Från moppe direkt till tung mc utan att passera 125:a?

Körde mycket moppe när var i 15års åldern blev så när man bodde på landet. Men 125 var inte lönt att försöka var tvärstopp hemma det var för farligt.

Men lyckades övertala päronen att ta mc kortet när ändå tog bilkörkortet. Lyckades efter ett tag hitta en landsvägs reggad XR600 & den tyckte dom var ok hemma. Detta var 1992 har blivit ungefär ett 20tal olika motorcyklar efter det och kanke 8 literklubbor. Har svårt att tänka mig att jag inte kommer att ha minst en motorcykel ännu i många år
 
Har tagit mc-kort en gång i mitt liv och det som 16-åring. Körde upp på körskolans MTX 125 och sen blev det för eget bruk RD 125 och RD 350 i den ordningen. Det var heta hojar på 80-talet
 
Moppe -> B -> A.
Vet inte riktigt varför det inte blev någon 125a. Hade väl inte råd med både hoj och körskola eller nåt.
 
Tog lätt kort genom FMCK och körde 125a tills man blev 18. Efter ett uppehåll på 17 år kom jag på att det är ju bara en uppkörning som krävdes för att ha tung....Så sedan 2010 har jag kört ca 10000 mil på tung hoj.
 
Moped har knappt någonting gemensamt med tung motorcykel, vanlig cykel och moped har mer gemensamt. Tycker jag.

Varför? Vikten, hastigheten, balansen, massan. Energin.

En tung motorcykel lever sitt eget liv och du måste som förare förstå dess dynamik och störa den så lite som möjligt trots att du måste för att överhuvudtaget kunna accelerera, bromsa och svänga.

Med det sagt så är det alltid bra att lära sig stegvis, men 125-a är ofta för små/lätta för att kunskaperna skall översättas med automatik till tyngre. En vanlig 500/600 däremot, där får man storhojsegenskaper i mer lätthanterligt format.
 
Moped har knappt någonting gemensamt med tung motorcykel, vanlig cykel och moped har mer gemensamt. Tycker jag.
Mitt hastighetsrekord på trampcykel är dryga 70kmh, och dagligen är jag över 40 med cykeln, och ett och annat matbud blir omcyklat :hihi

Däremot är ju motstyrning mm lika, och sittställningen är mer lika mellan cykel och mc. Dagens moppar är ju mer som en pinnstol med styre.
 
Min sista moppe var en KS125-ram med moppemotor, 5-växlad Zundapp (nä, jag vet inte hur man gör tyskt y på telefonen) med 70 cc. Jag tyckte det var mer bekvämt än Mustang Mamba även om jag tappade prestanda på det.
Kompisens moped var snabbare, Benelli 125 2C utan nummerskylt.
 
Med det sagt så är det alltid bra att lära sig stegvis, men 125-a är ofta för små/lätta för att kunskaperna skall översättas med automatik till tyngre. En vanlig 500/600 däremot, där får man storhojsegenskaper i mer lätthanterligt format.

Håller med om man ser till liknande årsmodeller. Samtidigt är nya literklubbor minst lika lätthanterliga som en äldre 600. Nästan för lättkörda.

Personligen saknar jag tunga och stabila hojar från sent 90-tal.
 
Håller med om man ser till liknande årsmodeller. Samtidigt är nya literklubbor minst lika lätthanterliga som en äldre 600. Nästan för lättkörda.

Personligen saknar jag tunga och stabila hojar från sent 90-tal.
Tunga och stabila hojar är väl i princip ZZR1400 och Hayabusa nuförtiden? Och några sporttourers.
 
Inte haft moped men min storebror hade en BMX. Jag hade cykel med limpa och minns att jag tog pappas overhead plast (millennials wouldn't know) och gjorde visir till min hockeyhjälm.

Tog mc kort 22 år gammal och har haft tre MC, ingen nu.

Har inte spelat hockey heller.
 

Bifogat

  • 1000052726.jpg
    1000052726.jpg
    254.7 KB · Visningar: 6
Moped har knappt någonting gemensamt med tung motorcykel, vanlig cykel och moped har mer gemensamt. Tycker jag.

Varför? Vikten, hastigheten, balansen, massan. Energin.

En tung motorcykel lever sitt eget liv och du måste som förare förstå dess dynamik och störa den så lite som möjligt trots att du måste för att överhuvudtaget kunna accelerera, bromsa och svänga.

Med det sagt så är det alltid bra att lära sig stegvis, men 125-a är ofta för små/lätta för att kunskaperna skall översättas med automatik till tyngre. En vanlig 500/600 däremot, där får man storhojsegenskaper i mer lätthanterligt format.
Testa sporthoj, de beter sig inte alls så, tror du skulle gilla det!
 
Haha nä inte alls, sånt får andra hållas med. Har sporthoj också även om det blivit kanske bara 800 mil på fem år.

Vi kan göra en jämförelse. Man skall lära sig åka utför på hyfsad nivå (tung MC) och vederbörande har aldrig åkt skidor förut. Är det då en bra idé att börja med att köpa ett par trickskidor? (Dvs 125)

Jag mfl menar att det inte självklart är en så lysande idé även om vissa saker är gemensamma.

Därför skaffar man sig ett par hyfsade slalomskidor att börja åka på för att byta upp sig när man sedan har bättre koll på balans, dynamik mm.

Det är helt enkelt inte relevant att kasta in ett villkor om ett par tävlingsstörtloppsskidor preppade för Hahnenkahmrennen i balkat isföre. (Modern R-hoj i 1000cc klassen).

Men dynamiken är densamma och om man är intresserad av detta kan man kolla tuben och ”rnickeymouse” serie av förarfel.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top