Från moppe direkt till tung mc utan att passera 125:a?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fniss, R6-an är Hannuses. Den tvåcylindriga är min. Skiljer förvånansvärt lite även om det är helt olika karaktärer.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men snälla sluta, det där är inte en sporthoj.
Kan ingen berätta för honom? 😅
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Definiera sporthoj.....
Definitionen är s.k R-hoj, hette klass 7 förut, har säkert bytt definition.

Man kan så klart köra fort med vilken mc som helst, eller säga att enduro är också "sport", eller att det allra sportigaste är att trampa själv, eller varför inte gå, men de typiska sporthojarna är, de senaste 30 åren eller så:

CBR
GSXR
YZF
ZX

Sedan finns det så klart sporthojar från andra europeiska märken också, tex Ducati och BMW.

En spade är en spade. Det är inte en kratta som man kan använda som en spade, och heller inte en snöskyffel.

Kolla med försäkringsbolaget vilket som är dyrast att försäkra om osäker. 🙂
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Zündapp 50cc efter ett tag köpte Zündapp 100cc motor passade perfekt.
Gäng år tog senare tog mc-kort och köpte Honda hornet 600cc
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Definitionen är s.k R-hoj, hette klass 7 förut, har säkert bytt definition.

Man kan så klart köra fort med vilken mc som helst, eller säga att enduro är också "sport", eller att det allra sportigaste är att trampa själv, eller varför inte gå, men de typiska sporthojarna är, de senaste 30 åren eller så:

CBR
GSXR
YZF
ZX

Sedan finns det så klart sporthojar från andra europeiska märken också, tex Ducati och BMW.

En spade är en spade. Det är inte en kratta som man kan använda som en spade, och heller inte en snöskyffel.

Kolla med försäkringsbolaget vilket som är dyrast att försäkra om osäker. 🙂
Före ca 1980 fanns det alltså inga sporthojar - eftersom det var sällsynt med kåpförsedda hojar?
Försäkringsbolagen är en osäker källa av samma skäl - äldre hojar tenderar att sjunka i försäkring, dvs det finns inga "gamla" sporthojar?
Fenomenet sporthoj har då uppstått efter ca 1980 - tja, kanske det.....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, den är vare sig stulen, oregistrerad eller framförd av drogfull förare i svart hoodie - är det då verkligen en sporthoj? :hihi

Kördynamiskt är skillnaden mycket liten (vilket var ämnet). Liknelsen med utförsåkningen är faktiskt mycket relevant.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Före ca 1980 fanns det alltså inga sporthojar - eftersom det var sällsynt med kåpförsedda hojar?
Försäkringsbolagen är en osäker källa av samma skäl - äldre hojar tenderar att sjunka i försäkring, dvs det finns inga "gamla" sporthojar?
Fenomenet sporthoj har då uppstått efter ca 1980 - tja, kanske det.....
Då kan vi ju vända på steken, vad är en sporthoj tycker du och vilken var den allra första enligt dig?

Och nej, sporthojsfenomen var väl inte supervanligt 1937? Så att den typen av motorcyklar växte fram under 70-80 talet är väl inget anmärkningsvärt.

Sedan kan man så klart köra fort på en gammal och tung mc, det är toppen, men det är inte sporthoj och en Volvo 240 är inte en sportbil.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Och med det sagt har jag bara en sporthoj i garaget nu. Fruans zzr har också clip off styre så den kvalar inte heller in.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
:huvet:huvet:huvet Fn, cliponen på på min GSXR1100 sitter ovanpå styrhuvudet! :huvet:huvet:huvet:huvet
Tur att min GSXR750 kvalar in som sporthoj, annars får man ju lämna forumet..... :crash
Det här handlar om att Brooklyn har skrivit ett tiotal inlägg om att jag borde ha en hoj.
Tydligen har han ingen sporthoj alls vilket så klart är humor av rang.
Konstigt ändå att man söker sig till ett sporthoj forum om man inte har sporthoj, jag är inte medlem på något sportbilforum, akvarieforum eller spanienlägenhetforum.
Jättekonstigt faktiskt, lite fönstertittarfasoner faktiskt. 👀😅
GSXR750 är väl själva definitionen av en sporthoj så du klarar dig dessutom.
Hur länge jag kan leva på gamla ägarmeriter bör dock redas ut, helt säkert jobbar Brooklyn på frågan. ✍🏻
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Moppe, -> A2. Föräldrarna la veto på 125 pga äldre bror som frontade en bil i en kurva.

Skrev upp för hoj samtidigt som bil och tog 4 lektioner hoj i lönndom på håltimmarna i gymnasiet. Körde upp och kom hem med pappersremsan. Drog inte ner applåder..
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Definitionen är s.k R-hoj, hette klass 7 förut, har säkert bytt definition.

Man kan så klart köra fort med vilken mc som helst, eller säga att enduro är också "sport", eller att det allra sportigaste är att trampa själv, eller varför inte gå, men de typiska sporthojarna är, de senaste 30 åren eller så:

CBR
GSXR
YZF
ZX

Sedan finns det så klart sporthojar från andra europeiska märken också, tex Ducati och BMW.

En spade är en spade. Det är inte en kratta som man kan använda som en spade, och heller inte en snöskyffel.

Kolla med försäkringsbolaget vilket som är dyrast att försäkra om osäker. 🙂
Och Europa gör det bättre än nån annan, japs är fåtölj och jänkarna har gjort vadå, Buell? Ja stoppa en hottad HD-motor i ett chassi som är hyfsat meh men ha en skivbroms fram som är svinstor pga anledningar som ingen utom tjocke Jeff från USA förstår.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I min generation var det nog ganska ovanligt med 125:a.
Jag körde dock, i alla möjliga väder och årstider, trimmade 2t sporthojar. Nöjd över det jag, även om det inte alltid gick enligt planen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det här handlar om att Brooklyn har skrivit ett tiotal inlägg om att jag borde ha en hoj.
Tydligen har han ingen sporthoj alls vilket så klart är humor av rang.
Konstigt ändå att man söker sig till ett sporthoj forum om man inte har sporthoj, jag är inte medlem på något sportbilforum, akvarieforum eller spanienlägenhetforum.
Jättekonstigt faktiskt, lite fönstertittarfasoner faktiskt. 👀😅
GSXR750 är väl själva definitionen av en sporthoj så du klarar dig dessutom.
Hur länge jag kan leva på gamla ägarmeriter bör dock redas ut, helt säkert jobbar Brooklyn på frågan. ✍🏻
Inte det minsta, det är nog bara du som klarar av att fastna vid sådant. Humor med ett hojrelaterat inlägg efter 3000 eller nåt sådant om invandring. På ett hojforum. :)

Ordet är fritt och man får göra självmål. Huvudsaken man är med och spelar! :krama
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Och Europa gör det bättre än nån annan, japs är fåtölj och jänkarna har gjort vadå, Buell? Ja stoppa en hottad HD-motor i ett chassi som är hyfsat meh men ha en skivbroms fram som är svinstor pga anledningar som ingen utom tjocke Jeff från USA förstår.
Fåtölj?

🤔😢
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inte det minsta, det är nog bara du som klarar av att fastna vid sådant. Humor med ett hojrelaterat inlägg efter 3000 eller nåt sådant om invandring. På ett hojforum. :)

Ordet är fritt och man får göra självmål. Huvudsaken man är med och spelar! :krama
Det här är ot-delen, dvs allt utom sporthoj.🥰
Fattar i och för sig nu varför även alla dina inlägg är i detta forum, lugnt för mig. 👍🏻
Ja, snacka om självmål att posta bojsänket bredvid en R-hoj och tro att ingen skulle syna det. 😆
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top