Från moppe direkt till tung mc utan att passera 125:a?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Har alla här gått via 125:a från moppen till tung hoj, eller är det bara moi som aldrig hade en sådan?
(jag räknar inte med crosshoj, eftersom den inte hanteras under samma förutsättningar)

Själv gick jag från moped till GPZ750-82:a till morsans stora förskräckelse och farsans illa dolda nyfikenhet.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag gick från 125 till moppe när jag fyllde 15, för då blev det lagligt att köra moppen. Sedan tog jag tills jag fyllde 30 på mig innan jag skaffade MC-kortet. Började till 16 men blev aldrig av, och sedan var livet fullt av annat och dålig ekonomi tills jag fyllde 30, så det blev aldrig laglig 125:a för mig.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
För mig moppe till B-kort 1982-11-30, sedan tog det nästan exakt 30 år till A-kort, 2012-10-04
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har varken kört moppe eller 125a, farsan tyckte vi skulle hoppa över moppe och gå på 125a istället vilket jag stödde. Sen parkerade en kusin sin 125 i en lyktstolpe varpå morsan drog veto-kortet.
Snabbspola 22 år eller nått
Första lektionen på körskola och jag hade bestämt mig att inte ha några som helst förutfattade idéer utan bli lärd allt (inom rimliga gränser) så när jag kommer dit har jag ingen aning hur man gör något. Får instruktion att "köra lite på lilla banan som uppvärmning" så vet jag inte hur man startar hojen. Följande diskussion händer då:
RN: hur startar jag?
Lärare: Har du inte kört något innan?
RN: nej
L: inte moppe heller?
RN: nej (inte helt sant men vaffan de kickade man ju igång)
L: kan du cykla?
RN; ja
L: bra, kör lite på lilla banan
RN: men hur startar jag?

Fick instruktion i hur man startar men det funkade inte ändå och jag minns inte om det var kill-switch och/eller stöd nere och ettan i som ställde till det
(förklara hur kopplingen och växellådan funkade var tydligen inte relevant eftersom jag cyklat :D)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Körde upp på en Honda xl125 och fick fullt A då inget annat fanns på den tiden.
Hade haft B några år.
5-6 lektioner i körskola ok på första uppkörningen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Moppe till CB500 Four direkt. Fick prova någon Silverpil emellan utan körkort (fick inte ta för lätt mc - morsan tvärnitade). Kunde sedan hoppa på vilken hoj som helst efter att jag fått bilkörkortet (så gammal är jag :lol )
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Många tar kort i 30-40 årsåldern eller högre, då blir det väl oftast tung direkt. Många hade inte moppe heller, plus att moppe för 30 år sedan är inte mycket till merit för att köra tung hoj. 😊
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Frugan gick direkt till FT500 vid 40 - även hon utan att ta mc-kort (men gick ett antal lektioner på körskola)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Många tar kort i 30-40 årsåldern eller högre, då blir det väl oftast tung direkt. Många hade inte moppe heller, plus att moppe för 30 år sedan är inte mycket till merit för att köra tung hoj. 😊
30.... du menar 50 :lol
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Minibike till moppe till 125 cross sedan när jag fyllde 15 blev det Moppe, 16 125:a, 18 600cc.
Firar min 55 födelsedag till hösten och ett halvår senare 50 år på 2-hjul med motor.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hade inte råd med körkort och hoj som 16-åring så det blev tung hoj direkt från moppe.
En moppe med manuell växellåda är nästan lika bra förberedelse som en 125:a skulle jag säga.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ingen moppe eller 125:a, men vid 20+ började jag pendla till jobbet och studierna med scooter och några år senare blev det tung mc. Så stor skillnad på en riktig hoj mot tex moppe, så lektioner och vettiga instruktioner behövdes för att det skulle bli bra. Tog kortet utan anmärkning och med beröm om hur bra jag körde. Övning ger träning...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade aldrig vare sig moppe eller 125a, jag fick ett segelflygcert istället, och höll jämna steg med polarnas DT50 med trampcykel. När jag fick ett riktigt jobb efter högskolan var hojkort det första jag skaffade. Eller jag köpte faktiskt en hoj innan jag hade kort. Men det blev tungt kort direkt.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Har alla här gått via 125:a från moppen till tung hoj, eller är det bara moi som aldrig hade en sådan?
(jag räknar inte med crosshoj, eftersom den inte hanteras under samma förutsättningar)

Själv gick jag från moped till GPZ750-82:a till morsans stora förskräckelse och farsans illa dolda nyfikenhet.
Gick från Yamaha 125 RD till Suzuki GSX1100 EF
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har varken haft moppe eller 125'a.
Köpte, via ett infall, en Transalp av en kompis som precis tagit kortet med samma maskin.
Så tog kortet för tung direkt vid 35 bast.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Moppe från 9-års åldern. Fick köra i hagarna med ridhjälm på morfars gamla Huskvarna. Jobbade ihop det mesta av pengarna för att kunna köpa en ett år begagnad Yamaha 125 DT - 81. Kortet tog jag så fort jag fick. Tror att jag tog 5-6 lektioner. Så fort jag fyllde 18 och fick köra tung mc, (behövdes ingen ny uppkörning), inhandlades en Honda CBX 550 F -82.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag såg GP500 på Eurosport och tyckte det såg häftigt ut. Köpte en RGV250 som jag kraschade innan jag tagit körkort, men inga större mopederfarenheter innan dess. Jag har trots idoga försök till motsatsen överlevt 29 år på två hjul (pepper pepper knock on wood). Höll på att fronta en bil i morse, men det var bara vanlig klantighet.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
cykel->bil->jEttEtung motorcykel utan begränsning

Men visst, första hojen var en 400 som inte var mycket snabbare än en tvåtakts 125a så det kanske ändå var som om man kört lätt. Även om det krävdes "tungt" kort för att köra den då den översteg 25kW som var dåtidens regler.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag körde moppe tills jag var 17 år och nio månader. Sen höll jag mig ifrån motoriserade tvåhjulingar till jag pratade med en servicerådgivare på VW när de hade skadat min elbil. Hon höll på att ta mc-kort så det gjorde att jag blev sugen. Några månader senare köpte jag en Yamaha Dragstar och tog kortet 44 år gammal.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top