Finns det några Key Account Managers här på SH?

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Undrar om det finns personer här på SH som jobbar som KAM:are?

Vilken bransch/företag och stad?
Om ni inte vill skriva i tråden går det bra att skicka PM :)
 
Tjaa... varför inte. Att sälja/köpa via SH:are... gör kanske saken liite roligare :D
Kan föreställa mig nästa kundevent... PÅ MANTORP :banana:banana

Jag är normalt Säljchef med KAM som specialite...
För tillfället utan uppdrag, men skriver in när det blir klart med nytt. (OM det nu var det du hade i tanken?)
 
"amullo" jobbar som sådan. Om man nu ska va en fuling och outa lite.
 
Tjaa... varför inte. Att sälja/köpa via SH:are... gör kanske saken liite roligare :D
Kan föreställa mig nästa kundevent... PÅ MANTORP :banana:banana

Jag är normalt Säljchef med KAM som specialite...
För tillfället utan uppdrag, men skriver in när det blir klart med nytt. (OM det nu var det du hade i tanken?)

Tja det hade varit nåt :)
 
Jag har jobbat med försäljning i olika former sen -96. Från robotsystem till mjukvara, konsulting, ehandel och just nu retail. har väl haft alla titlar man kan, men de kan sammanfattas i "säljare".
 
Också säljare i grúnden.

Det där med titlar...

Vad som är Key Accounts på ett ställe, är ovärdigt små affärer på ett annat, så titeln säger liksom ingenting (titlar säger väldigt sällan nånting vettigt oavsett om du frågar mig).

Vad är din fråga?

Edit:

Senaste kneg,

IT#Systemsälj#Främst privatmarknad#Sthlm#Projektledning#Sälj#Systemarkitektur(light)#

Jobbade främst med att digitalisera och flödesoptimera manuella pappersprocesser. #Fakturaflöden#Recepthantering#Orderflöden#Labbresultat#

...och omsätta i olika workflows eller presentera i olika format.
#EDI#Document Output managent#Arkivlösningar#OCR-scanning#Workflows#
 
Last edited:
Det där med titlar...

Vad som är Key Accounts på ett ställe, är ovärdigt små affärer på ett annat, så titeln säger liksom ingenting (titlar säger väldigt sällan nånting vettigt oavsett om du frågar mig).

Fast det där är ju ganska dåligt förklarat.
KAM-rollen har inte att göra med hur mycket pengar det omsätter i faktiska tal (alltså att man måste sälja för 40milj för att kunna titulera sig som KAM) utan mer att det är säljrollen som tar hand om företagets viktigaste kunder, ofta är det ett annat typ av sälj... man är mer en partner och kundens representant på företaget.
 
Fast det där är ju ganska dåligt förklarat.
KAM-rollen har inte att göra med hur mycket pengar det omsätter i faktiska tal (alltså att man måste sälja för 40milj för att kunna titulera sig som KAM) utan mer att det är säljrollen som tar hand om företagets viktigaste kunder, ofta är det ett annat typ av sälj... man är mer en partner och kundens representant på företaget.

Fast det är ju fortfarande mer braschberoende än rollberoende (eller nja) i så fall. Inom IT (system, utveckling etc) är ju säljaren ALLTID snarare partner och representant än "nasare".

Kolla copybranschen är det nästan tvärtom, där är den stora skillnaden mellan titlarna just storleken (och vikten) av affärerna.
 
Fast det är ju fortfarande mer braschberoende än rollberoende (eller nja) i så fall. Inom IT (system, utveckling etc) är ju säljaren ALLTID snarare partner och representant än "nasare".

Kolla copybranschen är det nästan tvärtom, där är den stora skillnaden mellan titlarna just storleken (och vikten) av affärerna.

Må så va, men det är fortfarande skillnad i arbetssättet för en säljare och en KAM. Sen jobbar man såklart inte likadant om man säljer IT-tjänster, copy-print, volvobilar, iso-certifieringar eller vad som.
 
Fast det är ju fortfarande mer braschberoende än rollberoende (eller nja) i så fall. Inom IT (system, utveckling etc) är ju säljaren ALLTID snarare partner och representant än "nasare".

Kolla copybranschen är det nästan tvärtom, där är den stora skillnaden mellan titlarna just storleken (och vikten) av affärerna.

Nja, enligt min erfarenhet är just it-säljarna de mest giriga nasarna.

KAM är den säljaren som behöver jobba/ljuga minst kan man sammanfatta det som eftersom det i princip bara innebär att sitta och tjöta lite i telefon och ta emot nästa order/jobb.

Säljare som säljare. Jobbiga jävlar för det mesta fast samtidigt tycker jag lite synd om dem.
 
Nja, enligt min erfarenhet är just it-säljarna de mest giriga nasarna.

KAM är den säljaren som behöver jobba/ljuga minst kan man sammanfatta det som eftersom det i princip bara innebär att sitta och tjöta lite i telefon och ta emot nästa order/jobb.

Säljare som säljare. Jobbiga jävlar för det mesta fast samtidigt tycker jag lite synd om dem.

Njae, så skulle jag nog inte sammanfatta mina dagar...
 
Njae, så skulle jag nog inte sammanfatta mina dagar...


Inte jag heller..

Även om jag undvek flashiga titlar så har jag svårt att säga att jag varken "ljög" eller bara satt och "tjöta i telefon". När det tar kanske 3 år från första kontakt till slutfört projekt får man en rätt tät relation med kunden, och få IT-affärer större än att sälja Office-paket över disk är sådär fasligt snabba.
 
Inte jag heller..

Även om jag undvek flashiga titlar så har jag svårt att säga att jag varken "ljög" eller bara satt och "tjöta i telefon". När det tar kanske 3 år från första kontakt till slutfört projekt får man en rätt tät relation med kunden, och få IT-affärer större än att sälja Office-paket över disk är sådär fasligt snabba.

Nu jobbar inte jag som KAM... inte förräns på måndag. :)
Men jobbar som säljare idag med tjänster där affärerna har en snittledtid på 192 dagar... man kan säga att det där med att sitta och ljuga lite och snacka i telefon och sen ta emot ordrar låter inte särskilt bekant.
 
Studerar idag Key Account Managment på Företagsekonomiska Institutet för jag vill utvecklas och ta an nya utmaningar. Jag har tidigare haft eget företag, jobbat som säljare inom skönhet, mode samt säkerhetsbranschen.

Varför jag vill komma i kontakt med en Kam:are är för att i min utbildning är det en LIA/praktik period som är obligatorisk.
Tyvärr har jag samt många i klassen svårt att komma i kontakt med rätt person för att fixa en LIA plats. Därför försöker jag hitta nya vägar att lyckas hitta ett företag som tar emot mig.

Tanken med LIA:n är att jag ska gå jämsides med en annan handledaren/KAM:aren för att få en bättre inblick vad yrket innebär och hur vardagen ser ut, självklart ska jag hjälpa KAM:aren med uppgifter för att underlätta dennas vardag om handledaren vill det. Så ingen större uppoffring eller tid för att skapa ett schema för LIA:n krävs.

Praktik klingar tyvärr dåligt i mångas öron så hoppas jag inte tog upp alldeles för mycket av er tid för att förklara detta.

Finns det någon möjlighet för dig eller nån av dina kollegor som jobbar som KAM:are att ge mig denna möjlighet?

Om det finns oklarheter eller om du/ni vill veta mer om mig är jag mer än glad att ge mer info, skicka bara ett PM då jag inte vill skriva allt för mycket så här öppet.

Vänliga hälsningar
 
Nja, enligt min erfarenhet är just it-säljarna de mest giriga nasarna.

KAM är den säljaren som behöver jobba/ljuga minst kan man sammanfatta det som eftersom det i princip bara innebär att sitta och tjöta lite i telefon och ta emot nästa order/jobb.

Säljare som säljare. Jobbiga jävlar för det mesta fast samtidigt tycker jag lite synd om dem.

Vill man göra det enkelt kan man kalla det säljare, men det skiljer sig en hel del vilken nivå man jobbar.

Jobbar man ex. som "jägare" eller "odlare/bonde"

Jägare = fäller sitt byte och lämnar det i sticket sen och letar nytt byte

Odlare/bonde = Sår sina frön, värnar om sin mark och vet att det tar tid och efter skörden vet den att det är viktigt att även ta hand om jorden + allt runtomkring för att det påverkar ens skörd senare och livet runt en.

Lite enkelt förklarat!
 
Det går inflation i dagens yrkestitlar.
Hear, hear!

Gjorde en liten jobbsökning på Stepstone igår och hittade flera jobb med KAM i titeln.
Inget av dessa hade platsat som något annat än säljare med vanligt region- och kundansvar i min värld.

Key Account Management innebär inte (för mig) att man jobbar mot företagets viktigaste trogna kunder utan de som är KAM är de som tar hand om företagets framtida viktigaste kunder, d.v.s. de som inte finns idag.
Plocka repeatorder och vara trevlig/serviceminded är inte KAM.

Sen kan ju definitionen av viktig också variera. Viktig för vad?
 
Fast det där är ju ganska dåligt förklarat.
KAM-rollen har inte att göra med hur mycket pengar det omsätter i faktiska tal (alltså att man måste sälja för 40milj för att kunna titulera sig som KAM) utan mer att det är säljrollen som tar hand om företagets viktigaste kunder, ofta är det ett annat typ av sälj... man är mer en partner och kundens representant på företaget.

Visst är det så, men begreppet har de sista 10-15 åren använts allt för frikostigt i syfte att sätta ett finare namn på säljyrket. Främst i jobbannonser används begreppet vitt och brett, men när det kommer till kritan är det en vanlig krängare som efterfrågas.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top