Problemet är det låga deltagarantalet som bara kommer att minska år för år. Både 125 och 250 kommer att vara historia inom ett par år var sig vi vill eller inte.
Vart har du fått det i från, att deltagarantalet skulle sjunka år för år?
250GP har du rätt i, den klassen kommer försvinna - till fördel för Moto 2 (600GP). Den nya klassen är inte ens omnämnd i svenska förhållanden ännu och det är väll kanske dags att någon gör någonting åt det?
Med lite modifieringar i Moto2 reglementet så kan klassen för en del bli R600 med Elit-licens, för andra kan det bli en SS600 med friare reglemente - där föraren själv avgör om det ska bli billigare eller dyrare. En klass där man, A som B förare, kan köra allt från en standard 600 till en 600GP - beroende på vilja och ekonomi.
Klassen (ospecifierat cc-antal) är viktig att ha kvar i Sverige, det är en av de bästa möjligheterna att ta sig utomlands.
125GP visar inga tecken på att försvinna - om jag får säga vad jag tror så visar saker och ting snarare på motsatsen.
125GP är den viktigaste klassen vi har i Sverige, om man vill få fram internationella förare - vilket borde vara målet med roadracing SM.
Från 6-7 år börjar du köra minimoto, för att gå över till 70cc och sedan, året innan du får ta licens, söka dispens för att köra 125GP - det är vägen att gå, det är i den delen det ska satsas pengar och tid. Det är det som skulle lyfta svensk motorsport. Inte R600/1000, PRO SBK eller någon annan "seniorklass". Till de klasserna kommer förarna när de antingen redan varit ute i världen, eller gett upp sitt världen runt projekt. Alternativt är det klasserna för de oviktiga förarna, de som inte har någon chans att komma ut i världen.
Behöver man tid/plats på tävlingshelgerna ser jag hellre att man stryker 125J då denna klassen helt är onödigt, om man utnyttjar 125GP till sin fulla potential.
Sen får vi inte glömma lågkonjunkturen, jag tycker den märks i hela roadracing Sverige, - om inte annat så kommer den att märkas. R600/1000, eller någon annan fyrtaktsklass, är inte billigare än tvåtaktsklasserna. I många fall är det tvärtom.
Precis som den slagit hårt mot WSS/WSBK/GP så kommer den slå hårt mot SM - det är bara bita ihop och köra vidare. Kanske får vi nöja oss med 15 startande under en period, det är ingen katastrof, det vänder - förhoppningsvis.
Tillslut,
Det är inte rättvist att döma klasser efter ett race - och ska vi vara sådana så tappade R600 ett helt startfält med förare från förra årets SM premiär.
Startfältet, speciellt i 125GP, men troligtvis även 250GP tror jag kommer bli större, redan till Falkenberg, men framförallt till race så som Linköping och Karlskoga.
Hej,
Billigare instegsklass än 125GP är nog svår att hitta (om man kör någorlunda standard spec).
På 55-60 mil lyfter du toppen en gång (byter kolvring), en halvtimmes mek. Efter det är det ytterligare en halvtimmes mek med kolvbyte. Sen går det väll en halvtimme till för att byta däck. Det går sammanlagt på en 3000:-
Bestycka tar inte längre tid än att mappa, dreva tar max 10 min.
Byta däck kan man väll i och för sig göra in i evinnerligheten (vart kan man inte det?), men detta går ju hur som helst snabbare än på en gathoj så det är ju inget att "klaga" på.
Off topic, men det är nog ingen mod vaken nu.