Fel på min gsxr 1000 k8 (import)

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Köpte en gsxr 1000 k8 av en privatperson. Han hade importerat den från tyskland. Satte på mitt helsystem, pc3 och kn filter, lämna in den hos bike i Trollhättan för bänking. Men de får inte hojen att gå bra, de e något fel me de elektriska säger de. De misstänker att de e databoxen som kan vara felet. Men de borde inte va de för hojen gick perfekt när de var orginalsystem på den. De jobbiga är nu att en data box går mellan 8-15.000kr. Köper dom in den och de visar sig att inte de var felet så får jag stå för den kostnaden för boxen, för man får inte skicka tillbaka elektriska delar i retur. Suzuki vill inte reklamera någonting för de är en importerad hoj. De håller på att felsöka hojen nu men vet inte hur de går. Misstänker att de kan bli riktigt dyrt det här:(.

Finns de inget sätt att de kan gå på garanti? hojen e ju bara 9 månader gammal. Vill få tag på var hojen är såld någonstans i tyskland men de verkar vara svårt. Vägverket ser bara vilka som har ägt hojen i sverige.

Ångrar att jag köpte import om de något stort fel men lätt att vara efterklok.

Om hojen gick perfekt i originalskick så återställ den till originalskick och sälj helsystemet + PC3'an.

funkar pc3:an som den ska då? haft strul med såna själv.
databoxen får väl signaler från pc3an

En ECU kostar inte 8kkr beg.... Finns mängder av ECU på ebay att köpa och testa med. Är dock rätt tveksam till att man skulle drabbas av någon intermittent odiagnostiserbart fel på ECU.

Några felkoder från ECU?
Mer utförlig beskrivning av felet än "går inte bra"?

Jag gjorde fel när jag satte dit min pc3a på min K5a jag hade.
Råkade sätta in den på dom övre spridarna.
Då gick hojjen konstigt och det tog firman som bänkade, 4 timmar att hitta felet.
Dom trode databoxen eller att deras bromsbänk va trasig :D

Jag fick ingen rabatt på den bänkningen :D

Har varit med om ett liknande fall med en Triumph. Där hade katalysator´s innehåll släppt från rörets insida och låg intryckt mot slutet av röret och stoppade upp avgaserna. Kolla de mekaniska möjligheterna innan du köper dyra el-prylar!

pc3 var de inget fel på.. De sa att den fick en väldigt dålig kurva och att de smäller i avgassystemet de fanns felkoder. Men kommer inte ihåg exakt vilka de va. De skulle komma en som heter jocke och kolla på den, han skulle tydligen vara riktigt bra mekaniker. Hoppas att han fixar de. Men om de säger att de e troligtvis fel på databoxen då får man ta och hitta en begagnad. Vill fan inte pröjsa 10.000kr + arbetskostnad!

pc3 var de inget fel på.. De sa att den fick en väldigt dålig kurva och att de smäller i avgassystemet de fanns felkoder. Men kommer inte ihåg exakt vilka de va. De skulle komma en som heter jocke och kolla på den, han skulle tydligen vara riktigt bra mekaniker. Hoppas att han fixar de. Men om de säger att de e troligtvis fel på databoxen då får man ta och hitta en begagnad. Vill fan inte pröjsa 10.000kr + arbetskostnad!

Finns där felkoder så är prio 1 att koppla bort alla felkällor dvs PCIII och ev avgas-spjäll och annat hokus pokus. Kvarstår ändå felet är det bara att börja felsöka bland sensorerna och kolla spridarfunktionen. Först när allt annat är uttömt byter man ECU....

Att en ECU rasar är vääääldigt ovanligt (förutom på de cyklar där det är fabrikationsfel från början).....

Felet me import är att inga garantier gäller..Bike hade kollat om de var fel på pc3 men de sa att de va de inte, men de kan ha fel..

Låter skumt. Be dem kolla pc3:an på en annan hoj eller något ifall den gick ok med orginal saker.

Och ovavsett import eller ej så gäller juh Suzukis garanti. Inom EU är det alltid 2års garanti. Den förlängda garantin som KGK lämnar kan även en sido importör göra. T.ex Nordbeck Mc i Tommelila lämnar även de 3åren extra som KGK gör i Sverige.

kolla här: http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_rights/index_sv.htm

Så mitt råd är att höra av dig till säljaren där hojen är köpt "ny" eller till tillverkaren. Du ska inte behöva pröjsa ett skit.

Lycka till ///Micke

Håller med de flesta att det kan vara PC3:an som spökar. Tycker de ska prova en annan PC3 och se hur det går med den.

Hur som helst, hoppas du slipper onödiga kostnader och att det löser sig snart.

Mvh
Dio

Låter skumt. Be dem kolla pc3:an på en annan hoj eller något ifall den gick ok med orginal saker.

Och ovavsett import eller ej så gäller juh Suzukis garanti. Inom EU är det alltid 2års garanti. Den förlängda garantin som KGK lämnar kan även en sido importör göra. T.ex Nordbeck Mc i Tommelila lämnar även de 3åren extra som KGK gör i Sverige.

kolla här: http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_rights/index_sv.htm

Så mitt råd är att höra av dig till säljaren där hojen är köpt "ny" eller till tillverkaren. Du ska inte behöva pröjsa ett skit.

Lycka till ///Micke

ehh vaddå inte behöva pröjsa ett skit??? hojen gick ju perfekt med standardutrustningen (jag förutsätter att tillverkare och importör kräver att dom är i standardutförande för att garantin ska gälla) nu försöker killen att trimma hojen och nånting som har med trimmet att göra verkar inte synka riktigt med mc:n, ska han då ringa å kräva att få trimmet ditsatt kostnadsfritt bara för att det finns garanti på hojen eller jag hajjar inte riktigt vad du menar, vad jag vet så tillhandahåller inte KGK pc3:or etc till sina hojar så dom lär la skita duktigt i om killen köper ett eftermarknadstrim och inte får skiten till att fungera.

Last edited:
Jo om hojjen fungerar med original delarna så är det på svart och vitt att det är övriga faktorer som inte synkar ordentligt.
Ta en repa på bänken med original delarna om det ser ok ut utan felkoder så är motorcykeln ok. Om ej så tar garantin hand om felaktiga komponenter. INOM EU finns garanti inte bara i sverige, sen att svenska återförsäljare har sina inbitna ideer är ganska sorgligt.
Detta är ett så litet land.
Ett ex. Pirelli säljer 4 miljoner däck till sverige/år 24miljoner till tyskland ändå försöker svenska återförsäljare m.m men deras röster är ganska högljudda.
När jag ringde till yamaha tyskland för att jag ej kunde regga en tysk yamah eftersom EU typskylten var väck vad tror ni hände, jo jag blev kopplad hit sedan dit sedan till slut till generalagentens högsta tekniska chef som sade han förstår mitt problem så han ber någon av hans underordnade att lägga en typskylt i ett rekommenderat brev idag så jag har det snarast. Kom 2dagar senare på posten. Bad att få betala för det men han sade nej eftersom jag köpt en yamaha bjuder han på detta.
FÖR ATT JAG HAR KÖPT EN YAMAHA ( inte för att jag köpt en tysk yamaha).
När man ringer till svenska g.agenten sp fort jag säger ordet import så har dom inte tid alla r på semester samt dom kan vet inget om den hojjen eftersom den inte är svensk! ( tro fan det den är japansk, undrar om dom vet det?) lite off topic! :tummenupp
Trevlig helg på eder alla....!

Jo om hojjen fungerar med original delarna så är det på svart och vitt att det är övriga faktorer som inte synkar ordentligt.
Ta en repa på bänken med original delarna om det ser ok ut utan felkoder så är motorcykeln ok. Om ej så tar garantin hand om felaktiga komponenter. INOM EU finns garanti inte bara i sverige, sen att svenska återförsäljare har sina inbitna ideer är ganska sorgligt.
Detta är ett så litet land.
Ett ex. Pirelli säljer 4 miljoner däck till sverige/år 24miljoner till tyskland ändå försöker svenska återförsäljare m.m men deras röster är ganska högljudda.
När jag ringde till yamaha tyskland för att jag ej kunde regga en tysk yamah eftersom EU typskylten var väck vad tror ni hände, jo jag blev kopplad hit sedan dit sedan till slut till generalagentens högsta tekniska chef som sade han förstår mitt problem så han ber någon av hans underordnade att lägga en typskylt i ett rekommenderat brev idag så jag har det snarast. Kom 2dagar senare på posten. Bad att få betala för det men han sade nej eftersom jag köpt en yamaha bjuder han på detta.
FÖR ATT JAG HAR KÖPT EN YAMAHA ( inte för att jag köpt en tysk yamaha).
När man ringer till svenska g.agenten sp fort jag säger ordet import så har dom inte tid alla r på semester samt dom kan vet inget om den hojjen eftersom den inte är svensk! ( tro fan det den är japansk, undrar om dom vet det?) lite off topic! :tummenupp
Trevlig helg på eder alla....!

Fan vad irriterande. Only in Sweden!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien