Finns det vattentäta stövlar?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har har ett par Alpinestars SMX nånting Goretex (utan tå slider men stövlarna är lika onötta som knäpuckarna på det nya stället jag köpte på återvinningen för 500 kr? ) och dom är testade och funkar i 70 mil i regn.

Dock är jag nu ute efter nåt av kraftigare offroad modell för grusåkning tillsammans med lösa knäskydd som går ner i stövelskaften.

Handla i Finland är väl lite dåligt just nu med tanke på kronan men det har ju också blivit dyrt i Sverige.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Dom här funkar bra för mig

Screenshot_20230803_093432_com.android.gallery3d-01.jpeg

 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Får kolla då jag passerar Tornio, hur tror du det funkar att få knäskydden i stövelskaften och så dom hållet sig utan att hasa ner?

Stövlar av crossmodell med spännen som är vattentäta inbillar jag mig vore bra om man har lösa knäskydd för att kunna spänna åt skaften och hålla knäskydden på plats.
Ja, det vettetusan, eftersom du inte har spännen i skaften.
Så…..tveksam :va
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vad kostade dem i Finland?
Samma som i butik i Sverige eller?
Bara nyfiken om det skiljer ?

Mina Handelsboden ”4Bikers” stövlar med membran klarade inte 55 mil ösregn (faktiskt inte ens hälften).
De har till sitt försvar dock ett antal säsonger bakom sig.
Så jag kikade runt på alternativ i butiker i trakten.
Dvs inte Finland då trakten inte har en radie på 200 mil :hej
Men utbudet är begränsat i butik, så enda GoreTex varianten som jag hittade lokalt var TCX någonting, men de satt inte bra, lite lösa om foten eller för trång beroende på storlek.
Så jag beställde helt sonika nya Daytona, för de vet jag fungerar då jag använt det tidigare.
Blev Daytona Strive GTX, de har tå-slider i titan.
Titan är ju ett mycket viktigt attribut att posera med som ni vet… :hihi
View attachment 487627
Jag betalade 398 Euro för dom.
Euron ligger väl inte superbra nu mot kronan, men räknade att det blev ca 4600-4700kr.
Så, en tusing billigare ungefär, eller två ganska schyssta whiskeypavor!
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag betalade 398 Euro för dom.
Euron ligger väl inte superbra nu mot kronan, men räknade att det blev ca 4600-4700kr.
Så, en tusing billigare ungefär, eller två ganska schyssta whiskeypavor!
Det var mig ett riktigt bra pris, precis vad jag fick som billigaste pris online för Daytona Strive GTX.
Enda billigare träffar var enskilda exemplar av udda storlekar, eller så fanns det inte min storlek i lager.
Beställde mina från Lois.de
Men dina TransOpen GTX ligger väl en femhundring högre normalt.
Så grattis till billiga stövlar, och njut av whiskyn ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det var mig ett riktigt bra pris, precis vad jag fick som billigaste pris online för Daytona Strive GTX.
Enda billigare träffar var enskilda exemplar av udda storlekar, eller så fanns det inte min storlek i lager.
Beställde mina från Lois.de
Men dina TransOpen GTX ligger väl en femhundring högre normalt.
Så grattis till billiga stövlar, och njut av whiskyn ?
Jag bytte precis ut mina över 10 år gamla TCX då de efter ca 10000 mil var slut. De har varit torra (Goretex) och funkat kanon hela tiden.

Jag köpte också Daytona Strive GTX denna gång, och de fick bekänna färg i blötan på Knutstorp i måndags och tisdags.

Som förväntat helt täta (det var mina gamla också till de sprack i en söm nyligen), det som förvånade trots att jag läst just om detta var hur bekväma de var både på och av hojen.
Normalt på kursdagar hoppar jag i jympadojor mellan varje pass, jag glömde faktiskt av det några gånger med nya stövlarna.

Jag beställde från MC-boden här i Sverige, det blev med nuvarande Eurokurs väldigt likt Louis och FC-moto.

Nöjd! Det jag måste komma ihåg nu är att göra lite skovård då och då eftersom Daytona kör med läder.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag bytte precis ut mina över 10 år gamla TCX då de efter ca 10000 mil var slut. De har varit torra (Goretex) och funkat kanon hela tiden.

Jag köpte också Daytona Strive GTX denna gång, och de fick bekänna färg i blötan på Knutstorp i måndags och tisdags.

Som förväntat helt täta (det var mina gamla också till de sprack i en söm nyligen), det som förvånade trots att jag läst just om detta var hur bekväma de var både på och av hojen.
Normalt på kursdagar hoppar jag i jympadojor mellan varje pass, jag glömde faktiskt av det några gånger med nya stövlarna.

Jag beställde från MC-boden här i Sverige, det blev med nuvarande Eurokurs väldigt likt Louis och FC-moto.

Nöjd! Det jag måste komma ihåg nu är att göra lite skovård då och då eftersom Daytona kör med läder.
Då är det gott betyg då på Strive GTX.
Jag väntar faktiskt fortfarande på leveransen från Louis.
Men jag har som sagt haft Daytona Evo Sports GTX tidigare, om än de inte passar fötterna längre.
Bekväma skor, instämmer.
Men jag tänkte egentligen nöja mig med t.ex. Sidi eller Alpinestars, och investera i Daytonas toppmodell Evo Voltex GTX nästa gång om något års tid.
Ett par stövlar man inte kan önska mer från så att säga.
Men det blev trots allt Strive, ett snäpp enklare modell.
Och vem vet, kanske jag nöjer mig med dessa under många år?

När jag kollade med svenska hemsidor så fanns det inte skor i lager eller så var priset lite för nära t.ex. Evo Sport GTX på FC Moto.
Annars föredrar jag att handla från i första hand butik, och i andra hand från svenska hemsidor.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då är det gott betyg då på Strive GTX.
Jag väntar faktiskt fortfarande på leveransen från Louis.
Men jag har som sagt haft Daytona Evo Sports GTX tidigare, om än de inte passar fötterna längre.
Bekväma skor, instämmer.
Men jag tänkte egentligen nöja mig med t.ex. Sidi eller Alpinestars, och investera i Daytonas toppmodell Evo Voltex GTX nästa gång om något års tid.
Ett par stövlar man inte kan önska mer från så att säga.
Men det blev trots allt Strive, ett snäpp enklare modell.
Och vem vet, kanske jag nöjer mig med dessa under många år?

När jag kollade med svenska hemsidor så fanns det inte skor i lager eller så var priset lite för nära t.ex. Evo Sport GTX på FC Moto.
Annars föredrar jag att handla från i första hand butik, och i andra hand från svenska hemsidor.
Det verkligen tokregnade dessa två dagar, jag körde dessutom Malmö - Kågeröd t&r gånger två i en del regn, så det var nästan så blött det kan bli två dagar i rad, gällande vattentätheten finns det noll att klaga på.

Jag hade tunna merinostrumpor, problemet med just läder och Goretex är att lädret gör det ännu svårare för membranet att andas effektivt, speciellt om skinnet blivit blött eller är behandlat med för fett skovårdsmedel.

Här gäller det att läsa på, alla som köpt ett par Meindl-liknande kängor med Goretex vet vad jag menar. Använd rätt produkt och inte för mycket helt enkelt, eller så får du bara en väldigt dyr gummistövel. Jag köper inte fler skinnskor med Goretex för vandring/uteliv. Det är bättre att ha en textilsko med Goretex, eller en skinnsko och fetta den ordentligt.

På hoj är det dock helt andra vattenmängder och tryck än vandring och ett betydligt tuffare miljö för skorna, så då tar jag Goretex alla dagar i veckan.

Verkar vara fin-fina skor, passar bättre under byxor också jämfört med mina TCX som hade betydligt klumpigare skaft. Strive går att justera i skaftbredden så de passar både över skinnställ och under textilställ bra, vilket passar mig utmärkt som har helställ när vädret och körningen tillåter, och textilställ annars.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hade Strive på fötterna vid samma tillfälle som hannuse köpte sina men jag fick inte den där ”perfekta” känslan så jag höll fingret från köpknappen. Kanske nästa gång. Köpte istället min nästa hjälm till reapris.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Var är plastpåsarna från Systembolaget? :tungan
Jag tror du läser lite slarvigt. ;)

Det var bara en kort sväng idag till Eskilstuna och bara regn mot slutet.
Valde Alpinestars, Rukka regnställ med Barry Sheenes autograf och Rukkas "vattentäta" höst-och vårhandskar. Torr! :tummenupp Även kedjan blev torr... :crash

Men Systembolagets plastpåsar har slutat tillverkas fick jag veta när jag handlade i Åseda för ett tag sedan. Så när de är slut så är de slut... :(
Papperspåsarna kommer inte att fungera lika bra är min förutfattade mening. ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ang Överdrag till stövlar typ systempåse eller för ändamålet avsedda tillbehör.
Någonstans har jag sådana som följde med något annat jag köpte beggat. Men att ha fladdrande påsar runt fötterna är åtminstone för mig otänkbart. Fastnar i fotpinnar och/eller bromspedal (iaf om man har adventurehoj) när man minst anar det. Har sett när en hojåkare ramlade vid rödljus när fotpåsen hakade i nånstans och foten inte kom ut tillräckligt…

Idag finns det bra och vattentäta stövlar iom GT och eftersom man inte går i stövlarna jättemycket (jämfört med vandringskängor) håller membranet många år.

Sealskins om man kör med crosstövlar men på längre turer är det nog inte särskilt aktuellt eftersom det blir kallt och obekvämt i längden.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ang Överdrag till stövlar typ systempåse eller för ändamålet avsedda tillbehör.
Någonstans har jag sådana som följde med något annat jag köpte beggat. Men att ha fladdrande påsar runt fötterna är åtminstone för mig otänkbart. Fastnar i fotpinnar och/eller bromspedal (iaf om man har adventurehoj) när man minst anar det. Har sett när en hojåkare ramlade vid rödljus när fotpåsen hakade i nånstans och foten inte kom ut tillräckligt…

Idag finns det bra och vattentäta stövlar iom GT och eftersom man inte går i stövlarna jättemycket (jämfört med vandringskängor) håller membranet många år.

Sealskins om man kör med crosstövlar men på längre turer är det nog inte särskilt aktuellt eftersom det blir kallt och obekvämt i längden.

Först måste jag återigen berätta för lässvaga och de som avsiktligt läser fel att jag inte vill övertyga någon att göra det jag gör. Inte heller tala om att de Gore-Texfrälsta har fel eller förmå någon att tycka jag gör rätt.

En diskussion innebär inte för mig att vi måste komma fram till samma slutsats. En diskussion kan också vara utbyte av åsikter och erfarenheter utan att bestämma att andras åsikter och erfarenheter är fel. Jag vet, väääldigt gammaldags och ovanligt idag. :rodnar

Tillbaka till ämnet...
Naturligtvis använder jag inte fladdrande stövelöverdrag! :7peta
Det slutade jag med på 80-talet. Därför är stövelöverdragen nästan som nya förutom att Rukkadekalen ramlat av. Så bara för din skull plockade jag fram dem för att föreviga dem åt dig! :krama

Rukkas regnstövlar.jpg

Men stövlarna på 80-talet blev till slut blöta på långa resor i regn, även om stövlarna var bra infettade, så idén med överdrag bra. Men hade, som du påpekat, risken att fastna.
Nu fastnade jag inte för jag är så tråkigt förutseende att jag såg risken väldigt snabbt. Ett problem, visst, men jag ser hellre lösningar.
Så jag tejpade plastpåsarna med packtejp som en kamrat snodde från sitt arbete i Eksjö. Inget fladder eller risk att fastna. Lika tätt som silvertejp men det var inte så vanligt då och heller inte gratis.:crash

Nackdelen var att de bara kunde användas en gång då de behövde skäras bort. Så lösningen blev att hålla påsarna på plats med gummisnoddar gjorda av gamla innerslangar. Med tillräckligt många gummisnoddar fladdrade de inte och risken att fastna var också borta.

Sedan kom de "vattentäta" stövlarna och de är bra som många påpekat. Men de blir smutsigare i regn än i torrt. Då några av oss som hellre tältar än bor bekvämt på hotell så blir det lätt grisigt. På hotellrummet spolas de av så de är rena och torra dagen efter medans jag skakar påsarna och gummisnoddarna. Väldigt provocerande har jag märkt. Särskilt när jag efter en lång, regnig dag i sadeln är torr från topp till tå trots skinnställ. Medans de med dyra "vattentäta" kläder ibland inte är det.

Jag tycker ni som köper rätt, och har rätt, ska vara glada över det istället för att bli provocerade av de som har fel. :krama
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte provocerade alls, du behöver inte tolka illvilligt bara för att jag tyvärr inte kan formulera mig som folk. :)

Har man TAGGIGA fotpinnar är risken stor att fastna även för hårt spända/tejpade/folierade skydd. Därav mitt inlägg.

Riktiga SportHojar har förstås gummibeklädda, släta fotpinnar och då är risken betydligt mindre.

Men nu är det 2023, farfar!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top