Feedback på arrangemanget i Anderstorp

Jag är inte förvånad (längre) över Perras inlägg men att du skulle skriva detta är mer förvånande. Så länge dessa klasser har SM-status så ska de väl också vara huvudklasser under tävlingarna? Det är helt naturligt att det är rookie som får flytta sig om inte alla ryms oavsett antal. Inget konstigt med det.

Då får vi se hur förvånad du blir över detta... :)

Så som det var nu i helgen så är det snarare snudd på att de ska skickas i tangentens riktning än att de skickas till torsdagen. De har SM-status idag, men du kan inte hålla med om att det känns rätt?!

Jag är inte förvånad (längre) över Perras inlägg men att du skulle skriva detta är mer förvånande. Så länge dessa klasser har SM-status så ska de väl också vara huvudklasser under tävlingarna? Det är helt naturligt att det är rookie som får flytta sig om inte alla ryms oavsett antal. Inget konstigt med det.

Hur länge ska vi kämpa emot då? Som arrangör kan man inte hålla ett sjunkande skepp under armarna hur länge som helst. Spelar väl ingen roll hur mycket SM-status klassen har om ingen kör i klassen? Hade vi vetat att det skulle vara så få på gridden hade klassen strukits och tidsschemat modifierats. Missförstå ej rätt, jag gillar tvåtakt, men om ingen vill köra så kan vi ju inte ha klassen kvar, eller hur?

Skulle man ha nåt önskemål på tekniksidan så skulle ju Live timing vara ett sjukt bra komplement till den strålande webbradion...

Det fanns på SO Alastaro, och uppskattades grymt mycket att familj, vänner, sponsorer, och övrigt löst folk som kunde följa en på "avstånd".

Vet inte hur avancerat det skulle vara rent tekniskt att lägga ut informationen från transpondersystemet på nätet...

Annars måste jag bara instämma med alla tidigare lovord om Webbradion!!! :tummenupp

Hur länge ska vi kämpa emot då? Som arrangör kan man inte hålla ett sjunkande skepp under armarna hur länge som helst. Spelar väl ingen roll hur mycket SM-status klassen har om ingen kör i klassen? Hade vi vetat att det skulle vara så få på gridden hade klassen strukits och tidsschemat modifierats. Missförstå ej rätt, jag gillar tvåtakt, men om ingen vill köra så kan vi ju inte ha klassen kvar, eller hur?
En ordningsfråga från en som inte vet. Får en arrangör av ett SM självmant stryka en SM-klass, oavsett antalet deltagare?

Då får vi se hur förvånad du blir över detta... :)

Så som det var nu i helgen så är det snarare snudd på att de ska skickas i tangentens riktning än att de skickas till torsdagen. De har SM-status idag, men du kan inte hålla med om att det känns rätt?!

Det du säger är upp till SVEMO, inte arrangören. Jag tror att Humlan tillhör arrangören, därav min förvåning över uttalandet. Du, Humlan och t o m Perra får naturligtvis ha era egna åsikter.

...men om ingen vill köra så kan vi ju inte ha klassen kvar, eller hur?

Det ständiga kraxet från olyckskorparna gör väl inte klasserna mer attraktiva direkt. Vore ju kul om någon som kunde påverka, t ex i form av arrangör och/eller speaker, kunde försöka hjälpa till i stället.

Last edited:
Det du säger är upp till SVEMO, inte arrangören. Jag tror att Humlan tillhör arrangören, därav min förvåning över uttalandet. Du, Humlan och t o m Perra får naturligtvis ha era egna åsikter.

Det ständiga kraxet från olyckskorparna gör väl inte klasserna mer attraktiva direkt. Vore ju kul om någon som kunde påverka, t ex i form av arrangör och/eller speaker, kunde försöka hjälpa till i stället.

Menar du att nån skulle investera i en hoj bara för att en speaker eller arrangör vill att dom ska göra det? Hur i hela havet tänker du nu?
De cyklar som finns i landet är i stort sett minst 5 år allihop. Om man inte fyller på med nya hojar, och de som har de gamla hojarna inte ställer upp till race, varför ska man då ha klassen kvar? Vi har samma problem i SP 250, inte en enda ny hoj och ingen kör med de gamla som finns i garagen runt om i landet, ändå ska man envisas med att behålla SM-statusen? I helgen var det 14 st på gridden i 250, man kommer inte ens upp i minimikravet för att dela ut hela sm-poäng.......

OK.
Slå ihop 125 och 250R känns ju mer rimligt på en bana som Anderstorp, eller?

Jo, det diskuterades också. Kanske är det enda chansen att behålla tvåtaktarna. Man kan fylla på med 250 SP i samma klass också.

Last edited:
Menar du att nån skulle investera i en hoj bara för att en speaker eller arrangör vill att dom ska göra det? Hur i hela havet tänker du nu?

Nej, det tror jag kanske inte på men jag tror definitivt att motsatsen gör att folk avstår.

Vad är egentligen problemet? Är det kö på ännu fler 600/1000-åkare som blev nekade att köra i helgen? Vad ska ersättningsklasserna bestå av och hur ska de passa in i de redan multipla klasserna?

Som jag ser det så riskerar allt deltagande i racing att gå ner pga av rådande lågkonjunktur, vi ser det i F1/MotoGP och vi kommer att se det i SM. Att då neka 15 stycken som faktiskt vill köra verkar konstigt om inte en massa folk väntar på att komma in. Är det så?

Tja!
Var på plats och kollade. Ang. ljudnivån så hörs 4takt längre än 2takt. Bor i Gislaved så jag vet bättre än de flesta som skriver på forumet. Att små barn är så intelligenta att ta på sig hörselskydd på banan så fattar jag inte varför inte de äldre kan göra det om de störs av ljudet.

Ang. starten på samtliga race fattar jag inte vad som händer. Vissa skenar av iväg med tjuvstart och det verkar rent av farligt. Vad som gäller med lampor hit och dit vet jag inte men det borde ses över ordentligt.

Publiken. Ja det fanns ju några, förstår inte varför det är lite intresse. Visst var det kallt men kläder har ju funnits så länge jag levt. Reklam runt om i bygden hade nog hjälpt till eftersom väldigt få "halvintresserade" inte vet om att de körs. Att vi dessutom bara var 4kvar vid prisutdelningen är bara pinsamt.

Racen tyckte vi samtliga var kanon! Allt från 125, SBC till Honda 100 klassen där småttingarna verkligen bjöd upp till race!

Kommentatorena - klockrena! :tummenupp

Vi vill hemskt gärna ha lite feedback på vad som var bra resp mindre bra med helgens arrangemang. Skriv gärna om du var där som publik, lyssnare eller som förare, så att vi vet vilken synvinkel du har.

1. För långt race... Man fick ju soppatorsk:huvet

2. När man får punka o vill avbruta racet o går i depån sista varvet vill avsiktligt få DNF, så skall det ju inte sitta en transponderslinga där som säger att man fått målflagg... För det fick jag inte.

ANNARS SUVERÄNT :-)

Kanon!

* Den bästa SM-tävlingen i Anderstorp jag upplevt (Fan vet om det inte var en av de bästa över huvud taget!!!)
* Kanon med radio/webradio/racemonitor!!!
En enda liten sak att ha i bakhuvudet till nästa års tidsschema. Försök att lägg Honda-cupen tidigare. Barn mellan 8-14 år är rätt spända innan ett race och de har svårt att hålla fokus hela dagen för att köra sist, men de gjrode det ju med bravur när de väl körde och det kanske är lämpligast att ha dem sist med hänsyn till ljudnivån.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

@Neutral: Tycker du tar inläggen om 250 lite väl personligt och jag tror inte att det är någon som vänder sig emot dem som kör klassen. Problemet är det låga deltagarantalet som bara kommer att minska år för år. Både 125 och 250 kommer att vara historia inom ett par år var sig vi vill eller inte.

Handen på hjärtat, vad tror du den relativt lilla skaran åskådare ser helst: Ett race med 13-14 st deltagare eller ett med 30-40 st?
Lite konstigt att de som gnäller mest på det låga antalet startande i MotoGP är de som försvarar det låga antalet deltagare i svensk 250...

Att slå ihop 125 och 250 tror jag skulle vara en bra lösning de sista åren. Då får de som vill köra fortsätta och de som vill se racen får sitt.

@Neutral: Tycker du tar inläggen om 250 lite väl personligt och jag tror inte att det är någon som vänder sig emot dem som kör klassen. Problemet är det låga deltagarantalet som bara kommer att minska år för år. Både 125 och 250 kommer att vara historia inom ett par år var sig vi vill eller inte.

Handen på hjärtat, vad tror du den relativt lilla skaran åskådare ser helst: Ett race med 13-14 st deltagare eller ett med 30-40 st?
Lite konstigt att de som gnäller mest på det låga antalet startande i MotoGP är de som försvarar det låga antalet deltagare i svensk 250...

Att slå ihop 125 och 250 tror jag skulle vara en bra lösning de sista åren. Då får de som vill köra fortsätta och de som vill se racen får sitt.

Vad är egentligen problemet med 15 deltagare? Var är de 30-40 nya som ska ersätta dessa? Det finns redan två 600-klasser och tre 1000 plus att båda går att köra i två ERF-klasser, borde det inte räcka rätt gott?

Publiken kanske vill se en viss variation också? Att alla hojar ser likadana ut och låter likadant kanske inte uppskattas av alla, vem vet? Jag vet i alla fall att vi ofta har publik t o m i boxen när vi mekar så något intresse finns det i alla fall. Vad de typ 50 pers som satt på huvudläktaren tycker vet jag inte men jag gissar att de är närmast sörjande så jag tror inte det behöver vara en tung faktor.

Du ser inte ironin i att du själv vill lägga ner 125/250 men tycker det är toppen med 17 hojar i MotoGP? Vi som kritiserar det gör nog det med samma "humor" som dina tvåtaktsinlägg. :tungan

Edit: måste ge Lawner medhåll, inte en enda blåflagga syntes. Vid ett tillfälle när jag som mest bönade och bad om en blåflagg innanför hjälmen så stod funktionärerna och titta på "jag vet inte vad", inte på någon hoj iallafall.
Men det var kanske flagg-rookisar som flaggade rookieracen :)
Men allt annat var jättebra.

Gästfunktionären svarar :

Jag var inte närvarande vid fredagens körningar, utan bara lördag/söndag.
Försökte blåflagga så ofta det fanns tillfälle för det.
Blåflagg är mycket svårt att hålla koll på såvida man inte har någon sorts liveuppdatering av startfältet.
Försöker hålla koll på de fem första förarna och de fem sista för att vinka blåflagg, men det är inte lätt.
Vi får förvarningar från RaceControl när det börjar närma sig varvning, men det är inte alltid lätt att hinna se när/var varvning kommer ske.
Jag vet inte hur ni som förare vill ha det. Bättre med en blåflagg för mycket än en för lite?

Last edited:
Det var inte så himla länge sedan det var ÄNNU färre startande i 250R så det är inte så att det här är en bottennotering på något vis, det kördes roadracing även innan du började testa bana på Rörken serru. ;)
Efter det fick klassen ett uppsving under mitten av 2000-talet med startfält mellan 25 och 30 förare. Nu har tyvärr många snabba slutat eller tagit timeout vilket innebär att klassen dräneras på förare, kompetens och hojar tyvärr.
Som Neutral är inne på så spelar "marknadsföringen" av en klass stor roll. Här på SH anses man antingen som korkad, speciell eller galen om man försöker föreslå någon att testa en racer. Det hjälper garanterat inte till att få nya deltagare. Jämför med UK där man genom en satsning på diverse forum men även från arrangörshåll har fått upp deltagarantalen rejäält och klassen är supportklass på GP och BSB race.

Dessutom är det alltid färre startande på Anderstorp än på andra banor. Vidare att ersätta 250R med Rookie1000 pga det låga deltagarantalet är ju lite konstigt när det var den massiva mängden av 20 förare som startade andra Rookie1000 racet på Torpet.

Självklart vill publiken se bra racing men jag tror också att många vill se variation. Bland de tråkigaste tävlingar jagvarit på som åskådare var SO på Gelleråsen där det var fyra heat med exakt likadana 600:or.

Fast det funkar olika bra på olika banor.

Jag föredrar att kallas speciell. ;)

Sen håller jag med om att det hjälper nog inte till att det hela tiden tjatas om tvåtaktarnas påstådda rasbenägenhet. Tex i söndags så sas det att efter varmkörning så måste man plocka isär dom igen. Det sas med glimten i ögat men ändå, alla förstår nog inte det.

Billigare instegsklass än 125GP är nog svår att hitta (om man kör någorlunda standard spec).

Last edited:
Problemet är det låga deltagarantalet som bara kommer att minska år för år. Både 125 och 250 kommer att vara historia inom ett par år var sig vi vill eller inte.

Vart har du fått det i från, att deltagarantalet skulle sjunka år för år?
250GP har du rätt i, den klassen kommer försvinna - till fördel för Moto 2 (600GP). Den nya klassen är inte ens omnämnd i svenska förhållanden ännu och det är väll kanske dags att någon gör någonting åt det?
Med lite modifieringar i Moto2 reglementet så kan klassen för en del bli R600 med Elit-licens, för andra kan det bli en SS600 med friare reglemente - där föraren själv avgör om det ska bli billigare eller dyrare. En klass där man, A som B förare, kan köra allt från en standard 600 till en 600GP - beroende på vilja och ekonomi.
Klassen (ospecifierat cc-antal) är viktig att ha kvar i Sverige, det är en av de bästa möjligheterna att ta sig utomlands.

125GP visar inga tecken på att försvinna - om jag får säga vad jag tror så visar saker och ting snarare på motsatsen.

125GP är den viktigaste klassen vi har i Sverige, om man vill få fram internationella förare - vilket borde vara målet med roadracing SM.
Från 6-7 år börjar du köra minimoto, för att gå över till 70cc och sedan, året innan du får ta licens, söka dispens för att köra 125GP - det är vägen att gå, det är i den delen det ska satsas pengar och tid. Det är det som skulle lyfta svensk motorsport. Inte R600/1000, PRO SBK eller någon annan "seniorklass". Till de klasserna kommer förarna när de antingen redan varit ute i världen, eller gett upp sitt världen runt projekt. Alternativt är det klasserna för de oviktiga förarna, de som inte har någon chans att komma ut i världen.
Behöver man tid/plats på tävlingshelgerna ser jag hellre att man stryker 125J då denna klassen helt är onödigt, om man utnyttjar 125GP till sin fulla potential.

Sen får vi inte glömma lågkonjunkturen, jag tycker den märks i hela roadracing Sverige, - om inte annat så kommer den att märkas. R600/1000, eller någon annan fyrtaktsklass, är inte billigare än tvåtaktsklasserna. I många fall är det tvärtom.

Precis som den slagit hårt mot WSS/WSBK/GP så kommer den slå hårt mot SM - det är bara bita ihop och köra vidare. Kanske får vi nöja oss med 15 startande under en period, det är ingen katastrof, det vänder - förhoppningsvis.

Tillslut,
Det är inte rättvist att döma klasser efter ett race - och ska vi vara sådana så tappade R600 ett helt startfält med förare från förra årets SM premiär.
Startfältet, speciellt i 125GP, men troligtvis även 250GP tror jag kommer bli större, redan till Falkenberg, men framförallt till race så som Linköping och Karlskoga.

Hej,
:glömdet

Billigare instegsklass än 125GP är nog svår att hitta (om man kör någorlunda standard spec).

På 55-60 mil lyfter du toppen en gång (byter kolvring), en halvtimmes mek. Efter det är det ytterligare en halvtimmes mek med kolvbyte. Sen går det väll en halvtimme till för att byta däck. Det går sammanlagt på en 3000:-

Bestycka tar inte längre tid än att mappa, dreva tar max 10 min.
Byta däck kan man väll i och för sig göra in i evinnerligheten (vart kan man inte det?), men detta går ju hur som helst snabbare än på en gathoj så det är ju inget att "klaga" på.

Off topic, men det är nog ingen mod vaken nu.

Last edited:
Jag var med som mek - eller kanske snarare moraliskt stöd - till några krappar i R600 och det enda jag har att klaga på är gulflaggsituationen på kvalet. Ut med en vitflagga och en bil eller ambulans att hämta föraren. Det tar kanske tre varv för förarna medan man nu körde ~5 varv innan flaggan och max tre efter omstarten.

Utöver det, kanonupplägg! Bra med Rookieklasserna för sig men jag tycker mig se mer och mer tendenser på att vi behöver ytterligare Rookieklasser - sporten växer för fan! Som Stoekh skriver så behöver vi support framförallt till 125GP, där vinner vi internationellt men likaså behöver vi en klass för 600/1000 där man kan komma högt i startfältet på 1:48, alltså riktiga nybörjarklasser - då tror jag också att vi skulle få ännu fler startande. Likaså när Moto2 börjar bli aktuellt så får vi ett bredare elitfält och fler vågar klassa upp sig och fler vågar börja eftersom de snabba inte är kvar... Kedjereaktioner. Det är dock frågor ej aktuella för den här tråden.

Förutom ovanstående gulflaggssituation och avsaknaden av högtalare i depån (så man kunde höra saker som "Förarmöte!" utan att stå vid depåbyggnaden) så måste jag säga att det var riktigt trevligt. Bra jobbat, bra och trevliga funkisar, de jag pratade med iallafall, och riktigt bra speakers, synd att ni inte kan vara med på Sviestad-SM.

Back