Finns det vattentäta stövlar?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Köp kvalitet och gråt en gång...
Som sagt mina Adventures är underbara. Och de skyggar foten vid en krasch. En vikti parameter.
Billiga stövlar utan skydd borde inte få säljas, då fotskador är svåra att fixa och man vill kunna gå och springa.
Pris betyder inte kvalitet. Jag köper gärna kvalitet. Men när det gäller motorcykelutrustning verkar inte alltid pris motsvara kvalitet utan snarare vara ett statement. Skydd är viktiga.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Beställde ett par Alpinestars Toucan Gore-Tex på Black Friday.
Återstår att se om dom håller vad dom lovar till våren.
Vad jag läst så har dom fått bra betyg i tester.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag litar inte på tipsen
Trist.
Jag vet ju av egen erfarenhet att det var bra och välgrundade tips, eftersom det funkar för mig.
Men svårt att sätta en prislapp på premiumprodukter, ett vägval man får göra.
Förhoppningsvis blir du ändå nöjd med ditt val utifrån förväntningar och upplevd känsla.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Pris betyder inte kvalitet. Jag köper gärna kvalitet. Men när det gäller motorcykelutrustning verkar inte alltid pris motsvara kvalitet utan snarare vara ett statement. Skydd är viktiga.
Nej men de svar du fått är byggda på mångårig erfarenhet.
Är sällan en produkt bara har bra betyg från alla användarna.
Glöm inte att tipsarna INTE lyfter upp alla skit-produkter som ägt.
Så de produkter som de i tråden tipsat om, har ägt flera dåliga stövlar...
De som skrivits om är bra.

Jag har haft körkort 40+ år och är säker på att andra i tråden bygger sina tips från många mil bakom styret.
Sedan är skötsel en faktor som har betydelse för hur bra en produkt funkar.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Mina nya vattentäta stövlar var oförvånande inte vattentäta. Men jag hade på mig mina Sealskinz sockar så jag slapp bli våt om fötterna. Dom funkar skitbra. Man känner inte ens att man plaskar runt i vatten.

Och för att ta upp erfarenhet så började jag min tvåhjuliga karriär på moped 1988. La drygt 2000 mil på den där Yamahan. 1992 tog jag tungt mc-kort. Mc kläderna har inte blivit bättre på den tiden. Men de har blivit dyrare. Min erfarenhet är att dyra kläder inte alls motsvarar priset. De är bara dyra. Men sen så är såklart inte billiga bra dom heller. Det mesta är skit, men det finns ingen mening med att betala massa för skiten. Inte ens om det står nåt fräsigt namn på skithögen. Jag går inte ut och skriver Acerbic på koskiten i hagen. Det skulle inte få mig känna mig exklusivare, bara som en jävla märklig människa. Skit är skit oavsett om den kommer från en rödkulla eller Revit.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mina nya vattentäta stövlar var oförvånande inte vattentäta. Men jag hade på mig mina Sealskinz sockar så jag slapp bli våt om fötterna. Dom funkar skitbra. Man känner inte ens att man plaskar runt i vatten.

Och för att ta upp erfarenhet så började jag min tvåhjuliga karriär på moped 1988. La drygt 2000 mil på den där Yamahan. 1992 tog jag tungt mc-kort. Mc kläderna har inte blivit bättre på den tiden. Men de har blivit dyrare. Min erfarenhet är att dyra kläder inte alls motsvarar priset. De är bara dyra. Men sen så är såklart inte billiga bra dom heller. Det mesta är skit, men det finns ingen mening med att betala massa för skiten. Inte ens om det står nåt fräsigt namn på skithögen. Jag går inte ut och skriver Acerbic på koskiten i hagen. Det skulle inte få mig känna mig exklusivare, bara som en jävla märklig människa. Skit är skit oavsett om den kommer från en rödkulla eller Revit.
Ja, då har du alltså lagt X kronor på något som inte fungerar. Och även om du då köpte sealskinz för 500kr till så blir det ju ändå kallt även om du klarar vätan för fossingarna...
Nu kommer du alltså att ha lagt X+500 kr UTÖVER ett par riktiga vattentäta MC-stövlar. Sämre affär än att köpa riktiga stövlar från början, tycker du inte?

Min erfarenhet är att bra kläder inte bara motsvarar priset utan överträffar priset. Tycker man att det är mycket pengar att hosta upp +20.000 för ett ställ (ja, det är vansinnigt mycket pengar!) så hittar man begagnat i den klassen för någon eller några tusenlappar.
Då kan man inte skylla på priset iaf...

Jag har köpt massor av kvalitetskläder begagnat på Blocket. BMW, Held, Rukka, Touratech... sånt som kostade 25 lax nya för 10 år sedan. Nu 1500 eller ännu mindre. Fortfarande vattentätt. Fortfarande hög kvalitet och bra funktion.

Varför ens lägga 50 öre på skräp?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag litar inte på tipsen och lite googlande visar ju att de inte är vattentäta eller så ger de som "testar" dom inga vattentäta svar. Körde genom en regnskur är inte samma som att de är vattentäta som gummistövlar under flera års tid. Man lägger ju inte tiotusen på ett par skor om de inte är garanterade att hålla i flera år. Det är ju rent vansinnigt slöseri med pengar.
Varför ställer du en fråga om du inte litar på svaren? Det känns mest slöseri med tid.

/R
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Använder ni ens era kläder? Alltså oftare än vad nu snittsvensken på motorcykel gör? Allt håller ju vad det lovar i en timme eller två några gånger om året när det är soligt och 22 grader varmt.

Sealskinz är varma. Typ som Thermosockar om det nu är grej som finns.

Jag har semester och spenderar den med att reta märkesentusiaster och köra motorcykel i regn (och ibland snö) och bli blöt om fötterna.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Mina nya vattentäta stövlar var oförvånande inte vattentäta. Men jag hade på mig mina Sealskinz sockar så jag slapp bli våt om fötterna. Dom funkar skitbra. Man känner inte ens att man plaskar runt i vatten.

Och för att ta upp erfarenhet så började jag min tvåhjuliga karriär på moped 1988. La drygt 2000 mil på den där Yamahan. 1992 tog jag tungt mc-kort. Mc kläderna har inte blivit bättre på den tiden. Men de har blivit dyrare. Min erfarenhet är att dyra kläder inte alls motsvarar priset. De är bara dyra. Men sen så är såklart inte billiga bra dom heller. Det mesta är skit, men det finns ingen mening med att betala massa för skiten. Inte ens om det står nåt fräsigt namn på skithögen. Jag går inte ut och skriver Acerbic på koskiten i hagen. Det skulle inte få mig känna mig exklusivare, bara som en jävla märklig människa. Skit är skit oavsett om den kommer från en rödkulla eller Revit.
Märkligt erfarenhet....och inställning.
Det vettetusan vad du har åkt omkring med för kläder?
Det är ju en oerhörd skillnad på att köpa ett riktigt GoreTex-ställ jämfört med något från Biltema (ja, jag har provat båda i verkligheten).
Men du verkar på något nästan religiöst sätt ha intalat dig själv att det inte går att utveckla kläder, och göra saker som är både smidigare, komfortablare, mer ändamålsenliga samt vattentäta :va
Åker man på en längre resa så sparar ju ett riktigt ställ in hela volymen av att behöva ha ett extra regnöverdrag, bara det tycker jag är väl värt investeringen.
Och ja, jag använder mina kläder, och kan köra hela dagar i spöregn utan att bli genomblöt.
Men lite konstigt fråga du ställer, när du redan verkar "veta" svaren, och ha bestämt dig.
Men kör på det, om det känns bra för dig :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har imponerats av BMW stället och 2 in 1 handskarn att dom är vattentäta, tillsammans med Alpinestars Gore Tex stövlar har jag kört i regn som värst i ca 70 mil i ett och varit i princip torr. Det svåra tycker jag är att få 100% tätt runt handleder och hals, inte att ställ, handskar och stövlar tar in vatten.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Med tanke på den höga snittåldern på detta forum ( nu gissar jag ) tror jag få ( om ens någon ) är märkesfixerad, det hör till dom yngre möjligtvis. Desto äldre man blir desto mer vill man ha komfort framför coola kläder. Varm och torr prioriteras liksom körställning tenderar till att rätas upp ju äldre man blir.

Inför kommande säsong ska jag investera i goretexställ ( har inte haft det tidigare för det är dyrt ) för att slippa stanna för att ta på/av regnkläder hela tiden vid längre resor med regn o sol. Dyrt helt klart men komforten verkar värt varje krona. Alpinestars goretext stövlar köptes under black friday som står och väntar att få invigas. Visst är det ett lyxproblem att vilja slippa ta på/av regnkläder men har man råd varför inte unna sig lite lyx för visst är det lyx och regnkläder löser uppgiften också till billigare pris.

Svårt med argumenteringen att om några vill kosta på sig dyra goretexställ så skulle det vara för att skryta att man har pengar eller vill vara cool på samma sätt som ingen ( tror jag ) tycker att någon är sämre för att man kommer i ett billigt Biltema-ställ och har blöta fötter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Använder ni ens era kläder? Alltså oftare än vad nu snittsvensken på motorcykel gör? Allt håller ju vad det lovar i en timme eller två några gånger om året när det är soligt och 22 grader varmt.

Sealskinz är varma. Typ som Thermosockar om det nu är grej som finns.

Jag har semester och spenderar den med att reta märkesentusiaster och köra motorcykel i regn (och ibland snö) och bli blöt om fötterna.
Jag kör oavsett väder, och blir inte blöt om fötterna. Eller kroppen för den delen. Inte ens efter timmar i spöregn och moms på skyltarna.

Du gillar ju att köpa kläder som är avdragsgilla, varför köper du inte bara ett par gummistövlar? Dom är ju garanterat täta, och avdragsgilla. Du kör ju ändå inte omkull, så skydd är ju lika onödigt i dom som i trädgårdshandskar.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Använder ni ens era kläder? Alltså oftare än vad nu snittsvensken på motorcykel gör? Allt håller ju vad det lovar i en timme eller två några gånger om året när det är soligt och 22 grader varmt.

Sealskinz är varma. Typ som Thermosockar om det nu är grej som finns.

Jag har semester och spenderar den med att reta märkesentusiaster och köra motorcykel i regn (och ibland snö) och bli blöt om fötterna.
Ja. Just nu kör jag huvudsakligen i ett par Alpinestar SMX-nånnting som inte är vattentäta men jag blir bara lite fuktig runt det luftintagshålet som finns på foten och jag är väl inte lika ball som du iofs men någon timme rätt bra regn har jag kört med dem tillsammans med biltemaregnstället som funkar bra om man bortser från att ärmarna inte går över handskarna så det rinner in lite där.

Har ett par TCX speed-nånnting med goretex, de körde jag i regn med 30-40 mil i Finland utan att bli blöt om fossingarna (däremot gör de så jävla ont att ha dem på fötterna att jag skall sälja dem någon gång när jag orkar lägga upp en annons). Mina första stövlar är ett TCX touring-nånnting som är vattentäta och de körde jag två timmar skyfall i och blev blöt om fötterna först när vattnet trängde genom stället (som skulle hålla för "ett par dagars regn i Norge") och det började rinna ner i stövlarna längs benet. Så jag är skapligt nöjd med de stövlar jag köpt hittills.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Pris betyder inte kvalitet. Jag köper gärna kvalitet. Men när det gäller motorcykelutrustning verkar inte alltid pris motsvara kvalitet utan snarare vara ett statement. Skydd är viktiga.
Visst finns det dyrt skräp, men det är inte en ursäkt för att sluta leta efter kvalitet eller köpa billigt skräp.

Alla stövlar med membran jag haft har då varit täta. Vissa FÖR täta, tex Sidi Adventure 2, så man blir fuktig inifrån. Brukar räkna med 3-4000 mil på ett par stövlar, sedan börjar de läcka i skarven mellan sula och överdel.
Detta är min erfarenhet med. Fortfarande värt att köpa stövlar med membran, när de väl gett sig har de börjat läcka ytterst lite för att sakta öka.

Som nödlösning kan man ha plastpåsar utanpå stövlar som läcker lite. För stövlar som läcker mycket kan man ha plastpåsar inuti. Då blir det inte fullt så kallt och obehagligt.

Ska jag köra 60 -70 mil eller mer i regn så sätter jag på Systembolagets regnskydd över stövlarna, kallas även systemkassar av ickemotorcyklister.
Systemetkassar för utsidan, 5 liters fryspåse för insidan.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Plastpåsar på utsidan = fastna i fotpinnarna = krasch/lägga cykeln, kanske på mycket olämpligt ställe...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Plastpåsar på utsidan = fastna i fotpinnarna = krasch/lägga cykeln, kanske på mycket olämpligt ställe...
Amatörerna kanske använder tejp eller gummisnoddar, och då finns risken du påpekar, men proffsen använder gamla innerslangar för att hålla systempåsarna på plats. Breda över broms- och växelspak och tynnre på resterande ställen. :fakta
Inget fladder någonstans för säkerheten gör även att de ibland går att använda fler gånger. Bättre med grusiga systempåsar än grusiga, men vattentäta, stövlar. Erfarenhet sörru! :krama
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Amatörerna kanske använder tejp eller gummisnoddar, och då finns risken du påpekar, men proffsen använder gamla innerslangar för att hålla systempåsarna på plats. Breda över broms- och växelspak och tynnre på resterande ställen. :fakta
Inget fladder någonstans för säkerheten gör även att de ibland går att använda fler gånger. Bättre med grusiga systempåsar än grusiga, men vattentäta, stövlar. Erfarenhet sörru! :krama
Känner personligen att det är värt att införskaffa ett bra ställ, bra skor, och slippa innerslangarna, systempåsar och annat trassel.
Men det handlar väl bara om pengar, eller??
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Känner personligen att det är värt att införskaffa ett bra ställ, bra skor, och slippa innerslangarna, systempåsar och annat trassel.
Men det handlar väl bara om pengar, eller??
Återigen, jag har dyra handgjorda Daytonastövlar med GoreTex, så enda anledningen är att slippa skitiga stövlar när det är långresor och grus. ;)
Dessutom är det en ytterstövel av läder som till slut blir blöt efter en massa mil i regn. Pendling gör inget, de hinner torka om jag slarvat med infettning, men att efter en lång regnig dag ha dessa i tältet efter att plockat av systempåsarna känns bättre. :tummenupp

Men det känner jag personligen, andra får köpa hur dyra eller billiga saker de vill! :krama
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Återigen, jag har dyra handgjorda Daytonastövlar med GoreTex, så enda anledningen är att slippa skitiga stövlar när det är långresor och grus. ;)
Dessutom är det en ytterstövel av läder som till slut blir blöt efter en massa mil i regn. Pendling gör inget, de hinner torka om jag slarvat med infettning, men att efter en lång regnig dag ha dessa i tältet efter att plockat av systempåsarna känns bättre. :tummenupp

Men det känner jag personligen, andra får köpa hur dyra eller billiga saker de vill! :krama
Ok.
Jag känner bara att det inte varit ett problem när jag köpt utrustning av rätt kvalitet.
Jag känner att jag kan skippa extra överdrag, och ändå vara torr från topp till tå.
Och där har priset varit en faktor, det är i alla fall min upplevelse.
Att stövlarna blir smutsiga utanpå har inte stört mig, så länge dom håller mig torra och varma.
Men alla vägar att gå är ju bra, så länge det löser uppgiften :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ok.
Jag känner bara att det inte varit ett problem när jag köpt utrustning av rätt kvalitet.
Jag känner att jag kan skippa extra överdrag, och ändå vara torr från topp till tå.
Och där har priset varit en faktor, det är i alla fall min upplevelse.
Att stövlarna blir smutsiga utanpå har inte stört mig, så länge dom håller mig torra och varma.
Men alla vägar att gå är ju bra, så länge det löser uppgiften :tummenupp

Jag har heller inte haft problem, jag ser lösningar. :tummenupp Textil kanske inte suger i sig vatten som läder till slut gör men eftersom jag inte är en textilmotorcyklist gör det inget.

Att jag dessutom föredrar tält, dyrt tält, istället för hotell gör att det kan bli både kallt och fuktigt, men det står jag ut med också. ;)

Lite sur :crash är jag ändå över att jag inte köpte de dyra Daytonastövlarna tidigare. De går att laga vilket det inte gått med de tidigare.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top