Feedback på arrangemanget i Anderstorp

Webbradio är kanon och där gör ni ett bra jobb som kommentatorer. Visst kan jag tycka att ni är på gränsen till elaka ibland och så. Men samtisigt så kanske det lockar lite med att man lyssnar när ni har lite vassa tungor ibland.
Jag hoppas ni fortsätter med den här biten.

Mindre bra är att racen är på fredagen för Rookie. Jag har aldrig gillat det förslaget och gör det inte nu efter ni kört det. Okej att det är rookie klass, men när dessa klasser har mer förare, mer sponsorhjälp och uppbakning än en del små SM klasser som knappt har fulla startfält så anser jag att dessa små klasser kan köra på fredagen istället och Rookie på helgerna. Min personliga åsikt är att jag hellre ser dessa rookiklasser med massor av förare och fighter här och där än en klass på några få deltagare.

Nr18, kommer ni köra radio på Falken nu till helgen (håller tummen för det)

/Liwa1

Plakaten på vägen in var fina, men varför bara bilar? och från 20 år sedan minst? Lite nyare bilder och även några på MC? Trots allt har ju GP500 gått på Anderstorp...

Plakaten på vägen in var fina, men varför bara bilar? och från 20 år sedan minst? Lite nyare bilder och även några på MC? Trots allt har ju GP500 gått på Anderstorp...

Antingen är du en sån där rookie eller stockholmare. Trög äru iaf.. :P

Det var reklam för en utställning om Ronnie Pettersson. Något jubileum som man firade av honnom.

Ponera att man skulle gjort det på Anderstorp.
Vilken/Vilka klasser skulle kört istället då? Du får in en klass till då, inte R600och R1000...
På Anderstorp kunde man ge mer körtid till samtliga klasser, på mindre banor som Falken kunde man ha B-final gemensamt för dom långsammaste i R600/R1000 så att dom stackars utkvalade åxå får en chans att tävla.

Antingen är du en sån där rookie eller stockholmare. Trög äru iaf.. :P

Det var reklam för en utställning om Ronnie Pettersson. Något jubileum som man firade av honnom.
Å fi fasen vilken attityd :D

Jaja, det var ju iaf supertydligt en hyllning.

/trög =)

Angående deltagarantalen på Anderstorp så har det åtminstone de senaste fem åren varit sämre än på Karlskoga eller Linköping - det gäller alla klasser..

Vad grundar du det på? Förra året var det 250 förare på Anderstorp. Vilket race förra året hade fler deltagare?

Nr18, kommer ni köra radio på Falken nu till helgen (håller tummen för det)

/Liwa1

Maila Mike och fråga, ingen har frågat iallafall.

Last edited:
På Anderstorp kunde man ge mer körtid till samtliga klasser, på mindre banor som Falken kunde man ha B-final gemensamt för dom långsammaste i R600/R1000 så att dom stackars utkvalade åxå får en chans att tävla.
:tummenupp

Tror tempot i dagens Rookie-klasser skrämmer bort många, tyvärr.

:tummenupp

Tror tempot i dagens Rookie-klasser skrämmer bort många, tyvärr.

Jag tror att tydliga listor över vilka som anmält sig och betalt hade hjälpt upp deltagandet lite, vet man i god tid hur många som anmält sig och betalat så underlättar ju de.
Jag tycker A-torp (nu i år) löste de bra, och Sviesta har alltid löst de bra:tummenupp detta gäller alla RR tävlingar, lär er av Sviesta!

Men så tidigt som möjligt upp med listor!

Information är en viktig del av all verksamhet.

Vad grundar du det på? Förra året var det 250 förare på Anderstorp. Vilket race förra året hade fler deltagare?
Kan erkänna att jag skrev det mer på en känsla än på ren hårdfakta. Men var inte fjolåret den mest välbesökta deltävlingen på Anderstorp under 2000-talet? Jag kan ha fel men tycker det varit mer folk på Karlskoga och Sviestad och mindre på de race som går tidigt (Anderstorp) och sent (Falkenberg).

Bra svar.
Problemet är ju att om du slår ihop startfälten i 125R och 250R så har du på de flesta banor startfält som innebär utkvalning. OM man nu tar de startfält som var på Anderstorp (14 plus 18) så har man en förare för mycket till start på Falken.... Det fungerar ju inte.

Last edited:
Problemet är ju att om du slår ihop startfälten i 125R och 250R så har du på de flesta banor startfält som innebär utkvalning. OM man nu tar de startfält som var på Anderstorp (14 plus 18) så har man en förare för mycket till start på Falken.... Det fungerar ju inte.
Så någon utkvalning ska inte förekomma för 125 och 250 eller hur menar du?

I dagsläget kommer 7 st i Rookie 600 och 7 st i NSBK att kvalas ut i helgen.

Bra svar.

Ja hur man än gör så blir inte alla nöjda, istället för att 250R klassen någon gång i framtiden stryks pga för lågt deltagarantal så måste det väl vara bättre att slå ihop dom med 125R, sker ingen tillväxt så måste man agera på något sätt, dessutom är det ju roligare för publiken att se fulla startfält.

Tänk på vad som hände med 250SP....

Så någon utkvalning ska inte förekomma för 125 och 250 eller hur menar du?

I dagsläget kommer 7 st i Rookie 600 och 7 st i NSBK att kvalas ut i helgen.
Förslaget att slå ihop de två SM-klasserna 125R och 250R faller på att det är orimligt med utkvalning eftersom det slår oerhört snett mot 125R i det fallet. Det tycker inte jag är ok i en SM-klass.
Som det är nu ska det såklart ske utkvalning om deltagarantalet innebär det.

Förslaget att slå ihop de två SM-klasserna 125R och 250R faller på att det är orimligt med utkvalning eftersom det slår oerhört snett mot 125R i det fallet. Det tycker inte jag är ok i en SM-klass.
Som det är nu ska det såklart ske utkvalning om deltagarantalet innebär det.
Okej, då är jag med på vad du menar :tummenupp

Svemo bör nog ta sig en rejäl funderar på vilka klasser som ska ha SM-status nästa år, om några klasser ska slås ihop, om nya klasser ska tillkomma osv. De sitter säkert redan och funderar på detta, hoppas jag.

Ja hur man än gör så blir inte alla nöjda, istället för att 250R klassen någon gång i framtiden stryks pga för lågt deltagarantal så måste det väl vara bättre att slå ihop dom med 125R, sker ingen tillväxt så måste man agera på något sätt, dessutom är det ju roligare för publiken att se fulla startfält.

Tänk på vad som hände med 250SP....
Självklart är det svårt att göra alla nöjda. Dock tycker jag en del av argumenten mot 125R och 250R är väldigt svaga. Att 250R är en svag klass i år är inget jag sticker under stol med och det är såklart den klass som "ligger sämst till". Dock blir en sammanslagning av klasserna konstig ur SM-statushänseende för framförallt 125R.

Frågan är om en sammanslagning är rätt väg att få upp deltagarantalet? Tycker det känns mer som konstgjord andning. I England har NGC och ACU lyckats få klassen att blomstra igen och den har gått från att ha varit mer eller mindre borträknad till att vara supportklass på GP-VM och vid minst ett BSB race i år. Det går säkert att få till i Sverige också men det behövs som vanligt engagerade eldsjälar och det vet vi ju hur det ligger till med det...
Tycker dessutom att det är trist med så mycket svartmålning av tvåtaktsklasserna, framförallt bland de som aldrig ens kört hojarna. Det är ju knappast inspirerande för utomstående att våga pröva på.

Last edited:

Maila Mike och fråga, ingen har frågat iallafall.

Okej, jag mailar och då frågar jag inte utan sägaer att ni SKA. Låter det okej :tummenupp

Självklart är det svårt att göra alla nöjda. Dock tycker jag en del av argumenten mot 125R och 250R är väldigt svaga. Att 250R är en svag klass i år är inget jag sticker under stol med och det är såklart den klass som "ligger sämst till". Dock blir en sammanslagning av klasserna konstig ur SM-statushänseende för framförallt 125R.
Ja det är en hård nöt att knäcka, det sista vi vill se är glesa startfält med 8-10 st gamla hojar på gridden som dessutom kör likvärdiga tider som tex R-600.

Det är svårt att motivera SM status samt att få ekonomi för arrangören för en sådan klass, en samanslagning ger kanske som du säger konstgjord andning men vad är alternativen.

Vad soft att ni är kompisar. Det är ju ett bra argument att flytta ut SM-klasser från en SM-deltävling.
Eftersom RR växer och till vissas förtret, uppenbarligen, innehåller fler klasser än R600/R1000 så har ju arrangörerna valt olika sätt för att ÖKA allas körtid.

Hur får du ihop de här två inläggen?
Du tycker att man ska köra R600/R1000 tillsammans med STK600 och SBC för att ni är kompisar. De som kör tvåtakt ska inte få köra för att det är 25-55 åriga killar som gillar att köra andra klasser än vad majoriteten gillar? Jag tror de är där för att köra och inte för att meka för övrigt.
Exakt vad är det i de andra klasserna om inte en blandning av juniorer och 25-55 åriga killar som gillar att köra motorcykel?
Jag tror Sverige är ett av få länder där det verkar finnas en utbredd motvilja mot 125R. Tom i USA där man sparkade ut tvåtakt från AMA har man insett dess vikt och USGPRU röner stora framgångar och är supportklass vid flera AMA deltävlingar etc. IDM, BSB, CEV, AUS, JPN alla kör 125R för man fattar att det är bra. I Sverige ska man grilla med sina Rookiepolare.

Angående deltagarantalen på Anderstorp så har det åtminstone de senaste fem åren varit sämre än på Karlskoga eller Linköping - det gäller alla klasser. I 250R är det tyvärr en väldig uttunning i år med många förare som slutar eller tar timeout i år. Det är synd för klassen är inte alls så stark som den skulle kunna vara. 125R är ojämn men inte lika åderlåten som 250R.

Det du inte verkar veta eller förstå. Är att det finns många, kanske till och med flera hundra tjejer och killar som vill köra i R600 och R1000.
Men som inte amnäler sig för att dom kommer bli utkvalade om det inte finns B och C final.

Dock verkar du ha greppat att Linköpings tävlingar är välbesökta av rookisarna. Och det skulle ju kunna finns en lite möjlighet att det beror på att dom faktiskt har B finaler där.

Men du vill alltså att 14 personer på en 2-taktare ska köra i stället för dom, just för att 2-takt har en SM status.

Men då tycker jag att vi gör tvärt om.
SST600 / SST1000, R600 och R1000 samt en juniorklass tas bort och startar ett eget arrangemang så kan 125/250 racer köra sinna SM helger.

Det var 29st i R1000 och 38st i R600. Långt ifrån att någon skulle kvala ut utanför dom 50st som får köra race och 60st som får kvala. Så det finns inga argument för att det var för få platser lediga där.

Är det överflullt i en klass så fixar dom säkert till en b-final. Det gjorde man alltid förr iaf. Kommer ihåg när vi i 250Sp var upp till 72st förare ibland och inte alla kvalade in ens till B-finalerna.

Back