Frågor man vågar ställa

Under några år har jag haft en pryl i trädgården för att mata fästingbatterier. Från början hängde hinken i en kätting då det inte var tänkt att mata råttor och sorkar, men det hade lite brister säkerhetsmässigt.
View attachment 520316
Den har passerat bäst före-datumet och behöver ersättas.
Tanken är att göra en enkel låda med utstickande tak och bord ungefär som Svensk Jakt föreslår:
View attachment 520317
Är formplyfa rätt material till det? Borde man göra taket av furu och sen lägga takpapp på?
Kan ju vara kul om det håller mer än en eftermiddag.
Formplyfa med takpapp. Silokona sidorna så att det inte kommer in fukt i laminatet.

Letar efter tryckkopplingar som är smidigare än std tryckluft. Nån som vet vad de kallas eller var de finns att köpa?
Galleryit_20250831_1756632177.jpg

IMG_20250831_112441_587.jpg

Under några år har jag haft en pryl i trädgården för att mata fästingbatterier. Från början hängde hinken i en kätting då det inte var tänkt att mata råttor och sorkar, men det hade lite brister säkerhetsmässigt.
View attachment 520316
Den har passerat bäst före-datumet och behöver ersättas.
Tanken är att göra en enkel låda med utstickande tak och bord ungefär som Svensk Jakt föreslår:
View attachment 520317
Är formplyfa rätt material till det? Borde man göra taket av furu och sen lägga takpapp på?
Kan ju vara kul om det håller mer än en eftermiddag.
Optimist.
Kätting, du kunde likagärna hängt hinken i en repstege för sork, råttor och möss.
Hörde om hungriga möss på Mount Kenya (det var 1977) så i fjällstugan fanns en ståltråd i taket för hänga ryggsäckarna i. På natten hör jag ljud tänder ficklampan och ser en mus klättra upp för ståltråden från ryggsäcken och sedan fortsätta ut på taket (på undersidan av taket alltså) och försvinna ut mot väggen i mörkret.
Taket var som jag minns det gjort av Masonitskivor.
Ska du var säker på hindra möss och liknande nå hinken hade jag satsat på galvad plåtskiva för hindra dom klättra runt underifrån.
Och en galvad plåthink kan kanske också räcka för hindra dom klättra in. Hindra dom gnaga igenom hinken.

Tydligen klättrar dom utan problem uppför plasthink ?
Vassa klor skär in i mjuk plast ?
Gnager igenom plasthink ?

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...