Fogarty en bluff?

Nyteknik skrev:
Satt han på underlägset material dessa säsonger?

Ingen vinner VM på underlägset material,
men alla sa MV:n var förklaringen till
framgångarna, sen bytte han material
och vann ändå mot grabbar som kört 2-takt
i många år.

Han nöp motorn några gånger i början för att
han motorbromsade av gammal vana och belackarna
skrattade sig hesa men han stod där ändå med en
titel när säsongen var slut.

Hehe, det här passar väl när man läser om detta. Saxat från crash.net.
Benägen att hålla med dem bägge, hodgson fick titeln, och Foggy aldrig i närheten av Doohan. Fanns ju en anledning till varför rätt få WSBK-förare fick köra gp-hojar.

"Following the recent war of words between Neil Hodgson and Carl Fogarty, the newly announced d'Antin Ducati rider has tried to calm the atmosphere by setting the record straight.

The whole rather embarrassing saga began when Hodgson was quoted in Britain's Motorcycle News as saying: "I don't fear Rossi liked Foggy feared Doohan. Carl would never admit that but that's probably why he never took up the challenge. He talked about it but never did it. But I'm going to do it. I want to be judged against the best riders in the world and that means in MotoGP."

That report triggered a scathing response from Fogarty (lower pics): "I think it's a cowardly comment. The simple truth is that I never got a chance to ride in GPs. I would have loved to have been given that chance, because I was certainly never scared of anyone on the track.

"It's cowardly because I can't go out there and race anymore and do anything about it. And people will know for sure that it's an absolute lie. They will realise that Neil is trying hard not to be boring. He has a long way to go before he can be mentioned in the same breath as me. He has won nothing yet – he was given the World Superbike title this year."

However, Hodgson now seems to be trying to seek peace by toning down the original MCN report - which he confesses 'maybe looked like an attack on Carl' - by emphasising it was only his opinion, and that he has huge respect for the four-times WSBK champion.

"You've probably read a whole load of stuff about me and Carl Fogarty going at each other. Well, my website seems to be the best place to put the record straight once and for all so here it is, the last official statement on the whole mess," he wrote on neilhodgson.com.

"Around the time that Carl retired he was quoted, rightly or wrongly, as saying that he thought he was a better rider than Mick Doohan. I was asked what my personal opinion of that statement was and my opinion, which I think I'm fully entitled to, was that I considered Mick Doohan to have been a better rider than Carl Fogarty and, in my opinion, I doubt whether Carl would really have wanted to race against him because of that. And that's it.

"As a rider I respect Carl so much and always have," continued the 2003 WSBK champ. "I totally look up to him as a motorcycle racer and I think he's achieved so much for racing and for World Superbikes. In the press my opinion maybe looked like an attack on Carl, but it wasn't. Now he's saying some pretty crazy things in the press and I'm sorry, but I'm not entering into a public slanging match. That's it, over, case closed."

In this week's MCN - who are a personal sponsor of Hodgson - the rift is hyped further by a Hodgson v Fogarty article 'to see who's toughest'.

In it, both Brits are asked who they would use one free punch on - Fogarty chose Hodgson after his recent comments about him... Hodgson picked Osama Bin Laden."

ot
jag fick en signerad michelin keps av foggy på anderstorp en gång, men den söp jag senare bort i malaysia, skit samma, jag har aldrig gillat foggy... äckligt duktig men inte min typ.

oFFkeFF skrev:
Hehe, det här passar väl när man läser om detta. Saxat från crash.net.
Benägen att hålla med dem bägge, hodgson fick titeln, och Foggy aldrig i närheten av Doohan. Fanns ju en anledning till varför rätt få WSBK-förare fick köra gp-hojar.

Men faktum är att Fogarty fick köra Cagivas 500 på Donington -93 och han kom fyra i racet. Ordinarie förare var Chandler och Mladin men till Donington skakade man fram en tredje hoj som Foggy fick köra. Chandler som brukade kvala in mellan 3-7 plats blev inte bättre än 15:e på Donington. Mladin 31:a. Men Foggy trea. Hmmmm, det luktar "fuffens"...

Hur som helst: Fogartys fjärdeplats i racet (före Beattie och Itoh) borde ha varit nyckeln till 500 för honom. Men så blev det inte.

Det är något med 500/MotoGP och britter? De får aldrig till det. MacKenzie, Reynolds, Hodgson, Walker - de har alla fått chansen på mer eller mindre bra maskinmaterial, men ingen har "lyckats". :va

Last edited:
Har för mig Carl körde Isle of Man ett par gånger :confused: Hörde ett utalande från bortgångna David jeffreys om hur lång tid d tog innan ngn slog Carls varvrekord på Isle of Man och då me bra mycke bättre maskin material. Har för mig att d faktiskt var David som tog rekordet från Carl en så där 6 år senare eller e jag helt väck nu?? :dummer

min personliga uppfattning är att Ago inte har med modern tid att göra, min tideräkning började 1984 på Anderstorp, även det nästan för gammalt nu.

KickAss_Prod´s skrev:
Har för mig Carl körde Isle of Man ett par gånger :confused: Hörde ett utalande från bortgångna David jeffreys om hur lång tid d tog innan ngn slog Carls varvrekord på Isle of Man och då me bra mycke bättre maskin material. Har för mig att d faktiskt var David som tog rekordet från Carl en så där 6 år senare eller e jag helt väck nu?? :dummer

Inte för att jag kan detaljerna, men det stämmer att han kört IoM TT i sin ungdoms år och att han hade varvrekordet ett bra tag. :Bugar

Om man som Fogarty alltid har åsikter om andra förare och deras egenskaper så får man ta en del skit. Enligt min farsa så höll jag själv på Fogarty när han körde på Anderstorp i början av 80-talet men det är inget jag kan kommentera! :D

Såg för övrigt det racet då Spencer säkrade sin titel i 500 1985, han var redan klar mästare i 250 så han körde inte den klassen. Jag var sur för jag ville att Roberts skulle vinna.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Såg för övrigt det racet då Spencer säkrade sin titel i 500 1985, han var redan klar mästare i 250 så han körde inte den klassen. Jag var sur för jag ville att Roberts skulle vinna.

Roberts körde sin sista GP-säsong 83 den säsongen Spencer tog sitt första VM guld....

Du tänker inte på Eddie Lawson att det var han som skulle vinna?

Snabbe_jag skrev:
Roberts körde sin sista GP-säsong 83 den säsongen Spencer tog sitt första VM guld....

Du tänker inte på Eddie Lawson att det var han som skulle vinna?

Det stämmer nog. Men då var det så att han säkrade sin första titel på trepipen 83 på Anderstorp kanske? Man var ju inte så gammal då....

Snabbe_jag skrev:
Nope 11 var man 83.

En annan fyllde alltid år på VM helgen så det var en bonus med VM.

Jupp den sista Vm titlen för 3 pipen

Men då är ju vi lika gaml... unga! Det är synd och skam att den banan för förfalla och att inga tävlingar körs där. Har sett mycket roliga SBK och GP-VM lopp där när man var liten. :nostalgismiley

Goodstuff skrev:
Men då är ju vi lika gaml... unga! Det är synd och skam att den banan för förfalla och att inga tävlingar körs där. Har sett mycket roliga SBK och GP-VM lopp där när man var liten. :nostalgismiley

Halva anderstorp tycker som du, men inget gör nåt åt de.

Snabbe_jag skrev:
Tyvärr är de dåliga på att annonsera, titta på EM:et som gick i augusti på Mossen.
Folket i Värnamo visste inte att det var tävlingar där

Fattar mig inte på dom, en annons i värnamo nyheter kunde ju lockat folk. En annons i alla kvällstidningar hade ju gjort så det blivigt fullsatt.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back