SVT 2011 SkåneVårenTuren Redux.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu tog ju vår grupp en annan väg så jag har ju inte sett dom förvarnande lagningarna innan själva klotningsplatsen.

Men jag har nolltolerans mot att "snabellaga" vägarna utan att att skylta.

Så fort man upptäcker det ringer man hinder på väg och meddelar 0771-242424.

Har du varit på platsen? Hur kom du isf dit utan att notera det lappade och lagade?
Var det eller var det inte skyltat?
Jag vet bara att jag inte tyckte det var några konstigheter, så jag förmodar att det var skyltat. En annan anledning till att åtminstone jag var någorlunda alert kan ju vara att vi fick köra lite orangeskyltat innan vi kom på själva sträckan. Dessutom berättade RL redan vid macken i Perstorp att det "kan vara en hoj som gått av" på nästa etapp.

Bra med numret där!:tummenupp Visste inte om det. Inlagt.

Jag hatar snabellagningarna och inser mycket väl farligheten. Menar bara att de är en realitet och en omständighet man oftast kan förutse. Ansvariga borde få uppleva vad som händer när man får kullager under hjulen utan att ha 2 till att hålla balansen med.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har du varit på platsen? Hur kom du isf dit utan att notera det lappade och lagade?
Var det eller var det inte skyltat?
Jag vet bara att jag inte tyckte det var några konstigheter, så jag förmodar att det var skyltat. En annan anledning till att åtminstone jag var någorlunda alert kan ju vara att vi fick köra lite orangeskyltat innan vi kom på själva sträckan. Dessutom berättade RL redan vid macken i Perstorp att det "kan vara en hoj som gått av" på nästa etapp.

Bra med numret där!:tummenupp Visste inte om det. Inlagt.

Jag hatar snabellagningarna och inser mycket väl farligheten. Menar bara att de är en realitet och en omständighet man oftast kan förutse. Ansvariga borde få uppleva vad som händer när man får kullager under hjulen utan att ha 2 till att hålla balansen med.

Nix har inte varit på platsen och mina "fakta" på att det var ovarnat får du se som andrahandsinformation även om jag litar på dom jag fått detta ifrån.

Orangeskyltningen innan sträckan var en omdirigering av trafiken för att man håller på med ett stort vägarbete på väg 21 och har inget med denna vägsträcka att göra öht.

Givetvis har vi ett egenansvar att anpassa oss efter rådande omständigheter men när det gäller just denna typ av lagningar har VV en skyldighet att skylta och varna.

Vid vanliga fasta vägarbeten skyltas det hysteriskt men då är det mer för arbetarnas säkerhet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nix har inte varit på platsen och mina "fakta" på att det var ovarnat får du se som andrahandsinformation även om jag litar på dom jag fått detta ifrån.

Orangeskyltningen innan sträckan var en omdirigering av trafiken för att man håller på med ett stort vägarbete på väg 21 och har inget med denna vägsträcka att göra öht.

Givetvis har vi ett egenansvar att anpassa oss efter rådande omständigheter men när det gäller just denna typ av lagningar har VV en skyldighet att skylta och varna.

Vid vanliga fasta vägarbeten skyltas det hysteriskt men då är det mer för arbetarnas säkerhet.

Jag vet inte heller om det var skyltat, vet bara att jag inte blev överraskad. Vet också att orangeskyltningen inte gällde denna väg, men vi fick ändå följa den för att komma till nämnda väg.

Vad jag nog kan ta gift på är att det finns ingen möjlighet att köra denna väg, vid detta tillfälle, från det håll vi gjorde utan att bli varse lagningarna och vägens skick. Missar man dessa saker så som de visade sig där är det något som inte är ok med uppfattningsförmågan. Kanske trampar på någons nageltrång.

Vägarbetarna får utföra sitt jobb där det krävs, man kan inte flytta det till ett för dem lämpligare läge. Vi är ute och nöjeskör och tar oss ganska stora friheter, även jag.

Vi hade ett möte med en häst också som inte gick helt stabilt till. Tjejen stred tappert och var mer behjälplig trots sitt sjå att tygla öket. Vi kunde nog gjort avsevärt mer för att underlätta.Det stör mig fortfarande att jag inte gjorde som jag brukar när det är en spattig häst och bara stannade tills hon packat sig åstad. Vi behöver verkligen skapa goodwill bland de boende! En gillade oss iaf, tjejen som burit ut stol och fikabord till vägen och såg ut att bara sitta och mysa åt allt som passerade.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Om nu framförvarande försvinner ur synfältet och man har 3-4 st uttråkade, med armbågen på tanken, efter sig....varför inte släppa förbi?
Eller så har de lärt sig att den som vill om frågar själv vid nästa korsning.
Själv kan jag inte skilja på om ngn bakom kör avslappnat eller är utråkad.
Och jag släpper själv ofta framförvarande långt framför mig på rakorna så att jag kan gaza ifatt i kurvorna :yoparty
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Jag vet inte heller om det var skyltat, vet bara att jag inte blev överraskad. Vet också att orangeskyltningen inte gällde denna väg, men vi fick ändå följa den för att komma till nämnda väg.

Vad jag nog kan ta gift på är att det finns ingen möjlighet att köra denna väg, vid detta tillfälle, från det håll vi gjorde utan att bli varse lagningarna och vägens skick. Missar man dessa saker så som de visade sig där är det något som inte är ok med uppfattningsförmågan. Kanske trampar på någons nageltrång.

Vägarbetarna får utföra sitt jobb där det krävs, man kan inte flytta det till ett för dem lämpligare läge. Vi är ute och nöjeskör och tar oss ganska stora friheter, även jag.

Vi hade ett möte med en häst också som inte gick helt stabilt till. Tjejen stred tappert och var mer behjälplig trots sitt sjå att tygla öket. Vi kunde nog gjort avsevärt mer för att underlätta.Det stör mig fortfarande att jag inte gjorde som jag brukar när det är en spattig häst och bara stannade tills hon packat sig åstad. Vi behöver verkligen skapa goodwill bland de boende! En gillade oss iaf, tjejen som burit ut stol och fikabord till vägen och såg ut att bara sitta och mysa åt allt som passerade.

Körde du i den gruppen där Reiseleitern vurpade?
Jag har dålig koll på namn/nick på de som var med i den gruppen.
 

M@rtini

Stamkund hos Lillemans MC Lund.
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Dalby
Hoj
HONDA VFR 1200 FDA -12
Jag körde i andra gruppen, rätt så långt bak. Det fanns ingen skyltning om att det skulle vara några problem på den väg sträckan. Jag såg hur det dammade om hjulen på hojarna framför, och tog det därför lite lugnare. Men sådana signaler får ju inte den som kör först.
 

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Häljarp
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Tackar för en trevlig runda med bra vägar och bra uppslutning!
Ett tips till nästa runda är att reseledaren i "snabba" gruppen inte bör ha passagerare (ingen personlig riktad kritik). Påstår mig absolut inte vara någon "Rossi" men älskar att åka inspirerat och aktivt. Hoppas att tempot skruvas upp några snäpp till nästa gruppkörning så blir där nog inte så många avhopp efter påbörjad tur.
Annars klockrent koncept!!! :tummenupp

Absolut förstår jag din syn på det men nu till min syn på det. Att leda snabb grupp vart inte planerat utan blev bestämt på morgonen pga bortfall. Sen hade jag oturen iår att bara hinna reka rundan en gång vilket förklarar kanske lite att jag höll igen något. Sträckan mellan N rörum o sösdala som jag har kört många gånger hängde ingen annan med vilket jag insåg efter halva sträcka,att det var tomt bakom mig:banana.
Jag har inga problem att köra snabbt o min möghacka, hon e van. :tuttar
 
Last edited:

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Nej, tror vi var nästa.

OK. Då har vi antagligen inte kört samma sträcka från Perstorp eftersom vår RL valde att inte svänga av mot Riseberga utan fortsätta rakt fram.
Det var en bit in på denna sträcka som det var helt nylagda lagningar där man inte hade skyltat.
Att det var skyltat inne i Perstorp berodde på omläggningen av korsningen och att få den till att även gälla 5-7 km längre bort är ganska långsökt.

Jag låg som nr 2 och förutom att det på vissa ställen dammade från förstahojen (RL) så var det väldigt svårt att se lagningarna (nästan exakt samma färg som den äldre beläggningen)
Hastigheten var inte hög men ändå fick jag ett litet släpp och sänkte hastigheten ytterligare vilket också RL gjorde, men när det ligger så mycket grus mitt i en sväng så hade man nästan kunnat stå stilla och ändå trilla.

Man ska givetvis anpassa hastigheten efter rådande förhållande (vilket vi också gjorde) men att slänga ut så mycket sten utan att varna för det är oansvarigt och inte enligt regelboken.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
OK. Då har vi antagligen inte kört samma sträcka från Perstorp eftersom vår RL valde att inte svänga av mot Riseberga utan fortsätta rakt fram.
Det var en bit in på denna sträcka som det var helt nylagda lagningar där man inte hade skyltat.
Att det var skyltat inne i Perstorp berodde på omläggningen av korsningen och att få den till att även gälla 5-7 km längre bort är ganska långsökt.

Jag låg som nr 2 och förutom att det på vissa ställen dammade från förstahojen (RL) så var det väldigt svårt att se lagningarna (nästan exakt samma färg som den äldre beläggningen)
Hastigheten var inte hög men ändå fick jag ett litet släpp och sänkte hastigheten ytterligare vilket också RL gjorde, men när det ligger så mycket grus mitt i en sväng så hade man nästan kunnat stå stilla och ändå trilla.

Man ska givetvis anpassa hastigheten efter rådande förhållande (vilket vi också gjorde) men att slänga ut så mycket sten utan att varna för det är oansvarigt och inte enligt regelboken.

Är inte ute efter att tjafsa så du får nog helt enkelt läsa mina inlägg innan jag är böjd att diskutera. Lägg inte ord i min mun, blir bara onödiga förvecklingar.

Enkel fråga för att undvika missförstånd:

Kom du förbi olycksplatsen? Det gjorde jag.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är inte ute efter att tjafsa så du får nog helt enkelt läsa mina inlägg innan jag är böjd att diskutera. Lägg inte ord i min mun, blir bara onödiga förvecklingar.

Enkel fråga för att undvika missförstånd:

Kom du förbi olycksplatsen? Det gjorde jag.


Nu bör du nog hålla reda på vilka du argumenterar med.

Som Dede skrev i sitt inlägg så låg han bakom personen i fråga som klotade, Dede var först fram till föraren som låg i diket och gjorde ett lysande jobb på plats. HAN om någon har ALL fakta om vad som hänt och inte hänt och vad som funnits och inte funnits.

Om du tycker det är ok att sprida ut 2cm grus på vägen utan att varna för detta så är det någonting du får stå för, jag vet att du är relativt ensam om den ståndpunkten isf.

Tack Dede för att du även tog över som RL efter olyckan:krama
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu bör du nog hålla reda på vilka du argumenterar med.

Som Dede skrev i sitt inlägg så låg han bakom personen i fråga som klotade, Dede var först fram till föraren som låg i diket och gjorde ett lysande jobb på plats. HAN om någon har ALL fakta om vad som hänt och inte hänt och vad som funnits och inte funnits.

Om du tycker det är ok att sprida ut 2cm grus på vägen utan att varna för detta så är det någonting du får stå för, jag vet att du är relativt ensam om den ståndpunkten isf.

Tack Dede för att du även tog över som RL efter olyckan:krama

Kan han inte svara själv?
Varför påstå att vi skulle ha åkt olika vägar?
Ok, inte är det ok men en omständighet att räkna med, speciellt tidigt på säsongen. Den aktuella vägsträckan var ett lapptäcke från början och det är för mig obegripligt hur man skulle kunna missa det. Att lita på att någon ska snitsla en säker väg för mig har jag slutat med för länge sedan.

Ni båda får sluta göra påståenden åt folk, det bär sig inte.
 

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Absolut förstår jag din syn på det men nu till min syn på det. Att leda snabb grupp vart inte planerat utan blev bestämt på morgonen pga bortfall. Sen hade jag oturen iår att bara hinna reka rundan en gång vilket förklarar kanske lite att jag höll igen något. Sträckan mellan N rörum o sösdala som jag har kört många gånger hängde ingen annan med vilket jag insåg efter halva sträcka,att det var tomt bakom mig:banana.
Jag har inga problem att köra snabbt o min möghacka, hon e van. :tuttar

Vet om att det är fan så mycket svårare att leda än att följa!
Problemet med att du inte hade någon som följde dig på N Rörumsvägen mot Sösdala var just för att det låg några bakom dig som borde varit betydligt längre ner i ledet och omkörningar var ej tillåtna under körsträcka...:tummenupp
Som jag skrev tidigare så har jag full förståelse för om man inte vill "bomba" med passagerare (skulle inte själv gjort det pga av ansvaret).
Kritiken var inte personligt riktad utan var menat som ett önskemål till förbättring till nästa gång!:yoparty

Hade höga förväntningar från allt man hört ryktesvägen om tidigare turer och var taggad som ett barn innan Julafton på fredagskvällen!!! Sen när vi rullade igång så blev man lite besviken på tempot av förklarliga skäl som du nämnt ovan. Är ju som roligast när man åker med dem som är bättre!:tummenupp
Annars Superbra upplägg och hoppas på fler!!!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kan han inte svara själv?
Varför påstå att vi skulle ha åkt olika vägar?
Ok, inte är det ok men en omständighet att räkna med, speciellt tidigt på säsongen. Den aktuella vägsträckan var ett lapptäcke från början och det är för mig obegripligt hur man skulle kunna missa det. Att lita på att någon ska snitsla en säker väg för mig har jag slutat med för länge sedan.

Ni båda får sluta göra påståenden åt folk, det bär sig inte.

Jag skall sluta svara åt Dede eftersom han är fullt kapabel till det själv, enda anledningen var att jag uppfattade det som om du inte viste att han var först på plats, som han skrev i sitt tidigare inlägg.

Och vad menar du med att göra påståenden åt folk:va
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ge dig nu blueridge. :ajjabajja
Vilken grupp åkte du i då?
Jag åkte i grupp 4 om jag inte minns helt fel.
Vi tog en annan väg.
Skulle tro att alla grupper som hann ändrade rutt till den vägen efter omkullkörningen.
Om du nu tycker att det är helt åt ******* fel att köra som första gruppen gjorde så förstår jag inte varför du kör gruppkörning alls?
Jag kan ha mina åsikter om att köra fort på allmän väg men jag är inte bättre än att jag själv gör det ibland.
Det är ju inget att sticka under stolen med att SVT syftar till att köra fort om man känner för det.
Oavsett så ska det inte ligga den mägnden grus i en kurva utan varning före. Spelar ingen roll om vägen är lappan med tusen lagningar innan!

Hoppas allt löser sig för han som drog omkull. :nurse
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Dede skrev att han låg bakom RL, inte vilken RL. Nu är det ju konstaterat att vi körde samma väg och där kommer mitt ifrågasättande för om jag inte missminner mig fullständigt så skedde olyckan några hundra meter-1 km in på denna mindre väg. Denna väg var lappad och lagad från första metern och har det skyltats så har det gjorts i början, inte en bit in när det redan är så dags. Missar man vad som låg på vägen där är det illa!

VBK;

"Om du tycker det är ok att sprida ut 2cm grus på vägen utan att varna för detta så är det någonting du får stå för, jag vet att du är relativt ensam om den ståndpunkten isf."

Inte ok då jag inte påstår något sådant.

DeDe;

"OK. Då har vi antagligen inte kört samma sträcka från Perstorp eftersom vår RL valde att inte svänga av mot Riseberga utan fortsätta rakt fram.
Det var en bit in på denna sträcka som det var helt nylagda lagningar där man inte hade skyltat.


Att det var skyltat inne i Perstorp berodde på omläggningen av korsningen och att få den till att även gälla 5-7 km längre bort är ganska långsökt.

Du skrev bara RL och därför frågade jag om du varit förbi olycksplatsen. Att jag varit det vet jag redan. Ditt första svar är också otydligt på den punkten.

Det feta; Sträckan var lagad från början och eftersom jag inte var överraskad kan jag tänka mig att det var skyltat där, i början, varför skylta sen? Grus och lagningar syntes ju direkt.

5-7 km, tror det var betydligt närmre än så. Vägarbetet är iaf en omständighet som får mig att bli lite extra alert.

d96angl; Minns dig mycket väl och vi åkte inte i samma grupp så jag vet inte riktigt vad du vill. Ni åkte inte den sträckan, det gjorde vi.

Fort....:D:D:D
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
d96angl; Minns dig mycket väl och vi åkte inte i samma grupp så jag vet inte riktigt vad du vill. Ni åkte inte den sträckan, det gjorde vi.

Fort....:D:D:D

Vilket jag skriver i mitt inlägg med.

Dock tycker jag du har en hyfsat otrevligt attityd mot ett antal personer här i denna tråd.

Vad vinner du på att påpeka små skaer i meddelanden som går att tolka felaktigt? DeDe låg bakom RL som drog omkull om jag fattat det hela rätt.
Ändå ifrågasätter du om han kört sträckan. Varför?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vilket jag skriver i mitt inlägg med.

Dock tycker jag du har en hyfsat otrevligt attityd mot ett antal personer här i denna tråd.

Vad vinner du på att påpeka små skaer i meddelanden som går att tolka felaktigt? DeDe låg bakom RL som drog omkull om jag fattat det hela rätt.
Ändå ifrågasätter du om han kört sträckan. Varför?

Du ser inget problem i att folk applicerar åsikter på mig som jag inte gett uttryck för? Läsförståelsen är ju som vanligt inte på topp, men det är ju bara att räkna med här. Det ger dock inte folk rätt att komma med rena felaktigheter. Då uppmanar jag dem att läsa om tills de förstår vad jag skrivit. Hjälper inte det får de fråga så skall jag med glädje omformulera mig, men klä skott för felaktiga påståenden tänker jag inte göra, otrevligt eller ej.

Han skriver inte någonstans att han låg bakom den RL som gick omkull, det skrev VBK sent omsider. Han påstår att jag antagligen kört en annan väg trots att jag skriver att jag kört den vägen, jag såg ju den krokiga trajjan och den välfriserade ägaren och jag uppmärksammade skador och lagningar på vägen fram till olycksplatsen. Otydligt?

Problemet är att man försöka påskina att det var först där det fanns rullgrus när man missat det i x antal hundra meter.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top