"Ful" omkörning på Bogesundsvägen lör 17 juli vid 17-tiden

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Strålande solsken, som gjort för att avsluta en 38 mil lång dagstur med en avstickare till Vaxholm via Bogesund, ta en glass, och så en sista sväng på Boge hemåt, och kunde verkligen ha blivit en SISTA sväng överhuvudtaget...

Jag, kör från Vaxholm, passerat Bogesunds slott, och 6-7 kurvor senare, kommer över ett vänstersvängande backkrön som följs av en liten raka i nedförslut. Håller mig relativt långt till höger. Möts av en bil, samt av DIG (silver eller vit sporthoj, som kanske finns här på SH) som gått ut för omkörning, du och bil ligger sida vid sida, och jag är nog inte SÅ långt bort... Men, genom att bromsa hårt och hålla ut till vägkanten på höger sida (och polarna bakom mig gjorde detsamma) så gick det bra, du fick plats ta dig förbi bilen och fortsätta racet...

Men, hade jag och polarna varit mindre alerta, eller om det varit en bil eller kromsläde du mött, för fullt poppande eller pratandes i telefon, kunde det hela slutat på ett mindre lyckligt sätt... :gnissla

Och, ja, jag vet att alla kan gör misstag, (men saker liknande detta börjar hända lite för ofta för att det ska kunna kallas misstag) och JAG kör Boge med vetskapen att det räjsas rätt friskt där, och kör relativt fort jag också, men inte mot klockan, samt vill inte hänga ut/moralisera/skälla, utan påpeka/diskutera. Är jäkligt frusterande hamna bakom en bil, men det är inte hela världen, bara köra en runda till.. hellre fega lite vid omkörningar, än att det blir den sista omkörning man gör... :rolleyes:

Så alla Bogesundsräjsare.... håll er på er sida av vägen när det är skymda kurvor, och tänk till lite vid omkörningar.. kalkylera inte med att mötande håller 70 km/h, utan kalkylera med att mötande hojar (eller gossar i sportiga små bilar) kan komma i hastigheter långt över hastighetsbegränsningrana... :tungan så slipper vi läsa om att två hojar frontat på Boge! :tummenupp

EDIT/ Lite bilder från en i övrigt olycks/incident-fri runda HÄR! /SLUT EDIT

//B

Last edited:
benkar skrev:
Strålande solsken, som gjort för att avsluta en 38 mil lång dagstur med en avstickare till Vaxholm via Bogesund, ta en glass, och så en sista sväng på Boge hemåt, och kunde verkligen ha blivit en SISTA sväng överhuvudtaget...

Jag, kör från Vaxholm, passerat Bogesunds slott, och 6-7 kurvor senare, kommer över ett vänstersvängande backkrön som följs av en liten raka i nedförslut. Håller mig relativt långt till höger. Möts av en bil, samt av DIG (silver eller vit sporthoj, som kanske finns här på SH) som gått ut för omkörning, du och bil ligger sida vid sida, och jag är nog inte SÅ långt bort... Men, genom att bromsa hårt och hålla ut till vägkanten på höger sida (och polarna bakom mig gjorde detsamma) så gick det bra, du fick plats ta dig förbi bilen och fortsätta racet...

Men, hade jag och polarna varit mindre alerta, eller om det varit en bil eller kromsläde du mött, för fullt poppande eller pratandes i telefon, kunde det hela slutat på ett mindre lyckligt sätt... :gnissla

Och, ja, jag vet att alla kan gör misstag, (men saker liknande detta börjar hända lite för ofta för att det ska kunna kallas misstag) och JAG kör Boge med vetskapen att det räjsas rätt friskt där, och kör relativt fort jag också, men inte mot klockan, samt vill inte hänga ut/moralisera/skälla, utan påpeka/diskutera. Är jäkligt frusterande hamna bakom en bil, men det är inte hela världen, bara köra en runda till.. hellre fega lite vid omkörningar, än att det blir den sista omkörning man gör... :rolleyes:

Så alla Bogesundsräjsare.... håll er på er sida av vägen när det är skymda kurvor, och tänk till lite vid omkörningar.. kalkylera inte med att mötande håller 70 km/h, utan kalkylera med att mötande hojar (eller gossar i sportiga små bilar) kan komma i hastigheter långt över hastighetsbegränsningrana... :tungan så slipper vi läsa om att två hojar frontat på Boge! :tummenupp

//B

Jag låg tvåa bakom benkar och var fan inte långt ifrån diket när jag blev tvungen att byta linje mitt i kurvan och gå ut långt mot kanten för att unvika att vi bytte dekaler med varann. Tänk er för!! :7peta

Tack för en super-dag annars Bengt och alla andra! :öl

Någon som är förvånad? :rolleyes:

Skönt att det inte finns "uteliggardjur" uppe runt Stockholm, för annars hade väl ingen normal person legat och racat på såna vägar?
För några år sedan så smällde en mc-förare med en älg, varvid mc´n fortsatte under älgen och vidare rakt in i en mötande bilfront på andra vägbanan. Detta behövde visserligen inte den arme mc-föraren tänka på :död

Sedan kanske man ska genomföra detta på alla Sveriges banor, alltså ena halvan av förarna åker åt ett håll de andra åt andra hållet. Praktiskt när man får in dubbelt så mycket hojar på banan, för om alla håller sig på sin sida, så är det ju lugnt :yoparty

Men klart, dagens hojar har ju så grymma bromsar och väghållning, så det är ju rätt lugnt ändå. Hm...hur var det nu med hastighet kontra reaktionstid...hm

:(

Ja du Benkar, for ju den vägen hem efter vår vända i fredags och fick byta spår / räta upp hojen 2 ggr på vägen mot S-holm, eftersom det tydligen finns mc-folk som betalar mer vägskatt än mig och därför anser sig ha rätt att använda hela körbanan. Om dom har möte eller ej verkar inte spela någon roll! Någon annan förklaring finner jag helt enkelt inte till den naiva inställningen hos vissa. Kör gärna som idioter (personangrepp?) men lämna mig / mitt körfält utanför er dödslängtan!

Väl mött på vägarna (i rätt körfält, tack)! :tungan

Matin skrev:
Någon som är förvånad? :rolleyes:

Både och... kring "förvånad" alltså.. Medveten om att det går undan på Boge, vägen bjuder verkligen in till inspirerad hojkörning, och vrider mer än gärna på rätt rejält där... :rolleyes: men tar till med lite extra rejäla marginaler när det är dags köra om, medveten om att andra än jag gasar där.. Och andra som gasar där "borde" ju vara medvetna om att man kan/garanterat kommer, förr eller senare, möta andra snabbgasande hojar.. så därför är jag ändå förvånad över vad som hände... finns det verkligen SÅ många därute, med sporthoj, med SÅ stor dödslängtan, därför den här tråden att ventilera "Vett och etikett på Boge" i...

/B

Last edited:
loser skrev:
eftersom det tydligen finns mc-folk som betalar mer vägskatt än mig och därför anser sig ha rätt att använda hela körbanan. Om dom har möte eller ej verkar inte spela någon roll!

Väl mött på vägarna (i rätt körfält, tack)! :tungan

Hmm, kan du PMa mig postgironumret till VV, och vilken text man ska skriva, vill också ha rätten till hela vägbanan på Boge och biljett till odödlighet..! :banana

:rolleyes:

Kan vi inte komma överens, både vi som "bara" kör Boge 20 ggr per år, och ni andra som ligger där och nöter hela tiden, att ta det "fint" på Boge framöver, fort men klokt...?

/B

benkar skrev:
Hmm, kan du PMa mig postgironumret till VV, och vilken text man ska skriva, vill också ha rätten till hela vägbanan på Boge och biljett till odödlighet..! :banana

/B

Tro mig min vän, den dag jag finner det skall jag bjuda dig på en helårsprenumeration! Undrar om man får sådant där just "åk-band" som man kan visa upp efter man har kolliderat. Litegrann som ett "get-out-of-jail"-card!
:huvet
//D

Matin skrev:
Skönt att det inte finns "uteliggardjur" uppe runt Stockholm, för annars hade väl ingen normal person legat och racat på såna vägar?
Det finns gott om uteliggardjur runt Stockholm, massor med rådjur, grävlingar, en del älg och annat smått och gott som man kan krocka med.. Men sånt tänker inte odödliga adrenalinpiloter på, de är ju odödliga och störtcoola :).

Faktum är tyvärr den att Polisen har fått fokus på Bågesundsbanan - för att; det körs utan vett och etikett därute :kocko

Glöm att ligge och ta tid - se till att ta det lungt på dom 2 ställen vart det finns folk och hästar - sakta nerr kör 50 - vinka och vär trevlig mott dom som bor där.. Sen kan man gassa och köra friskt på resten av banan..

Polisen har redan haft fart-kontrol därute i år (gissar det är första gång på iallafall 8 år!!) - endast för att det TOK-körs..
(+120 på 50 stäcka - inget bra..)

Liggar du och gener över i mottsatt sida - är din hastighet för hög iförhållende till din egenskaber som MC-chaufför - vänligen acceptera detta.. Gör dig själv en livsfrälsende tjänst - ta upp till SMC I Uppsala på Rörken - och lär dig att köra snabbt, bra, säkert och med marginal..

benkar skrev:

//B
ÄR DU POLIS ELLER SKA DU REJSA ELLER ÅKA UTAN FÖR LAGARANA FÅR DU VÄLL ÅKA BANA .JAG TROR INTE ATT DU MÖTER NÅGON DÅ :kocko :kocko

saxon skrev:
ÄR DU POLIS ELLER SKA DU REJSA ELLER ÅKA UTAN FÖR LAGARANA FÅR DU VÄLL ÅKA BANA .JAG TROR INTE ATT DU MÖTER NÅGON DÅ :kocko :kocko

:va ..

:dummer Är det inte enkelriktat på bogesundvägen.. vissa verkar tro det iaf. själv mötte jag en bil, på bogesundsvägen 17/7, som va i full färd att köra om en cyklist! i en riktigt skarp kurva.. som tur va tog jag det hyffsat lugnt och hann hålla ut ordentligt. Samma sak idag 18/7 fast på slingerbulten en hoj, tror att den var vit, som höll på att köra om en bil mitt i en kurva.. när han möter mig och undrar: vadå? finns det folk som åker åt andra hållet på den här vägen :confused:

Verkar som att man ska hålla sig borta från de populära vägarna runt Stockholm om man vill överleva?!?

Nu har jag inte åkt just bogesund så många ggr..
Men "Slingerbulten" har jag kört fler gånger..
Dock endast en gång iår..
Mötte då två hojjar på MIN sida vägen, fick väjja och bromsa även jag.. Blev rent av jävligt RÄDD!

Visst kan man få möte på sin sida även på andra vägar..
Men tycker mig alldeles för ofta läsa att folk är upprörda över just dessa två vägar..!?

Kör förståndigt! Inte minst, håll er på eran sida!

saxon skrev:

Som någon annan skrev.. :va JAG höll mig på min sida av vägen, IOFS i hyfsat högt tempo, men på min sida av vägen, och mötte en hoj som körde om en bil och mötte mig i MITT körfält... och räddade honom/henne/mig från döden... Kör jag bana så vet jag givetvis att jag inte möter någon, men väntar mig inte att Boge är en "Bana", såg i alla fall inga skyltar om det sist... :7peta :confused: OCH, inga polisattityder, bara ett inlägg/fråga/diskussion kring hur det körs på Boge, som är en allmän väg... tror jag ?

/B

För några veckor sen fick jag väja ut i gruskanten för att inte fronta med en idiot (troligen Adena pickos) som körde om en långtradare i en kurva. Långtradaren bromsade så att det rök om alla däcken, samtidigt som jag sladdade i gruset i 100 km/tim. Fy fan va nära en frontsmäll. :mad: :mad:

Jag önskar verkligen att polisen skulle prioretera idiotisk körning istället för fortkörning.

Om ingen hade kört om på motsatt sida vid möte, hade vi troligen sluppit wireräcken.

Kör gärna fort, men med omdöme och utan onödigt risktagande.

saxon skrev:

Men gu va du fjäskar för Benkar. Sånt får du vänta med till Stockholmssnurren! :7peta

benkar skrev:
/B

Jag skall banne mig prata med politikerna här ute och föreslå att man måste vara boende i kommunen för att få köra på Bogesundsvägen. Pilutta dig ;)

Skämt åsido, jag kör Bogesundsvägen flera gånger i veckan och kan bara intyga att det förekommer knepiga möten ibland.

Jag är glad att jag inte bor i närheten av Stockholm :D Ni verkar ha det jobbigt med högfartsrejs däruppe :3freak

Tacka vettja Göteborg och lugna outlaws som WCX ;) :D :tuttar

Benkar har vett och balls, ta det lugnt och fint så ses vi snart igen :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing