Film om ubåtsincidenten 1981

Chris Ash skrev:
Ja eller hur? Fast det där med spår efter larvfötter har jag aldrig hört från en trovärdig källa, det skulle väl vara någon form av antiubåtsvapen som placeras ut på botten?

Incidenten med HMS Halland är ett ganska bra bevis på att ubåtar verkligen var inne och smög. Halland var påväg hem till Berga från en övning och fick av en slump kontakt med ubåten som trots aggressivt uppträdande från svenskarna inte gav sig iväg. Då sköt man en antiubåtsraket mot dem, dock tappade man bort ubåten i tumultet som följde och man visste inte om den var sänkt eller inte. Något senare observerar en spaningsviggen en svårt skadad polsk ubåt som bogseras hem öster om Gotland......

När jag gjorde lumpen så hade jag ett befäl som har varit dykare och var med och hittade dom första spåren efter miniubåtar. Detta var före incidenten med U 137 så dom hade ingen aning om vad dom tittade på. "jaha, här har det åkt en bandvagn på havsbottnen" var hans första tanke. Dom hade ju inte en tanke på att en ubåt från ett annat land kunde ha passerat där

jag har talboken om u137 grundstötning av Anders Hellberg, om det är någon som är intresserad så finns den på sh hubben......om ni frågar snällt :)

Mekus skrev:
När jag gjorde lumpen så hade jag ett befäl som har varit dykare och var med och hittade dom första spåren efter miniubåtar. Detta var före incidenten med U 137 så dom hade ingen aning om vad dom tittade på. "jaha, här har det åkt en bandvagn på havsbottnen" var hans första tanke. Dom hade ju inte en tanke på att en ubåt från ett annat land kunde ha passerat där

Visa gärna en bild på denna larvfotsförsedda miniubåt.

Gjorde lumpen som vaktlök och då fick man veta lite roliga saker... så sent som 1999 hittades spår på botten i KA3:s hamn (gotland).

Sen händer en jäkla massa annat som "svenssons" aldrig får reda på. Det är lite av en katt o råtta lek, gubbarna "där uppe" har väl inget och göra när det inte är något riktigt krig, så då leker de lite med varandra istället.

Hittade nu att ubåtsutredningen tydligen nämner dessa bandförsedda miniubåtar som ska ha varit inne i skärgården. De ska vara av en typ liknande de man använder vid oljeborrplattformar.

Har 2 st arbetskamrater som gjorde lumpen under denna tiden.
Den ena i flottan, och den andra satt i hamnen å hade hand om hamnskyddet.

Dom sa att det var ett jääkla pådrag. All ammunition skulle vara skarp, ingen fick åka hem.

Dom har berättat mycket saker, t ex att någon grupp hade vart ute och gått längs med kusten och spanat efter dykare.
- Där är en!
Skrek en av killarna, varpå hela gruppen drog av sitt magasin ut i vattnet.
Man hittade ingen dykare, men blodspår fanns där.

Man trodde att dom navigerat med hjälp av singalbojar och att en boj har gått sönder.
Men man hittade inte någon signalboj, trots att man skickade ner 10 st dykare i turordning som sökte av en ruta på 1 kvadratmeter åt gången.

Chris Ash skrev:
Incidenten med HMS Halland är ett ganska bra bevis på att ubåtar verkligen var inne och smög. Halland var påväg hem till Berga från en övning och fick av en slump kontakt med ubåten som trots aggressivt uppträdande från svenskarna inte gav sig iväg. Då sköt man en antiubåtsraket mot dem, dock tappade man bort ubåten i tumultet som följde och man visste inte om den var sänkt eller inte. Något senare observerar en spaningsviggen en svårt skadad polsk ubåt som bogseras hem öster om Gotland......

En jobbarkompis tjänstgjorde när de sköt lanternorna av polackbåten. Det är skoj att lyssna på de historierna :tummenupp

Blip skrev:
En jobbarkompis tjänstgjorde när de sköt lanternorna av polackbåten. Det är skoj att lyssna på de historierna :tummenupp

Tilläggas bör att de hade kunnat sänka ubåten ledigt men fick ej för högre befäl av rädsla för warsava pakten.

Blip skrev:
Tilläggas bör att de hade kunnat sänka ubåten ledigt men fick ej för högre befäl av rädsla för warsava pakten.

Hur man bemöter någon som kränker svenskt territorium/luftrum finns ju reglerat i IKFN, man får inte bryta mot det hursomhelst. Att bara sänka ubåten är ett brott mot dessa bestämmelser.

Fråga till alla generellt: Är verkligen krig intressant och de lagar som styr det?

Varför engagerar man sig i det som civilist?
Visst var det ballt att leka krig på lågstadiet, sen var det inte kul längre.

Mavve skrev:
Fråga till alla generellt: Är verkligen krig intressant och de lagar som styr det?

Varför engagerar man sig i det som civilist?
Visst var det ballt att leka krig på lågstadiet, sen var det inte kul längre.
Testat airsoft? :D
Att leka krig är skitkul! Riktigt krig däremot... Nej tack!

Wunder skrev:
Testat airsoft? :D
Att leka krig är skitkul! Riktigt krig däremot... Nej tack!

Det är riktigt krig jag menar.

Det sägs att tjejer är moganre än killar och kanske finns det en anledning till varför i princip INGEN tjej engagerar sig i krig. Det är ju störtlöjligt verkligen, tycker jag.

Skrota allt vad vapen, ubåtar, stridsflyg o sånt skit heter så kommer nog ett par miljoner människor genast ha det snäppet bättre.

Fast klart, tänk om världsrymden nu verkligen anfaller :rolleyes:

Mavve skrev:
Det sägs att tjejer är moganre än killar och kanske finns det en anledning till varför i princip INGEN tjej engagerar sig i krig. Det är ju störtlöjligt verkligen, tycker jag.

Skall man säga något urkorkat så hjälper det om det i alla fall inte är uppenbart fel. Annars framstår man som löjlig.

Om du inte har noterat det så är ett betydande antal kvinnor engagerade i såväl försvarsmakten som försvarsindustrin bara i Sverige.

En del av att mogna är att inse att även om det vore bättre på ett visst sätt så är det kanske inte möjligt att komma dit, idag eller någonsin, och att man istället får leva i verkligheten och göra det bästa av situationen.

Du har uppenbarligen en bit kvar dit och borde följdaktligen vara yrkesmilitär. Främlingslegionen kanske vore något för dig? Anmäl dig idag och få en käck mössa! :tummenupp

Skrota allt vad vapen, ubåtar, stridsflyg o sånt skit heter så kommer nog ett par miljoner människor genast ha det snäppet bättre.

Javisst vore en värld utan vapen avsedda för krig bättre. Kom du på det själv eller fick du hjälp?

Det är ingen egentlig debatt om den saken, vilket tycks ha gått somliga förbi.

Sitt nu ner och var tyst tills du kan presentera en plan för hur vi skall åstadkomma en värld utan andra vapen än jaktvapen. Det är det problemet vi som lever i verkligheten brottas med.

Fast klart, tänk om världsrymden nu verkligen anfaller :rolleyes:

Du tror inte det finns en del mer sannolika anfallare? Jag tror att du ser för mycket på TV efter midnatt. Visst trodde en del på femtiotalet att radioversionen av Världarnas Krig var nyhetsrapportering... men jag antog i min enfald att skolväsendet skulle ha lyckats förebygga en upprepning.

Blip skrev:
Inget går upp mot en rejäl ljugarhistoria :tummenupp

Mavve skrev:

Hmm...jo och Göran Persson är sosse :tummenupp
Precis som ft skulle jag gärna se att du nu redogör för hur man ska åstadkomma en sådan sak, för du har väl en plan va :7peta

Om du inte har det så kan du ju bara vara tyst...

jo visst kan man tycka att vapen är onödig ibland,, och man kan ju fråga sig varför USA alltid ska lägga sig i andras krig, jag menar Iraq, låt dem skjuta ihjäl varandra om dem vill...

Eller varför inte bomba sönder hela mellanöstern och bygga en jätte stor parkeringsplats så blir man av med eländet

ft skrev:
Skall man säga något urkorkat så hjälper det om det i alla fall inte är uppenbart fel. Annars framstår man som löjlig.

Om du inte har noterat det så är ett betydande antal kvinnor engagerade i såväl försvarsmakten som försvarsindustrin bara i Sverige.

En del av att mogna är att inse att även om det vore bättre på ett visst sätt så är det kanske inte möjligt att komma dit, idag eller någonsin, och att man istället får leva i verkligheten och göra det bästa av situationen.

Du har uppenbarligen en bit kvar dit och borde följdaktligen vara yrkesmilitär. Främlingslegionen kanske vore något för dig? Anmäl dig idag och få en käck mössa! :tummenupp

Javisst vore en värld utan vapen avsedda för krig bättre. Kom du på det själv eller fick du hjälp?

Det är ingen egentlig debatt om den saken, vilket tycks ha gått somliga förbi.

Sitt nu ner och var tyst tills du kan presentera en plan för hur vi skall åstadkomma en värld utan andra vapen än jaktvapen. Det är det problemet vi som lever i verkligheten brottas med.

Du tror inte det finns en del mer sannolika anfallare? Jag tror att du ser för mycket på TV efter midnatt. Visst trodde en del på femtiotalet att radioversionen av Världarnas Krig var nyhetsrapportering... men jag antog i min enfald att skolväsendet skulle ha lyckats förebygga en upprepning.

Vilka sannolika anfallare finns det som svenska försvaret faktiskt har en chans att stå emot mer än ett par veckor?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti