Film om ubåtsincidenten 1981

Chris Ash skrev:
Som sagt...inget går upp mot en fikarumshistoria!

Precis :tummenupp "...rada upp besättningen på däck.." :hihi

Fast det är många som menar på att båten faktiskt tilläts smita ut

Det går även mycket fikarumshistorier om händelserna 1983 i Sundsvall.
Vad som är uppenbar diktamen är lätt att förstå, andra saker kan det vara olika bud om

regeringen sa ju åt försvaret när dem hade fått upp båten och besättningen att låta den sticka, men jag tror nog att dem följde båten väldigt noga ut ur svenskt vatten, tror man inte bara låter en rysk ubåt löpa linnan ut från svenskt vatten..., han jobbar som sjöpolis nu, han jobbade inom nånting annat med sjöpolisen när det inhände, han var med när dem tvinga upp båten och det.., jag vet inte varför man lura ut media nån annanstans, antagligen hade man nått och dölja ju..

Per skrev:
Fast det är många som menar på att båten faktiskt tilläts smita ut

DET är däremot inte alls omöjligt.

En annan intressant sak som jag läste om för bara nån dag sen är om en sovjetisk fregatt "Storozjevoj" i Östersjöflottan som gjorde myteri och försökte nå Gotland 1976, hade varit intressant att se hur man hade hanterat det om det hade lyckats.....

I bästa fall var principen förmodligen att visa att vi skulle kunna sätta dit dem om vi ville. Att faktiskt försöka bekämpa ubåtar var nog inte att tänka på, definitivt inte om risken fanns att det skulle bli allmänt känt vad som hänt. Då skulle ju Sovjetunionen ha blivit tvungna att reagera kraftfullt för att bevara anseendet och ingen ville nog egentligen ha reda på vad den reaktionen skulle bli.

Helt egen, men enligt min uppfattning välgrundad, teori.

Trötter skrev: