Framfart

Status
Ej öppen för fler svar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rent fysiskt är inte en 16årings hjärna fullt utvecklad. Reaktionsförmågan är en av de saker som utvecklas sist och jag vill tycka att även 18 är lite tidigt för att ta körkort. När jag tog mitt A1 som 16åring tyckte inte jag heller jag var nån trafikfara; jag körde ju cross när jag var liten. Inte förän nu, när man varit med om en olycka, har man insett vilken total idiot man var... Du låter som jag gjorde.... Faktiskt!

Är det verkligen sant?
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag har inga direkta källor att länka till men en mycket erfaren körlärare berättade för mig när jag tog mitt körkort att riskbedömnig och reaktionsförmåga är några av de saker som utvecklas sist. Hur vida sant det är vet jag inte men av vad jag märkt av ynge bil-, och hojföfarares sätt att köra och uttala sig om sin körning tycker jag det låter mycket sannorlikt. Det finns väl en anledning till att alla moppeförare aldrig bromsar elle vrider på huvet i en korsning med högerregel.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har inga direkta källor att länka till men en mycket erfaren körlärare berättade för mig när jag tog mitt körkort att riskbedömnig och reaktionsförmåga är några av de saker som utvecklas sist. Hur vida sant det är vet jag inte men av vad jag märkt av ynge bil-, och hojföfarares sätt att köra och uttala sig om sin körning tycker jag det låter mycket sannorlikt. Det finns väl en anledning till att alla moppeförare aldrig bromsar elle vrider på huvet i en korsning med högerregel.

Riskbedömning har jag full förståelse för att den utvecklas senare, det är ju även en fråga om erfarenhet.

Reaktionsförmågan blir ju sämre med åren så vette fan.
Dessutom är ju kidsen toksäkra på quake, counterstrike och andra dataspel som kräver grym reaktionsförmåga.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Omkörning på insidan är som många redan nämnt ingen jättehit av olika anledningar. Grus är en anledning. Sen finns alltid risken att framförvarande inte sett dig, men hör dig.. och "reflexmässigt" går ut mot kanten för att släppa förbi.. no good att komma brännande där då..

Om det är en högerkurva är risken för katastrof ännu större.. "kurvteknik" går ju ofta ut på att skära kurvan,, så bränner någon förbi på insidan precis när den yttre skär inåt,, då smäller det..

Även om du själv är väldigt van vid bulten så finns alltid andra som inte är det, oxå en anledning till att det kan gå illa.. avåkningar är väl vanligast, men det händer ett par ggr/år att folk krockar där.

Jag var ju inte närvarande vid kritikgivningstillfället, så låter bli att kommentera det..

Men men, nog med moral, tycker ändå att du ska ha "creds" för att du delade med dig av din syn, och framförallt gav dig till känna.. Det är inte många på det här forumet som gör det när de får någon sorts kritik! :tummenupp

Även om det låter grinigt så vill de flesta bara väl. De flesta som kört ett tag känner någon som klotat/kört ihjäl sig och det är inget man vill ska hända nån annan. Ta det lugnt där ute så ska du se att det blir många sköna bultenrepor och tung hoj om några år! :hojraket
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Sant som du säger. Han ville kanske bara vara avskräckande. Men det är ju alltid en fråga om träning. Reaktionsförmågan tränas ju upp olika till olika ändamål. Jag har spelat grymt mycket spel som quake, cs och inte minst cod4, och har blivit duktig därefter också. Men min reaktionsförmåga när jag sitter på hojen är nån helt annan. Sitter man och spelar har man ju aktiv reaktion hela tiden. Man vet att det hände nånting hela tiden. Ligger man däremot på en landsvägo puttrar i 110 i 40 minuter i streck för att helt plötsligt se en fet jordgubbsblå gris springa upp på vägen. Det är ju dä den riktiga reaktionsförmågan spelar roll.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Är så jävla trött på att den omkörningen postas hela jävla tiden. Den är inte ens snygg. Ens för att vara gjord på gata.

Nä, den är bara puckad. Nästan lika illa som att steka om någon på insidan. Finns ju hur gott om plats som helst, varför försöka köra av backspegeln på den långsammare hojen?
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Fan va man stavar dåligt på dem här skitmobilen
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Redan innan jag gjorde omkörningen på höger sida ( var en vänster sväng ) Så visste jag att det var olagligt/dumt. Jag reagerade reflexmässigt å körde om på höger sidan, var kanske inte så smart. Jag har lärt mig en läxa, fick även en utskällning av han jag körde om.
Jag lärde mig en läxa av den där händelsen, en massa moral snack på Sporthoj.com samt en utskällning av föraren.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag var en gång vän med en 125:a-förare typ den som TS talar om. Efter att han rammat en bil blev han så mosad att det inte fanns ett enda organ att ta tillvara.
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Jag var en gång vän med en 125:a-förare typ den som TS talar om. Efter att han rammat en bil blev han så mosad att det inte fanns ett enda organ att ta tillvara.


Tyvär så händer sånt här. Det är just av den anledningen som jag håller mig på min egna fil samt åker längs kanterna i dolda kurvor. Sen finns det TYVÄR idiotiskt folk som korsar filerna på Slingerbulten i dolda kurvor. Det handlar om att anpassa sig efter situation. Bara för att man kör ''fort'' så behöver det inte betyda att man är korkad, jag anser mig själv vara det motsatta mot korkad. Jag anpassar mig efter trafik/Sikt
(bortse från den korkade omkörningen)
Jag kan tillägga att svängen var åt vänster, han skar innåt och låg längs mitt linjen, jag tog yttern ( Så ni vet hur omkörningen gick till )
Jag har mött ett flertal sporthojar som korsar filer i höga farter. Det har fått mig att ge dom utrymme.. Inte har jag sett några tråder om liknande omkörningar/körningar gällande andra plastrakets förare?
Löjligt att man ska bedömmas efter kubik / ålder?
Hjärnans utveckling sker olika snabbt för alla. Jag anser att min reaktion förmåga är tillräcklig, säkert bättre än dom flesta gråhåriga ute på vägarna. Jag har fått testa dessa pga rådjur.
Man får som sagt sämre reaktions förmåga desto äldre man blir..
Då kanske man ska ta en titt på dom också? Jag mötte te.x en äldre ''gubbe'' på en R1. Jag och han stod och snackade ett tag, jag måste :Bugar för honom. Han körde otroligt snabbt och med sån skicklighet och säkerhet. Jag tog ett råd eller två från honom :rolleyes:
Angående min körstil, att jag har fel teknik? Föreslår ni att jag ska skära kurvan och gå in i mötande fil? Förutom det så vet jag inte vad ni menar. Jag håller mig på mitt egna körfält så risken för kollision minskar.

Jag kör för att ha kul, det är just av den anledningen jag skaffade Motorcykel kort (A1).
Varför kör man fort på Slingerbulten? Samma svar som i dom flesta fallen. Det finns ingen riktig bana i Sveriges huvudstad.. :huvet

Men om ni har något mer att säga mig angående min körning i allmänhet så får ni gärna rycka tag i mig på Rosenhill cafeét:) Ni lär nog hitta mig där dom flesta soliga dagarna:D

/Petai
 
Last edited:

Mangen

Mangen
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 675-10.
Framfart?

Vet ej vad för trafikövning/bandag ni varit på? Men har lite funderingar på han som du beklagar dig över gjorde för fel? I ena stunden körde han för fort och folk klagade, för att i nästa mening beklaga dig över att (han körde om på insidan i BARA 60km/h, för sakta):va Kanske var det så att du och andra inte kunde hålla ERA spår/körde för sakta,så han var tvungen att bromsa för att ta sig förbi er:rolleyes: Högerregeln finns INTE på bana endast HÅLL DITT SPÅR oavsett du blir omkörd i inner eller ytterspår. Om du/ni tycker att någon kör för fort på bana så kanske du/ni bör hålla er till touring eller andra aktiviteter :D. Nyss hemkommen från falken med en highsider i bagaget:gnissla.
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Vet ej vad för trafikövning/bandag ni varit på? Men har lite funderingar på han som du beklagar dig över gjorde för fel? I ena stunden körde han för fort och folk klagade, för att i nästa mening beklaga dig över att (han körde om på insidan i BARA 60km/h, för sakta):va Kanske var det så att du och andra inte kunde hålla ERA spår/körde för sakta,så han var tvungen att bromsa för att ta sig förbi er:rolleyes: Högerregeln finns INTE på bana endast HÅLL DITT SPÅR oavsett du blir omkörd i inner eller ytterspår. Om du/ni tycker att någon kör för fort på bana så kanske du/ni bör hålla er till touring eller andra aktiviteter :D. Nyss hemkommen från falken med en highsider i bagaget:gnissla.

Tråden handlar om Slingerbulten.
Hela grejen är väl den att jag körde om en kille på yttern i en vänster sväng:)

Edit:
Efter ha lusläst vissa kommentarer så börjar jag ana ett missförstånd? :va Det är en vänsterkurva. Han ligger i 60 han skär innåt så han ligger längs mittlinjen, jag kommer i.. Betydligt snabbare än 60 och kör om på YTTERN längs vägrenen.
 
Last edited:

Mangen

Mangen
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 675-10.
Ursäkta mitt inlägg läste inte hela tråden! Trött och tjurig efter kraschen på falken.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag mötte te.x en äldre ''gubbe'' på en R1. Jag och han stod och snackade ett tag, jag måste :Bugar för honom. Han körde otroligt snabbt och med sån skicklighet och säkerhet. Jag tog ett råd eller två från honom :rolleyes:

Ditt absolut största problem är nog att du :Bugar och ser upp till nån mupp som vansinneskör/racekör på allmän väg. Innan du inser hur galet detta är så är det nog tyvärr meningslöst att diskutera körteknik och trafiksäkerhet med dig överhuvudtaget. :glömdet

Varför kör man fort på Slingerbulten? Samma svar som i dom flesta fallen. Det finns ingen riktig bana i Sveriges huvudstad.. :huvet

Men om ni har något mer att säga mig angående min körning i allmänhet så får ni gärna rycka tag i mig på Rosenhill cafeét:) Ni lär nog hitta mig där dom flesta soliga dagarna:D

Du inser väl att det där resonemanget framstår som lika begåvad som det du kan se här nedan?

[YOUTUBE-ID]WMZdA-b2Vdw[/YOUTUBE-ID]
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
petai ta till dig, där du vet att dom har rätt, skit i resten som bara grinar.
och var ödmjuk, det finns mycket ett lära här i livet.
ungdomen vet allt. den gamle vet att han ingenting vet.
du förstår bättre med tiden:tummenupp
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Redan innan jag gjorde omkörningen på höger sida ( var en vänster sväng ) Så visste jag att det var olagligt/dumt. Jag reagerade reflexmässigt å körde om på höger sidan, var kanske inte så smart. Jag har lärt mig en läxa, fick även en utskällning av han jag körde om.
Jag lärde mig en läxa av den där händelsen, en massa moral snack på Sporthoj.com samt en utskällning av föraren.

Kör om han på utsidan nästa gång och klappa han på hjälmen :)
Tro mig då kommer du få en egen "hat tråd" till samt utskällning av han du körde om plus hans pack :brinnerup
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
G man

G man jag ser inte upp till honom för att han kan vrida på gashandtaget på sin R1 :) Dock så vart jag fascinerad av hur han hanterade hojen! Allt såg så planerat och ''säkert'' ut :tungan
''Innan du inser hur galet detta är så är det nog tyvärr meningslöst att diskutera körteknik och trafiksäkerhet med dig överhuvudtaget''
Jag är fullt medveten om att det är ''galet''
G-man, dra helst ingen förutfattade slutsatser angående mig som person.
Sen har jag inte bett om någon några trafiksäkerhets råd?? Jag har tagit körkortet, man får gå igenom sånt. Det sitter fortfarande kvar i huvudet men ibland så gör man bort sig. Körteknik mottags gärna av folk som faktiskt har sett mig köra :)

G-man då vill jag att du ska berätta för mig.. Vart hittar jag banorna då?
Jag har läst många av dina tidigare inlägg, därav har jag ingen respekt för vad du säger:tummenupp För det mesta så verkar du bara försöka vara irriterande?:va
Anyways.. Vart ska man ta vägen då? :näsblod
 
Last edited:

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Efter att ha läst den här tråden kan jag bara konstatera en sak - jag vill vara 16 igen! Aldrig har man varit så säker på sin förmåga som då.

G-man då vill jag att du ska berätta för mig.. Vart hittar jag banorna då?
Jag har läst många av dina tidigare inlägg, därav har jag ingen respekt för vad du säger:tummenupp För det mesta så verkar du bara försöka vara irriterande?:va
Anyways.. Vart ska man ta vägen då? :näsblod

Tuvängen? Rörken? Finns säkert fler.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top