Från moppe direkt till tung mc utan att passera 125:a?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Körde mycket moppe när var i 15års åldern blev så när man bodde på landet. Men 125 var inte lönt att försöka var tvärstopp hemma det var för farligt.

Men lyckades övertala päronen att ta mc kortet när ändå tog bilkörkortet. Lyckades efter ett tag hitta en landsvägs reggad XR600 & den tyckte dom var ok hemma. Detta var 1992 har blivit ungefär ett 20tal olika motorcyklar efter det och kanke 8 literklubbor. Har svårt att tänka mig att jag inte kommer att ha minst en motorcykel ännu i många år
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har tagit mc-kort en gång i mitt liv och det som 16-åring. Körde upp på körskolans MTX 125 och sen blev det för eget bruk RD 125 och RD 350 i den ordningen. Det var heta hojar på 80-talet
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Moppe -> B -> A.
Vet inte riktigt varför det inte blev någon 125a. Hade väl inte råd med både hoj och körskola eller nåt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tog lätt kort genom FMCK och körde 125a tills man blev 18. Efter ett uppehåll på 17 år kom jag på att det är ju bara en uppkörning som krävdes för att ha tung....Så sedan 2010 har jag kört ca 10000 mil på tung hoj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Moped har knappt någonting gemensamt med tung motorcykel, vanlig cykel och moped har mer gemensamt. Tycker jag.

Varför? Vikten, hastigheten, balansen, massan. Energin.

En tung motorcykel lever sitt eget liv och du måste som förare förstå dess dynamik och störa den så lite som möjligt trots att du måste för att överhuvudtaget kunna accelerera, bromsa och svänga.

Med det sagt så är det alltid bra att lära sig stegvis, men 125-a är ofta för små/lätta för att kunskaperna skall översättas med automatik till tyngre. En vanlig 500/600 däremot, där får man storhojsegenskaper i mer lätthanterligt format.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Moped har knappt någonting gemensamt med tung motorcykel, vanlig cykel och moped har mer gemensamt. Tycker jag.
Mitt hastighetsrekord på trampcykel är dryga 70kmh, och dagligen är jag över 40 med cykeln, och ett och annat matbud blir omcyklat :hihi

Däremot är ju motstyrning mm lika, och sittställningen är mer lika mellan cykel och mc. Dagens moppar är ju mer som en pinnstol med styre.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min sista moppe var en KS125-ram med moppemotor, 5-växlad Zundapp (nä, jag vet inte hur man gör tyskt y på telefonen) med 70 cc. Jag tyckte det var mer bekvämt än Mustang Mamba även om jag tappade prestanda på det.
Kompisens moped var snabbare, Benelli 125 2C utan nummerskylt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Med det sagt så är det alltid bra att lära sig stegvis, men 125-a är ofta för små/lätta för att kunskaperna skall översättas med automatik till tyngre. En vanlig 500/600 däremot, där får man storhojsegenskaper i mer lätthanterligt format.

Håller med om man ser till liknande årsmodeller. Samtidigt är nya literklubbor minst lika lätthanterliga som en äldre 600. Nästan för lättkörda.

Personligen saknar jag tunga och stabila hojar från sent 90-tal.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med om man ser till liknande årsmodeller. Samtidigt är nya literklubbor minst lika lätthanterliga som en äldre 600. Nästan för lättkörda.

Personligen saknar jag tunga och stabila hojar från sent 90-tal.
Tunga och stabila hojar är väl i princip ZZR1400 och Hayabusa nuförtiden? Och några sporttourers.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inte haft moped men min storebror hade en BMX. Jag hade cykel med limpa och minns att jag tog pappas overhead plast (millennials wouldn't know) och gjorde visir till min hockeyhjälm.

Tog mc kort 22 år gammal och har haft tre MC, ingen nu.

Har inte spelat hockey heller.
 

Bifogat

  • 1000052726.jpg
    1000052726.jpg
    254.7 KB · Visningar: 5

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Moped har knappt någonting gemensamt med tung motorcykel, vanlig cykel och moped har mer gemensamt. Tycker jag.

Varför? Vikten, hastigheten, balansen, massan. Energin.

En tung motorcykel lever sitt eget liv och du måste som förare förstå dess dynamik och störa den så lite som möjligt trots att du måste för att överhuvudtaget kunna accelerera, bromsa och svänga.

Med det sagt så är det alltid bra att lära sig stegvis, men 125-a är ofta för små/lätta för att kunskaperna skall översättas med automatik till tyngre. En vanlig 500/600 däremot, där får man storhojsegenskaper i mer lätthanterligt format.
Testa sporthoj, de beter sig inte alls så, tror du skulle gilla det!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha nä inte alls, sånt får andra hållas med. Har sporthoj också även om det blivit kanske bara 800 mil på fem år.

Vi kan göra en jämförelse. Man skall lära sig åka utför på hyfsad nivå (tung MC) och vederbörande har aldrig åkt skidor förut. Är det då en bra idé att börja med att köpa ett par trickskidor? (Dvs 125)

Jag mfl menar att det inte självklart är en så lysande idé även om vissa saker är gemensamma.

Därför skaffar man sig ett par hyfsade slalomskidor att börja åka på för att byta upp sig när man sedan har bättre koll på balans, dynamik mm.

Det är helt enkelt inte relevant att kasta in ett villkor om ett par tävlingsstörtloppsskidor preppade för Hahnenkahmrennen i balkat isföre. (Modern R-hoj i 1000cc klassen).

Men dynamiken är densamma och om man är intresserad av detta kan man kolla tuben och ”rnickeymouse” serie av förarfel.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top