Feedback på arrangemanget i Anderstorp

Gästfunktionären svarar :

Jag var inte närvarande vid fredagens körningar, utan bara lördag/söndag.
Försökte blåflagga så ofta det fanns tillfälle för det.
Blåflagg är mycket svårt att hålla koll på såvida man inte har någon sorts liveuppdatering av startfältet.
Försöker hålla koll på de fem första förarna och de fem sista för att vinka blåflagg, men det är inte lätt.
Vi får förvarningar från RaceControl när det börjar närma sig varvning, men det är inte alltid lätt att hinna se när/var varvning kommer ske.
Jag vet inte hur ni som förare vill ha det. Bättre med en blåflagg för mycket än en för lite?

Du har säkert rätt att det inte är lätt, jag har själv aldrig flaggat och vet inte hur det funkar från racecontrol. Det är säkert lätt att som förare har massor med synpunkter på flaggningen.
Tack för en bra förklaring, det är nog inte så enkelt som det kanske verkar :tummenupp

//Nitrous
 
Allt flöt på så bra som man kan förvänta! Jag vill dock klaga på att det blåste och var för kallt!

Skämt åsido så får man ju säga att det tekniska möte som blev kallat till i all hast var rena skämtet! Hur ska vi förare veta vad som gäller när dom ansvariga inte har en aning?
Bes chefen: - Jag har precis flyttat ner 5 st på startgriden för att dom använt quickshifter. 30 sek tidigare, innan han kommer in i rummet säger tekniska chefen: - Vi kör efter FIM dvs quickshifter är tillåtet!

Efter lördagens körning blev jag och många till tillsagda att vi körde med otillåtet kedjeskydd. (läs borttaget över framdrevet) Enl Svemo reglementet får detta inte modifieras. Måste fixas till! Vad gör man en lördagkväll, jo man fixar! Sms, telefon, kontakter, $$$ osv. Så på söndag morgon har jag ett djävla kedjeskydd. 2 timmar senare kommer man fram till i det kaotiska mötet att det nog är tillåtet med modifierat kedjeskydd i alla fall. Kanske, eller inte. Frågor får ni återkomma med nästa vecka i Falkenberg! Ridå.

katastrof är väl bara förnamnet snälla snälla engagera er så att vi kan få lite årdning på sånt här. det måste till nytt blod i swemo för att lösa detta.
 
Håller med om att 125 GP är en viktig instegsklass, i dagsläget, men vem har sagt att den ska försvinna bums? Har man kört 125 Jr ett par år är det väl inga problem att kliva upp till en kombinerad 125/250GP klass?
Vad är egentligen problemet med 15 deltagare?
Oavsett klass tycker jag att 15 deltagare är för lite för att en klass ska ha SM-status och vara en huvudklass.
(Undantaget är MotoGP där de gärna får vara 15 st så länge de ställer de värsta hojarna som finns på griden och plöjer ner hundratals miljoner)
Du ser inte ironin i att du själv vill lägga ner 125/250 men tycker det är toppen med 17 hojar i MotoGP? Vi som kritiserar det gör nog det med samma "humor" som dina tvåtaktsinlägg. :tungan
Vart skrev jag att jag ville lägga ner 125 och 250 :va

Du har säkert rätt att det inte är lätt, jag har själv aldrig flaggat och vet inte hur det funkar från racecontrol. Det är säkert lätt att som förare har massor med synpunkter på flaggningen.
Tack för en bra förklaring, det är nog inte så enkelt som det kanske verkar :tummenupp
Jag har flaggat på ett par SM-tävlingar och det underlättar verkligen att veta vem som är vem på banan. Är man inte ensam på sin postering så är det inget större problem att låta en sköta blåflaggen men jag håller med funktionären som skrev att det är lättast att försöka hålla koll på tex de 5 första. Hela startfältet är nästan omöjligt att ha koll på.
 
Last edited:
Oavsett klass tycker jag att 15 deltagare är för lite för att en klass ska ha SM-status och vara en huvudklass.
(Undantaget är MotoGP där de gärna får vara 15 st så länge de ställer de värsta hojarna som finns på griden och plöjer ner hundratals miljoner)
Vart skrev jag att jag ville lägga ner 125 och 250 :va

15 deltagare är minimum, och absolut inget antal att vara nöjd över. Men vart jag tror Friläge vill komma, är att det inte finns något att ersätta den med i dagsläget.


Vem kör så pass mycket som 55-60 mil med en blåryk innan man lyfter toppen?!

Håller dock med om att det är mekning som går väldigt fort.

Blev nog lite missuppfattning där, du klarar dig på ett lyft under 55-60 mil.
Om du låter hojen gå bra, men inte för bra - Dvs.
Vid max(?) 60 mil är det dags för kolvbyte.
 
15 deltagare är minimum, och absolut inget antal att vara nöjd över. Men vart jag tror Friläge vill komma, är att det inte finns något att ersätta den med i dagsläget.
Men det spelar ju egentligen ingen roll om det finns någon ersättare eller inte. Med den logiken skulle alla klasser kunna ha 3 startande och behålla sin SM-status.

Den dag tex Superstock 600 och 1000 konstant har ca 15 startande var är det ju bäst för alla att slå ihop de två klasserna till en, eller hur?
 
Åsikter som förare 125R

Kritik:
Racet på lördagen klassades som "Wet race" när det inte borde ha gjort det. Ur säkerhetssynpunkt vill man ju att det flaggas av om förutsättningarna skulle ändras kraftigt under racet från torrt till blött. Jag med flera kände att det kallades "Wet race" för att det förväntades regn och det därav kanske skulle ge en tidsfördröjning, min tolkning av hur "Wet race" skall användas skiljer sig från den av arrangören i denna fråga.

Positiv kritik:
Kanonbana (som vanligt på Anderstorp)

Bra med körtid

Ljudmätningarna genomgicks smidigt och även så med vägningen, lyfter på hatten för den tekniska personalen. Bra att ljudmätningarna genomfördes så vi har fakta som grund för hur de olika cyklarna låter. Att vara objektiv är ju naturligtvis svårt, mätningar och fakta känns lämpligast som beslutsunderlag.

Bra att regelverket följdes i Parc Ferme när en cykel lämnade området för att sedan ställas tillbaka (även om föraren i sig är fantastisk och förtjänar all ära skall reglerna följas)



Åsikter som åskådare till superstock600
Var på falkenberg förra året lite skeptisk till kommenteringen. Det kändes som ett lyft till i år (om jag bara var sur och grinig på falken eller om det är så vet jag ej). Kommenteringen adderade spänning till racet och var relevant. Det kändes som kommentatorna hade mycket "personlig" information om förarna, kanon.

Jag tycker man kan följa racet bra om man står på läktaren vid start/mål, då kan man bara vända sig och följa racet ut på rakan. Man hörde även kommentatorerna bra. Inget att klaga på.

Från den lilla läktaren på baksidan av depåboxarna kan man även följa ombromsningarna precis innan depåvänstern, funkade kanon där med.
 
Bra: Jävligt bra kommenterat av Humlan och Skalman. "Han kanske fick analherpes?":rofl Svårt att följa racen på den stora banan utan bra kommentatorer.

Dåligt: Inget särskilt för mig som inte tävlade. Tyckte att allt flöt på rätt så bra trots mycket krångel av förare som tjuvstarta/krascha m.m.

Mindre imponerande var väl att reglementet för vissa klasser inte verkade helt på det klara för så många förare. Fast det är väl snarare en Svemo-fråga än om hur Anderstorp-arrangörerna skötte sig:rolleyes:

Sedan hade det vart sjukt trevligt om Anderstorp Raceway kunde få hela banans innerplan asfalterad, jävla mossa:mad::D;);)
 
Jag tycker själv inte att det kändes som såå mycket mera körning med en dubelracehelg på Anderstorp.

Efter en koll så gav detta upplägget gav tex mig själv bara 6 varv mer körning för dom 600:- mer i startavgift (?) än mot förra årets version av arrangemang. 30% dyrare isf för dom 6st extra varven. Jag hade nog lurat mig själv att tro att det skulle bli mycket mera körning med 2 race.

Någon mera som också upplevde det så att att det inte blev så väldigt mycket mera körning eller som har kollat upp det mot året innan? Eller har jag räknat fel? :va
 
Last edited:
Jag använder blåflagg så mycket det går, men jag kan lova att det är riktigt svårt att se vem som är vem när det kommer flera hojar med siffror som sitter lite hur som helst och är minimalt små. Enda gången det är lätt är när ledarna kommer ikapp en som kör 15 sekunder långsammare på varvet. Men att hålla reda på alla är mer eller mindre omöjligt tyvärr.

Det var roligt att se att så många förare hälsade på oss efter loppet. Tack ska ni ha för det!

Edit: Eniac, var satt du?
 
Tyckte allt var bra... förutom jag inte var snabb nog:)..
Verkade som dom flesta med helsystem och db killer klarade 95db gränsen???
 
Först det negativa.
Tycker shemat var piss, passade inte alls mig som är gammal,gnällig och djävligt morgontrött.:gnissla (mådde som en påse skit när jag skulle ut och kvala)

Nu det positiva.
Det mesta flöt på och funkade bra. Har själv inga som helst problem med det nya startföfarandet.
Trevliga och hjälpsamma tjejer på kansliet eller vad det nu kallas.:tummenupp
 
Jag använder blåflagg så mycket det går, men jag kan lova att det är riktigt svårt att se vem som är vem när det kommer flera hojar med siffror som sitter lite hur som helst och är minimalt små. Enda gången det är lätt är när ledarna kommer ikapp en som kör 15 sekunder långsammare på varvet. Men att hålla reda på alla är mer eller mindre omöjligt tyvärr.

Det var roligt att se att så många förare hälsade på oss efter loppet. Tack ska ni ha för det!

Edit: Eniac, var satt du?

Lördag var jag vid David David som vanlig jöns.
Söndag vid Adam Cesar som den störiga jäveln som frågade om saker via radion. :D
 
Jag tycker själv inte att det kändes som såå mycket mera körning med en dubelracehelg på Anderstorp.

Efter en koll så gav detta upplägget gav tex mig själv bara 6 varv mer körning för dom 600:- mer i startavgift (?) än mot förra årets version av arrangemang. 30% dyrare isf för dom 6st extra varven. Jag hade nog lurat mig själv att tro att det skulle bli mycket mera körning med 2 race.

Någon mera som också upplevde det så att att det inte blev så väldigt mycket mera körning eller som har kollat upp det mot året innan? Eller har jag räknat fel? :va

Kan vi rå för att du kör sakta? Antalet varv under en racehelg är väl inte rätt räknesätt för att mäta om du kört mer eller mindre? 2 timmar 45 minuter effektiv bantid borde du fått, samt större andel racetid. Orsaken till högre startavgift är ju för att det blir färre att dela kostnaderna på.
 
Kan vi rå för att du kör sakta? Antalet varv under en racehelg är väl inte rätt räknesätt för att mäta om du kört mer eller mindre? 2 timmar 45 minuter effektiv bantid borde du fått, samt större andel racetid. Orsaken till högre startavgift är ju för att det blir färre att dela kostnaderna på.

Jo jag vet då att jag har en bra referens till att mäta med då jag kört rätt lika. :)

Kollade dock upp hur många varv den snabbaste i varje pass i NSBK kört och där fick jag 13 varv mer till i år. Var mest för att kolla upp hur teori och praktik samanföll.

I en jämförelse med antal startande i år mot föregående år, eftersom vissa tar upp det.

125jnr: 2st färre (-8%)
125R: 8st färre (-29%)
250R: 2st färre ( -13%)
STK600: 8st färre (-21%)
NSBK: 12st färre (-27%)
R600: 10st färre ( -21%)
R1000: 11st färre. (-28%)

Alla klasser nedgång: 53st färre (-22%)
 
:tummenupp Helgen var skitbra och jag kommer bara på några förbättringsmöjligheter. Som vanligt så va Humlan och skalman kungar i Spekertornet. Bra att ni sänder i depån på radion så man vet vad som händer hela tiden.

:tummenner Tråkigt att uppdelningen blev som den blev med rookieklasserna på torsdag/fredag. Efter som att dom utgör den stora skaran förare samt bekanta, så blev läcktarna tomma när dom åkte hem.
Dessutom har SST600/SST1000 mycket gemensamt med R600/R1000 och vi lånar ofta reservdelar av varandra och hjälper varandra med tekniska frågor. Dessutom är vi ofta kompisar som kommit olika långt i vår utveckling med Roadracing.

:tummenner Jag är klart för att vi ska ha en juniorsattsning så att vi får ut duktiga svenska grabbar och tjejer på tävlingar i värden.
Men om vi kollar på dom tomma startfälten i 2t racen, så är det svårt att motivera deras kvarbefinnande med att vi ska sattsa på juniorer.
Om vi bortser från från 125J, så får jag en känsla av ett klasserna består av 3-4 juniorer. Resten är ju 25-55 åriga killar och gubbar med förkärlek till att meka med 2takt. Och deras deltagande till racen är väll lite begränsat, därav det låga deltagarantalet.

:tummenner Den nya startpresseduren är ju hur lätt som helst att både förstå och föklara.
Men när man står där på gridden och är laddad som fan, ja då blev det dubbelvolt i skallen. Vore bra om man körde när gröna lamporna släcks på warmup, och när röda lamporna släcks på race.

:tummenner Att alla startar warmup samtidigt är livsfarligt. Vissa startar och andra står still och väntar. Men det verkar ju komma från FIM att man ska göra så. Så det kanske inte går att göra något åt.

:tummenner Bristen på mat. Pizza är inte mat, det är vitt mjöl med ost och tomat på. Och har inget med idrott/sport att göra. Husmanskost i serveringen ska det vara.

Vad är egentligen problemet med 15 deltagare? Var är de 30-40 nya som ska ersätta dessa? Det finns redan två 600-klasser och tre 1000 plus att båda går att köra i två ERF-klasser, borde det inte räcka rätt gott?

Publiken kanske vill se en viss variation också? Att alla hojar ser likadana ut och låter likadant kanske inte uppskattas av alla, vem vet? Jag vet i alla fall att vi ofta har publik t o m i boxen när vi mekar så något intresse finns det i alla fall. Vad de typ 50 pers som satt på huvudläktaren tycker vet jag inte men jag gissar att de är närmast sörjande så jag tror inte det behöver vara en tung faktor.

Du ser inte ironin i att du själv vill lägga ner 125/250 men tycker det är toppen med 17 hojar i MotoGP? Vi som kritiserar det gör nog det med samma "humor" som dina tvåtaktsinlägg. :tungan

Läser dina inlägg om och om igen.
Och jag förstår inte om du bara vill retas med Sandstream eller om du är allvarlig.

Det finns massar av killar och tjejer som gärna vill komma till en roadracingbana och tävla i R600 och R1000. Problemet är att dom blir utkvalade och inte får starta i racet. Efter som det inte finns bantid för att köra B-finaler.

Och då blir det tråkigt och lite stickande i ögonen när man kör flera 2-takts klasser med 14 startande. I stället hade man kunnat köra fulla startfält i B-final för R-600 och R1000 B-final.

Om du inte tror mig så kan du komma till Linköping när dom kör R600 och R1000. Där vet folk att dom får köra A eller B-final och det lockar en himla massa rookisar.
 
Last edited:
:tummenner Tråkigt att uppdelningen blev som den blev med rookieklasserna på torsdag/fredag. Efter som att dom utgör den stora skaran förare samt bekanta, så blev läcktarna tomma när dom åkte hem.
Dessutom har SST600/SST1000 mycket gemensamt med R600/R1000 och vi lånar ofta reservdelar av varandra och hjälper varandra med tekniska frågor. Dessutom är vi ofta kompisar som kommit olika långt i vår utveckling med Roadracing.
Vad soft att ni är kompisar. Det är ju ett bra argument att flytta ut SM-klasser från en SM-deltävling.
Eftersom RR växer och till vissas förtret, uppenbarligen, innehåller fler klasser än R600/R1000 så har ju arrangörerna valt olika sätt för att ÖKA allas körtid.

:tummenner Jag är klart för att vi ska ha en juniorsattsning så att vi får ut duktiga svenska grabbar och tjejer på tävlingar i värden.
Men om vi kollar på dom tomma startfälten i 2t racen, så är det svårt att motivera deras kvarbefinnande med att vi ska sattsa på juniorer.
Om vi bortser från från 125J, så får jag en känsla av ett klasserna består av 3-4 juniorer. Resten är ju 25-55 åriga killar och gubbar med förkärlek till att meka med 2takt. Och deras deltagande till racen är väll lite begränsat, därav det låga deltagarantalet.
Hur får du ihop de här två inläggen?
Du tycker att man ska köra R600/R1000 tillsammans med STK600 och SBC för att ni är kompisar. De som kör tvåtakt ska inte få köra för att det är 25-55 åriga killar som gillar att köra andra klasser än vad majoriteten gillar? Jag tror de är där för att köra och inte för att meka för övrigt.
Exakt vad är det i de andra klasserna om inte en blandning av juniorer och 25-55 åriga killar som gillar att köra motorcykel?
Jag tror Sverige är ett av få länder där det verkar finnas en utbredd motvilja mot 125R. Tom i USA där man sparkade ut tvåtakt från AMA har man insett dess vikt och USGPRU röner stora framgångar och är supportklass vid flera AMA deltävlingar etc. IDM, BSB, CEV, AUS, JPN alla kör 125R för man fattar att det är bra. I Sverige ska man grilla med sina Rookiepolare.

Angående deltagarantalen på Anderstorp så har det åtminstone de senaste fem åren varit sämre än på Karlskoga eller Linköping - det gäller alla klasser. I 250R är det tyvärr en väldig uttunning i år med många förare som slutar eller tar timeout i år. Det är synd för klassen är inte alls så stark som den skulle kunna vara. 125R är ojämn men inte lika åderlåten som 250R.
 
Last edited:
Kan man kanske bonka ihop 125R med 250R så dom kör TR, Kval och race samtidigt så blir det kanske bättre, då får vi ju fullare startfält och mer tid över till annat.
 
Kan man kanske bonka ihop 125R med 250R så dom kör TR, Kval och race samtidigt så blir det kanske bättre, då får vi ju fullare startfält och mer tid över till annat.
Ponera att man skulle gjort det på Anderstorp.
Vilken/Vilka klasser skulle kört istället då? Du får in en klass till då, inte R600och R1000...
 
Back
Top