Från moppe direkt till tung mc utan att passera 125:a?

Då är vi många.
Man får nog acceptera den metamorfos forumet genomgått, annars är det nog inte mycket forum kvar.
Jag har aldrig haft någon hoj som kvalar enligt @Markus definition. Mest av ergonomiska orsaker, vilket inte riktigt gills, tror jag.
Jag bryr mig noll om vad folk har för hoj, hus, inkomst eller andra meningslösa yttre attribut.

Jag bryr mig om hur folk är.

Men har man inte haft en sporthoj och sätter sig på en hög häst, förlåt jag menar en stor klumpig BMW, och har subtila åsikter ca 10-30ggr på ett kvartal om vad andra har eller borde ha, då förbehåller jag mig rätten att, än en gång, berätta att kejsaren är naken, även i denna fråga.
 
Du har aldrig kört en redig sporthoj, det ska göra ont att köra, då blir man påmind om vilken lyx man har att slippa gå.
Nä jag har bara haft tre bajks, den senaste var väldigt okomfortabel, RC8. Tyckte den var rätt ball ändå men skall man den vägen vandra igen blir det nog radfyra.

Problemet med sporthoj är att det är lika kul att köpa en Passat efter att man haft en M3 om man skulle ge sig in i touring, glidare, cafe etc.

Är dock lite sugen på att ha en hoj att bara ha för att äta glass med, vilket i och för sig är det enda jag gjort med alla mina hojar.
 
Jag bryr mig noll om vad folk har för hoj, hus, inkomst eller andra meningslösa yttre attribut.

Jag bryr mig om hur folk är.

Men har man inte haft en sporthoj och sätter sig på en hög häst, förlåt jag menar en stor klumpig BMW, och har subtila åsikter ca 10-30ggr på ett kvartal om vad andra har eller borde ha, då förbehåller jag mig rätten att, än en gång, berätta att kejsaren är naken, även i denna fråga.
Så subtilt av dig. :hihi Och ingen märker ju att du hakar upp dig på saker/personer som du anser har trampat på din tå någon gång utan att de vetat om det. Återigen, i så fall får jag be om ursäkt!

Jag utgår som du vet från att du både klarar av att diskutera på en intellektuellt hög nivå och hålla isär sak och person.

Min enda åsikt är att folk borde köra MER hoj, man blir snäll av det. Vilken hoj man kör är ointressant - det är väl själva körandet som ger något, men 125-or kanske inte är idealt för just att lära sig tung MC. Men du kanske har en åsikt i ämnet?
 
Då är vi många.
Man får nog acceptera den metamorfos forumet genomgått, annars är det nog inte mycket forum kvar.
Jag har aldrig haft någon hoj som kvalar enligt @Markus definition. Mest av ergonomiska orsaker, vilket inte riktigt gills, tror jag.
Jag tror att det nog är säkert minst ett tiotal personer i Sverige som klarar av att köra en R-hoj på riktigt. Resten övar väl eller poserar mest, vad vet jag. Jag tror också att man skall vara försiktig med smala definitioner. Är Tuono en sporthoj? K1300S? Daytona 955? FZ750? TRX850? Multistrada 1100? Commando?
Det blir som att definiera ”sportbil” utifrån att det måste vara Porsche 996 eller Corvette C7… så lite man vet i så fall.

Och samma är det ju med hojar.
 
Då kan vi ju vända på steken, vad är en sporthoj tycker du och vilken var den allra första enligt dig?

Och nej, sporthojsfenomen var väl inte supervanligt 1937? Så att den typen av motorcyklar växte fram under 70-80 talet är väl inget anmärkningsvärt.

Sedan kan man så klart köra fort på en gammal och tung mc, det är toppen, men det är inte sporthoj och en Volvo 240 är inte en sportbil.
Funderat lite på det, och fenomenet "sporthoj" så som de flesta tänker sig det är nog att hänföra till den era du själv relaterar till. Det som var sportigast när jag började köra skulle kanske vara Commando och Velocette Thruxton, möjligen en Daytona - dvs bra prestanda ( för den tiden) kopplat till ett genomtänkt chassie. Annars fick man bygga sig en egen "sporthoj"/caféracer av vilken hoj som helst + kåpa, clipon, megafoner, Raask fotpinnar eller Dunstallprylar. Utöver det Rickman (inte Alan)-Metisse eller något riktigt udda italienskt.

Men - den som idag äger en sådan äldre hoj kan nog ändå säga sig äga en sporthoj
 
Funderat lite på det, och fenomenet "sporthoj" så som de flesta tänker sig det är nog att hänföra till den era du själv relaterar till. Det som var sportigast när jag började köra skulle kanske vara Commando och Velocette Thruxton, möjligen en Daytona - dvs bra prestanda ( för den tiden) kopplat till ett genomtänkt chassie. Annars fick man bygga sig en egen "sporthoj"/caféracer av vilken hoj som helst + kåpa, clipon, megafoner, Raask fotpinnar eller Dunstallprylar. Utöver det Rickman (inte Alan)-Metisse eller något riktigt udda italienskt.

Men - den som idag äger en sådan äldre hoj kan nog ändå säga sig äga en sporthoj
Bra svar, tack.
Jag har också gått och grunnat.
🙂🫡
 
Moped har knappt någonting gemensamt med tung motorcykel, vanlig cykel och moped har mer gemensamt. Tycker jag.

Varför? Vikten, hastigheten, balansen, massan. Energin.

En tung motorcykel lever sitt eget liv och du måste som förare förstå dess dynamik och störa den så lite som möjligt trots att du måste för att överhuvudtaget kunna accelerera, bromsa och svänga.

Med det sagt så är det alltid bra att lära sig stegvis, men 125-a är ofta för små/lätta för att kunskaperna skall översättas med automatik till tyngre. En vanlig 500/600 däremot, där får man storhojsegenskaper i mer lätthanterligt format.
Håller inte med. Kan man köra moppe kan man köra guldvinge. I början kanske man är orolig för vikten, men man upptäcker snabbt att det är lugnt när man börjat få rull.

Jag var på provkörning i helgen och testade ett gäng stooora hojar. Ingen av dem var det minsta svår trots att jag inte kört på flera år och att mina hojar väger flugskit i jämförelse.
 
Håller inte med. Kan man köra moppe kan man köra guldvinge. I början kanske man är orolig för vikten, men man upptäcker snabbt att det är lugnt när man börjat få rull.

Jag var på provkörning i helgen och testade ett gäng stooora hojar. Ingen av dem var det minsta svår trots att jag inte kört på flera år och att mina hojar väger flugskit i jämförelse.
Det är ju ganska beroende på mopeden. I en del fall är det ju mer likt med trampcykel, men en inte-gheypulka med en växellåda istället för variator så är det ju rätt mycket gemensamt. Efter att ha kört moped sen jag var 8-9 så var ju 125:or ganska lätta att köra, ramen var mycket styvare och allt mycket mer exakt, men det vande man sig ju rätt fort vid. Kan tänka mig att det bara hade varit mer vikt och styvhet med en fullstor mc istället för 125:a.
 
Håller inte med. Kan man köra moppe kan man köra guldvinge. I början kanske man är orolig för vikten, men man upptäcker snabbt att det är lugnt när man börjat få rull.

Jag var på provkörning i helgen och testade ett gäng stooora hojar. Ingen av dem var det minsta svår trots att jag inte kört på flera år och att mina hojar väger flugskit i jämförelse.
”Kan köra” - vi har nog bara lite olika definition där. :tummenupp
 
Jag tycker att min 700 Sport är en sporthoj. Den är dels ganska nervös i karaktären, wheelar utan ryck eller koppling och har clipons:en åtminstone i höjd med styrhuvudet. Men framförallt för att den heter SPORT! :bow

Men va fan..ämnet var ju om ni gick direkt från moppe till tung hoj, inte om det var en sporthoj eller inte. Ryck upp oss!
 
AB-kort körde jag upp för i en bil 1965. Köpte en begagnad Husqvarna Novolette(?) moped sådär 1966 av min kusin som hade en Ducati 125:a då. Sedan blev det en BMW R60 1967.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top