Frågor på Hondas CRF450SM

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Katana 1100
Tjenare alla!

Var och kollade på Hondas (eller HM:s)CRF450SM-04 idag.
Kostar 84900kr. Man kunde köpa till crosskitet för bara 8000kr.
Det var hjulen (däck och fälg) , bromsskiva fram samt crossljudämparen som ingick i det priset.
Är det rätt pengar för crosskitet?...Säljaren påtalade att
var man intresserad av att utnyttja hojen kapacitet med tanke på effekt och vrid var crossljudämparen ett måste.
Ni som kör dessa Motarder vad tycker ni :confused: :confused: :confused:
Är det värt de pengarna eller ska man skita i crosskitet och köpa FP-blåset :confused:
Visst fan hade det varit roligt att köra lite crossbana men jag tror inte
att det kommer blir så mycket av det.

Tacksam för svar...... :D

En som har en sådan bortanför mig och det låter något hemsk. Jag gillar när det låter men den där rackar låter något förbannat.

Du ska definitivt köpa crosskitet. Det blir såå mycket mera vrid på låga varv,med crossdämparen,+ 10 hk ochså. Det borde följa extra plast+ 2 drev ,luftfilter,kolvkit,bromsbelägg, med mera. Det fick vi som köpte -03.
Byt till tyngre svänghjul ochså,så är den roligare att köra

Last edited:
Eftersom strypningen ligger i det tysta originalsystemet så är det ett måste att byta till en annan ljuddämpare, crossljuddämparen ger ca 46-47 hästar på bakhjulet (originalpipan ca 35) Nackdelen med crossljuddämparen är att den låter så in i h-vete, den är ganska kort. Jag satte på ett helsystem, Akrapovic titan, som gav bra med pulver (53 bakhjulshästar) men inte så där våldsamt mycket ljud...

...fast allting är relativt, en vass fyrtaktstånka blir aldrig tyst, det handlar bara om olika grader av mycket och högt;-)

Triboman här på forumet har en kort FMF ljuddämpare som påminner om ett stuprör i diameter, följdaktligen så kan han skjuta småfågel bara med ljudpulserna från pipan...

Crosskitet för 8000 är faktiskt skitbilligt, skall man köpa alla grejer lösa får du räkna med ca 12000 för hjul, däck, drev och bromsskivor, 1500 för kolvkit, 3500 för ljuddämparen och någon tusenlapp till för plast, reservhandtag, kolvringar och annat krafs.

Visst kan man hittade beggade crosshjul för ca 4000 (jag gjorde det) men det är ganska trevligt att få nya grejor, dessutom är det lättare att sälja hojen när allting är med...

En sak till... det har varit mycket snack om serviceintervaller på CRF:en. Jag har haft hojen precis ett år nu och jag bytte första kolven förra veckan, då shimsade jag också ventilerna (för första gången) vilket innebär att jag på ett års körning, inklusive lite isåkning med dubbdäck, bara har bytt olja och filter med relativt täta intervaller.
Kan väl nämna att kolven uppvisade väldigt lite slitage och anledningen till att jag bytte var mest att den började dra lite olja så den hade förmodligen gått bra ett tag till med bara ringbyte. Nu ingår ju ett kolvkit med hojen så det är bara själva jobbet med att byta som är servicen, servicemanualen medföljer så en normalvan mekare byter allting själv. Ett nytt kolvkit kostar ca 1500 spänn så det finns egentligen ingen anledning till att inte byta kolv när man ändå river bort toppen...

Köper du en KTM får du mer HK för mindre stålar. Lägger du till 5000:- för du motardkit (17", och 6-kolvsok). Tyvärr har KTM en stort övertag...

Niklasinorr skrev:
En sak till... det har varit mycket snack om serviceintervaller på CRF:en. Jag har haft hojen precis ett år nu och jag bytte första kolven förra veckan, då shimsade jag också ventilerna (för första gången) vilket innebär att jag på ett års körning, inklusive lite isåkning med dubbdäck, bara har bytt olja och filter med relativt täta intervaller.
Kan väl nämna att kolven uppvisade väldigt lite slitage och anledningen till att jag bytte var mest att den började dra lite olja så den hade förmodligen gått bra ett tag till med bara ringbyte. Nu ingår ju ett kolvkit med hojen så det är bara själva jobbet med att byta som är servicen, servicemanualen medföljer så en normalvan mekare byter allting själv. Ett nytt kolvkit kostar ca 1500 spänn så det finns egentligen ingen anledning till att inte byta kolv när man ändå river bort toppen...
Olja och filter hör väl också till service. Man kan ju givetvis strunta i de intervaller som står i boken, det gäller i så fall alla märken. Det är ju i och för sig ganska stabila motorer på Hondan så om man hoppar över ett par ventiljusteringar så är ju inte det hela världen.

hp skrev:
Olja och filter hör väl också till service. Man kan ju givetvis strunta i de intervaller som står i boken, det gäller i så fall alla märken. Det är ju i och för sig ganska stabila motorer på Hondan så om man hoppar över ett par ventiljusteringar så är ju inte det hela världen.

Vi snackar nyanser här, olja och filter är naturligtvis service det också, min poäng är ju att om man redan valt en rejsmotard (framför landsvägsdito) så har man också tagit beslutet att man skall köra en cykel som kräver mycket service, och i dessa sammanhang så har CRF:en ganska snäll service.
Och jag poängterar att man inte skall "hoppa över" ventiljustering, man måste ju kolla spelet enligt serviceintervallen...men om man inte behöver justera så är det en ganska enkel operation...

Sorry att spamma lite men när syns vi på Midlanda då :banana

Niklasinorr skrev:
Vi snackar nyanser här, olja och filter är naturligtvis service det också, min poäng är ju att om man redan valt en rejsmotard (framför landsvägsdito) så har man också tagit beslutet att man skall köra en cykel som kräver mycket service, och i dessa sammanhang så har CRF:en ganska snäll service.
Och jag poängterar att man inte skall "hoppa över" ventiljustering, man måste ju kolla spelet enligt serviceintervallen...men om man inte behöver justera så är det en ganska enkel operation...

HM-dämparen

Jag rensade min HM-ljuddämpare o gjorde ett rör av "hålmetall" + en ny gavel...låter lagom så länge dämpullen är kvar.

Men crosskittet är ju ändå inte fel att ha...

Hur är bra håller CRF:n :confused:
Enligt säljaren var det Hondas maskiner man skulle ha om det
var kvalitet man var ute efter.
Säljarsnack eller :confused:
Jag har aldrig haft någon Honda tidigare det är därför jag undrar.

Jag skulle säga säljsnack. Missköter man en hoj så rasar den, sköter man den håller den. Oavsett märke.
Vissa hojar kräver bara lite mer kärlek... :lol

Även Honda tappar saker, förra veckan vet jag en CRF som tappade plast och en XR som tappade kicken... :rolleyes:
(Och min hade gått typ 20 mil efter servcie när den blev några heckto lättare...)
Och, enligt erfarenheter här på Sporthoj så rasar även Hynda om man trimmar på dem ordentligt... :lol

Honda sporthojar har grym kvalisort, jag vet dock inte om jag hade vågat översätta det ryktet rakt av till deras cross/enduro sortiment.
Men visst, de har rykte om sig att gå och gå och gå och gå. :)

Och, t.ex XR650 -04 har inte 5 års garanti längre... Borde väll säga någonting... (03 och tidigare hade 5 års garanti)

Inte för att måla fan på väggen, men jag tror inte någon tillverkare är mycket bättre än andra, dock så är vissa mkt ömtåligare än andra, men det är ju en annan sak... :p

Japanska hojar är ju bra kvalitet men CRF450 motard och gata är väl inte lysande efter vad man hört. Vad blir det för typ av körning?

von reisen skrev:
Japanska hojar är ju bra kvalitet men CRF450 motard och gata är väl inte lysande efter vad man hört. Vad blir det för typ av körning?

Nä... jag åkte gata med min HM CRF -03 = byta vev pga att den inte smorde
tillräckligt uppe vid kolvbulten.... :gnissla
Men jag var medveten om att den inte var byggd för det, och jag hade inte
så mycket tid (prioritering, jag vet....) att köra bana förra året, därav blev
det mycket åka till jobbet.
Men i övrigt så finns det bara gott att säga. Jag var mycket noga med täta
oljebyten i motorn (växellådsoljan slits betydligt långsammare, bytte motorolja
tre gånger på ett växellådsoljebyte).
Och ventilerna var bara att kolla, behövdes aldrig shimsas om, och kolven
bytte jag efter ca 50 timmar, då var den strax innan servicelimit enligt boken
och cylinder var helt intakt, så de 15 timmarna vågar jag nog påstå att man
kan tänja lite på om man håller koll på den i övrigt (missljud, drar olja osv).
Och skillnaden mellan japanska mc och t.ex. europeiska är lite speciell.
T.ex. en Honda får du med utförlig reservdelsbok, reservdelskit, det är hög
finish och allt funkar (oftast) klockrent från början utan strul.
T.ex. en KTM kanske inte har lika hög detaljfinish, solkar lite olja, man får själv
hitta rätt med inställningar osv. Allt är inte lika givet och enhetligt.
Å andra sidan får man grejer med generellt ganska hög effekt och till bra pris!
Jag är helnöjd med min 660!! (den tål ju att användas som brukshoj också,
vilket passar mig och mina behov då jag inte är nån seriös banåkare).

Smile skrev:
Det blir mest bana...... :tummenupp

Då är det en dunderhoj. Ruskigt smal och smidig hoj, bra effekt och
hondakvalitet! Enda minuset är väl att den skulle må bra av lite mer vrid
men på små kurviga banor är den snabb!
Crosskitet är klart prisvärt, du har alltid igen pengarna om du säljer hjulen,
ljuddämparen, plasten osv.
Men KTM:s deal nu där du får motardhjul till för bara 5.000 spänn är inte fel...!
Ta den som känns bäst, angenämna problem! :tummenupp

Litet tillägg...
Köp en ny FE650 så får du motardkittet även där för 5000:-

Min erarenhet av HM450 är att de tär en jäkligt fin liten hoj. Dock tror jag att tar man ut den på större banor så kommer den inte räcka till. Det är fortfarande en cross med allt vad det innebär i låda och drevning. Fast svårslagen på en gocartbana utan ljudkrav för den KRÄVER annan dämpare.

Litet PS. Om man köper en KTM xxxEXC med motardkitet. Vilka bromsar får man då? De vanliga till t.ex 660n eller de fina från FS650??

Supermoto skrev:
Litet tillägg...
Köp en ny FE650 så får du motardkittet även där för 5000:-

Min erarenhet av HM450 är att de tär en jäkligt fin liten hoj. Dock tror jag att tar man ut den på större banor så kommer den inte räcka till. Det är fortfarande en cross med allt vad det innebär i låda och drevning. Fast svårslagen på en gocartbana utan ljudkrav för den KRÄVER annan dämpare.

Litet PS. Om man köper en KTM xxxEXC med motardkitet. Vilka bromsar får man då? De vanliga till t.ex 660n eller de fina från FS650??

Det är beringer men jag vet inte om det är 4 eller 6-kolvsok för att jag har inte fått mitt kitt för att skiten är restad.

acura skrev:
Det är beringer men jag vet inte om det är 4 eller 6-kolvsok för att jag har inte fått mitt kitt för att skiten är restad.

Troligtsvis är det 4-kolvsok. Man måste byta bromspump till 660ns om man ska ha 6-kolvsok.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back