Frågor man vågar ställa

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
- Tipset var väl att du skulle ersätta makadamen med .22-ammunition.
Det blir ju en helvetisk mängd kulor, men ypperligt originellt.
Väljer man tomhyllsor borde man kunna få ner kostnaden rejält. Även om man bör ha rätt kontakter inom skjutklubbar etc. Kan man tänka sig att blanda med andra kalibrar kan man kanske ta hjälp av försvaret.

Men jag är ändå inte säker på att det är en bra ide. Metall från hylsor och rester från kulorna kan lakas ur och hamna i grundvattnet så det är säkert olagligt. Har man egen brunn direkt olämplig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Väljer man tomhyllsor borde man kunna få ner kostnaden rejält. Även om man bör ha rätt kontakter inom skjutklubbar etc. Kan man tänka sig att blanda med andra kalibrar kan man kanske ta hjälp av försvaret.

Men jag är ändå inte säker på att det är en bra ide. Metall från hylsor och rester från kulorna kan lakas ur och hamna i grundvattnet så det är säkert olagligt. Har man egen brunn direkt olämplig.
Hylsorna skulle säkert stansa hål i däcken också. Det är inte ens 10 meter från carport till brunnen så jag föredrar nog andra material.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
...du tänker så. Jo ibland får man lust. Men det blir så dålig stämning efteråt bara.
Annars är ett effektivt sätt,

En rörelsevakt kopplad till en magnet ventil modell gardens o ett rejäl dusch munstycke katter gillar ej vatten i dom ger upp rätt omgående.

Har läst att ättika skall få katter att avvika från området.

Sedan klassas omärkt katter som skadedjur. Har tatt väck ett gäng för folk som låter katt jävlarna pissa i min trädgård, konstigt nog verkar katter gå någon km för att pissa, men gytorp magnum XX ser till att pissning upphör snabbt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Annars är ett effektivt sätt,

En rörelsevakt kopplad till en magnet ventil modell gardens o ett rejäl dusch munstycke katter gillar ej vatten i dom ger upp rätt omgående.

Har läst att ättika skall få katter att avvika från området.

Sedan klassas omärkt katter som skadedjur. Har tatt väck ett gäng för folk som låter katt jävlarna pissa i min trädgård, konstigt nog verkar katter gå någon km för att pissa, men gytorp magnum XX ser till att pissning upphör snabbt.
Ett annat effektivt sätt.

Med.

Jaktbrott eller djurplågeri eller annan rubricering, jag vet inte?

Hursomhelst så blir den där paintballmatchen med brorsan intressant. ?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu är mina egna katter det handlar om och de är här för att göra nytta genom att minska mängden möss, råttor och sorkar. Jag föredrar faktiskt att de skiter enstaka gånger på fel ställe framför att ha musskit överallt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu är mina egna katter det handlar om och de är här för att göra nytta genom att minska mängden möss, råttor och sorkar. Jag föredrar faktiskt att de skiter enstaka gånger på fel ställe framför att ha musskit överallt.
Jag har för mig att strö ut lite hjorthornssalt är ett gammalt husmorstips för att hålla katter borta.
Sen tror jag granngården sålde något också men kommer inte ihåg vad det hette tyvärr.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ett annat effektivt sätt.

Med.

Jaktbrott eller djurplågeri eller annan rubricering, jag vet inte?

Hursomhelst så blir den där paintballmatchen med brorsan intressant.
Var är huvudsakliga målgruppen för den typen av markörer?
Att de på nära håll ger en ganska fet smäll har jag förstått. Pepparkulorna då, vad är det egentliga syftet? Hur peppriga är de?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Var är huvudsakliga målgruppen för den typen av markörer?
Att de på nära håll ger en ganska fet smäll har jag förstått. Pepparkulorna då, vad är det egentliga syftet? Hur peppriga är de?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
40 joule är tydligen vad man kan få ut ur dem i anslagsenergi. Då kvalar de väl in som less lethal om man kör med gummerade stålkulor gissar jag.

Umarex har en serie som heter t4e. Train for engagement. Glock, m4 och HK416 är några markörer i serien.

Har en hdr50 att förnöja mig med på landet.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
40 joule är tydligen vad man kan få ut ur dem i anslagsenergi. Då kvalar de väl in som less lethal om man kör med gummerade stålkulor gissar jag.

Umarex har en serie som heter t4e. Train for engagement. Glock, m4 och HK416 är några markörer i serien.

Har en hdr50 att förnöja mig med på landet.
OK. Är det någon slags icke dödligt självförsvarsvapen med andra ord?
Eller målskytte?
Pepparkulorna, är de tillräckligt peppriga att stoppa någon?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
40 joule är tydligen vad man kan få ut ur dem i anslagsenergi. Då kvalar de väl in som less lethal om man kör med gummerade stålkulor gissar jag.

Umarex har en serie som heter t4e. Train for engagement. Glock, m4 och HK416 är några markörer i serien.

Har en hdr50 att förnöja mig med på landet.
Sköt lite paintball förr säkert 20 år sen men det blev lite bulor i vägskyltar och blåmärken fick man där man blev träffad .Kunde tänka mej skaffa igen ifall där kommer inbrottstjuvar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag läste någonstans om några som vaktade ett garage som hade haft inbrott många gånger.

Dom frös in vanliga paintballkulor, dom hade tinat och var mjuka när polisen kom dit och skulle ta hand om buset....
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
OK. Är det någon slags icke dödligt självförsvarsvapen med andra ord?
Eller målskytte?
Pepparkulorna, är de tillräckligt peppriga att stoppa någon?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Sköt lite paintball förr säkert 20 år sen men det blev lite bulor i vägskyltar och blåmärken fick man där man blev träffad .Kunde tänka mej skaffa igen ifall där kommer inbrottstjuvar



Ja, så är det väl tänkt. Men våra lagar begränsar ju licensfritt till 7,5 joule. Gissar, efter att ha varit aktiv paintballspelare, att det inte räcker till. Möjligen en initial mental chockverkan av att ha blivit skjuten. För att få mig att sluta framrycka på en svensexa krävdes uppskattningsvis 80 rena träff i bålen av vanliga paintball på under 15 sekunder, avstånd ca 10m eller mindre. Har inte fått min fru att skjuta mig i bröstet med pepparkula, än...

Jag skulle säga målskytte för oss vanliga dödliga.

Däremot så kan nog en gummerad ståldank i nyllet få ett bus på andra tankar. Men att under stress och hot agera instinktivt med att skjuta någon på rätt ställen, tillräckligt många gånger, i rätt tillfälle av situationen kräver massor av övning.

Som självförsvar i hemmamiljö skulle jag inledningsvis rekommendera en fet ficklampa med stroboskopfunktion för att desorientera. Därefter tömma en 2-kilos pulversläckare i ansiktet. För att slutligen sätta sig själv och ens kära i säkerhet för att tillkalla ordningsmakten. Sopa på någon i skallen med en tom släckare är sannolikt bortom proportionalitetsprincipen
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ja, så är det väl tänkt. Men våra lagar begränsar ju licensfritt till 7,5 joule. Gissar, efter att ha varit aktiv paintballspelare, att det inte räcker till. Möjligen en initial mental chockverkan av att ha blivit skjuten. För att få mig att sluta framrycka på en svensexa krävdes uppskattningsvis 80 rena träff i bålen av vanliga paintball på under 15 sekunder, avstånd ca 10m eller mindre. Har inte fått min fru att skjuta mig i bröstet med pepparkula, än...

Jag skulle säga målskytte för oss vanliga dödliga.

Däremot så kan nog en gummerad ståldank i nyllet få ett bus på andra tankar. Men att under stress och hot agera instinktivt med att skjuta någon på rätt ställen, tillräckligt många gånger, i rätt tillfälle av situationen kräver massor av övning.

Som självförsvar i hemmamiljö skulle jag inledningsvis rekommendera en fet ficklampa med stroboskopfunktion för att desorientera. Därefter tömma en 2-kilos pulversläckare i ansiktet. För att slutligen sätta sig själv och ens kära i säkerhet för att tillkalla ordningsmakten. Sopa på någon i skallen med en tom släckare är sannolikt bortom proportionalitetsprincipen
Ja de är kanske lite klena .Spelade lite med arbetskamraterna men vi spelade i t-skirt för att det skulle vara lite mer sport så med jacka på känns det kanske inte så mycket
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
OK. Är det någon slags icke dödligt självförsvarsvapen med andra ord?
Eller målskytte?
Pepparkulorna, är de tillräckligt peppriga att stoppa någon?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Varannan gummiklädd stålkula och pepparkula... :yoparty Avskräcker folk utan att vara dödlig. Gör tydligen rejält ont, men pepparn är bättre och får folk att tappas fokus en stund (så man kan agera själv med andra medel). Kolla här tex på reaktionen:

Vid intrång i hemmet när machete eller krutvapen är för brutalt (man råkar bara själv illa ut pga övervåld) och att fly bakvägen inte är en option (tex för att familj finns kvar på andra ställen i huset).
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja, så är det väl tänkt. Men våra lagar begränsar ju licensfritt till 7,5 joule. Gissar, efter att ha varit aktiv paintballspelare, att det inte räcker till. Möjligen en initial mental chockverkan av att ha blivit skjuten. För att få mig att sluta framrycka på en svensexa krävdes uppskattningsvis 80 rena träff i bålen av vanliga paintball på under 15 sekunder, avstånd ca 10m eller mindre. Har inte fått min fru att skjuta mig i bröstet med pepparkula, än...

Jag skulle säga målskytte för oss vanliga dödliga.

Däremot så kan nog en gummerad ståldank i nyllet få ett bus på andra tankar. Men att under stress och hot agera instinktivt med att skjuta någon på rätt ställen, tillräckligt många gånger, i rätt tillfälle av situationen kräver massor av övning.

Som självförsvar i hemmamiljö skulle jag inledningsvis rekommendera en fet ficklampa med stroboskopfunktion för att desorientera. Därefter tömma en 2-kilos pulversläckare i ansiktet. För att slutligen sätta sig själv och ens kära i säkerhet för att tillkalla ordningsmakten. Sopa på någon i skallen med en tom släckare är sannolikt bortom proportionalitetsprincipen

Köp en pulversläckare med dunlopventil för gasfyllning , presto har vissa modeller.

Sen fyller man den med mix 50/50 chilipulver o vanliga pulvret

Fylla med tabasco lär också svida
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Köp en pulversläckare med dunlopventil för gasfyllning , presto har vissa modeller.

Sen fyller man den med mix 50/50 chilipulver o vanliga pulvret

Fylla med tabasco lär också svida
Vitsen är att man ska kunna släcka eld med så goda chanser att lyckas som möjligt. Vanligt pulver är synnerligen obehagligt att få i luftvägarna och slemhinnor.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top