Frågor på Hondas CRF450SM

hur ofta skall man byta kolv enl serviceboken?, jag funderar på en crf(e)450 mest för att köra skog/lite cross,och någon streethoj för till och från jobbet..

tycker xr650r är lite tung att köra omkring i skogen med :rolleyes:

DwD skrev:
hur ofta skall man byta kolv enl serviceboken?, jag funderar på en crf(e)450 mest för att köra skog/lite cross,och någon streethoj för till och från jobbet..

tycker xr650r är lite tung att köra omkring i skogen med :rolleyes:

Boken säger 15 h....

Nightwish skrev:
Boken säger 15 h....

När man kör motocross under tävlingsförhållanden ja. Jag har som sagt precis bytt kolv efter ca 45-50 timmars gång. Den kolven är uppmätt och fortfarande inom toleranserna vilket innebär att jag hade kunnat byta betydligt senare. Sen kostar kolvkitet bara 1500 spänn inklusive allt, och är väldigt enkel att byta...

Niklasinorr skrev:
När man kör motocross under tävlingsförhållanden ja. Jag har som sagt precis bytt kolv efter ca 45-50 timmars gång. Den kolven är uppmätt och fortfarande inom toleranserna vilket innebär att jag hade kunnat byta betydligt senare. Sen kostar kolvkitet bara 1500 spänn inklusive allt, och är väldigt enkel att byta...
har aldrig bytt kolv på en 4takt, men måste man inte synca kamkedjan å sånt, är det inte svårt?

DwD skrev:
har aldrig bytt kolv på en 4takt, men måste man inte synca kamkedjan å sånt, är det inte svårt?

Det underlättar ju om man förstår 4-takts principen;-) Men annars så handlar det bara om att två stycken märken skall stå rätt så blir det bra, mycket enkelt:-) Är man nogrann och följer manualen så är det inga som helst problem.

är lite sugen på en crf450, men är lite rädd för serviceintervallen.
jag kör ju till och från jobbet varje dag med min xr650r och det fungerar hyffsat, nu kommer dom att bygga färdigt söderlänken(motorvägen) till hösten och då känns det lite dumt att ligga å köra enstånka hela vägen till jobbet.

hur är det med CRE450,gå den att landsvägs registrera enkelt?,
eller skall man köpa motardvarianten med crosskittet?, det blir dyrt :va
köper jag en cre450 så köper jag nog någon streethoj för att köra tillåfrån jobbet :)

DwD skrev:
är lite sugen på en crf450, men är lite rädd för serviceintervallen.
jag kör ju till och från jobbet varje dag med min xr650r och det fungerar hyffsat, nu kommer dom att bygga färdigt söderlänken(motorvägen) till hösten och då känns det lite dumt att ligga å köra enstånka hela vägen till jobbet.

hur är det med CRE450,gå den att landsvägs registrera enkelt?,
eller skall man köpa motardvarianten med crosskittet?, det blir dyrt :va
köper jag en cre450 så köper jag nog någon streethoj för att köra tillåfrån jobbet :)

CRF 450-motorn är absolut inte lämplig för gatbruk och vardagsåka.
Det är en ren racemotor i stil med husaberg och KTM:s 450 & 525 motor.
(Sen finns det många som använder de på gatan ändå och hävdar att
det går jättebra.... det tror de tills det rasar eller tills de ska byta kolv....)
Dock är Husaberg och KTM något bättre lämpade för gata jämfört med CRF.
Vid konstantgas räcker inte smörjningen till, och då får man som jag fick
byta vevaxel (i bästa fall....) eftersom kolvbulten inte fått tillräcklig smörjning.
Så gick det för mig i alla fall, that's a fact. Givetvis skötte jag oljebyten med
täta intervaller och allt sånt.
Ska man åka mycket gata och kunna ha hojen som bruksmaskin
är det XR eller KTM:s LC4-or eller de andra i samma division som gäller om man
vill ha en ändamålsenlig hoj.
Jag bytte från HM CRF till KTM 660 i år och är supernöjd. Trodde det skulle
vara mycket större omställning (särskilt när man åkt Honda 10 år i rad, cross)
men det är övervägande positivt, mycket hoj för pengarna, bra utrustad, går
kanon och lättstartad och kul på bana. Bra bromsar, fjädring osv.
Men visst, det är inte Hondakvalitet på finish och detaljarbetet.

ok för jag är ute efter en mer enduro/cross hoj att ha på sidan om, och jag inte sugen på en xr400(tokslö och väger nästan samma), då behåller jag hellre xr650r och kör i skogen med den, det är ju vikten som jag främst är ute efter på crf:en, du som kört cross mycket tidigare,finns det någon lätt 4takt som går bra som enduro/cross som har snällare service än crf:en?

sorry för att jag lånade tråden :tummenupp

DwD skrev:
ok för jag är ute efter en mer enduro/cross hoj att ha på sidan om, och jag inte sugen på en xr400(tokslö och väger nästan samma), då behåller jag hellre xr650r och kör i skogen med den, det är ju vikten som jag främst är ute efter på crf:en, du som kört cross mycket tidigare,finns det någon lätt 4takt som går bra som enduro/cross som har snällare service än crf:en?

sorry för att jag lånade tråden :tummenupp

CRFen är en kanonmaskin på alla sätt och vis vad gäller kvalitet, vikt, effekt
m.m. Och angående service så har både jag och Niklasinorr kört drygt 50 h på
kolven utan att man kommit upp i det slitage som gäller vid kolvbyte enligt
serviceboken, så 15 h per kolv kan du nog tänja på ganska bra så länge du
inte är Ricky Carmichael....
Och sen är det bara byta motorolja tätt, och växellådsolja ungefär var tredje
gång med filter så är det bara tuta och köra. Kolla ventilerna också förstås.
Så jag vill påstå att den är ganska snäll rent servicemässigt.

Om du ska köpa en vanlig streetfighter eller annan gathoj och ha som
brukshoj till o från jobb osv så skulle jag inte tveka en sekund på att skaffa
en HM CRF med crosskit till.
Eller för den delen, en KTM EXC med motardkit...!
:tummenupp

Annars är jag ganska nöjd med min nuvarande kombination, eftersom min
strävan förra året att ha gathoj, motardhoj och crosshoj i en (HM CRF)
kostade en ny vevaxel pga 90% gatåka (crosshjulen var oanvända när jag
sålde den....) så har jag nu en KTM 660 som jag har varje dag till o från jobbet
och kör bana med (och några race ska det såklart bli). Sen har jag en CR 250
som crosshoj, billig bra maskin som man inte behöver vara så rädd om och
tvåtakt är ju alltid billigt och enkelt att underhålla. Kanske kan vara en bra
kombination för t.ex. dig också?

Niklasinorr skrev:
En sak till... det har varit mycket snack om serviceintervaller på CRF:en. Jag har haft hojen precis ett år nu och jag bytte första kolven förra veckan, då shimsade jag också ventilerna (för första gången) vilket innebär att jag på ett års körning, inklusive lite isåkning med dubbdäck, bara har bytt olja och filter med relativt täta intervaller.
Kan väl nämna att kolven uppvisade väldigt lite slitage och anledningen till att jag bytte var mest att den började dra lite olja så den hade förmodligen gått bra ett tag till med bara ringbyte. Nu ingår ju ett kolvkit med hojen så det är bara själva jobbet med att byta som är servicen, servicemanualen medföljer så en normalvan mekare byter allting själv. Ett nytt kolvkit kostar ca 1500 spänn så det finns egentligen ingen anledning till att inte byta kolv när man ändå river bort toppen...

1 år säger ju ingenting. Hur mycket har den gått? Varje dag, 1 gång varje månad osv? Har cykeln gått 500 timmar är det ganska imponerande, har den gått under 200 är det ju ganska tråkigt att redan behöva byta kolv tex. 1 år säger som sagt ingenting konkret...

Adrian_J skrev:
1 år säger ju ingenting. Hur mycket har den gått? Varje dag, 1 gång varje månad osv? Har cykeln gått 500 timmar är det ganska imponerande, har den gått under 200 är det ju ganska tråkigt att redan behöva byta kolv tex. 1 år säger som sagt ingenting konkret...

1 år är ju i relation till vad jag kör, inte vad någon annan kör. Om du läser hela tråden så ser du att vi pratar om ungefär 50 timmar, och poängen var ju hur många timmar vi kör i relation till Hondas rekommenderade kolvbytestider. Och med tanke på det uppmätta slitaget så hade jag ju kunnat köra betydligt längre. Om vi fortsätter med relationer så jämför jag med min Husa 650 som jag också hade ett år, på den byttes ju ingen kolv men servicen var betydligt mer betungande, i allafall med allt mäckel med ventiljustering, försöka täta avgassystem, fibbla med det elektriska, lufta bromsar, lufta kopplingstjofräsen och försöka få den där s.k startmotorn att funka. Jämförelsevis så har jag inte gjort ett skit på Hondan (förutom olja och filter) på hela året jag har haft den, och för min del så innebär det iallafall väldigt lite service i timmar räknat jämfört med andra hojar som jag har haft... Sen skall vi inte prata om väntetider på delar från Husaberg, som jag anser vara på gränsen till åtalbart...

tackar =), kollade på en KTM 400 exc igår, verkar vara rätt schysst, inte samma trimmning på som KTM 450 exc, :)

inte för att måla fan på väggen, men är det inte den höga komp:en på CRF:en som gör den ömtålig?, om man skulle sänka den till 10 eller 11, så borde den väl bli snällare mer service mässigt?(dock mindre effekt.... :död )

DwD skrev:
tackar =), kollade på en KTM 400 exc igår, verkar vara rätt schysst, inte samma trimmning på som KTM 450 exc, :)

inte för att måla fan på väggen, men är det inte den höga komp:en på CRF:en som gör den ömtålig?, om man skulle sänka den till 10 eller 11, så borde den väl bli snällare mer service mässigt?(dock mindre effekt.... :död )

Nja, kompet är inte direkt högre än andra cyklars. Husaberg FC/FE 450 har nästan 13 i komp, men du kan köra flera hundra timmar per kolv. Samma gäller för VOR & TM som har riktigt högt komp.

Adrian_J skrev:
Nja, kompet är inte direkt högre än andra cyklars. Husaberg FC/FE 450 har nästan 13 i komp, men du kan köra flera hundra timmar per kolv. Samma gäller för VOR & TM som har riktigt högt komp.

detta med att byta kolv även på 4-t är nog nått vi bara får vänja oss vid helt enkelt, när allt är lättat och trimmat till max så håller det kortare tid.
fan det är ju nästan bara kolvringarna kvar av kolven snart på tex hondan.

Adrian_J skrev:

men är inte husorna mer tävlingsinriktade?, och mer påsåsätt följdproblem?

DwD skrev:
men är inte husorna mer tävlingsinriktade?, och mer påsåsätt följdproblem?

mer tävlingsinriktade än vad?

alla cross o endurohojar är tävlingsfordon från början, att folk kör motard och pendlar till jobbet på dom är ju inte va dom är byggda för direkt.

rejser skrev:
mer tävlingsinriktade än vad?

alla cross o endurohojar är tävlingsfordon från början, att folk kör motard och pendlar till jobbet på dom är ju inte va dom är byggda för direkt.
sant iof,

undrar vad som händer med xr650r nästa år :va

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back