"Fritt fram köra fort med mc i GBG..."

Min kommentar blev inte heller publicerad; det var tydligen inte populärt att ta upp att bilförare inte behövde köra i 200 km/h för att utgöra fara för andra - det räcker med att snika tvåhjulingar, inte hålla avstånd eller vingla i körfältet eftersom man är upptagen med att prata i mobiltelefon. Till saken hör att jag var tydlig med att tala om att jag inte på något vis var för någon buskörning i trafiken.

Mitt kom inte heller med. Skrev ett sakligt inlägg med synpunkter liknande dina.

Sen släpper dom igenom kommentarer som: "Haha, polisen? Vem bryr sig?"

Inte vinklat alls....:rolleyes:

Mitt kom inte heller med. Skrev ett sakligt inlägg med synpunkter liknande dina.

Sen släpper dom igenom kommentarer som: "Haha, polisen? Vem bryr sig?"

Inte vinklat alls....:rolleyes:

"Hur ska MC-förare som bryter mot lagen stoppas" Lite gulligt av GP är ju att inlägg som löser detta problem med fotanglar släpps igenom :tråkad

Tråkigt att GP väljer den typen av inlägg. Jag ser gärna en saklig debatt om trafikkultur och problem, men då bör ju i rimlighetens namn vår situation belysas också. Det är inte försvarbart att åka förbi en ridskola som ligger invid en kurvig väg i 200 km/h, men det är fanimej inte försvarbart att byta fil när jag ligger bredvid bara för att man är mer uppmärksam på mobiltelefonsamtalet än på omgivande trafik.

I brist på nyheter dammas "MC-problematiken" av vid den här tiden varje år. Jag skulle välkomna att se att "Bil-problematiken" dammas av ibland också. Att ha ett och ett halvt ton järnskrot någon meter bakom sig på motorväg är otäckt även när jag kör bil!

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=501630&ref=rss

gäller att vara vaksam som sagt.....
hoppas det inte blev för allvarligt med killarna på mc

endå lite roligt hur de sätter rubrikerna.

Kör nån hoj i 130km/h på motorvägen är det "motorcyklisters vansinnesfärd på E20!"

om en bil försöker preja en motorcykel så han krashar och sen smiter från platsen är det
"Två skadade i MC olycka, 2st tunga motorcyklar hakade i varann"
sen får man läsa längst ner i det finstilta att de blev prejade av en bil som smet från platsen.

antagligen kromslädar dessutom ;)

Det som jag stör mig mest i media är att det blir STOOOORA rubriker
så fort någon kör ihjäl sig på motorcykel. Visst är det tragiskt att någon dör, men vad orsaken är står väldigt sällan. Ofta är det någon utan körkort och även påverkade av diverse drycker och preparat.
Det är ju faktiskt så att ofta blir ju Mc olyckor allvarliga för att man är så
oskyddad.
Det sker ju faktiskt otroligt mycket olyckor varje dag med bilar som kanske hade blivit allvarligare om de hade åkt runt i mindre säkra bilar. Därför är det ju ingen som tänker på att det kan ha varit vansinnesfärder med bilar utan att någon dör för den sakens skull.

Men ligg lagligt under rusningstrafik i göteborg och du skall få se bilar som kör om i väldigt höga hastighet och gör dumma omkörningar.

Det som gör att det kanske ser ut som vi motorcyklister kör hårt är ju att när jag gör en omkörning segar jag ju inte förbi agda 75 som vinglar på vägen i 20 under hastighetsbegränsningen. Jag laddar ju på för att desto längre jag ligger brevid bilen så är det en risk för mig att bilen man kör om hittar på några dumheter. Sen att jag lägger mig i laglig hastighet efter omkörningen
bryr de sig inte om för jag är ju en vansinnes förare....

Många bilister byter ju också körfält hur som helst och smiter in mitt framför nosen på en......

endå lite roligt hur de sätter rubrikerna.

Kör nån hoj i 130km/h på motorvägen är det "motorcyklisters vansinnesfärd på E20!"

om en bil försöker preja en motorcykel så han krashar och sen smiter från platsen är det
"Två skadade i MC olycka, 2st tunga motorcyklar hakade i varann"
sen får man läsa längst ner i det finstilta att de blev prejade av en bil som smet från platsen.

antagligen kromslädar dessutom ;)
Jepp, det är ledsamt men så skriver journalister jämt av någon anledning.
Rubriken borde vara "Slarvig billist orsakade trafikolycka/MC-olycka".

Som jag skrivit tidigare så är det, i byråkratiska sosse-Sverige, värre att missa skatten på 10 000, fildela och köra för fort än att begå allvarligare våldsbrott som faktiskt drabbar någon.
Jag försöker inte förneka vissa mc-förares beteende, men ökande orättvis negativ publicitet som artikeln ovan gör att jag inte kan sluta dra den typen av paralleller.
Vilket leder till att iaf jag känner att hela atmosfären kring mc-åkning-olyckor-och-fortkörnings-etc-debatten känns snevriden, orättvis och väldigt icke-representativ mot hur den stora skaran faktiskt beteer sig.

I artikeln gällande olyckan, så läggs fokus inte på att en olycka skett, eller att en billist gjort fel vilket hade kunnat leda till en mycket allvarlig olycka, utan att två tunga motorcyklar hakade i varann och att mc-förarna fick föras till sjukhus. :va

Min gissning: tidningarna är på denna tiden av året full av semestervikarier, och att skriva krigsrubriker om "MC DÖDEN" etc är lite som att skjuta på öppet mål.

Enkelt, korrekt och "bra".
(Dock inge vidare avancerad jornalistik)

Sicka stolpskott..

Jag hade faktiskt diskussionen med en vänster-tjej i helgen. En sån typisk som kör dåligt men hatar alla killar som tror de är gud för att det kör hiskeliga 85 på 70-väg.

Hon menade på allvar som spontant svar på en fråga att det var farligare och dummare att köra 110 på 70-väg på landet (tom väg, fri sikt) än att köra 55 förbi en skola pillandes på stereon, pratandes i mob och stressad över maten och de 2 griniga ungarna i baksätet..

Argumentet var att det var "mer dubbelt så mkt för fort".

De som kommer med dessa hat-argument mot fartsyndare etc har ingen som helst verklighetsförankring, och är förmodligen de som själva kommer köra över nåns 5-åring utanför dagis om ett par år!

Tyvärr...

Vänsterprasslare ? :va

.......Sen tycker jag nog att tystnad är kraftigt överreklamerat i det här landet. Tystnad ska alltid härska, i alla bostadsområden. Fester och annat som indikerar på att människor lever måste obönhörligen tystas. Att visa hänsyn är alltid tystnad, aldrig att unna någon annan något roligt på ens egen bekostnad.

Detta kan vara det bästa jag har läst! :klappar

Undrar om det innebär att de inte kommer försöka stoppa oss? Hade gärna sett att jag hade fri väg genom laserkontrollerna men jag tvekar ju på att det är det de menar. Att folk smiter på MC är ingen nyhet, att folk gör det i bil är inte heller det...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti