Chris Ash skrev:Ja eller hur? Fast det där med spår efter larvfötter har jag aldrig hört från en trovärdig källa, det skulle väl vara någon form av antiubåtsvapen som placeras ut på botten?
Incidenten med HMS Halland är ett ganska bra bevis på att ubåtar verkligen var inne och smög. Halland var påväg hem till Berga från en övning och fick av en slump kontakt med ubåten som trots aggressivt uppträdande från svenskarna inte gav sig iväg. Då sköt man en antiubåtsraket mot dem, dock tappade man bort ubåten i tumultet som följde och man visste inte om den var sänkt eller inte. Något senare observerar en spaningsviggen en svårt skadad polsk ubåt som bogseras hem öster om Gotland......
När jag gjorde lumpen så hade jag ett befäl som har varit dykare och var med och hittade dom första spåren efter miniubåtar. Detta var före incidenten med U 137 så dom hade ingen aning om vad dom tittade på. "jaha, här har det åkt en bandvagn på havsbottnen" var hans första tanke. Dom hade ju inte en tanke på att en ubåt från ett annat land kunde ha passerat där