Finns det vattentäta stövlar?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Visst finns det dyrt skräp, men det är inte en ursäkt för att sluta leta efter kvalitet eller köpa billigt skräp.


Detta är min erfarenhet med. Fortfarande värt att köpa stövlar med membran, när de väl gett sig har de börjat läcka ytterst lite för att sakta öka.

Som nödlösning kan man ha plastpåsar utanpå stövlar som läcker lite. För stövlar som läcker mycket kan man ha plastpåsar inuti. Då blir det inte fullt så kallt och obehagligt.


Systemetkassar för utsidan, 5 liters fryspåse för insidan.
Har systemet alltjämt plastpåsar? Är inte där så ofta men när jag senast var där såg jag nog bara papp. Funkar säkert lika bra som pinnarna man rör om med...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har systemet alltjämt plastpåsar? Är inte där så ofta men när jag senast var där såg jag nog bara papp. Funkar säkert lika bra som pinnarna man rör om med...
Man kan ju smeta in dem me epoxy eller något så blir de nog vattentäta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har systemet alltjämt plastpåsar? Är inte där så ofta men när jag senast var där såg jag nog bara papp. Funkar säkert lika bra som pinnarna man rör om med...
NU börjar jag förstå varför alla hojåkare verkar vara emot den där plastpåseskatten...

Billiga stövlar!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
NU börjar jag förstå varför alla hojåkare verkar vara emot den där plastpåseskatten...

Billiga stövlar!
Min erfarenhet är att många är nedlåtande mot oss som skyddar våra dyra stövlar på ett så billigt sätt. :7peta
Å andra sidan är det inte många som kör långt och länge när det är både skitigt och blött på vägen! :krama
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har ett par billiga stövlar som inte är vattentäta. Det hjälper inte att fetta in dom heller. Dom är lätta och smidiga och som alla(?) stövlar så är dom korta. Precis som mina skinnställsbyxor. Inte mycket överlapp. Visst jag kan köpa andra lika korta stövlar för runt 3000 spänn. Det regnar in via skaften i alla fall. Byxor utanpå funkar sådär.

Det som funkar, och som alla visserligen känner till, är överdragsstövlar.
Har ett par liknande dessa:
E7127812-E7AC-451C-A56C-0C51C1C43C48.jpeg
Dragkedja på insidan, en ren över foten och en rätt tjock sula så det funkar att hasa runt på macken om man vill det.
Regnbyxorna är tillräckligt långa så man kan njuta av spöregn länge.
Plastkassar är lite 70/80-tal. Nödlösning.
Jag körde med kassarna i stövlarna, inte utanpå. Något som var valfritt redan då.

B81ED3F8-CD78-4A13-9B03-A885A20266C9.jpeg
Högt, långt och länge. Billiga stövlar som har hängt med rätt länge trots allt. Fräna va? :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min erfarenhet är att många är nedlåtande mot oss som skyddar våra dyra stövlar på ett så billigt sätt. :7peta
Å andra sidan är det inte många som kör långt och länge när det är både skitigt och blött på vägen! :krama
Jag köper billigt, nämligen begagnat... :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bör inte detta vara en bra lösning att dra utanpå byxor, ett par fiskestövlar :hihi
Är dom avdragsgilla?
Mina begagnade systempåsar använder jag tyvärr så länge så du vill nog inte köpa dem! :krama
För när de inte längre fungerar som skydd för mina dyra vattentäta stövlar återanvänder jag dem som soppåsar.
Äh, du säljer påsarna för 500kr paret, glöm inte att kalla dom vintage bara :rofl
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har systemet alltjämt plastpåsar? Är inte där så ofta men när jag senast var där såg jag nog bara papp. Funkar säkert lika bra som pinnarna man rör om med...

Som en medlem på SportHoj måste jag naturligtvis ta reda på detta och handlade således några öl idag.
Plastpåsarna finns kvar, kostar 6 kr styck men man måste fråga efter dessa då de finns bakom kassan.
Tycker man att 12 kronor är för mycket att skydda dyra handgjorda tyska säkerhetsstövlar så kan man använda stövelersättningar! :tummenupp Där har jag tyvärr inga egna erfarenheter... :rodnar
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Som en medlem på SportHoj måste jag naturligtvis ta reda på detta och handlade således några öl idag.
Plastpåsarna finns kvar, kostar 6 kr styck men man måste fråga efter dessa då de finns bakom kassan.
Tycker man att 12 kronor är för mycket att skydda dyra handgjorda tyska säkerhetsstövlar så kan man använda stövelersättningar! :tummenupp Där har jag tyvärr inga egna erfarenheter... :rodnar
Har jag bidragit till en grävlings supande?
Plastpåseskatten borde iaf minska missbruket med bortåt en halv eller en öl.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kom vi fram till vilka stövlar som är vattentäta och lämpliga för offras åkning? Annars tar jag gärna emot tips som passar breda höga fötter.

Jag funderar på att införskaffa några nya stövlar och vill ha nåt bra och vattentätt som passar ihop med Alpinestars Fluid Pro knäskydden att ha för gruskörning?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag köpte sealskins vattentäta sockar och Sidi Endurostövlar. Problem solved.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kom vi fram till vilka stövlar som är vattentäta och lämpliga för offras åkning? Annars tar jag gärna emot tips som passar breda höga fötter.

Jag funderar på att införskaffa några nya stövlar och vill ha nåt bra och vattentätt som passar ihop med Alpinestars Fluid Pro knäskydden att ha för gruskörning?
Du har ju nära till Tatun Tarvike, finska sidan i Tornio.
Jag köpte ett par Daytona TransOpen GTX där för ett par veckor sedan, och dom är suveräna - helt vattentäta!
Och sedan är kundservicen helt makalös, liksom utbudet.
Väl värt en resa, tror att du har svårt att lämna butiken tomhänt :tummenupp

daytona-trans-open-gtx_ml.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du har ju nära till Tatun Tarvike, finska sidan i Tornio.
Jag köpte ett par Daytona TransOpen GTX där för ett par veckor sedan, och dom är suveräna - helt vattentäta!
Och sedan är kundservicen helt makalös, liksom utbudet.
Väl värt en resa, tror att du har svårt att lämna butiken tomhänt :tummenupp

View attachment 487625

Får kolla då jag passerar Tornio, hur tror du det funkar att få knäskydden i stövelskaften och så dom hållet sig utan att hasa ner?

Stövlar av crossmodell med spännen som är vattentäta inbillar jag mig vore bra om man har lösa knäskydd för att kunna spänna åt skaften och hålla knäskydden på plats.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Du har ju nära till Tatun Tarvike, finska sidan i Tornio.
Jag köpte ett par Daytona TransOpen GTX där för ett par veckor sedan, och dom är suveräna - helt vattentäta!
Och sedan är kundservicen helt makalös, liksom utbudet.
Väl värt en resa, tror att du har svårt att lämna butiken tomhänt :tummenupp

View attachment 487625
Vad kostade dem i Finland?
Samma som i butik i Sverige eller?
Bara nyfiken om det skiljer ?

Mina Handelsboden ”4Bikers” stövlar med membran klarade inte 55 mil ösregn (faktiskt inte ens hälften).
De har till sitt försvar dock ett antal säsonger bakom sig.
Så jag kikade runt på alternativ i butiker i trakten.
Dvs inte Finland då trakten inte har en radie på 200 mil :hej
Men utbudet är begränsat i butik, så enda GoreTex varianten som jag hittade lokalt var TCX någonting, men de satt inte bra, lite lösa om foten eller för trång beroende på storlek.
Så jag beställde helt sonika nya Daytona, för de vet jag fungerar då jag använt det tidigare.
Blev Daytona Strive GTX, de har tå-slider i titan.
Titan är ju ett mycket viktigt attribut att posera med som ni vet… :hihi
1691014515968.jpeg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top