Film om ubåtsincidenten 1981

Chris Ash skrev:
Som sagt...inget går upp mot en fikarumshistoria!

Precis :tummenupp "...rada upp besättningen på däck.." :hihi

Fast det är många som menar på att båten faktiskt tilläts smita ut

Det går även mycket fikarumshistorier om händelserna 1983 i Sundsvall.
Vad som är uppenbar diktamen är lätt att förstå, andra saker kan det vara olika bud om

regeringen sa ju åt försvaret när dem hade fått upp båten och besättningen att låta den sticka, men jag tror nog att dem följde båten väldigt noga ut ur svenskt vatten, tror man inte bara låter en rysk ubåt löpa linnan ut från svenskt vatten..., han jobbar som sjöpolis nu, han jobbade inom nånting annat med sjöpolisen när det inhände, han var med när dem tvinga upp båten och det.., jag vet inte varför man lura ut media nån annanstans, antagligen hade man nått och dölja ju..

Per skrev:
Fast det är många som menar på att båten faktiskt tilläts smita ut

DET är däremot inte alls omöjligt.

En annan intressant sak som jag läste om för bara nån dag sen är om en sovjetisk fregatt "Storozjevoj" i Östersjöflottan som gjorde myteri och försökte nå Gotland 1976, hade varit intressant att se hur man hade hanterat det om det hade lyckats.....

I bästa fall var principen förmodligen att visa att vi skulle kunna sätta dit dem om vi ville. Att faktiskt försöka bekämpa ubåtar var nog inte att tänka på, definitivt inte om risken fanns att det skulle bli allmänt känt vad som hänt. Då skulle ju Sovjetunionen ha blivit tvungna att reagera kraftfullt för att bevara anseendet och ingen ville nog egentligen ha reda på vad den reaktionen skulle bli.

Helt egen, men enligt min uppfattning välgrundad, teori.

Trötter skrev:
Pratade men kille som jobbar på sjöpolisen idag, han berättade om den ryska ubåten som man jagade uppe i Hårsfjärden, detta är inofciela grejer han berättade, hans berättade att man hittade ubåten väldigt snabbt, försvaret skickade ut media till en plats i skärgården där ubåten inte fanns och släppte lite bomber och det, och under tiden så tvinga försvaret upp ubåten som befann sig på en hel annan plats i skärgården, dem hotade med ubåtstorpeder och sköt några varningsskott som fick ubåten och komma upp till ytan, dem rada upp hela besättningen på däck, 15 minuter senare så fick dem besked från regeringen att släpa iväg ubåten. Försvaret hade order om att sänka ubåten om den inte kom upp till ytan., Och till media sa man att ubåten smet, och det roliga är att media gick på det, för i Hårsfjärden är det skitlätt att lokalisera en ubåt med hydrofon, min farsa tjänstgjorde som helikoptermeck på Berga och har varit med många gånger och övat på att jaga ubåtar i skärgården, och han sa att det är nästan stört omöjligt för en ubåt att slinka undan, dem nästan höra en groda hoppa nere på havsbotten.

Om du menar ubåtsjakten i Hårsfjärden 1982 så är det där dagens bästa fikarumshistoria :D

Jag var själv med där på en av patrullbåtarna som styrde ubåtsjakten i 12 dygn.
Vi var med i tv ett antal gånger dessutom :hihi

Visst, vi var skarpladdade upp till tänderna med vapen och ammunition, men inte fan fick vi upp nån ubåt, än mindre radades det upp nån besättning på däck :lol

Vi tömde nog ett mobförråd på sjunkbomber, då det släpptes en hel del såna.
Och det enda som kom upp till ytan var torsk!!

Visst var direktiven såna att ubåten skulle upp till ytan, men det blev inte så.
Och att den "förmodade" ubåten sedan försvann berodde nog mer på diplomati.

Och det svåraste ställe man kan jaga ubåt på är just i skärgården, pga ojämnheter och skiktningar i vattnet pga temperatur och strömmar.
På öppet hav är det något helt annat.

Och då skall tilläggas att vi hade dom skickligaste ubåtsjaktoperatörena på vår båt.

Last edited:
Jag älskar att läsa om sånt här :)
Vet inte om det tagit upp tidigare i tråden men på den här tiden hade Sverige världens 3:e största flygvapen, jippie!

Deadmetal skrev:

AAAAAH! Kommuni(s)sti(s)(k) spionto(r)sk!

De var säkert i samröre med minkarna... :eek:

Slurken skrev:
Jag älskar att läsa om sånt här :)
Vet inte om det tagit upp tidigare i tråden men på den här tiden hade Sverige världens 3:e största flygvapen, jippie!

Mja, det var på 50-talet och det var fjärde störst i världen. Men det var tider det! J28 Vampire(425 st), A32 Lansen(456 st), J29 Tunnan(630 st), J34 Hunter(120 st), J35A Draken(ca 100st).....Hur stort flygvapnet var vid en given tidpunkt vet jag inte men jag skulle gissa på mellan 800-1000st J, A och S-flygplan.

Last edited:
Deadmetal skrev:
Om du menar ubåtsjakten i Hårsfjärden 1982 så är det där dagens bästa fikarumshistoria :D

Jag var själv med där på en av patrullbåtarna som styrde ubåtsjakten i 12 dygn.
Vi var med i tv ett antal gånger dessutom :hihi

Visst, vi var skarpladdade upp till tänderna med vapen och ammunition, men inte fan fick vi upp nån ubåt, än mindre radades det upp nån besättning på däck :lol

Visst var direktiven såna att ubåten skulle upp till ytan, men det blev inte så.
Och att den "förmodade" ubåten sedan försvann berodde nog mer på diplomati.

Och det svåraste ställe man kan jaga ubåt på är just i skärgården, pga ojämnheter och skiktningar i vattnet pga temperatur och strömmar.
På öppet hav är det något helt annat.

Och då skall tilläggas att vi hade dom skickligaste ubåtsjaktoperatörena på vår båt.

Kul broder!

Å ändå var det alltid KA (Kustartilleriet) som rulade i sina fasta minspärrtroppar! :hihi
Tråkigt nog ville ju inte sverige (läs regeringen) få upp ubåtarna, så det blev ju eldförbud de gånger då det verkligen fanns chans att "naila" dem....
Om detta vet ju tyvärr allmänheten inte mycket, då försvaret ALLTID varit USLA på att marknadsföra sig i media och tala OM vad man gör istället för att ha lösskägg och buttericksglasögon.....

Nye ÖB Håkan Syre´n har iaf insett detta....i elfte...nej fem i tolv!

"Plötsligt dyker ett Viggen-plan från F17 i Kallinge upp vid horisonten. Dyker mot ubåten, passerar på några 100 meters höjd och fotograferar. All uppmärksamhet riktas mot planet. Så går det ned på ännu lägre höjd och sveper förbi ubåtens torn på bara 25-30 meters höjd! Manövern upprepas några gånger och det är tydligt att svensk militär håller på med en styrkedemonstration." :kocko

Chris Ash skrev:
Mja, det var på 50-talet och det var fjärde störst i världen. Men det var tider det! J28 Vampire(425 st), A32 Lansen(456 st), J29 Tunnan(630 st), J34 Hunter(120 st), J35A Draken(ca 100st).....Hur stort flygvapnet var vid en given tidpunkt vet jag inte men jag skulle gissa på mellan 800-1000st J, A och S-flygplan.

Apropå detta så läste jag för några veckor sedan att när Stockholm fyllde 700 år 1953 så flög svenska flygvapnet över staden med 700(!) flygplan...det måste ha varit en syn för gudar!

Som mest omfattade flygvapnet över 1200 stridsflygplan, skolflyg oräknat. En snudd på otrolig siffra för ett land med 7 miljoner invånare....

Farsan låg på FJS under den här händelsen, och jag har fått höra mycket spännande grejer, hur dom bl.a var beredda på att manskapet kunde möjligen försöka desertera, och då skydda dom från den politiska officeren (motsv) ombord.

Kan nog bli en riktigt spännande film...förvånande att dom inte gjort någon tidigare.

Last edited:
Fast klart, tänk om världsrymden nu verkligen anfaller :rolleyes:[/QUOTE]

Kommer de hit och anfaller så är vi rökta, no matter what :brinnerup

Coola Ola skrev:
Vilka sannolika anfallare finns det som svenska försvaret faktiskt har en chans att stå emot mer än ett par veckor?

Sverige saknar väl anfallare...

Varför i helskotta är bilderna från -81 svartvita? ;D Det finns färgfotografier från 30-talet! ;D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti