Frågor man vågar ställa

Nu är mina egna katter det handlar om och de är här för att göra nytta genom att minska mängden möss, råttor och sorkar. Jag föredrar faktiskt att de skiter enstaka gånger på fel ställe framför att ha musskit överallt.
 
Nu är mina egna katter det handlar om och de är här för att göra nytta genom att minska mängden möss, råttor och sorkar. Jag föredrar faktiskt att de skiter enstaka gånger på fel ställe framför att ha musskit överallt.
Jag har för mig att strö ut lite hjorthornssalt är ett gammalt husmorstips för att hålla katter borta.
Sen tror jag granngården sålde något också men kommer inte ihåg vad det hette tyvärr.
 
Ett annat effektivt sätt.

Med.

Jaktbrott eller djurplågeri eller annan rubricering, jag vet inte?

Hursomhelst så blir den där paintballmatchen med brorsan intressant.
Var är huvudsakliga målgruppen för den typen av markörer?
Att de på nära håll ger en ganska fet smäll har jag förstått. Pepparkulorna då, vad är det egentliga syftet? Hur peppriga är de?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 
Var är huvudsakliga målgruppen för den typen av markörer?
Att de på nära håll ger en ganska fet smäll har jag förstått. Pepparkulorna då, vad är det egentliga syftet? Hur peppriga är de?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
40 joule är tydligen vad man kan få ut ur dem i anslagsenergi. Då kvalar de väl in som less lethal om man kör med gummerade stålkulor gissar jag.

Umarex har en serie som heter t4e. Train for engagement. Glock, m4 och HK416 är några markörer i serien.

Har en hdr50 att förnöja mig med på landet.
 
40 joule är tydligen vad man kan få ut ur dem i anslagsenergi. Då kvalar de väl in som less lethal om man kör med gummerade stålkulor gissar jag.

Umarex har en serie som heter t4e. Train for engagement. Glock, m4 och HK416 är några markörer i serien.

Har en hdr50 att förnöja mig med på landet.
OK. Är det någon slags icke dödligt självförsvarsvapen med andra ord?
Eller målskytte?
Pepparkulorna, är de tillräckligt peppriga att stoppa någon?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 
40 joule är tydligen vad man kan få ut ur dem i anslagsenergi. Då kvalar de väl in som less lethal om man kör med gummerade stålkulor gissar jag.

Umarex har en serie som heter t4e. Train for engagement. Glock, m4 och HK416 är några markörer i serien.

Har en hdr50 att förnöja mig med på landet.
Sköt lite paintball förr säkert 20 år sen men det blev lite bulor i vägskyltar och blåmärken fick man där man blev träffad .Kunde tänka mej skaffa igen ifall där kommer inbrottstjuvar
 
Jag läste någonstans om några som vaktade ett garage som hade haft inbrott många gånger.

Dom frös in vanliga paintballkulor, dom hade tinat och var mjuka när polisen kom dit och skulle ta hand om buset....
 
OK. Är det någon slags icke dödligt självförsvarsvapen med andra ord?
Eller målskytte?
Pepparkulorna, är de tillräckligt peppriga att stoppa någon?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Sköt lite paintball förr säkert 20 år sen men det blev lite bulor i vägskyltar och blåmärken fick man där man blev träffad .Kunde tänka mej skaffa igen ifall där kommer inbrottstjuvar



Ja, så är det väl tänkt. Men våra lagar begränsar ju licensfritt till 7,5 joule. Gissar, efter att ha varit aktiv paintballspelare, att det inte räcker till. Möjligen en initial mental chockverkan av att ha blivit skjuten. För att få mig att sluta framrycka på en svensexa krävdes uppskattningsvis 80 rena träff i bålen av vanliga paintball på under 15 sekunder, avstånd ca 10m eller mindre. Har inte fått min fru att skjuta mig i bröstet med pepparkula, än...

Jag skulle säga målskytte för oss vanliga dödliga.

Däremot så kan nog en gummerad ståldank i nyllet få ett bus på andra tankar. Men att under stress och hot agera instinktivt med att skjuta någon på rätt ställen, tillräckligt många gånger, i rätt tillfälle av situationen kräver massor av övning.

Som självförsvar i hemmamiljö skulle jag inledningsvis rekommendera en fet ficklampa med stroboskopfunktion för att desorientera. Därefter tömma en 2-kilos pulversläckare i ansiktet. För att slutligen sätta sig själv och ens kära i säkerhet för att tillkalla ordningsmakten. Sopa på någon i skallen med en tom släckare är sannolikt bortom proportionalitetsprincipen
 
Ja, så är det väl tänkt. Men våra lagar begränsar ju licensfritt till 7,5 joule. Gissar, efter att ha varit aktiv paintballspelare, att det inte räcker till. Möjligen en initial mental chockverkan av att ha blivit skjuten. För att få mig att sluta framrycka på en svensexa krävdes uppskattningsvis 80 rena träff i bålen av vanliga paintball på under 15 sekunder, avstånd ca 10m eller mindre. Har inte fått min fru att skjuta mig i bröstet med pepparkula, än...

Jag skulle säga målskytte för oss vanliga dödliga.

Däremot så kan nog en gummerad ståldank i nyllet få ett bus på andra tankar. Men att under stress och hot agera instinktivt med att skjuta någon på rätt ställen, tillräckligt många gånger, i rätt tillfälle av situationen kräver massor av övning.

Som självförsvar i hemmamiljö skulle jag inledningsvis rekommendera en fet ficklampa med stroboskopfunktion för att desorientera. Därefter tömma en 2-kilos pulversläckare i ansiktet. För att slutligen sätta sig själv och ens kära i säkerhet för att tillkalla ordningsmakten. Sopa på någon i skallen med en tom släckare är sannolikt bortom proportionalitetsprincipen
Ja de är kanske lite klena .Spelade lite med arbetskamraterna men vi spelade i t-skirt för att det skulle vara lite mer sport så med jacka på känns det kanske inte så mycket
 
OK. Är det någon slags icke dödligt självförsvarsvapen med andra ord?
Eller målskytte?
Pepparkulorna, är de tillräckligt peppriga att stoppa någon?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Varannan gummiklädd stålkula och pepparkula... :yoparty Avskräcker folk utan att vara dödlig. Gör tydligen rejält ont, men pepparn är bättre och får folk att tappas fokus en stund (så man kan agera själv med andra medel). Kolla här tex på reaktionen:

Vid intrång i hemmet när machete eller krutvapen är för brutalt (man råkar bara själv illa ut pga övervåld) och att fly bakvägen inte är en option (tex för att familj finns kvar på andra ställen i huset).
 
Ja, så är det väl tänkt. Men våra lagar begränsar ju licensfritt till 7,5 joule. Gissar, efter att ha varit aktiv paintballspelare, att det inte räcker till. Möjligen en initial mental chockverkan av att ha blivit skjuten. För att få mig att sluta framrycka på en svensexa krävdes uppskattningsvis 80 rena träff i bålen av vanliga paintball på under 15 sekunder, avstånd ca 10m eller mindre. Har inte fått min fru att skjuta mig i bröstet med pepparkula, än...

Jag skulle säga målskytte för oss vanliga dödliga.

Däremot så kan nog en gummerad ståldank i nyllet få ett bus på andra tankar. Men att under stress och hot agera instinktivt med att skjuta någon på rätt ställen, tillräckligt många gånger, i rätt tillfälle av situationen kräver massor av övning.

Som självförsvar i hemmamiljö skulle jag inledningsvis rekommendera en fet ficklampa med stroboskopfunktion för att desorientera. Därefter tömma en 2-kilos pulversläckare i ansiktet. För att slutligen sätta sig själv och ens kära i säkerhet för att tillkalla ordningsmakten. Sopa på någon i skallen med en tom släckare är sannolikt bortom proportionalitetsprincipen

Köp en pulversläckare med dunlopventil för gasfyllning , presto har vissa modeller.

Sen fyller man den med mix 50/50 chilipulver o vanliga pulvret

Fylla med tabasco lär också svida
 
Köp en pulversläckare med dunlopventil för gasfyllning , presto har vissa modeller.

Sen fyller man den med mix 50/50 chilipulver o vanliga pulvret

Fylla med tabasco lär också svida
Vitsen är att man ska kunna släcka eld med så goda chanser att lyckas som möjligt. Vanligt pulver är synnerligen obehagligt att få i luftvägarna och slemhinnor.
 
Låten banan melon kiwi och citron får vissa att skratta, varför då ? Har precis läst låttexten och blir inget klokare av det.

Någon här som kan förklara för mig.
 
Låten banan melon kiwi och citron får vissa att skratta, varför då ? Har precis läst låttexten och blir inget klokare av det.

Någon här som kan förklara för mig.

Pajas-pop, i stil med Sean Banan med flera, blir omåttligt populär för sina enfaldiga låtar som alla kan tralla med i, sedan när folk fattar så slutar dom som artister på barnkals med lite mera PK texter.....

Om jag inte har fel sjungs Banan melon av "Hooja" som ingen någonsin har tagit seriöst, en sämre parodi på Norrlänningar än Pistvakt oh sämre musiker än jag vet inte... Allt?

Att dom sedan härstammar från Gällivare? gör ju bara deras karikatyr av "Norrlänningar" sämre, jag menar dom sitter ju på facit.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top