen något om ”kör som om den vore tvåfilig om du ryms”.

:näsblod
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Om du kom fram efter den gröna får du väl vänta på din tur, oavsett om du ryms i ”samma” fil eller inte.
Undvik omkörning i enfiliga cirkulationsplatser.

Känner inte igen något om ”kör som om den vore tvåfilig om du ryms”.

:näsblod
Kanske inte världens bästa källa, och den handlar inte specifikt om rondeller, men kanske relevant ändå.


Notera: Körfält är inte alltid markerade med körfältslinjer. Får det plats två stycken fyrhjuliga fordon bredvid varandra räknas det som två körfält.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet bara en regel: Det gör lika ont oavsett vems fel det var.
Jag undviker placera mig bredvid bilar, bussar, lastbilar med MC. Därför att närsomhelst kan "mottrafikanten" välja att byta fil och då åker jag dit på MC.

Det undre fallet du skissat är en klassiker på väntande katastrof.
Tror att i Körkortsboken står att man ska blinka höger innan man lämnar cirkulationsplatsen. Det betyder för många att dom inte blinkar höger förrän dom kört in i cirkulationsplatsen.
Om dom gör det alls ! Och då ligger du på utsidan illa till.
Många cyklister har stått på höger sida av en lastbil och dött vid följande högersväng ! :död

När vi ändå är inne på mindre lyckade val kan jag ta ett eget. Ligger efter en lastbil på en 1+2 filig väg. När vägen går över från 1 till 2 filer beslutar jag mig köra om. Det gör lastbilen också så jag är på väg in i en triangel mellan mittenräcket och lastbilen. Lyckas bromsa som tur va.
Ett annat exempel. Jag ligger mitt i höger filen med bilar framför och bakom mig. Det är tvåfiligt men ska bli en fil, det går långsamt så korta avstånd mellan fordonen. Då kommer en bilist och kör om alla bilarna och går in i "luckan" där jag ligger med MC och trycker ut mig på vägrenen. Vägrenen som lyckligtvis fanns just där.
Brukar inte köra om på vägrenen men beslöt att jag inte ville ligga bredvid hen som tryckt ut mig. Utan drog ett antal 100 m på vägrenen innan jag kunde köra upp på vägbanan igen.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det där är ju lika diffust som att mopeder ska köra i vägrenen. Jag har frågat körskolelärare hur bred vägrenen ska vara för att det där ska gälla. Finns inget svar på det. Antar att det är samma som med den där att får två fordon plats så gäller tvåfilsregler. Hur tight är det mellan då? Skrapa backspegel mot backspegel, ska man köra som tvåfiligt då?
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Det där är ju lika diffust som att mopeder ska köra i vägrenen. Jag har frågat körskolelärare hur bred vägrenen ska vara för att det där ska gälla. Finns inget svar på det. Antar att det är samma som med den där att får två fordon plats så gäller tvåfilsregler. Hur tight är det mellan då? Skrapa backspegel mot backspegel, ska man köra som tvåfiligt då?
Det finns ju inget som tvingar dig att börja köra upp bredvid någon om du inte vill. Men om någon gör det åt dig så antar jag att du helt enkelt får anpassa dig.

Skulle dessutom tro att det där med skrapa backspegel bryter rätt hårt mot formuleringen "betryggande avstånd i sidled" :)
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Ett annat exempel. Jag ligger mitt i höger filen med bilar framför och bakom mig. Det är tvåfiligt men ska bli en fil, det går långsamt så korta avstånd mellan fordonen. Då kommer en bilist och kör om alla bilarna och går in i "luckan" där jag ligger med MC och trycker ut mig på vägrenen. Vägrenen som lyckligtvis fanns just där.
Så som jag brukar hantera den situationen är att jag håller mig långt till vänster för att visa att jag finns och att jag inte har tänkt att underlätta någon idiotisk omkörning. Sen, i sista ögonblicket så svänger jag till rätt kraftigt åt höger bara utifall att det kommer någon som beslutar sig för att göra en idiotisk omkörning ändå.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
I fall nummer 1 tar du inte ”plats” med hojen, om du inte vill trängas med en bil så bör du lägga dig i mitten av körfältet innan rondellen och sedan ”ta plats” i rondellen och hålla dig i mitten, då stänger du möjligheten för bilisten att köra upp bredvid dig.

I fall nummer 2 lägger du dig bredvid bilen i körfältet och ”trängs” med bilen vilket bilen inte verkar gilla/uppmärksamma. Här tar du bilens plats och borde istället ha lagt dig bakom bilen och väntat på ”din tur”.

Många bilister har ingen aning om hur det är att köra mc så det säkra för en själv är att hålla sig ifrån bilister när man kan som här i rondellen och istället ”ta plats” i trafiken.

Och visst jag håller med om att reglerna för vad tvåfilig rondeller är klart grumliga men då även bilister tycker detta så bör man vara vaksam då det är vi på mc som tar mer skada vid en prejning av en bil än vad bilen och bilföraren kommer att ta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Först i böj väljer spår! :fakta

Skämt åsido så ska den som byter fil lämna företräde, och rondellerna på bilderna är ju ganska tydligt tvåfiliga även om de saknar mittlinjen.

Att de är tvåfiliga anser jag först och främst pga av att de har två filer in till rondellen och sen är vägen dessutom tillräckligt bred för två bilar.

Streck på vägen syns ju inte ens vintertid men trafiken ska ändå fungera deras existens eller icke existens är alltså av sekundär betydelse.

Sen har det ju liten betydelse att man hade rätt när man ligger nerskottad.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tekniskt sett så får inte körfält vara smalare än 3.5m så som tumregel kan man väl säga att om det är 7m brett så är det två filer oavsett om det är markerat eller inte.
Annars ska ju generellt filer med staket på båda sidor vara så breda att två bilar får plats i bredd för att räddningsfordon ska kunna komma förbi när trafiken står stilla. Vet om flera vägstycken där entreprenören fick gör om gör rätt för att det var för smalt mellan staketen.
 
Last edited:

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
1 fil - håll dig bakom
2 filer - håll dig i din fil

Är det bara ett fält och du får plats är det väl filtrering. Det innebär diffusa regler och livsfara.

Det enda undantaget jag gör är när jag har en långtradare i vänster körfält och jag ligger i högra. Ibland fular de till det för svängradien och skall egentligen av på första avfart. Då tar jag inte plats i mitt fält, alternatvit vrider full sula för att pila förbi innan.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
En del, dom flesta visar väldig hänsyn. Men visst händer det jag blir trängd när dom helt plötsligt ska byta fil
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Sitter det bara en "rondellskylt" så är det väl en fil och är det två, en på vardera sida om vägen så är det två filer.

1.JPG
2.JPG
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett annat exempel.
Kör på motorväg ikapp en hög långtradare. Vi är strax framme vid en låg bro över motorvägen.
Bron är så låg så långtradare kör av på avfarten och upp på korsande väg och ner på andra sidan på påfarten till motorvägen.
Så jag som ska svänga höger efter avfarten uppe på korsande väg beslutar att jag hinner köra om långtradaren på avfarten.
Men så är det nått konstigt.
Långtradaren slår inte av det minsta för svängen åt höger in på avfarten.
Så jag blir misstänksam, bromsar in och lägger mig bakom långtradaren, som mycket riktigt kör rakt fram, inser brons höjd och bromsar in och stannar framför bron.
Samtidigt som jag har bromsat klart på avfarten och kan svänga höger.
Kunde läsa i tidningen nästa dag om polisutryckningen för hjälpa långtradaren backa på motorvägen till avfarten.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tvåfilig rondell, ska du byta fil måste du ju blinka och göra det bara om det finns plats. Man kan ju inte bara köra rakt fram och korsa fil två gånger. Killen till höger var inte uppmärksam.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Ett annat exempel.
Kör på motorväg ikapp en hög långtradare. Vi är strax framme vid en låg bro över motorvägen.
Bron är så låg så långtradare kör av på avfarten och upp på korsande väg och ner på andra sidan på påfarten till motorvägen.
Så jag som ska svänga höger efter avfarten uppe på korsande väg beslutar att jag hinner köra om långtradaren på avfarten.
Men så är det nått konstigt.
Långtradaren slår inte av det minsta för svängen åt höger in på avfarten.
Så jag blir misstänksam, bromsar in och lägger mig bakom långtradaren, som mycket riktigt kör rakt fram, inser brons höjd och bromsar in och stannar framför bron.
Samtidigt som jag har bromsat klart på avfarten och kan svänga höger.
Kunde läsa i tidningen nästa dag om polisutryckningen för hjälpa långtradaren backa på motorvägen till avfarten.
Nu snackar vi 1900-tal!
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ett annat exempel.
Kör på motorväg ikapp en hög långtradare. Vi är strax framme vid en låg bro över motorvägen.
Bron är så låg så långtradare kör av på avfarten och upp på korsande väg och ner på andra sidan på påfarten till motorvägen.
Så jag som ska svänga höger efter avfarten uppe på korsande väg beslutar att jag hinner köra om långtradaren på avfarten.
Men så är det nått konstigt.
Långtradaren slår inte av det minsta för svängen åt höger in på avfarten.
Så jag blir misstänksam, bromsar in och lägger mig bakom långtradaren, som mycket riktigt kör rakt fram, inser brons höjd och bromsar in och stannar framför bron.
Samtidigt som jag har bromsat klart på avfarten och kan svänga höger.
Kunde läsa i tidningen nästa dag om polisutryckningen för hjälpa långtradaren backa på motorvägen till avfarten.
Vad i hela friden var det för motorväg som inte har rätt höjd på viadukterna?
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Sitter det bara en "rondellskylt" så är det väl en fil och är det två, en på vardera sida om vägen så är det två filer.

View attachment 500830
View attachment 500831
Kanske, kanske inte. Det låter lite som en gissning. Har du något som styrker den tesen?

Det verkar spontant relativt rimligt att två skyltar skulle innebära två (eller fler) filer, men inte att en skylt skulle innebära att det inte är två filer.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
1 fil - håll dig bakom
2 filer - håll dig i din fil

Är det bara ett fält och du får plats är det väl filtrering. Det innebär diffusa regler och livsfara.

Det enda undantaget jag gör är när jag har en långtradare i vänster körfält och jag ligger i högra. Ibland fular de till det för svängradien och skall egentligen av på första avfart. Då tar jag inte plats i mitt fält, alternatvit vrider full sula för att pila förbi innan.

Exakt detta. Är det bara en fil uppmålat så har man noll case att klaga på att andra tränger sig om man själv kör upp bredvid den som står längst fram.

Med det sagt, så gör jag så hela tiden när jag kör hoj men då ser jag också till att gasa iväg snabbt så bilen ligger ordentligt bakom och skulle något hända är min inställning att felet är mitt.
 
Nyheter
Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Video: RSD Indian Scout

Indian Motorcycle har prese...

Top