Finns det vattentäta stövlar?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag svettas som en gris i både gummistövlar och huggkängor om jag gör något annat än att dricker kaffe i dem.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Då funderar ju jag på vad gör ni egentligen när ni bär stövlarna för att svettas så hemskt? Gummistövlar kan man ju ibland knalla runt i hela dagen då jag är månskensbonde utan att bli svettig om fötterna. Och motorsågsstövlar som jag också har, som är 100 procent vattentäta upp till skaftet, kostar mycket mindre än hojstövlar, sitter tight på fötterna och en bra bit upp längs benet, har nåt sorts material som gör att de är vattentäta 100% i alla väder och temperaturer, men de kostar inte så jävla mycket pengar som en mc stövel. Kan det vara så att motorcykelförare betalar mer för mindre eller samma? Mina sågkängor har jag haft i minst fem år och de är precis lika bra nu som nya. Men hojstövlar verkar inte klara sånt. Jag frågar varför. Visst, de ska skydda på annat sätt men det kan omöjligen vara så mycket dyrare att lösa det än att lösa ett skydd mot en vilt spinnande motorsågskedja.

En hojstövel ska man ju inte ens gå i. På sin höjd vicka lite för att bromsa och växla.
Köpte "huggarstövlar" till en anställd förra veckan från Sievi, de var klart dyrare än vad ett par Alpinestar med gore-tex är.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då funderar ju jag på vad gör ni egentligen när ni bär stövlarna för att svettas så hemskt? Gummistövlar kan man ju ibland knalla runt i hela dagen då jag är månskensbonde utan att bli svettig om fötterna. Och motorsågsstövlar som jag också har, som är 100 procent vattentäta upp till skaftet, kostar mycket mindre än hojstövlar, sitter tight på fötterna och en bra bit upp längs benet, har nåt sorts material som gör att de är vattentäta 100% i alla väder och temperaturer, men de kostar inte så jävla mycket pengar som en mc stövel. Kan det vara så att motorcykelförare betalar mer för mindre eller samma? Mina sågkängor har jag haft i minst fem år och de är precis lika bra nu som nya. Men hojstövlar verkar inte klara sånt. Jag frågar varför. Visst, de ska skydda på annat sätt men det kan omöjligen vara så mycket dyrare att lösa det än att lösa ett skydd mot en vilt spinnande motorsågskedja.

En hojstövel ska man ju inte ens gå i. På sin höjd vicka lite för att bromsa och växla.

För det första är ju transpirering individuellt, särskilt vad gäller fötterna.

För det andra så har man sällan dubbla yllestrumpor som går ovanför skaftet.

För det tredje så har man kanske täta brallor utanpå skaften, särskilt om det regnar.

För det fjärde kanske man kör 60-100 mil utan att ta av sig stövlarna. (Eller står ute på en grusplan i regn 0900-1600)


Jag skulle säga att det ställs ganska tuffa krav på en bra MC-stövel och då har vi inte ens nämnt skyddsnivå både strukturellt och slitagemässigt.

Med ovan sagt så köper jag Daytona nästa gång då det tycks finnas en ganska tydlig gemensam erfarenhet att de lyckats kombinera alla goda egenskaper utom lågt pris i sina stövlar. När de då är på REA får man slå till.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Daytona stövlar är av tysk kvalité ;)

Och det betyder inte bara att de är dyrare än kinatillverkat utan också att de håller längre men också att de går att laga. :tummenupp
Tidigare stövlar, Alpinestars senast, är slut när de är slut. :(
Ska jag köra 60 -70 mil eller mer i regn så sätter jag på Systembolagets regnskydd över stövlarna, kallas även systemkassar av ickemotorcyklister. De hålls på plats av gummisnoddar av gummislangar. Plastpåseskatten gör att de nu kostar hiskeliga 10 kronor paret men de skyddar mina dyra Daytona från att bli smutsiga som de gärna blir i regn.

Kortare sträckor, upp till 40 mil, skiter jag naturligtvis det så då spolar jag bara av dem...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Och det betyder inte bara att de är dyrare än kinatillverkat utan också att de håller längre men också att de går att laga. :tummenupp
Tidigare stövlar, Alpinestars senast, är slut när de är slut. :(
Ska jag köra 60 -70 mil eller mer i regn så sätter jag på Systembolagets regnskydd över stövlarna, kallas även systemkassar av ickemotorcyklister. De hålls på plats av gummisnoddar av gummislangar. Plastpåseskatten gör att de nu kostar hiskeliga 10 kronor paret men de skyddar mina dyra Daytona från att bli smutsiga som de gärna blir i regn.

Kortare sträckor, upp till 40 mil, skiter jag naturligtvis det så då spolar jag bara av dem...
Jag kör med plastpåsarna i stövlarna. Mycket säkrare än att ha dem utanpå
stövlarna. Prova!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kör med plastpåsarna i stövlarna. Mycket säkrare än att ha dem utanpå
stövlarna. Prova!
Nix, stövlarna blir våta om du har plastpåsarna innanför. :fakta

Lädret torkar fortare med påsar utanför, dessutom tror jag inte att säkerheten ökar med påsar i stövlarna. Men det är bara vad jag tror, har inget vetenskapligt att grunda min uppfattning på... :rodnar
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Och det betyder inte bara att de är dyrare än kinatillverkat utan också att de håller längre men också att de går att laga. :tummenupp
Tidigare stövlar, Alpinestars senast, är slut när de är slut. :(
Ska jag köra 60 -70 mil eller mer i regn så sätter jag på Systembolagets regnskydd över stövlarna, kallas även systemkassar av ickemotorcyklister. De hålls på plats av gummisnoddar av gummislangar. Plastpåseskatten gör att de nu kostar hiskeliga 10 kronor paret men de skyddar mina dyra Daytona från att bli smutsiga som de gärna blir i regn.

Kortare sträckor, upp till 40 mil, skiter jag naturligtvis det så då spolar jag bara av dem...
Har haft ett par Daytona Evo…något i över tio år.
De där med urtagbar innerstövel.
Funkat bra i alla år även då jag pendlade med hoj på vinterhalvåret.
Ser fortfarande ut nästan som nya.
Men ev någon anledning blev de för små, alternativt mina fötter växte.
Kör med ett par enkla goretex liknande från Handelsboden, som varit klanderfria under hittills (ca 6-7 år gamla).
Gjorde dock samma ”misstag” som de flesta, köpte ny mc utrustning för att frun kanske skulle åka med ibland.
Efter 2 åkningar och 15 år så står hennes stövlar fortfarande i princip oanvända i garderoben… :3freak
Ville inte sälja dem ifall tillfälle dök upp igen, men nu står ”hoppet” till att dottern kan använda dem iaf nästa år när hon åker med.
Men sh*t vad ungarnas fötter blir större än tidigare generationers…
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har haft ett par Daytona Evo…något i över tio år.
De där med urtagbar innerstövel.
Funkat bra i alla år även då jag pendlade med hoj på vinterhalvåret.
Ser fortfarande ut nästan som nya.
Men ev någon anledning blev de för små, alternativt mina fötter växte.
Kör med ett par enkla goretex liknande från Handelsboden, som varit klanderfria under hittills (ca 6-7 år gamla).
Gjorde dock samma ”misstag” som de flesta, köpte ny mc utrustning för att frun kanske skulle åka med ibland.
Efter 2 åkningar och 15 år så står hennes stövlar fortfarande i princip oanvända i garderoben… :3freak
Ville inte sälja dem ifall tillfälle dök upp igen, men nu står ”hoppet” till att dottern kan använda dem iaf nästa år när hon åker med.
Men sh*t vad ungarnas fötter blir större än tidigare generationers…
Mina ser inte nya ut men så kör jag i alla väder, även på grus, så de har fått lite patina. :crash

De kommer att hålla några år till, utan att hittills börjat krympa, innan de behöver lagas men det klarar min duktige skomakare av! :tummenupp
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Glöm inte ett par bättre strumpor av ventilerande materia. Kör själv med bambuställ och bambustrumpor. Suveränt. Andas, håller värmen eller kylan och antibakteriellt så ingen doft! Super.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Glöm inte ett par bättre strumpor av ventilerande materia. Kör själv med bambuställ och bambustrumpor. Suveränt. Andas, håller värmen eller kylan och antibakteriellt så ingen doft! Super.
Merinoull och försvarets gamla sockor. Funkar skitbra. Om bara inte de vattentäta stövlarna vore vattentäta som sockiplast.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Alla stövlar med membran jag haft har då varit täta. Vissa FÖR täta, tex Sidi Adventure 2, så man blir fuktig inifrån. Brukar räkna med 3-4000 mil på ett par stövlar, sedan börjar de läcka i skarven mellan sula och överdel.
Har Sidi Adventure men de funkar kanon för mig.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Forma Adventure är mitt tips, sköna och vattentäta men går att göra med när det är skitvarmt och kallt...
 

Bifogat

  • forma.jpg
    forma.jpg
    73.2 KB · Visningar: 7

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag köpte xl-motos billigaste stövlar. Ska jag bli blöt så blir jag det hellre i de billigaste stövlarna än de dyraste.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag köpte xl-motos billigaste stövlar. Ska jag bli blöt så blir jag det hellre i de billigaste stövlarna än de dyraste.
Knepigt val :va
Du sökte en vattentät stövel, fick bra tips, och…..????
Nåja, jag ska köpa nya stövlar till nästa år, så jag uppskattar alla som jag gett bra tips med egna erfarenheter här :tummenupp
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Knepigt val :va
Du sökte en vattentät stövel, fick bra tips, och…..????
Nåja, jag ska köpa nya stövlar till nästa år, så jag uppskattar alla som jag gett bra tips med egna erfarenheter här :tummenupp
Jag litar inte på tipsen och lite googlande visar ju att de inte är vattentäta eller så ger de som "testar" dom inga vattentäta svar. Körde genom en regnskur är inte samma som att de är vattentäta som gummistövlar under flera års tid. Man lägger ju inte tiotusen på ett par skor om de inte är garanterade att hålla i flera år. Det är ju rent vansinnigt slöseri med pengar.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Köp kvalitet och gråt en gång...
Som sagt mina Adventures är underbara. Och de skyddar foten vid en krasch. En viktig parameter.
Billiga stövlar utan skydd borde inte få säljas, då fotskador är svåra att fixa och man vill kunna gå och springa.
Bra handskar med skydd är lika viktiga. Tycker de bättre Alpinestars (2-3k) är bra.
Halvarsson handskar runt tusenlappen är prisvärda.
Jag passar på att köpa på rea.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top