Fogarty en bluff?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Antalet böcker och skrönor om Carl Fogarty verkar ändlösa. Står myten om hans person i proportion till vad han faktiskt har åstadkommit som förare? Eller är han inte mycket mer än en kommersiell hype?

Bifogat

• fogpapercover.jpg
    fogpapercover.jpg
    63.4 KB · Visningar: 136
Nyteknik skrev:
Antalet böcker och skrönor om Carl Fogarty verkar ändlösa. Står myten om hans person i proportion till vad han faktiskt har åstadkommit som förare? Eller är han inte mycket mer än en kommersiell hype?

Han är/var väldigt stor i England. Tror dom flesta böcker är menade för den marknaden. Resten av världen är nog inte lika imponerade.

Nyteknik skrev:

Nej en drös med F1 och Superbike VM (7 st tror jag) är inte imponerande, måste vara en jättedålig förare :rolleyes:

:kocko

Snabbe_jag skrev:
Det var ett ironiskt inlägg mot Nyteknik för han kan inte på allvar mena att Carl Fogerty är en bluff.

3 F1 titlar och 4 Superbike titlar kan man inte ta om man är en dålig förare...

Jag menar ingenting. Däremot undrar jag om ”myten om hans person står i proportion till vad han faktiskt har åstadkommit som förare".

Före -92 fanns Fogarty inte med i statistiken över WSBK-vinnare. Det gjorde han i samma veva som han blev Ducatis No.1 förare och fick styra den helt nya och överlägsna 916. Frågan jag ställer är om de erövringar han har gjort med Ducati är värda den status som ojämförbar förare han har fått.

Antalet titlar vittnar som vi vet (MVAgusta/Agostini) inte nödvändigtvis om överlägsen förmåga.

Snabbe_jag skrev:
Det var ett ironiskt inlägg mot Nyteknik för han kan inte på allvar mena att Carl Fogerty är en bluff.

3 F1 titlar och 4 Superbike titlar kan man inte ta om man är en dålig förare...

Jag insåg att det var ironi, misstolkade siffran i ditt första inlägg bara. Jag läste det som att han skulle vunnit 7st Superbike VM plus en drös med F1 och inte 7st titlar sammanlagd. Därav :va

:)

Det är inte för inte som England kallas för motorsportens hemland. De är galna i motorsport i England. När de änligen lyckas klämma fram en sådan talang som Foggy med en attityd värre än den vräkigaste amerikanen så kan det inte bli annat än succé. Visst var han duktig. Att han körde en Ducati gjorde det hela ännu häftigare. Han är arbetarkillen som fick köra drömhojen och tog guld flera gånger om samtidigt som han bad alla dra åt helvete. Det är något som många arga arbetarklasskillar drömmer om. Att slå hela världen med ett schyst järnrör. Samma tema som många reklamfilmer som visas på TV går ut på, att vinna högsta vinsten så att man kan be chefen dra åt skogen.

Nyteknik skrev:
Jag menar ingenting. Däremot undrar jag om ”myten om hans person står i proportion till vad han faktiskt har åstadkommit som förare".

Före -92 fanns Fogarty inte med i statistiken över WSBK-vinnare. Det gjorde han i samma veva som han blev Ducatis No.1 förare och fick styra den helt nya och överlägsna 916. Frågan jag ställer är om de erövringar han har gjort med Ducati är värda den status som ojämförbar förare han har fått.

Antalet titlar vittnar som vi vet (MVAgusta/Agostini) inte nödvändigtvis om överlägsen förmåga.

Visserligen hade han ju knappast det sämsta matrielet men jag är i varje fall grymt imponerad av honom som förare. Gillade hans körning stort å kanske ännu mer hans jävulska vinnarinstinkt/envishet/vilja ... mmm, kanske är tjurskallighet/ego ett bättre uttryck ;)

Sedan bör man nog ta myten Foggy med en nypa salt, det känns som att en hel del av den är skapad av honom själv på senare år genom böcker, produkter, uttalanden etc. Han verkar ju onekligen hysa rätt höga tankar om sin egen förmåga ;)

Teddy skrev:
Det är något som många arga arbetarklasskillar drömmer om.

Det är en begriplig anledning till mytbildningen. Men hur var det nu med det motstånd som han mötte och övervann? Hur många andra hade tillgång till lika bra material som Foggy under hans mest framgångsrika säsonger?

Nyteknik skrev:
Det är en begriplig anledning till mytbildningen. Men hur var det nu med det motstånd som han mötte och övervann? Hur många andra hade tillgång till lika bra material som Foggy under hans mest framgångsrika säsonger?

En hel hög med förare.. Orkar däremot inte argumentera mot dig, inte idag...

/B

Hade varit kul att se vad han skulle åstadkommit på en ylande 500 i slutet på 90-talet.
Ni har säkert läst om debaclet i Engelska media det senaste, Hodson hävdar att Foggy inte vågade sig till 500 för att mäta sig med Doohan, Foggy hävdar att han aldrig fick chansen att bli aktuell för ett team med riktigt konkurranskraftiga hojar.
F-n vet vad som är sant, men jag tror att Foggys attityd båda är en vän och en fiende, många har helt enkelt svårt för honom.

Han körde ju sig till en tredjeplats på Cagivas 500:a på Donington nåt år, vilket ju måste ses som en bedrift med tanke på hans näst intill obefintliga tvåtaktsvana.

Håller med Melchet ang hans "attitydproblem". Gillade själv inte Foggy förr eftersom jag hade svårt för hans kaxiga attityd. Men varför inte passa på att skrävla lite om man nu är framgångsrik? Hårdare förare är ju iaf svårt att hitta. Tänk på när han mega-highside:ade i första racet på Sugo, och sedan gick och vann andra heatet..... :Bugar

Jo, jag kommer ihåg hur det var i början, då kunde minsann bara Scott Russell hänga med i mitt tempo. Se'n kom ju Aaron Slight, Troy Corser, Lille John, Franco Chili å några till. Men jag var ju BÄST! Å visst var Ducatin grym, men det fanns ju många andra bra cyklar med, och andra som hade tillgång till Duccen.

Synd bara att de tröga GP-teamen aldrig hörde av sig - det kan väl aldrig ha att göra med min kompromisslösa attityd?! Fast jag vet inte om de där tvåtaktarna hade varit så kul att köra ändå.

Får se hur ungtuppen Hodgson klarar sig nästa år - då kanske han kan komma och säga nåt, han som haft den överlägset bästa maskinen i år!

Tur att man vart/är uppskattad för sina storverk i gamla goda England i alla fall

/F.:hej

Nyteknik skrev:

Ago vann 350-VM 1974 på en Yamaha (första året han körde 2-takt)
och 500-VM 1975 också på en Yamaha 2-takt.
Nog f-n var han bra :fakta

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck