Feedback på arrangemanget i Anderstorp

Utvärdering av R600

BRA:
Mycket mycket körning för pengarna.
Kul med dubbla race.

Dåligt:
Körningen på torsdagen borde vara 2 kortare pass i sället för ett jättelångt.
Lite för kort om tid mellan kval och race 1
Att det inte blåflaggades vid varvningar. Det känns extra viktigt då det är nybörjare på banan.

Sedan kan man inte göra en ordetlig utvärdering förens man har sett hur nästa helg blir. Är ju roligare och köra med alla andra klasser och inte bli "utflyttad" från tävlingshelgen.

Sammanfattningsvis mycket bättre än förra året så det är en stor förbättring. Mycket mer körning och mindre kostnad samt mindre väntan.

/Oskar

Måste säga att jag är mycket nöjd med tors-fre som stort, att Yamaha inte kan tillverka kopplingar är inte ert fel :)

Men ett stort aber märkte jag och många andra. Vid start av warmuplap startar man när den gröna lampan tänds medans man vid starten startar när den röda lampan släcks :confused:. Sen sitter ni och undrar varför så många tjuvstartar under starten?

Det hände väl i alla klasser? Inte bara i rookieklasserna?

Med den lilla justeringen att man startar warmup när grönt släcks lovar jag att ni slipper 75% (minst) av tjuvstarterna!

/ Jens

Lyssnade på webradion på fredagen och det är skitbra att ni kör det så att man kan hänga med trots att man inte kan vara på plats. Hade det gått att fixa till en livetiming så hade det varit perfekt.

Var och kollade live på söndagen.
Kommentarorerna var bra och ni hade bra inlevelser och förmedlade det som hände på banan på ett bra sätt. I alla fall toppen, men det är ju svårt att få med de längre ner när det händer saker i toppen hela tiden. Mycket bra jobbat.

Reagerade också lite på det där med det nya startförfarandet. Speciellt då vissa kör fullt när provstarten går och andra tar det lugnt. Tycker att det gamla då man springer med flaggan känns mycket bättre och säkrare då det blir mer luft mellan leden och ledet bakom ser hur de i ledet framför kör (fort/sakta).

Nu får ni lobba för att ni skall få ta hand om kommentators micken på Falken också :tummenupp

Måste säga att jag är mycket nöjd med tors-fre som stort, att Yamaha inte kan tillverka kopplingar är inte ert fel :)

Men ett stort aber märkte jag och många andra. Vid start av warmuplap startar man när den gröna lampan tänds medans man vid starten startar när den röda lampan släcks :confused:. Sen sitter ni och undrar varför så många tjuvstartar under starten?

Det hände väl i alla klasser? Inte bara i rookieklasserna?

Med den lilla justeringen att man startar warmup när grönt släcks lovar jag att ni slipper 75% (minst) av tjuvstarterna!

/ Jens

Grönt är väl grönt. varför inte ha röda lampan tänd under uppställningen å släcka den när flaggisen går undan. helt tokig ologisk idioti med gröna röda tända släcka. uppenbarligen ingen som har varit med bakom en ratt eller styre som kommit på denna vansinniga regeländring.

Som lyssnare så bjöd ni som vanligt på en enastående show, roadracing utan er i båset känns som svart/vit tv.

Jag kunde inte närvara, så det var guld att få live-radio och uppdateringar via SH.
Vad gäller tvåtaktsljudet så har ju humlan rätt, det låter mycket vid bankanten, men inte hos grannarna.. Sen är det tråkigt att 250r inte har större uppslutning, men till sist får man väl inse att cyklarna blir äldre när det inte tillverkas fler så kommer det dö ut. Förhoppningsvis kan de tryckas in i classic-racingen ;)

Jag gillar att det sänds på "vanlig" radio inom området.

Då är det bara att plocka med sina Peltor-kåpor med radio i,så hör man vad som sägs hela tiden.

Då kan man hålla ett öra på vad som sker och ändå stå och peta i sig en korv.

Om ni kör lika många klasser nästa år med samma tidsschema så kanske det är dags att flytta 125GP och 250 GP till torsdag och fredag och låta Rookie-klasserna med fler startande köra lördag och söndag.

det helt ok ! men var va all publik ??? kändes som att ingen i sammhället runt om kring viste att det va nån tävling?

Om ni kör lika många klasser nästa år med samma tidsschema så kanske det är dags att flytta 125GP och 250 GP till torsdag och fredag och låta Rookie-klasserna med fler startande köra lördag och söndag.

Kan mycket väl bli på det viset, 125 och 250 hade alldeles för få startande denna helg

det helt ok ! men var va all publik ??? kändes som att ingen i sammhället runt om kring viste att det va nån tävling?

Välkommen till verkligheten

Annars tyckte jag tycker att webradion var en lysande föreställning.

Last edited:
Kan mycket väl bli på det viset, 125 och 250 hade alldeles för få startande denna helg

Jag är inte förvånad (längre) över Perras inlägg men att du skulle skriva detta är mer förvånande. Så länge dessa klasser har SM-status så ska de väl också vara huvudklasser under tävlingarna? Det är helt naturligt att det är rookie som får flytta sig om inte alla ryms oavsett antal. Inget konstigt med det.

I det stora hela bra! :tummenupp
Hade gärna kört två träningar ist för en men det var ju lika för alla. Största gnället gäller maten eller ska jag säga avsaknaden av mat. Hämtpizza fanns att köpa och på söndagen hamburgare. :va OK, det är mat det med men inget att ha för oss som kör och behöver lite riktig mat. Vanlig husmanskost efterfrågas!

Ja, jag undrar fortfarande vad det var för fel på det gamla systemet där man släppte ett led i taget.... :confused:

Säkert och enkelt!!! :tummenupp

Personalen börjar bli gamla och orkar inte springa hela startfältet igenom :D

Tack för en bra torsdag och fredag.
Är toknöjd med allt utom en krånglande TIP-sensor på min hoj, det var jättekul att stanna och stå still 3 gnr under race 2 och framförallt vingla i mål med knapp styrfart eftersom elektroniken dog när jag kommer in på start&mål för att bli målflaggad. Men det var ju inte ert fel även om ni kanske undrade om jag övade starter under racet eller så :huvet

Det nya startförfarandet av warmup lap är nog inte sååå bra. På Anderstorp går ju an som är en stor bred bana med gott om utrymme.
Som det skrivits så laddar man på för att göra en verklig provstart, men på banor som Falken eller Gelleråsen är det nästan bäddat och klart för att fixa en startkrasch redan på warmup lap.

Tack för i år torpet.

/Nitrous

Edit: måste ge Lawner medhåll, inte en enda blåflagga syntes. Vid ett tillfälle när jag som mest bönade och bad om en blåflagg innanför hjälmen så stod funktionärerna och titta på "jag vet inte vad", inte på någon hoj iallafall.
Men det var kanske flagg-rookisar som flaggade rookieracen :)
Men allt annat var jättebra.

Last edited:
Förare R 1000.

Det enda jag tyckte var lite dåligt var att jag såg inte en enda blåflagg. Fast det är dock inte bara A-torp som är dåliga på det är alla våra svenska banor dåliga på.
Sen tyckte jag synd om Juniorerna som inte fick sina träningspass på torsdagen då många tog ledigt för att träna.
Sen gillar jag verkligen inte att Rookie 600 och 1000 körde på fredagen.
Tycker annars att Anderstorp är något av det bättre vi har. Bra arrangeman och anläggning. ( Finaste dassen på våra svenska banor )

Men som sagt det med blåflagg tycker jag verkligen att alla arrangörer skall göra något åt.

Tack för mig. MVH Robin Ericsson #90 R1000 P.s. 250 Gp är kunga klassen!!!!!

I det stora hela bra! :tummenupp
Hade gärna kört två träningar ist för en men det var ju lika för alla. Största gnället gäller maten eller ska jag säga avsaknaden av mat. Hämtpizza fanns att köpa och på söndagen hamburgare. :va OK, det är mat det med men inget att ha för oss som kör och behöver lite riktig mat. Vanlig husmanskost efterfrågas!

hehe ja första gången i Anderstorp blev jag paff. Stod att man kunde beställa mat och så var det Pizza...jag tillhör nog en mindre skara som inte kallar det mat utan skulle nog hellre på eran sida helt enkelt skriva Pizza, många förväntar sig inte det som enda alternativ om det står att det går att beställa mat. Men det är väl en skisak i sammanhanget, numera vet man och tar med sig mat själv :)

Back