Road-Ragge
vägkonnessör
Gabor skrev:2650680
Dåliga eller helt utan lagningar av vägbanan är en sak, det är vägverkets sätt att laga vägar som är problemet. Dags att ta itu med de farliga lagningsförfarandet med sprutbilar som lagar håligheter, flytande tjära med efterföljande sandning, osv....
Jag tänkte precis skriva detta när jag fick se att jag inte var först. Det riktigt otäcka med denna metod, är att man ser inte skillnad på lös och fixerad sand
Förslag på åtgård: Sopa upp efter jobbet, eller byt metod.
Jag körde igenom en osynlig sträng av sådan sand mitt i en korsning så sent som den 26 november. Rester efter sommarens arbeten Korsiningen ligger på pos: N59,14',38'' E17,41',14''
Sen har vi detta med vägkantsförstärkning med lösgrus. Helt OK på rakor och i ytterkurvor tycker jag, men inte i innerkurvor. Som andra redan skrivit: Bilar rätar ut kurvan och genar genom gruset och drar därmed ut det på vägen.
Förslag på åtgärd: Förstärk ej vägkanter med grus i innerkurvor. Fasa i stället av asfaltskanten med fräsning eller liknande så att man får en lutande kant på asfalten. Vinkeln på fasen skall vara så pass brant att bilar avskräcks från att köra där. Då kommer vägkanterna att hålla längre eftersom slitaget minskar.
Eller ännu vassare: Bygg curbs


F.Ö tycker jag att detta är ett mycket bra initiativ av SMC
Last edited: