Från Viagra till Bolt

Trimma en virago? Inga problem, luft i däcken och byt ut fotpinnarna som väger ca 3,7kg tillsammans.
 

Bifogat

  • IMG_20240324_141459.jpg
    IMG_20240324_141459.jpg
    2 MB · Visningar: 13
2mils testrunda och vilken succe! Fixade frambromsen och med höjd tomgång är den en riktig go glidare med rätt bra power faktiskt.

Är kluven om jag ska plocka ner förgasaren och rengöra när jag tycker hojen går bra. Kanske vinterprojekt med gaffeln?
 
2mils testrunda och vilken succe! Fixade frambromsen och med höjd tomgång är den en riktig go glidare med rätt bra power faktiskt.

Är kluven om jag ska plocka ner förgasaren och rengöra när jag tycker hojen går bra. Kanske vinterprojekt med gaffeln?
Kör ett tag och ta beslutet om fuggeclean senare, nya bensinen kan ju ev lösa upp lite gammalt klegg om du har flytning!:squid

Kul att den funkar och att du är stolt över att framföra en Virago, impa oss nu med knäskrap i nån snabb böj. ;) :hojsmilie

Anmäl dig till nån SMC avrostning och testa bromsteknik. :tummenupp
 
2mils testrunda och vilken succe! Fixade frambromsen och med höjd tomgång är den en riktig go glidare med rätt bra power faktiskt.

Är kluven om jag ska plocka ner förgasaren och rengöra när jag tycker hojen går bra. Kanske vinterprojekt med gaffeln?
🤔 Ja, pratar vi Viagra så har jag det i MOB. Pratar vi Virago har jag ingen erfarenhet. Men denna tillsats SI-1 har funkat för mig och "förknasare"🙂

20210506_113500.jpgred-line-bensintillsats-si-1.jpeg
 
Förresten tror jag att jag fimpar chokereglagen helt. Den startar väldigt fint på första försöket och den kommer ju alltid stå i garaget även senhöst. Så inga ultra kallstarter direkt.
 
I ett par gamla fynd jag fått liv i har jag nödstädat förgasarna genom att köpa en flaska insprutningsrengöring, typ den i inläggen ovan, en hel flaska i 10 liter bensin och körde upp det mesta på en runda. Givetvis i hyfsat rengjord tank. Jag vill tro att det hjälpte, klart bättre gång efter några mil.
Det sägs att de där medlen är mest lacknafta så en rejäl skvätt sånt i tanken kanske är lika bra och billigare.
 
Hur fan ska man kolla oljenivån när hojen inte har centralstöd längre? riskfyllt att ligga på golvet samtidigt som man måste luta hojen rakt ju!
 
Last edited:
Visst tänker jag rätt när jag menar på att dämparn är inställd på hårdaste läget? Justerar jag den så kommer fjädern att få längre slaglängd och då gå lite mjukare men ej ta emot lika mycket vikt?
 

Bifogat

  • IMG_20240328_161051.jpg
    IMG_20240328_161051.jpg
    2.3 MB · Visningar: 10
Nu har du max förspänning.
Mina dämpare är i klenaste laget. Vid normal körning är de rätt hårda men bottnar aldrig. Skulle jag dra en vägbula i hög fart skulle de def bottna. Det jag är ute efter är mer tolerans mot bottning. Mjukare skulle de få vara men då går de ju lättare i botten.

Så mina är korrekt inställda för att hålla emot max vikt?
 
Ett tips som jag själv fick lära mig. Hade riktigt dålig broms fram och bytte övre bromsslang. Inget hjälpte och var redo att plocka ner allt.

Såg att handtaget var inställt för minihänder med dålig leverge. Ställde in så jag har större avstånd vid start för handtaget och kan dra ett större omfång. Gjorde riktigt stor skillnad. Typ 3ggr bättre bromsverkan och nu tar handbromsen mycket bättre än fotbromsen. Så var det inte innan.

Den skillnaden trodde jag inte man skulle hitta där.
 

Bifogat

  • IMG_20240329_091856.jpg
    IMG_20240329_091856.jpg
    2.4 MB · Visningar: 7
Hur fan ska man kolla oljenivån när hojen inte har centralstöd längre? riskfyllt att ligga på golvet samtidigt som man måste luta hojen rakt ju!
Skulle oljan kollas med hojen på centralstödet? Då får du väl ändå inte rätt nivå när den nu står på hjulen?
Så mäta oljan du trattar på, film eller spegel och märk ut ”nya” nivån.
Alternativt är det inte så kvistigt. Se till så den har olja, typ.
Spegel tror jag på. Är den stor nog så kan du samtidigt jobba på image, pose på hojen medan du drar in kinderna sådär som alla hårdrockare gjorde på 80-talet. Du som bara skulle kolla oljan…
 
Skulle oljan kollas med hojen på centralstödet? Då får du väl ändå inte rätt nivå när den nu står på hjulen?
Så mäta oljan du trattar på, film eller spegel och märk ut ”nya” nivån.
Alternativt är det inte så kvistigt. Se till så den har olja, typ.
Spegel tror jag på. Är den stor nog så kan du samtidigt jobba på image, pose på hojen medan du drar in kinderna sådär som alla hårdrockare gjorde på 80-talet. Du som bara skulle kolla oljan…
Hehe. Tack för input. Jag skruvade bort centralstödet under min kategori "trimma vikt för viragon" :) så det är borta nu.

Men blir nog till att be sambon sätta sig på hojen så kan man se lite bättre på glaset. Men som du säger, man behöver inte vara nojig på en sådan här motor.
 
Köp ett framhjulsstöd, eller bygg ett.
Ger i o f s lite lutning men nog försumbart bara att jämföra en gång så vet du sen.
Är praktiskt till mycket.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top