Från Viagra till Bolt

Eldragningen klar!
En smidig on off switch istället för en ful nyckel!

Nu kan våren komma! Den är redo!

Kvar att göra nästa säsong:

Kapa bort låset i ramen bak.
Renovera gaffeln fram
Byta packboxar och olja
Se om man kan ta bort luft från preload med annan fjäder.
Slipa bort den fula hållaren för framskärmen.
Se om man kan hitta en snyggare gaffelkrona som passar.
Nytt framdäck.
Polera fälgar.
Bygga om bakre delen av sadeln.
Lackera tank och bakskärm.

Yepp, finns att göra men hoppas att kunna lägga en 200 mil med hojen i sommar iaf.
 

Bifogat

  • IMG_20240309_221825.jpg
    IMG_20240309_221825.jpg
    2.6 MB · Visningar: 17
Suck suck och dubbelsuck.

Har snyggat till all el och testat så alla funktioner funkar. Inget joxande bara lödit alla kablar och paketerat snyggt.

Allt är fixat och rullar ut hojen, startmotorn drar runt men står och tuggar men motorn startar inte.

Laddar batteriet men får samma tugg igen. Laddar en tredje gång och kollar igenom alla kablar men står bara och tuggar. Oljelampan lyser när startmotorn går men inte annars, ska byta olja senare men jag misstänker batteriet.

Kan det vara så att det inte finns tillräckligt kräm i batteriet även fast det rä fullladdat? Har kollat så att bensin går fram till flottörhuset men ej kollat gnistan.

Fan vad dåligt humör man blev på... Tips mottages om ni tycker jag ska prova annat innan jag köper nytt batteri...
 
Kablar från ett stort batteri eller bil med avstängd motor så kan du snurra ordentligt.
Men först måste du kolla din kabeldragning, låter ju avigt med oljelampan så du har kopplat fel någonstans.
 
Kablar från ett stort batteri eller bil med avstängd motor så kan du snurra ordentligt.
Men först måste du kolla din kabeldragning, låter ju avigt med oljelampan så du har kopplat fel någonstans.
Såg ett klipp från annan virago och oljelampan tänds när startmotorn går så det är normalt.

Hade bara jordat kopplingsswitchen så man alltid kan starta ovsett växel. Men tog bort den ändringen igen men funkade fortfarande inte.

Det känns som det är bra fart på startmotorn men minns inte hur den snurrade nr det funkade ...
 
Felsökningsagenda "Masterplan".

1: Ladda batteriet uta helvette. Mät vid load också.
2: Bekräfta gnista från stiften vid startsnurr.
3: Ta bort min startswitch i fall det skulle vara den som gör att motståndet blir för högt och det rinner för lite saft igenom kabeln till startrelay.
4: Testa att jorda startknappskabeln direkt till chassi utan knappen. (om kabeln är för lite och det blir för lite kräm där med).
5: Nytt batteri.
6: Funkar det inte så lägg mig själv i fosterställning och gråt.


Det som är testat och konfirmerat.
1: Hojen gick att starta för två månader sedan.
2: Bensin i tanken.
3: Bensin når soppapumpen.
4: Bensin i flottörhuset. (Har tömt och pumpen fyller upp igen).

Time will tell vad felet ligger. Ångesten är svår när man har ett problem att lösa! hahaha
 
Eldragningen klar!
En smidig on off switch istället för en ful nyckel!

Nu kan våren komma! Den är redo!

Kvar att göra nästa säsong:

Kapa bort låset i ramen bak.
Renovera gaffeln fram
Byta packboxar och olja
Se om man kan ta bort luft från preload med annan fjäder.
Slipa bort den fula hållaren för framskärmen.
Se om man kan hitta en snyggare gaffelkrona som passar.
Nytt framdäck.
Polera fälgar.
Bygga om bakre delen av sadeln.
Lackera tank och bakskärm.

Yepp, finns att göra men hoppas att kunna lägga en 200 mil med hojen i sommar iaf.
Grattis till att du är klar, nåja nästan.
I tråden finns bilder på en Virago men ingen nybyggd Bolt....så nu är nyfikenheten stor.
 
Grattis till att du är klar, nåja nästan.
I tråden finns bilder på en Virago men ingen nybyggd Bolt....så nu är nyfikenheten stor.
Ska fixa en bild inom kort. Har precis bytt olja till kardan och motor så väntar på filter innan jag kan fylla upp. Men förhoppningsvis är det en kabel till coilsen som var feldragen så med lite tur ska hojen rullas i helgen och då skall jag se till att fota när den är ihopskruvad.


Jag tycker det ser ut som att en Virago har hittat en HD sportster och gått hem tillsammans från krogen och 1997 föddes min variant. =)
 
Då har man kollat youtube på "no spark" tutorials. Jag vet ju inte ännu om min har gnista eller inte men då allt annat funkar samt snurren går tillräckligt fort och låter som den brukar misstänker jag att gnista EJ finns.

Här är min teori så ska vi se om den stämmer:

Ett. Om man inte har gnista på någon av coilsen så är det inte dessa som är fel då det är otroligt att båda lägger av samtidigt.

Två. Kolla Coil pickup och mät att motståndet stämmer enligt manualen.

Tre. Kolla killswitches etc men framförallt kablarna som matar coils med 12v.

Vem labbade med den röd/vita kabeln som går till coilsen innan hojen pajade?

Jo. jag.

Dåså! Det är ju själva FAAN att jag ska behöva vänta en jävla vecka på oljefiltret. Kan inte testa med gamla filtret för måste tappar ur oljan igen sen när nya filtret kommer. Hehe


Time will tell...
 
Vågar mig på att skriva lösningen redan nu. Kollade schemat på min turn relay modul där även switch och coil ingår.

Den svart/gula kabeln är inte alls clutch cable utan jord för coils, aka killswitch för om man jordar den när hojen är igång så dör coils. Den hade jag lödit fast i jord i tron om att det var clutch cable som gör att man även kan starta hojen med växel om koppling är indragen.


Hoppas någon annan kan lära sig från mitt klåperi. Jag sparar 700 spänn på batteri iaf! Det ligger och fisladdar och visar över 13v efter dygnsvila så inget fel på det. Hurra!
 
Vågar mig på att skriva lösningen redan nu. Kollade schemat på min turn relay modul där även switch och coil ingår.

Den svart/gula kabeln är inte alls clutch cable utan jord för coils, aka killswitch för om man jordar den när hojen är igång så dör coils. Den hade jag lödit fast i jord i tron om att det var clutch cable som gör att man även kan starta hojen med växel om koppling är indragen.


Hoppas någon annan kan lära sig från mitt klåperi. Jag sparar 700 spänn på batteri iaf! Det ligger och fisladdar och visar över 13v efter dygnsvila så inget fel på det. Hurra!
Ut i solen och plåta då 😉finns inga ursäkter en solig dag 😄
 
Ut i solen och plåta då 😉finns inga ursäkter en solig dag 😄
Jo!!! Filtret!!! Fy fan, sitter här och torrmekar i väntan på annat.

Vad gör jag då? Jo, optimerar elen ännu mer utan att testa efter varje kabelklipp... Smart? Verkligen inte ... :)

Tar gärna emot tips för att linda in kablarna. Gillar inte finishen på kabeltejpen men rör är ofta klumpigt. Finns dett inget med typ lite blanksvart plast i rörformat?
 

Bifogat

  • IMG_20240312_112227.jpg
    IMG_20240312_112227.jpg
    2.3 MB · Visningar: 7
Jo!!! Filtret!!! Fy fan, sitter här och torrmekar i väntan på annat.

Vad gör jag då? Jo, optimerar elen ännu mer utan att testa efter varje kabelklipp... Smart? Verkligen inte ... :)

Tar gärna emot tips för att linda in kablarna. Gillar inte finishen på kabeltejpen men rör är ofta klumpigt. Finns dett inget med typ lite blanksvart plast i rörformat?
Krympslang...?
 
Isoleringstejpen, är det samma som biltema kabeltejp? Det hade nog funkat isåfall...
 
Isoleringstejpen, är det samma som biltema kabeltejp? Det hade nog funkat isåfall...
Bilbuttriks tejp är bara kladdig och stel tyvärr. Det ska vara tygtejpen och löst lindat, speciellt där kablarna utsätts för rörelser, typ mellan ram och gaffel.
 
Sicket slarv. Här ska det ju såklart vara en oring! Fan vad klantigt att missa från förra ägarna ... Fan värre än att löda fast dödaren till coilsen...

Märk väl plattjärnen från biltema. Snodd design men annars ska jag ha full cred!
 

Bifogat

  • IMG_20240312_175055.jpg
    IMG_20240312_175055.jpg
    2.3 MB · Visningar: 26
Kurt-Olsson är hemma från psykakuten efter att ha felsökt till 02:45 igår natt...

Jag trodde jag inte hade gnista, det hade jag. På EN cylinder. Bytte tändstift och den andra cylinder tänder också. Alltså ett dåligt stift...


Snälla snälla rara kunniga människor...
Säg att en vx1100 inte orkar starta på ett stift...

Säg inte "Fast den borde ändå tända ena cylindern..."
 

Bifogat

  • IMG_20240316_091019.jpg
    IMG_20240316_091019.jpg
    2.9 MB · Visningar: 6
  • IMG_20240316_091008.jpg
    IMG_20240316_091008.jpg
    2.7 MB · Visningar: 6
Tipsa också på två bra nya stift till en Viagra 1100. Inget top of line men prisvärt. :)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top