fråga om komfort hos hjälmar

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Som helt ny här på forumet tänkte jag börja med en fråga om hjälmar. Jag är färskt på det här med MC (har inte kortet än!) och tänkte köpa en hjälp här nu snart.

Saken är den att jag svettas väldigt mycket, så jag undrar om någon kan tipsa om någon hjälm som är dels bekväm och dels välventilerad. Jag ser helst att hjälmen ligger på rätt sida runt 2000 kr..

Tackar på förhand!

Skriver Thomas som väldigt gärna vill skaffa en Triumph Thunderbird :)

Tror nog knappt att det finns en hjälm som motsvarar dina behov av ventilation och som dessutom kostar under 2000:-

En Crosshjälm kanske?

//Anders.

Jaha, så alla hjälmar under 2000 "suger" Är det så jag ska tolka ditt svar?

Jaja, jag får väl släpa mig ner till Mc-varuhuset någon dag. De har Arai också såg jag. Men då springer det förstås iväg. Tusenlapparna alltså..

En sån här köpte jag, kostade 2500 boyarder hos Lelle i Uppsala
Det känns prisvärt, den heter Shoei Raid

14-861-1.jpg

Kolla på Shoei XR-900, den kanske funkar.
Suger och suger, Shark har väl kanske för under 2k, eller Lazer eller AGV. Det viktigaste är väl att det är en fiberhjälm och att den sitter skönt, sen om det är Kolfiber eller glasfiber är nog inte riktigt lika viktigt. Det jag menade med att det var svårt att hitta billiga hjälmar med bra ventilation är ju just att de är billiga för att de inte lagt ner så mycket tid och ork på utformning för att få till ventilationen och så.

Prova och kolla på utformningen av ventilationen, är det en sjysst handlare så kanske du till och med kan få "provköra" den.

Ha det gött och ta det lugnt på vägen!

//Anders.

Shoei XR-900, just nu 2450 på Touringbutiken, prova ut ett ex hos din lokale handlare och beställ sen hjälmen.
Men extra visir och sånt kanske du kan handla hos din lokale handlare för att stödja honom...
Man ser ju vilka jävla marginaler de har på såna grejer om Touringbutiken kan sälja dem för 1000:- under listpris.

www.touring.se

Iofs bara blank svart, men det tycker jag ändå är snyggast...

//Anders.

Kolla in Nitro. Jag har en som jag är helnöjd med och jag vet att det är flera här inne som bara har positiva ord att säga om dom. Sitter bra på mitt huvud, bra ventilation, snygg.

Om man ska lägga lite på minuskontot så verkar det som om visiren är lite B, i alla fall mitt iridium. Ska inte utala mig om de andra eftersom jag bara kör med detta.
Det är ett rätt bra oväsen pga ventilationen så öronproppar är ett måste!

Åskfågel eh? Då kan man väl ha Jet hjälm utan att bli utskrattad? Ventilation + krubb varje gång du passerar en svärm myggor. :skrämd

Allvarligt talat så beror hjälmvalet en del på vad du har för huvudform. Jag är ett rundhövve och till mig passar Nolan hjälmar bra. Har en Nolan Aero (N81E) för ca 2000kr som jag tycker att ventilationen är alldeles utmärkt i. Sen att Nolan klassas som budgetskit av vissa spelar inte mig någon roll, sitter hjälmen tight och bra och är godkänd så är den troligtvis säkrare än en tokdyr hjälm med dålig passform?

Thunderbird skrev:
Som helt ny här på forumet tänkte jag börja med en fråga om hjälmar. Jag är färskt på det här med MC (har inte kortet än!) och tänkte köpa en hjälp här nu snart.

Saken är den att jag svettas väldigt mycket, så jag undrar om någon kan tipsa om någon hjälm som är dels bekväm och dels välventilerad. Jag ser helst att hjälmen ligger på rätt sida runt 2000 kr..

Tackar på förhand!

Skriver Thomas som väldigt gärna vill skaffa en Triumph Thunderbird :)

Jo, svettas gör man ju om det tex är varmt ute! Jag kör med en tunn hjälmluva året runt, lätt att ha ett par stycken och tvätta med jämna mellanrum så slipper man slänga in hjälmen i tvättmaskinen... :rolleyes:

Har inte hört om någon hjälm med "superventilation", viktigare köpa en som passar ditt huvud och sitter bra, samt helst är relativt lätt, viktigt/bra ur både bekvämlighets och säkerhetssynpunkt.

/B

Oj, många svar och snabbt också. Engagerade människor här tydligen :) Det tackar vi för!

Många tips och många märken har ni givit, och jag antar, precis som det har skrivits här i tråden, att det vikitgaste är formen på hjälmen och hur den passar mitt huvud.

Om jag börjar med det, och sedan tar utseende och ventilation och jämför med ett par olika handlare borde jag väl inte kunna hamna helt fel hoppas jag.

Jo just det, en sak till... är det något märke eller någon modell som ni tycker att jag ska akta mig för? Någon produkt som visat sig hålla tvivelaktig kvalitet, eller som strulat mycket?

/T

Inte vad jag vet.

Men märken som känns uppenbart "sladdriga" i finishen ska man väl akta sig för.

Känns det bara som om allting sitter där det ska och sitter bra och finishen är bra så är det väl bara att slå till.

//Anders.

OGK Aeroblade -men tyvärr kostar den runt 4400 spänn tror jag. Jäkligt bra ventilation vid haka, pannan och uppe på knoppen. Ett annat plus är att man kan köpa tearoffs (ofärgade,svarta och silver) så man slipper gayvarning med solbrillor eller pysslet med två visir. När det blir mörkt tar man bara av tearoff:en och rullar ihop och stoppar den under kutsen. Mitonga Racing har de krukorna.

OGK.jpg

En som passar förståss

Dvs köp inte en hjälm som är snygg eller ball utan åk och prova olika modeller och köp den som spänner lika mkt runt om skallen för en hjälm blir aningen större med tiden. Men den skall inte spänna/trycka på vissa punkter bara utan jämt och fint runt om. Sen är det bara att hoppas att den var i din prisklass.

Ja, fåfäng är jag visserligen, men utseendet är inte det jag prioriterar först när jag väljer hjälm. Efter lite funderande har jag också tagit det smärtsamma beslutet att jag kan tänka mig att lägga lite mer pengar just på hjälmen. Hittar jag en hjälm som sitter riktigt bra och som det dessutom blåser fint om (ventilationen alltså) är det bara att hoppas på att den inte går på svettigt mycket pengar.

Ska kolla in Shoei Raid, XR-900, Arai Condor och ett par modeller till nu på måndag. Rätt kul det här, och hur kul ska det inte bli när kortet är i hamn! :D

/T

Med lite tur så kan du ju hitta förra årets modell av någon lite dyrare hjälm som säljs ut med bra nedsatta priser. Lyckades få mig en Arai Astro/J för ett acceptabelt pris för ett tag sen.

Thunderbird skrev:
Rätt kul det här, och hur kul ska det inte bli när kortet är i hamn! :D

/T

Du kan knappast ana hur kul det är innan du får köra själv. Finns inget bättre än att köra koj. :fakta

åk å prova en premier hjälm, dom är mycket bekväma å håller formen bra, en av om lättaste hjälma jag har hittat. 1250 g
inte så farligt dyr heller...

http://www.premier.it/

Last edited:
Åhh, ännu ett märke. Hur många hjälm-tillverkare finns det egentligen? Har de verkligen egen tillverkning allihopa, eller är det som med så mycket annat, 3-4 stycke stora producenter som tillverkar åt de andra..?

Appropå tipset om Premier; var kan man prova dem? I Stockholm?

/T

Var och kollade runt på hjälmar i dag. Först på AVA MC i Sätra (stockholm alltså) och sedan hos MC-Varuhuset.

För det första måste jag säga att jag blev grymt besviken på AVA MC. Maken till oengagerat bemötande var det länge sedan jag stötte på.

Raka motsatsen fick jag hos MC-varuhuset. Hon som hjälpte mig där berättade snabbt för mig att hon inte kunde allt, men hon *bemödade* sig om att hjälpa mig och hon gav bra tips och vettig feedback på mina nybörjar-frågor. Om Mc-varuhuset fortsätter att ge sådan service lär de ha minst en ny, trogen kund framöver.

Efter att ha provat ett antal hjälmar lutar det nu åt antingen Shoei Raid eller Arai Condor (förmodligen den senare).

Ska sova på det! :p

/T

ps. Tack igen för all respons! ds.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...