Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Får man en hjälte så får man.

Nä, risken att jag köper en bil med manuell växellåda igen blir mindre och mindre med åldern. Dag till dag så är automat så mycket bättre. Och nöjesåka med bil? Njaaa, en bil som är lika rolig som Falcon är en väldigt, väldigt, dyr bil, om den ens finns att köpa.

Det är ju en pickup, typ Hilux eller liknande, knegets Transporter. Men framförallt tycker jag illa om begränsningar, varesig de kommer i spel eller ej. Riktigt, riktigt illa tycker jag om dem.

Absolut, fast på pappret man får var det ikryssat automat men kan vara så enkelt att vissa hjältar justerar detta vid rapportering till TS. Vilket man får anta sker digitalt.

Edit:
Där ser som Davidhof skrev, då skulle jag begära ändring på körkortet hos TS, lär ju vara möjlig och på sin höjd får du slanta för tillverkningen av ett kk. Alt. att dom säger att det är lugnt och att snutten vet detta eller att TS sorterar bort dessa inrapporteringar.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Eftersom min ena hoj (700:an) har både lambdasond och kat - vad händer om man ökar andningen genom öppnare insug och bättre utblås?
Behöver man mappa om i det läget, eller justerar ECU:n automatiskt förhållandet när den känner av obalansen luft/bränsle då?
Vad säger katalysatorn om det egentligen? Merjobb i reningsprocessen?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Eftersom min ena hoj (700:an) har både lambdasond och kat - vad händer om man ökar andningen genom öppnare insug och bättre utblås?
Behöver man mappa om i det läget, eller justerar ECU:n automatiskt förhållandet när den känner av obalansen luft/bränsle då?
Vad säger katalysatorn om det egentligen? Merjobb i reningsprocessen?
Det brukar bli lite tunnare blandning mot vad som är optimalt när det flödar mer luft genom. Lambda är på många hojar en smalbands som fungerar för lägre varvtal/tomgång och påverkar inte mellanregister och fullgas. Katalysatorn ska inte må dåligt av det, det är snarare bättre för den med tunnare blandning, men det kan finnas anledning att kolla mappningen - man märker dock på ljud och hur motorn svarar, om det ligger hyfsat rätt ändå eller helt år skogen för tunnt.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Måste finnas en vass vvs'are här...

Min villapanna (olja) stannade här i måndags.
För lite olja (i vilken jävla värld är det ok med minusgrader i slutet av april?)+ skit = filtret försatt, nåja,.

Nu nytt filter och full tank, men skiten hålls inte igång mer än 4-5 sekunder.
Det ända jag kan tänka mig efter att allt är rengjort och fint är luft i systemet. Har fått ut en del genom tryckuttaget, men går fortfarande inte.

I manualen står det att 2-rörssystem skall luftas automatiskt, jag har tvårörssystem, frågan är då, hur görs det, SKALL MAN LÄMNA DEN NÅGRA TIMMAR, ELLER SKALL MAN NOLLA "SKYDDET" SOM ETT PUCKO?

IE - Arbetas luften ut när den står, eller måste pumpen gå för att få luften ur?

Beklagar capslock, vill bara markera den egentliga frågan bland allt bladder. 🤣
Kolla att sensorn sitter rätt i förhållande till bromsskivan längst fram i nosen. Att den går 4-5sek tyder på att den inte ser lågan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det brukar bli lite tunnare blandning mot vad som är optimalt när det flödar mer luft genom. Lambda är på många hojar en smalbands som fungerar för lägre varvtal/tomgång och påverkar inte mellanregister och fullgas. Katalysatorn ska inte må dåligt av det, det är snarare bättre för den med tunnare blandning, men det kan finnas anledning att kolla mappningen - man märker dock på ljud och hur motorn svarar, om det ligger hyfsat rätt ändå eller helt år skogen för tunnt.
- Tackar, så uppe i fart är det risk att hojen kan gå magert med öppnade andningsvägar?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
- Tackar, så uppe i fart är det risk att hojen kan gå magert med öppnade andningsvägar?
Ja, så där får man känna efter och lyssna om det verkar ok (kan titta på tändstift efter att kört en fullgasrepa, så gjorde man förr när man mekade själv med förgasare). Eller betala för att få köra i bänk och mappa om.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kolla att sensorn sitter rätt i förhållande till bromsskivan längst fram i nosen. Att den går 4-5sek tyder på att den inte ser lågan.
Jag har funderat på det, men den är inte flyttad från när det fungerade. Också kliniskt ren (som ny).

Kan dock inte hitta någon riktigt vass bild på hur den skall sitta ?
Fotocellen jag har liknar på denna, med en röd "skärm" över halva "ögat".
00AE4EFD-800-800.png


Den avskärmningen sitter rakt uppåt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja, så där får man känna efter och lyssna om det verkar ok (kan titta på tändstift efter att kört en fullgasrepa, så gjorde man förr när man mekade själv med förgasare). Eller betala för att få köra i bänk och mappa om.
- Okey, hade hoppats att lambdan skulle klara att reglera det där. Men får ta en runda till med tänkarmössan på.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Där tog du väl ändå i när du säger att 99,99% bara står inomhus, det är inte min uppfattning som bor i Skåne där vi även har kossor som går ute året runt.
Du ser ju inte alla de som står inne hela tiden...

Visst överdrev jag en del, men faktum är att moderna kossor är hårt avlade mot att ge maximal avkastning med kraftfoder. Låter man en sådan enbart gå och beta en äng blir det inte mycket kött eller mjölk alls, om den ens överlever.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag har funderat på det, men den är inte flyttad från när det fungerade. Också kliniskt ren (som ny).

Kan dock inte hitta någon riktigt vass bild på hur den skall sitta ?
Fotocellen jag har liknar på denna, med en röd "skärm" över halva "ögat".
00AE4EFD-800-800.png


Den avskärmningen sitter rakt uppåt.
Enkel test om den sitter rätt.
Starta brännaren.
Dra ut sensorn och lys på den med en ficklampa. Ibland räcker det med ljuset i pannrummet.
Om brännarn fortsätter att gå, då är det något med att den inte ser lågan när den är på sin plats.
Stannar brännaren iaf så kan sensorn vara trasig eller att pumpen tappar suget.
Om det är en Bentone så brukar de ha ett litet hål i bromskivan som ska ligga i linje med sensorn som sitter i bakkant.
Testa och återkom.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du ser ju inte alla de som står inne hela tiden...

Visst överdrev jag en del, men faktum är att moderna kossor är hårt avlade mot att ge maximal avkastning med kraftfoder. Låter man en sådan enbart gå och beta en äng blir det inte mycket kött eller mjölk alls, om den ens överlever.
Ute vid stallet så går köttproduktionen ute och käkar gräs hela året, ett gäng kullösa tjurar. Det är strax norr om bana 1 på Arlanda.

@CBR1 för din info :)
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du ser ju inte alla de som står inne hela tiden...

Visst överdrev jag en del, men faktum är att moderna kossor är hårt avlade mot att ge maximal avkastning med kraftfoder. Låter man en sådan enbart gå och beta en äng blir det inte mycket kött eller mjölk alls, om den ens överlever.
Min bild av kossor är att dem är inne på vintern och ute resten av året, helt ärligt visste jag inte att det fanns innekor och hur deras vardag ser ut.
Är det som du säger så är det tråkigt.
Äter mycket kött och kommer att fortsätta med det oavsett vad som dyker upp i kyldisken som ett "grönare alternativ"
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
- Okey, hade hoppats att lambdan skulle klara att reglera det där. Men får ta en runda till med tänkarmössan på.
Kolla vad som gäller för just din hoj. Den kan ha en bredbandslambda, man vet aldrig... Och i så fall går det så länge det inte avviker alltför mycket. Men verkar inte vara vanligt på hojar tyvärr.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Enkel test om den sitter rätt.
Starta brännaren.
Dra ut sensorn och lys på den med en ficklampa. Ibland räcker det med ljuset i pannrummet.
Om brännarn fortsätter att gå, då är det något med att den inte ser lågan när den är på sin plats.
Stannar brännaren iaf så kan sensorn vara trasig eller att pumpen tappar suget.
Om det är en Bentone så brukar de ha ett litet hål i bromskivan som ska ligga i linje med sensorn som sitter i bakkant.
Testa och återkom.
Ja fyfan, jag blir helt trött.
Har fått den att fungera timtalet, gått upp i temp flera gånger, men sedan slocknar den, och när den sedan stått ett tag för att man sovit eller varit på jobb, så tar det 17 försök minst att nolla innan den hålls igång...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Denna (avstängning?) ser ut att kanske kunna läcka, den är dock på retursidan över en halv meter från pumpen, skall det faktiskt vandra luft bakåt därifrån?
1000013516.jpg
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Åhh, ett Bentone 2000- filter. Den senare versionen. Ta en 4mm insexnyckel. När oljeprännaren startar, lätta lite på skruven som är märk "P" på oljepumpen. Var försiktig. Det är ca 10 bar oljetryck där bakom. Oljan som kommer ut ska vara fri från skum.
Tändelektroderna, är de fräscha och rätt monterade?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top