Film om ubåtsincidenten 1981

Rift skrev:
jo visst kan man tycka att moppefuckon är onödiga ibland,, och man kan ju fråga sig varför de alltid ska lägga sig i andras trådar som de ändå inte begriper sig på, jag menar, låt dem skjuta ihjäl varandra om dem vill...

Eller varför inte skapa ett 125-forum så blir man av med eländet

Så nu blev det rätt! :tummenupp

Coola Ola skrev:
Vilka sannolika anfallare finns det som svenska försvaret faktiskt har en chans att stå emot mer än ett par veckor?

Inte någon, och det har det väl aldrig funnits. Grundtanken är att det

a) skall svida och om inte annat binda upp rejält med resurser att anfalla Sverige

b) skall ta sån tid att förskansa sig ordentligt att vi hinner få hjälp

Punkt b är ett känsligt kapitel, men jag vågar påstå att alliansfriheten är och har varit nys. I vilket fall har aldrig de styrande trott att Sverige på allvar skulle stå ensamma mot en ospecificerad fiende från öster som inte skulle vara finnarna... eller Gotland. :rolleyes:

Dessutom anser jag att vi skall ta bladet från munnen och inse att militär alliansfrihet inte är något vi klarar av idag, om någonsin. En Nordisk försvarsunion i det minsta och helst något större och bättre. På så sätt kan behovet av militära resurser i vilken region det nu blir totalt sett minimeras.

ft skrev:
Inte någon, och det har det väl aldrig funnits. Grundtanken är att det

a) skall svida och om inte annat binda upp rejält med resurser att anfalla Sverige

b) skall ta sån tid att förskansa sig ordentligt att vi hinner få hjälp

Punkt b är ett känsligt kapitel, men jag vågar påstå att alliansfriheten är och har varit nys. I vilket fall har aldrig de styrande trott att Sverige på allvar skulle stå ensamma mot en ospecificerad fiende från öster som inte skulle vara finnarna... eller Gotland. :rolleyes:

Dessutom anser jag att vi skall ta bladet från munnen och inse att militär alliansfrihet inte är något vi klarar av idag, om någonsin. En Nordisk försvarsunion i det minsta och helst något större och bättre. På så sätt kan behovet av militära resurser i vilken region det nu blir totalt sett minimeras.

Fast det försvaret du pratar om (invasionsförsvaret) är dött och begravet, vad dagens till svält bantade insatsförsvar ska användas till verkar de lärde tvista om, men det pratas i luddiga ordalag om internationella insatser,större hjälp till det civila samhället och bekämpning av svårdefinerbara terrorhot. Vi får se om 5-10 år om det klarnat lite.....och om den här svenskledda EU-stridsgruppen blir av

En nordisk försvarsunion är intressant och har väl på allvar diskuterats? Bland anat på 30-talet om jag inte missminner mig. Dock så faller den enligt mig på sin egen orimlighet, hur ska danskarna kunna hjälpa finnarna i Lappland? Och vice versa, hur ska en finsk storskalig truppinsats på Jylland gå till?
Men tanken är intressant....

Chris Ash skrev:
Fast det försvaret du pratar om (invasionsförsvaret) är dött och begravet, vad dagens till svält bantade insatsförsvar ska användas till verkar de lärde tvista om, men det pratas i luddiga ordalag om internationella insatser,större hjälp till det civila samhället och bekämpning av svårdefinerbara terrorhot. Vi får se om 5-10 år om det klarnat lite.....och om den här svenskledda EU-stridsgruppen blir av

En nordisk försvarsunion är intressant och har väl på allvar diskuterats? Bland anat på 30-talet om jag inte missminner mig. Dock så faller den enligt mig på sin egen orimlighet, hur ska danskarna kunna hjälpa finnarna i Lappland? Och vice versa, hur ska en finsk storskalig truppinsats på Jylland gå till?

Den är väl inte mindre orimlig än att norrmän och danskar skulle hjälpa till vid en insats i något annat europeiskt land som de ju förmodas göra om ett NATO-land blir utsatt för ett eventuellt angrepp? Hellre det än en försvarsunion med t.ex. fransmän och greker.

Men egentligen håller jag nog med Mavve. Svenska försvaret av idag har som du själv säger ingen tydlig uppgift och fyller väl knappast sin tänkta funktion längre (dvs att försvara Sverige) och kan därför lika gärna läggas ner. Att alla vapen i världen skulle försvinna hux flux var knappast Mavves tanke.

Chris Ash skrev:
Rift skrev:
jo visst kan man tycka att moppefuckon är onödiga ibland,, och man kan ju fråga sig varför de alltid ska lägga sig i andras trådar som de ändå inte begriper sig på, jag menar, låt dem skjuta ihjäl varandra om dem vill...

Eller varför inte skapa ett 125-forum så blir man av med eländet

Så nu blev det rätt!

Men då måste du ju också hålla till där :hihi

Last edited:
Coola Ola skrev:
Den är väl inte mindre orimlig än att norrmän och danskar skulle hjälpa till vid en insats i något annat europeiskt land som de ju förmodas göra om ett NATO-land blir utsatt för ett eventuellt angrepp? Hellre det än en försvarsunion med t.ex. fransmän och greker.

Men egentligen håller jag nog med Mavve. Svenska försvaret av idag har som du själv säger ingen tydlig uppgift och fyller väl knappast sin tänkta funktion längre (dvs att försvara Sverige) och kan därför lika gärna läggas ner. Att alla vapen i världen skulle försvinna hux flux var knappast Mavves tanke.

Men NATO är på grund av sin logistik och resurser en organisation med helt andra förutsättningar än en hypotetisk nordisk union. Det är knappast så att danskar och norrmän utgör stommen i en eventuell NATO-insats. De kan bidra med någon flygeskader eller någon pansarbataljon men de har knappast större operativa förband än så som kan sättas in över stora avstånd. De är med för att bli skyddade, inte för att vara de som skyddar.

Svenska försvaret är inne i en tung omställningsfas, jag tycker man bör ge det några år innan man uttalar sig tvärsäkert om att det inte fyller någon funktion. Det är inte längre meningen att det ska kunna försvara Sverige mot en fullskalig invasion från öst, så det är inte rättvist att bedöma det utifrån de preferenserna.

Edit: Dessutom måste ett försvar vara i ständig förändring, världsläget och hotbilden är inte statisk.......

Last edited:
Chris Ash skrev:

Mmm, just nu verkar vi ha ett försvar byggt på retorik snarare än på faktisk förmåga. Låt oss hoppas att situationen i närområdet inte svänger till det sämre de närmaste fem-tio åren, eller vad det nu tar att reda ut situationen och låta någon som förstår sig på vad det handlar om bestämma igen. :gnissla

En tanke med insatsförsvar skulle kunna vara att de är och gör vad som behövs där det behövs - nog så rimligt om vi antar att scenariot öst mot väst inte längre kan inträffa. Ergo, invaderar Libyen Sicilien är vi med och hjälper italienarna. Invaderar Ryssland Sverige så kommer italienarna m fl och hjälper oss. Bygg fler A400!

Nu har jag en känsla av att det är en bra bit kvar till ett insatsförsvar som skulle kunna fungera på det viset. Det verkar snarare vara militär poliskår för uppblossande oroshärdar. Vet någon hur det ligger till är jag tacksam för att bli upplyst.

Att Danmark skulle kunna stötta vid ett anfall mot Finland idag är väl inte så mycket konstigare än tanken att skicka Stockholmare till Norrland med tåg på 60-talet, eller hur? Rörligheten har förbättrats avsevärt. Att det sedan inte lär inträffa håller jag med om, men det har nog snarare historiska och politiska orsaker än faktiska. :rolleyes:

Vad gäller saker som inte längre fungerar så får man dem antingen att fungera eller så kasserar man dem. Det är inte svårare än så.

Är det saker man behöver så är det ännu enklare. Då kavlar man upp ärmarna och ser till så de fungerar igen.

Sedan kan man i och för sig låta det trasiga röret stå och vattenfylla källaren i ett par dagar också medan man funderar på om man egentligen behöver kallvatten i duschen eller om man klarar sig bra med bara varmt. Tyvärr blir det tokdyrt i slutänden och man kommer att både lukta illa och vara skållad innan man inser att jo, man behöver bägge delarna.

ft skrev:
Mmm, just nu verkar vi ha ett försvar byggt på retorik snarare än på faktisk förmåga. Låt oss hoppas att situationen i närområdet inte svänger till det sämre de närmaste fem-tio åren, eller vad det nu tar att reda ut situationen och låta någon som förstår sig på vad det handlar om bestämma igen. :gnissla

Det tar tid. Den upprustning som planerades vid 1936 års försvarsbeslut och sen accelererades iom VK2:s utbrott var inte klar förrän 1947-48 även om Sverige kunde sägas vara ganska starkt på vissa områden 42-43 nån gång.
Idag 2005 finns inte längre den gamla återtagandedoktrinen från 1996(tror jag) kvar, den som sade att Sverige ska vara kapabelt att kunna rusta upp till "gammal" nivå på 10 år.

ft skrev:
En tanke med insatsförsvar skulle kunna vara att de är och gör vad som behövs där det behövs - nog så rimligt om vi antar att scenariot öst mot väst inte längre kan inträffa. Ergo, invaderar Libyen Sicilien är vi med och hjälper italienarna. Invaderar Ryssland Sverige så kommer italienarna m fl och hjälper oss. Bygg fler A400!

Det är också det som är tanken, en svensk "Battle Group" på 1500 man ska ju sättas upp för att kunna användas under EU-insats i oroshärdar. EU ska ha ett antal sådana här enheter ständigt insatsberedda. Dessa ska kunna sättas in under "fredsframtvingande" operationer, dvs rena stridsuppdrag med pansar, artilleri, luftvärn och attackflyg och -helikoptrar till sitt förfogande.

Låter helt fantastiskt på pappret, men hur det blir i verkligheten kan man ju fråga sig....det är det jag menar man behöver ett par år för att se. Oroshärdar saknas inte direkt.....

ft skrev:
Att Danmark skulle kunna stötta vid ett anfall mot Finland idag är väl inte så mycket konstigare än tanken att skicka Stockholmare till Norrland med tåg på 60-talet, eller hur? Rörligheten har förbättrats avsevärt. Att det sedan inte lär inträffa håller jag med om, men det har nog snarare historiska och politiska orsaker än faktiska. :rolleyes:

Att transportera folk är en sak (och jag tror att en mobilisering vid ett sovjetiskt anfall på 60-talet kunnat bli nog så problematisk), att transportera en komplett brigad eller fördelning är lite omständigare. Tänk dig själv en finsk brigad vid tullen i Helsingborgs hamn väntandes på att få köra på färjan och börja kriga......Med NATO-logistik, inga problem! Med realistiska förutsättningar, tveksamt.

Mavve skrev:
Finns inte vapen kan ingen heller bli skadad av dem.

Du vet väl om att Sverige inte är i fred utan i ett högst temporärt tillstånd av o-krig?

När det sedan snackas om en nordisk, svenskledd Battle group tycker jag det verkar alldeles för modernt.
Svenska försvarsmakten skall försvara landets gränser. Men nu är gränsen dragen i en ring runt Bryssel, radie av 600 mil ?

Hoppas ungarna idag får bättre geografiböcker än vad jag hade i skolan..

Per skrev:
Du vet väl om att Sverige inte är i fred utan i ett högst temporärt tillstånd av o-krig?

När det sedan snackas om en nordisk, svenskledd Battle group tycker jag det verkar alldeles för modernt.
Svenska försvarsmakten skall försvara landets gränser. Men nu är gränsen dragen i en ring runt Bryssel, radie av 600 mil ?

Hoppas ungarna idag får bättre geografiböcker än vad jag hade i skolan..

Hmm...vad menar du egentligen? Sen är ju ditt tidsperspektiv helt ok ur min synvinkel, världen kan förändras jäkligt snabbt. Till skillnad från vissa tror jag INTE att vi går en fredligare och mindre våldsam tid till mötes.
Sen att svenska försvaret behöver omstruktureras är väl inte så konstigt med tanke på att vi inte har något behov av ett invasionsförsvar i dagsläget.

MadManAxel skrev:
Hmm...vad menar du egentligen? Sen är ju ditt tidsperspektiv helt ok ur min synvinkel, världen kan förändras jäkligt snabbt. Till skillnad från vissa tror jag INTE att vi går en fredligare och mindre våldsam tid till mötes.
Sen att svenska försvaret behöver omstruktureras är väl inte så konstigt med tanke på att vi inte har något behov av ett invasionsförsvar i dagsläget.

Nu säger du väl ändå mot dig själv? Med tanke på att ett invasionsförsvar värt namnet tar sisådär 30 år att bygga upp...

ft skrev:
Nu säger du väl ändå mot dig själv? Med tanke på att ett invasionsförsvar värt namnet tar sisådär 30 år att bygga upp...

30 år är nog att ta i, men minst 10....sen ska man dessutom veta när det är 10 år kvar till något händer, för det första, hur fan vet man det? För det andra vem vill ta det beslutet om det visar sig vara fel?

Nä, händer det nånting allvarligt i Europa igen kommer vi att sitta med brallorna nere återigen och det är bara att hoppas att vi kan vara lika smarta igen och låta nån annan dra skitlasset, annars blir det väl att knäa under piskan.....

Chris Ash skrev:
30 år är nog att ta i, men minst 10....sen ska man dessutom veta när det är 10 år kvar till något händer, för det första, hur fan vet man det? För det andra vem vill ta det beslutet om det visar sig vara fel?

Ptja, för vissa vapenslag är nog 30 år en mer realistisk tid. Främst för flyget är det de facto så illa. Det vi begär offert på/konstruerar idag är i drift 2035.

Situationen är nog snarlik för t ex pansar och marinen?

Gubbar i grönt med gevär kan man nog frammana snabbare. Skall de börja ha någon sort extra kompetens så vete sjutton om tio år räcker om den kompetensen inte längre står att uppbringa inom rikets gränser. Erfarenheten från 30-talet visar att när det börjar bli klart att det är allvar så har alla andra fullt upp med sitt och ingen kapacitet att hjälpa de som inte sett om sitt hus innan själva.

Jag tror tyvärr att du har rätt. Händer något i Europa inom 30 år så kommer vi återigen att ligga med Ju86 över Öresund och hoppas att ingen bryr sig om oss. Som du säger, för det första lär man inte få tio års förvarning. För det andra så kommer ingen att våga fatta beslut om att satsa på upprustning förrän det är mördande uppenbart att det håller på att gå helt åt helvete. Då är det frågan om vi inte snarare snackar månader än år.

ft skrev:
Ptja, för vissa vapenslag är nog 30 år en mer realistisk tid. Främst för flyget är det de facto så illa. Det vi begär offert på/konstruerar idag är i drift 2035.

Situationen är nog snarlik för t ex pansar och marinen?

Gubbar i grönt med gevär kan man nog frammana snabbare. Skall de börja ha någon sort extra kompetens så vete sjutton om tio år räcker om den kompetensen inte längre står att uppbringa inom rikets gränser. Erfarenheten från 30-talet visar att när det börjar bli klart att det är allvar så har alla andra fullt upp med sitt och ingen kapacitet att hjälpa de som inte sett om sitt hus innan själva.

Jag tror tyvärr att du har rätt. Händer något i Europa inom 30 år så kommer vi återigen att ligga med Ju86 över Öresund och hoppas att ingen bryr sig om oss. Som du säger, för det första lär man inte få tio års förvarning. För det andra så kommer ingen att våga fatta beslut om att satsa på upprustning förrän det är mördande uppenbart att det håller på att gå helt åt helvete. Då är det frågan om vi inte snarare snackar månader än år.

Jovisst, men rent teoretiskt skulle vi ju kunna börja bygga JAS39:or, Örlogsfartyg,Stridsfordon 90 i alla dess varianter, LV-system och Haubits 77:or på löpande band och att få fram personal till åtminstone de tre sistnämnda systemen är som du säger inte svårt. Lite som vi gjorde under VK2 även om det gick pinsamt långsamt jämfört med stormakterna.

Fast man vet ju inte, kanske är detta försvaret helt rätt, kanske kommer det att bli mer av Europas förenta stater som punktbekämpar oroshärdar ute i världen istället.

Finnarna slår ju sig för bröstet och menar att det är de som står för försvaret åt öster numera, de har ju kvar sitt invasionsförsvar. Problemet är bara att de idag börjar med moderniserande åtgärder som vi började med för 25 år sen.....de har fastnat i erfarenheterna från VK2 och bara helt nyligen börjat med lite nytänkande. Fast vissa delar av det finska försvaret, som luftvärnet är onekligen imponerande.

Jag tror dock att det idag är viktigare att vara bäst än flest. Titta på Irak, 1991 hade de en av världens största arméer, men vad hjälpte det?

Pratade men kille som jobbar på sjöpolisen idag, han berättade om den ryska ubåten som man jagade uppe i Hårsfjärden, detta är inofciela grejer han berättade, hans berättade att man hittade ubåten väldigt snabbt, försvaret skickade ut media till en plats i skärgården där ubåten inte fanns och släppte lite bomber och det, och under tiden så tvinga försvaret upp ubåten som befann sig på en hel annan plats i skärgården, dem hotade med ubåtstorpeder och sköt några varningsskott som fick ubåten och komma upp till ytan, dem rada upp hela besättningen på däck, 15 minuter senare så fick dem besked från regeringen att släpa iväg ubåten. Försvaret hade order om att sänka ubåten om den inte kom upp till ytan., Och till media sa man att ubåten smet, och det roliga är att media gick på det, för i Hårsfjärden är det skitlätt att lokalisera en ubåt med hydrofon, min farsa tjänstgjorde som helikoptermeck på Berga och har varit med många gånger och övat på att jaga ubåtar i skärgården, och han sa att det är nästan stört omöjligt för en ubåt att slinka undan, dem nästan höra en groda hoppa nere på havsbotten.

Hmm...han jobbade på sjöpolisen sa du?
Klart intressanta uppgifter, även om det i mina öron låter lite konstigt med att bjuda in media för att inte visa någonting...

Hur går det med filmen förresten, nån som hört nåt nytt?

Trötter skrev:
Pratade men kille som jobbar på sjöpolisen idag, han berättade om den ryska ubåten som man jagade uppe i Hårsfjärden, detta är inofciela grejer han berättade, hans berättade att man hittade ubåten väldigt snabbt, försvaret skickade ut media till en plats i skärgården där ubåten inte fanns och släppte lite bomber och det, och under tiden så tvinga försvaret upp ubåten som befann sig på en hel annan plats i skärgården, dem hotade med ubåtstorpeder och sköt några varningsskott som fick ubåten och komma upp till ytan, dem rada upp hela besättningen på däck, 15 minuter senare så fick dem besked från regeringen att släpa iväg ubåten. Försvaret hade order om att sänka ubåten om den inte kom upp till ytan., Och till media sa man att ubåten smet, och det roliga är att media gick på det, för i Hårsfjärden är det skitlätt att lokalisera en ubåt med hydrofon, min farsa tjänstgjorde som helikoptermeck på Berga och har varit med många gånger och övat på att jaga ubåtar i skärgården, och han sa att det är nästan stört omöjligt för en ubåt att slinka undan, dem nästan höra en groda hoppa nere på havsbotten.

Som sagt...inget går upp mot en fikarumshistoria!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti