Ja, så är det väl tänkt. Men våra lagar begränsar ju licensfritt till 7,5 joule. Gissar, efter att ha varit aktiv paintballspelare, att det inte räcker till. Möjligen en initial mental chockverkan av att ha blivit skjuten. För att få mig att sluta framrycka på en svensexa krävdes uppskattningsvis 80 rena träff i bålen av vanliga paintball på under 15 sekunder, avstånd ca 10m eller mindre. Har inte fått min fru att skjuta mig i bröstet med pepparkula, än...
Jag skulle säga målskytte för oss vanliga dödliga.
Däremot så kan nog en gummerad ståldank i nyllet få ett bus på andra tankar. Men att under stress och hot agera instinktivt med att skjuta någon på rätt ställen, tillräckligt många gånger, i rätt tillfälle av situationen kräver massor av övning.
Som självförsvar i hemmamiljö skulle jag inledningsvis rekommendera en fet ficklampa med stroboskopfunktion för att desorientera. Därefter tömma en 2-kilos pulversläckare i ansiktet. För att slutligen sätta sig själv och ens kära i säkerhet för att tillkalla ordningsmakten. Sopa på någon i skallen med en tom släckare är sannolikt bortom proportionalitetsprincipen