Frågor man vågar ställa

Ni som brygger kaffe i moka-bryggare, har ni provat att använda vanligt bryggkaffe istället för den svindyra sorten, kostar ju 320:- kilot nu?
Nä, har Pauligs Napoli Espresso just nu, och tycker att den är bra.

Helt ärligt så får det inte så mycket kaffe hemma när det är bara jag som dricker, så det spelar inte så stor roll vad det kostar. Framförallt Moka'n går det inte mer än ett paket eller två i månaden, så det har ingen betydelse för årsbudgeten direkt även om det är dyrt per kilo.
Skulle vara smutt att investera i en 6-koppars dock, 3'an är lite mager.

Bryggkaffe är ju grövre malt, så det fungerar säkert helt bra, men jag kan tänka mig att du får lite svagare kaffe av det.

För många år sedan fick jag en trasig kaffekvarn, jag fixade den och har aldrig använt den, men nu när ni tog upp frågan så tiggde jag mig några kaffebönor och provmalde och den funkar.

Då är frågan, tjänar man (ekonomiskt) på att mala själv om man bara ska ha vanligt bryggkaffe, eller är det bara en hobby för kaffesnobbar?

För många år sedan fick jag en trasig kaffekvarn, jag fixade den och har aldrig använt den, men nu när ni tog upp frågan så tiggde jag mig några kaffebönor och provmalde och den funkar.

Då är frågan, tjänar man (ekonomiskt) på att mala själv om man bara ska ha vanligt bryggkaffe, eller är det bara en hobby för kaffesnobbar?

Nej det lönar sig inte, hela bönor är ju fan dyrare än färdigmalet kaffe och det tar längre tid.

Men det blir jävligt gott med färskmalet kaffe och dricker man kaffe sällan så är ytterligare en fördel att hela bönor inte tappar arom.

Har kört med fullautomatisk espressobryggare sedan 1990 (avverkat några stycken) och kaffet blir oslagbart gott. Capuccino på morgonen, dubbla o enkla espresso under resten av dagen. Kaffet är dyrt - vi köper 5kg säck bönor från kaffebutik (från Bergstrands kafferosteri) och det går ca 6 säckar om året. Men skulle inte kunna tänka mig att dricka bryggkaffe när jag vill ha en kopp att njuta av. Efter utelunch och vid fikastopp med hojen får det gå med bryggkaffe men inte annars.
Ute i skogen blir det podkaffe (espresso) med en sådan här + termos med hett vatten1758478177167.png

Nu är jag en sån där konstig prick som lärde mig dricka kaffe först i 40-årsåldern, och då måste det vara gott kaffe, annars får det vara. Vardagsuppsättningen är en moccamasterbryggare och färskmalda bönor, faktiskt funkar Lidls hela bönor riktigt bra. Är vi ute på åktur och vandring får det väl duga med färdigmalet ett tag om man brygger i denna eminenta uppfinning som är lätt att ta med och använda.
IMG_1598.jpeg

Nu är ju inte jag fikus, rinner vattnet genom färdigmalda bönor vid ungefär rätt temperatur så blir det kaffe, tillräckligt gott kaffe, innehållande det koffein jag behöver.

Jag har druckit jättebra kaffe gjort på svindyra bönor av en barista som något år vann utmärkelsen sveriges bäste, och det var marginellt bättre än en bryggkaffe jag gör hemma, inte tillräckligt mycket bättre att det är värt att offra halva kökets bänkutrymme och en halv årslön på en kromad maskin och en halvtimmes tillverkningstid per kopp.

Det var bara prismässigt jag var intresserad av, smakmässigt kan jag nog hitta bönor jag tycker om

Har just kört motorcykel i typ 60 mil i Albanien.
Varför finns det så många brittisk reggade lyxbilar här?
Fina mercor, BMW, Porsche, Ferraris etc..... Man ser att brittiskt skyltade fordon är riktiga lyxåk.

Last edited:
Nu är ju inte jag fikus, rinner vattnet genom färdigmalda bönor vid ungefär rätt temperatur så blir det kaffe, tillräckligt gott kaffe, innehållande det koffein jag behöver.

Jag har druckit jättebra kaffe gjort på svindyra bönor av en barista som något år vann utmärkelsen sveriges bäste, och det var marginellt bättre än en bryggkaffe jag gör hemma, inte tillräckligt mycket bättre att det är värt att offra halva kökets bänkutrymme och en halv årslön på en kromad maskin och en halvtimmes tillverkningstid per kopp.

Det var bara prismässigt jag var intresserad av, smakmässigt kan jag nog hitta bönor jag tycker om
Det finns folk som dricker vilket vin som helst också - för att bra (evt. dyra) viner bara är marginellt bättre.
Det finns också en o annan som kör MZ, CZ, eller liknande, för att en dyrare motorcykel knappast tillför något.
Alla är vi olika, och tur är väl det :)

Den lilla vajern på hyrsläpen..vad är det tänkt att den ska bidra med?
Hoppar släpet av kulan så snäpper den av som lårbenet på en åldring.

Vajern sliter i bromsarna på släpet så det stannar om det lossnat från kroken.
Därför är det en bra ide att inte ha den hänga i en stor slinga och riskera att fastna i något.

Har just kört motorcykel i typ 60 mil i Albanien.
Varför finns det så många brittisk reggade lyxbilar här?
Fina mercor, BMW, Porsche, Ferraris etc..... Man ser att brittiskt skyltade fordon är riktiga lyxåk.
Vill minnas att det var nåt gammalt avsnitt av top Gear där de körde i Albanien och berättade att Albaniens ambassadör eller om det var president på formellt besök på 10 Downing street transporterades i en lyxkärra anmäld stulen i England.

Sant eller ej? Det var ju ett underhållningsprogram.

Nyheter
Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner