Frågor man vågar ställa

Jag fattar inte alternativt trögt.

Håller som bäst på att elkonvertera min cykel med ett sånt här kit:

Men begriper inte hur man gör med växlarna man redan har på cykeln?
09.50 in i den här instruktionsvideon -
- säger han ju att han inte behöver växelväljaren längre?
Där tappar jag tråden...ska man ha kvar sina 24 växlar men inte kunna växla?
Eller kör man på ett drev o låter elmotorn jobba med olika kraft mha den där handgasen som följer med?
 
Jag fattar inte alternativt trögt.

Håller som bäst på att elkonvertera min cykel med ett sånt här kit:

Men begriper inte hur man gör med växlarna man redan har på cykeln?
09.50 in i den här instruktionsvideon -
- säger han ju att han inte behöver växelväljaren längre?
Där tappar jag tråden...ska man ha kvar sina 24 växlar men inte kunna växla?
Eller kör man på ett drev o låter elmotorn jobba med olika kraft mha den där handgasen som följer med?

Jag orkade inte se filmen, men framväxeln ryker ju och då har du 8 växlar bak kvar...

Sen bygger ju en del om till singelspeed bak också, men det behöver man inte göra
 
Jag undrar om någon av er musik intresserade har en lös DAC till er anläggning?

Om det är så vad är er upplevelse och är det värt pengarna.

Lånade en modjo o tyckte att ljudet blev betydligt bättre med denna enkla modell.

Dock har jag ju tinnitus o nedsatt hörsel så jag kan även ha inbillat mej att saker o ting blir bättre, för jag vill höra.

Ös på om någon vet något.
Kanske inte ska yttra mig i det här ämnet egentligen, det är ett antal år sedan jag förkovrade mig i HiFi- djungeln, tills jag insåg att min gravt nedsatta hörsel gör det meningslöst att lyssna på musik på den här nivån. Det jag kan rekommendera av DACar att kika på, utan att bli urinerad, är ett tjinesföretag som heter hifimedyi.com, riktigt prisvärda hifi-prylar utvecklade och byggda av entusiaster, de använder samma chip o kretsar som betydligt dyrare fabrikat.
Har en DAC av äldre datum från dem som fixade allt upp till högupplöst studiokvalitet med perfekt ljud, enligt de som hör bättre än mig.
 
Jag fattar inte alternativt trögt.

Håller som bäst på att elkonvertera min cykel med ett sånt här kit:

Men begriper inte hur man gör med växlarna man redan har på cykeln?
09.50 in i den här instruktionsvideon -
- säger han ju att han inte behöver växelväljaren längre?
Där tappar jag tråden...ska man ha kvar sina 24 växlar men inte kunna växla?
Eller kör man på ett drev o låter elmotorn jobba med olika kraft mha den där handgasen som följer med?
Jag gissar att elmotorn klara sig med en växel.
Tänker på alla elcycklar med motorn i framnavet. Bara en växel gissar jag.
Men du bestämmer ju själv vilken av de 8 växlarna bak du trivs bäst med ......
Och använder du växlarna så kanske det blir bättre prestanda.
Tänk på 25km/h max för elcykel. Men den här ska kanske gå som EU -moped. ?
Dumt förlora körkortet för felregistrering om du ska köra på landsväg.
På crossbanan är det väl inga problem ?
 
Jag gissar att elmotorn klara sig med en växel.
Tänker på alla elcycklar med motorn i framnavet. Bara en växel gissar jag.
Men du bestämmer ju själv vilken av de 8 växlarna bak du trivs bäst med ......
Och använder du växlarna så kanske det blir bättre prestanda.
Tänk på 25km/h max för elcykel. Men den här ska kanske gå som EU -moped. ?
Dumt förlora körkortet för felregistrering om du ska köra på landsväg.
På crossbanan är det väl inga problem ?
- Ja kanske är som du skriver. Får fundera på vilken växel jag har ut mest nytta av när jag ska cykla mest/bara vanliga vägar. Om jag skulle leka cross med hojen, skulle jag valt 1000-wattaren. Då kan man förmodligen powerwheela dessutom.
 
Jag orkade inte se filmen, men framväxeln ryker ju och då har du 8 växlar bak kvar...

Sen bygger ju en del om till singelspeed bak också, men det behöver man inte göra
- Hm..ja då är frågan om man ska satsa på singelspeed eller inte. Det är ju en hyfsat stark motor, så kanske..
 
Vad skulle du tjäna på att bygga om till singelspeed då?

Så länge kedja och krans är fräsha nog att klara det funkar det bra att ha kvar bakväxeln, men jag tycker nog att om man har råd med ett elcykelkitt har man råd att byta kedja/krans vid behov också.

Ska du bygga singlespeed lär du ju vilja välja en utväxling du står ut med att cykla på konstant utan motorhjälp, annars blir det rätt trist att cykla hem med tomt batteri
 
För några år sen byggde jag en carport till min frus bil och lät marken vara golv, dvs jag grävde ner plintar till taket och kastade in lite makadam och vips var det färdigt.
Eftersom katterna tycker att det är praktiskt att skita under tak behöver jag byta ytmaterial under taket. Det är alltså bara tillplattad jord med några små stenar på.
Har nån tips på lämpligt val av underlag?
 
För några år sen byggde jag en carport till min frus bil och lät marken vara golv, dvs jag grävde ner plintar till taket och kastade in lite makadam och vips var det färdigt.
Eftersom katterna tycker att det är praktiskt att skita under tak behöver jag byta ytmaterial under taket. Det är alltså bara tillplattad jord med några små stenar på.
Har nån tips på lämpligt val av underlag?

Har katterna börjat skita där är det inte säkert att dom slutar även om du asfalterar deras toalett.

Några bekanta hade problem med att grannens katter använde rabatten under deras sovrumsfönster som toalett, då det var lagom mysigt att sova med fönstret öppet och solen gassandes mot den väggen så tog dom bort rabatten och la stenplattor (då det utanför rabatten redan var en uteplats med stenplattor)

Katterna blev bara irriterade över att det blev bättre insyn till deras valda toalett, dom fortsatte använda den ändå.
 
För några år sen byggde jag en carport till min frus bil och lät marken vara golv, dvs jag grävde ner plintar till taket och kastade in lite makadam och vips var det färdigt.
Eftersom katterna tycker att det är praktiskt att skita under tak behöver jag byta ytmaterial under taket. Det är alltså bara tillplattad jord med några små stenar på.
Har nån tips på lämpligt val av underlag?
Jag har samma bekymmer med min carport där det ligger grus. Katterna går in och skiter där vintertid, trots ultraljud och blixtlampa. Har funderat på att gjuta betong, men behöver nog även spraya nåt som de inte tycker om - har bara inte hittat riktigt vad ännu...
 
Jag fattar inte alternativt trögt.

Håller som bäst på att elkonvertera min cykel med ett sånt här kit
Men begriper inte hur man gör med växlarna man redan har på cykeln?
09.50 in i den här instruktionsvideon - - säger han ju att han inte behöver växelväljaren längre?
Där tappar jag tråden...ska man ha kvar sina 24 växlar men inte kunna växla?
Eller kör man på ett drev o låter elmotorn jobba med olika kraft mha den där handgasen som följer med?

Jag skulle behålla de växlar som blir kvar och se om det går att få en rejäl utväxling för bra toppfart. Och en eller ett par lägre som faktiskt går att starta från.

Vi vet ju att det inte är lagligt, så man behöver ha någon form av 25-knyck-läge också som är default och frifarts-läge som tex styrs av app eller klurig mekanism. Och att inte köra fort där det väcker uppmärksamhet. Jag kikade en del på att bygga något liknande när jag var av med lappen och behövde pendla några mil, men det slutade med att jag distansjobbade en månad istället :brynad Just Bafang är rätt val, är min uppfattning och de är lätta att modifiera.

Se över bromsarna också, så de klarar den högre farten. Tex byta till hydrauliska skivbromsar.
 
Jag skulle behålla de växlar som blir kvar och se om det går att få en rejäl utväxling för bra toppfart. Och en eller ett par lägre som faktiskt går att starta från.

Vi vet ju att det inte är lagligt, så man behöver ha någon form av 25-knyck-läge också som är default och frifarts-läge som tex styrs av app eller klurig mekanism. Och att inte köra fort där det väcker uppmärksamhet. Jag kikade en del på att bygga något liknande när jag var av med lappen och behövde pendla några mil, men det slutade med att jag distansjobbade en månad istället :brynad Just Bafang är rätt val, är min uppfattning och de är lätta att modifiera.

Se över bromsarna också, så de klarar den högre farten. Tex byta till hydrauliska skivbromsar.
- Ja kommer nog låta bakkransen vara kvar, så finns det åtminstone 8 vxl att röra sig med. Alternativt använder jag bara en lämplig av dem o ger tusan i att växla, eftersom motorn är stark nog.

Det är ju en 500W motor, så laglig är den inte även om jag håller 25 km/h.
Fanns en 3000W också, som skulle göra runt 90 : )
 
90 med en motor på 3kW ska man nog ta med en nypa salt. En normal 125:a idag får ha 11kW, och de toppar någonstans kring 100...

Jag har en elcykel med mittmotor (Shimano) och 8 växlar på bakkransen, man har faktiskt lite nytta av att kunna växla lite. Det finns bättre och sämre varvtal för elmotorn, det känns skillnad när den får jobba i varvtal som den trivs med. Det är nog bra att behålla växelsystemet bak.

Ett tips, det känns bäst att växla när man inte låter motorn dra för fullt, den smäller i växlarna ganska hårdhänt annars. Det kanske kommer att funka, men det är nog snällare att ta det lite lugnt. Och då har jag bara en laglig 250W-motor.
 
Jag har samma bekymmer med min carport där det ligger grus. Katterna går in och skiter där vintertid, trots ultraljud och blixtlampa. Har funderat på att gjuta betong, men behöver nog även spraya nåt som de inte tycker om - har bara inte hittat riktigt vad ännu...
.22
 
Det är lite fascinerande med nätforum där man kan ställa frågor och få svar på något helt annat än det man undrade.
 
Vad skulle du tjäna på att bygga om till singelspeed då?

Så länge kedja och krans är fräsha nog att klara det funkar det bra att ha kvar bakväxeln, men jag tycker nog att om man har råd med ett elcykelkitt har man råd att byta kedja/krans vid behov också.

Ska du bygga singlespeed lär du ju vilja välja en utväxling du står ut med att cykla på konstant utan motorhjälp, annars blir det rätt trist att cykla hem med tomt batteri
- Jag tycker det är jobbigt att hålla på o växla, helt enkelt. Om motorn (500W) är stark nog att driva fullt på en enda vald växel, skulle jag föredra det.
Men även om jag kör på endast ett bakdrev, går det iof lägga om kedjan på valfritt drev på några sekunder.
 
90 med en motor på 3kW ska man nog ta med en nypa salt. En normal 125:a idag får ha 11kW, och de toppar någonstans kring 100...

Jag har en elcykel med mittmotor (Shimano) och 8 växlar på bakkransen, man har faktiskt lite nytta av att kunna växla lite. Det finns bättre och sämre varvtal för elmotorn, det känns skillnad när den får jobba i varvtal som den trivs med. Det är nog bra att behålla växelsystemet bak.

Ett tips, det känns bäst att växla när man inte låter motorn dra för fullt, den smäller i växlarna ganska hårdhänt annars. Det kanske kommer att funka, men det är nog snällare att ta det lite lugnt. Och då har jag bara en laglig 250W-motor.
- Ja, låter nog växelkransen bak sitta kvar.
Iof fick jag med en växelsensor, som stänger av motordriften just under växlandet för en mjukare/snällare gång.
Undran - hur kraftigt batteri har du på din hoj?
 
Det beror på hur du ska cykla, eller var. Ska du cykla typ mountain-bike i skogen behöver du växla, ska du cykla vanlig transport på landsväg/cykelväg kommer det i princip alltid vara samma växel du använder ändå. Man kan ju trampa lite hårdare precis när man drar igång för att slippa växla, även om det går lite tyngre. I flera sekunder innan man är uppe i marsch-fart.

Mitt batteri är ett original Shimano på 504 Wh, 36V och 14Ah enligt specen.

DSC_0000_BURST20180925180258992.JPG
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top