Farliga MC vägar - vart finns dom??

Gabor skrev:
2650680

Dåliga eller helt utan lagningar av vägbanan är en sak, det är vägverkets sätt att laga vägar som är problemet. Dags att ta itu med de farliga lagningsförfarandet med sprutbilar som lagar håligheter, flytande tjära med efterföljande sandning, osv....

Jag tänkte precis skriva detta när jag fick se att jag inte var först. Det riktigt otäcka med denna metod, är att man ser inte skillnad på lös och fixerad sand

Förslag på åtgård: Sopa upp efter jobbet, eller byt metod.

Jag körde igenom en osynlig sträng av sådan sand mitt i en korsning så sent som den 26 november. Rester efter sommarens arbeten Korsiningen ligger på pos: N59,14',38'' E17,41',14''

Sen har vi detta med vägkantsförstärkning med lösgrus. Helt OK på rakor och i ytterkurvor tycker jag, men inte i innerkurvor. Som andra redan skrivit: Bilar rätar ut kurvan och genar genom gruset och drar därmed ut det på vägen.

Förslag på åtgärd: Förstärk ej vägkanter med grus i innerkurvor. Fasa i stället av asfaltskanten med fräsning eller liknande så att man får en lutande kant på asfalten. Vinkeln på fasen skall vara så pass brant att bilar avskräcks från att köra där. Då kommer vägkanterna att hålla längre eftersom slitaget minskar.

Eller ännu vassare: Bygg curbs :D :yoparty

F.Ö tycker jag att detta är ett mycket bra initiativ av SMC

Last edited:
Over here ar det typ 10-20cm hog kant vid sidan av vagen (typ hog trottoarkant) det gor att inga bilar ens vill komma i narheten av att gena genom kurvan och darmed dra ut grus o annan skit.
Tycker det verkar billigare och battre att gjuta en sadan kant i kurvorna istallet for att bygga avakningszooner och skit vilket bidrar till annu hogre hastigheter och formodligen fler avakningar, for nara en 20 cm hog kant vill varken en hoj eller bil kora over?

rBy skrev:
2650861 Over here ar det typ 10-20cm hog kant vid sidan av vagen (typ hog trottoarkant) det gor att inga bilar ens vill komma i narheten av att gena genom kurvan och darmed dra ut grus o annan skit.
Tycker det verkar billigare och battre att gjuta en sadan kant i kurvorna istallet for att bygga avakningszooner och skit vilket bidrar till annu hogre hastigheter och formodligen fler avakningar, for nara en 20 cm hog kant vill varken en hoj eller bil kora over?

Men dom gångerna man vill väja är det kanske inte så bra med en sån kant. Är ju inte alltid pga tokkörning som man åker av. Här i spanien skyltar dom mycket bättre än hemma med skarp kurva osv och det fungerar bra!

Bonde som man är retar jag mig ofta på väg 263, från Erikssund i riktning mot Sigtuna. På nämnda vägsträcka har det monterats vajerräcken, inte för hindra att mötande fordon krockar, utan för att hindra fordon från att köra ner i diket. Vajerräcken istället för avåkningszoner får en visserligen att ta det lite lugnare, men någon måste fått kortslutning i pallet denna gång.

/A

Teddy skrev:
2650786 Herrejösses, är ni allvarliga? Avåkningzoner på allmän väg? Vilka signaler skickar det till allmänheten? Det luktar bansmisk och buskörning lång väg. Tror SMC på största allvar att Vägverket är positivt till en smygutbyggnad av Bogesundsvägen och Slingerbulten för att tillåta bansmisk och buskörning? Vad är nästa steg, kurbs?
Nä nä. Först måste vägverket sätta ut flaggvakter. Sen kan man börja jobba för att få dit kurbs. :näsblod

Skämt åsido.
Att informera om tillfälliga samt brisstfälliga lagningar och dykilt är ett måste.
Däremot är jag helt emot att förlänga "avåkningssoner" på vanliga vägar.
Fråga i stället varför det åker av 6 förare /år på samma ställe och därefter kan man jobba för att det inte ska ske några avåkningar. Annars är risken stor att man invaggar alla hojåkare i en falsk säkerhet med avåkningsoner på allmänna vägar med följden att det blir fler än 6st som kör av i den kurvan.

Last edited:
:rofl

Som nästa steg föreslår jag att all skog i en 50-meterszon runt Bulten avverkas, marken planschaktas och miljontals ton kattsand strös ut. Det skulle möjligtvis vara den enskilt bästa investeringen för att minska hojolyckorna i landet. Most bang for the buck !

Men...

Kurvor som kniper finns överallt, och det finns många av dem som har ett räcke mitt i "avåkningszonen". Jag tror inte ett dugg på att Generatorkurvan är farligare än de andra. Problemet är att den ligger på en av de två populäraste vägarna i området, och att alldeles för många kör över sin förmåga där. Det finns känd kurva i min närhet också som skrotat ett antal hojar de senaste åren. Det är inget märkligt med den, den kniper bara lite grand vilket man ser lätt eftersom det är fri sikt. Föga förvånande den ligger just på en av de sträckor där det ofta körs fort i grupp. Go figure...

Lägg krafterna på det allmänna vägskicket, i synnerhet de som lagas med tjära och grus. De kan överraska och orsaka olyckor. Kurvor som kniper är vardagsmat och hanteras genom att ha marginaler i sin körning. Att begära att VV ska göra buskörningsvägarna ännu buskörningsvänligare är vansinne och kommer knappast att gagna SMC eller motorcyklismen på sikt. Det är längs dessa vägarna de som ogillar oss mest bor.

Galne Dansken skrev:
2649982 ....

1. Bogesundsvägen, Vaxholm. Generatorböjen (GPS xx.xx.xx…).

Gör gärna en lista – vi har deadline för förslag tisdag eftermiddag – sen tar vi detta med till VV och diskuterar hur vi kan testa olika typer av åtgärder.
Bygg farthinder innan kurvan o sätt upp skyltar som VARNAR för farthinder, sänk farten till 30 km/h!!!
Då har du/ni löst problemet med generatorböjen på bogge.

På allmän väg ska man EJ hålla högre fart än att man kan hantera sitt fordon.

TÄNK lite för fan.

Om nu man bygger avåkningszoner (vem fan ska betala det:va ) då lär det GARANTERAT gå ännu fortare på den vägen, o det lär bli fler o mer allvarligare olyckor.

Det är ingen racingbana på allmän väg, även om du kan hantera det så kan väldigt många andra inte det!!!

.../Yoshi

Swedie skrev:
2650594 Det är förbättringar av zoner där MC-åkare kan åka illa ut. Så, det är väl bra?
Hur tror du de tänker på VV? Och hur kommer massmedia att vinkla det? Jo, "Sveriges motorcyklister vill att VV ska lägga pengar på sidan av vägen så de ska kunna busköra ännu mer med minimerade risker. Detta kommer dock inte att hindra att med ökad hastighet så kommer fler bilister, cyklister och gående också att bli drabbade av alla hetsfarter som motorcyklisterna kommer att färdas i!"
Jag har följt massmedias bevakning av motorcyklister, som motorcyklist, i över 40 år ... Det är tillräckligt samhällstillvänt (trots jerry williams) att hacka på motorcyklister för att det ska vara värt mödan för våra kära journalister ... tro mig.

Ordentlig skyltning och ett uttalat ansvar för vägarnas beskaffenhet hos VV, ja, det är jag för, men att kräva ofarliga svängar och avåkningszoner ger mer bad publicity än vad det skulle kunna göra nytta för mc-kollektivet!
De, VV, skulle ändå inte bry sig så kvar finns bara massmedias bild av kraven ..
Sorry, jag tycker det är en synnerligen korkad idé.
Ta svåra svängar som en utmaning istället ... åker man av, ja då kanske man lär sig nåt på det ...

Teddy skrev:
2650786 Herrejösses, är ni allvarliga? Avåkningzoner på allmän väg? Vilka signaler skickar det till allmänheten? Det luktar bansmisk och buskörning lång väg. Tror SMC på största allvar att Vägverket är positivt till en smygutbyggnad av Bogesundsvägen och Slingerbulten för att tillåta bansmisk och buskörning? Vad är nästa steg, kurbs?

Däremot tycker jag att det är rimligt att begära av Vägvärket att de sätter upp ett par sådana här skyltar där det behövs.

Det är fan helt otroligt va gnälligt det är här! Det klagas i tråd på tråd att det inte händer nått för att förbättra säkerheten för MC-förare och när det väl kommer upp lite förslag så gnälls det på det också.

Jag tror, att det SMC har tänkt sig med avåkningzoner är att det inte ska stå ett träd/dike/stolpe m.m. där det är hög risk att MC-åkare åker av. Oberoende av hastighet så gör det rätt ont att fronta med ett träd.

/Emil

EBS skrev:
2651793
Jag tror, att det SMC har tänkt sig med avåkningzoner är att det inte ska stå ett träd/dike/stolpe m.m. där det är hög risk att MC-åkare åker av. Oberoende av hastighet så gör det rätt ont att fronta med ett träd.
/Emil
Vad tror du motfrågorna blir?
*Varför behöver motorcyklister avåkningszoner?
*Är hojarna för motorstarka och för snabba?
*Är man helt i hojens våld när man kör iväg?

Det finns många impertinenta frågor till oss som kan bli besvärliga att svara på ...
Debatten som kan blossa upp om hojkörning kan bli betydligt svårare att hantera än vad det är att lära sig hantera sin hoj så man minimerar sina egna risker ...

bra idé :tummenupp

kanske blir svårt att få avåkningszoner, men jag håller med om att det e vansinnigt att lägga grus i vägkanterna då detta förr eller senare hamnar på vägen..måste finnas någon bättre lösning då detta verkligen kan överaska en när man e ute o kör när man helt plötsligt har ett slagfält av grus att ta sig igenom.. :gnissla

Bra initiativ! När du pratar med VV-gubbarna kan du framföra att det finns ett lömskt gupp i en nedförsbacke med inbyggd sväng ca 500 meter från Högnäset i riktning mot Karbäcken vilket dom bör åtgärda snarast.

Koordinaterna är X=7141904, Y=1494011 och en länk till en Enirokarta är:

http://kartor.eniro.se/query?&what=map&zl=2&ms=1&streetname=H%F6gn%E4set&mapstate=2%3B1494011%3B7141904%3B1%3B1237666%3B7393260%3B1793884%3B6915880%3B&mapcomp=%3B%3B%3BH%F6gn%E4set%3B%3B%3B83081%3BNORR%C5KER%3B%3B%3B%3B%3B1494190.0%3B7141712.0%3B0%3B0%3B0.0000%3B0.0000%3Bmaps_place.233484.21&stq=0&imgmode=0

Hälsa från en Norråkersbo med sned spoiler på 850:n... :D

Känns som att tråden har halkat lite OT. Trådskaparen ville ha hjälp med att lokalisera olika vägsträckor med problem för mcförare, så att VV kan testa olika sorters åtgärder för att minska på olyckorna/skadorna.

För att det ska hända lite hos VV så behöver de info på lämpliga vägsträckor inte bara åsikter vad som är bra resp dåliga åtgärder, det är det som testresultatet ska visa. Så, ös på med vägsträckor så kan vi diskutera avåkningszoner/rullgrus i någon annan tråd.

Edit: precis som Johansson här ovan.
Edit igen, wtf, mcvägar inte bilvägar...

Last edited:
Edit: precis som Johansson här ovan.
Edit igen, wtf, mcvägar inte bilvägar...

Vad nu? Har ni speciella mc-vägar där nere i söder?

Snacka om fusk, här uppe i norr måste vi trängas med dumma bilister...

//Anders

Teddy skrev:

Däremot tycker jag att det är rimligt att begära av Vägvärket att de sätter upp ett par sådana här skyltar där det behövs.
Åter igen, vem pratar avåkningszoner likt de på banor? Vi pratar om åtgärder för att minska chansen att kollidera med något där det av någon anledning är högt antal MC-olyckor pga vägens utformning.

Ja, ditt förslag om simpla skyltar ÄR bra.

"avåkningszoner"-tanken har vv

Ja dom har redan "avåkningszoner"-tanken men flera ggr biter dom sig själva i foten.

Följande sanna händelse har jag varit med om:
vv -Åk och plocka bort större stenar i vägren/dike på väg xx
jag -Japp. Åker och rensar vägrenar/diken.
vv -Tackar nu har vi bättre förutsättningar om någon kör av vägen.
jag - Vassego.

3 månader senare:
Vägverket monterar vajerräcken på samma vägsträcka???

............

Oljegruslagningarna måste bort, dom är bara en nödlösning för att
gå ner kostnader som sen f-bolag mm vill lägga på oss.

Grusfyllnad som kantstöd bort, definitivt i alla innerkurvor, stora delar av
europa har inte det och dom har inte speciellt mycket sämre vägkanter.

Bättre skyltningar vi dålig väg, kanske dessutom med ett krav på en ny skylt
var 500e meter om den dåliga vägen fortsätter. Som det är nu kan det stå en
skylt om grus/stenskott utan någon angivelse om sträcka.

/Per

IronMike skrev:
2650724 Bifoga den här till smc :tummenupp ...illustrerat en avåkningskorridor. där vägen svänger, och om man då kommer in med för hög fart, så kan man då istället ta korridoren, och bromsa ner rakt fram!

finns en sån på vägen från skansundet, som räddade mig en gång då man va lite grön, men det var nog inte smc som varit där å fixat :rolleyes:
Jag har hittat några såna där "fenomen", man tror att vägen går rakt fram, men helt plötsligt inser man att det där är en skogsväg, garaguppfart eller liknande, å i ögonvrån ser man själva vägen. Jag har fått stanna å backa ut en gång, å pallnitat å brutit omkull hojen andra gånger, och har man minsta lilla otur då så ligger man där. Så det är inte helt säkert att det verkligen förbättrar.

Jag tycker att det ska jobbas mer med städning av vägarna. Senast i förrgår låg det en stor hög med glas mitt på E4. Folk väjde hejvilt och det i sig är ju farligt, men om man som hojförare missar glaset pga uppmärksamhet på trafiken och får punka kan det få ganska ödesdigra konsekvenser.

Sen håller jag med om avåkningszoner, vilket inte enbart gynnar oss hojåkare, ingen mår bra av att dra rakt in i stenblock, bastanta tallar eller kalhyggen. Ja, det kostar att röja sånt, och det minskar inte olyckorna, men det blir sannolikt mycket billigare sjukvårdsinsats, mycket mindre belastning för vård/rehab, man kanske slipper sjukpensionera en 25-åring och framför allt minskar man individens lidande.

Teddy skrev:

Ja det är nog rimligare med skyltar. Det behövs ju på dom ställena där kurvan kniper otäckt eller där den är feldoserad eller liknande. Kort och gott innan kurvor man inte kan ta när man kör enligt hatighetsbegränsningen.
Naturligtvis bör man varna ställen där det ofta ligger grus eller gnejs på vägbanan.

Hoztic skrev:
2652040
Sen håller jag med om avåkningszoner, vilket inte enbart gynnar oss hojåkare, ingen mår bra av att dra rakt in i stenblock, bastanta tallar eller kalhyggen. Ja, det kostar att röja sånt, och det minskar inte olyckorna, men det blir sannolikt mycket billigare sjukvårdsinsats, mycket mindre belastning för vård/rehab, man kanske slipper sjukpensionera en 25-åring och framför allt minskar man individens lidande.

Jag har inte hittat många vägar där jag åkt i sverige som behöver avåkningszoner om man håller hastighetsbegränsningen någorlunda. Det är klart att ibland kan det ligga skit på vägen som gör att det går rakt fram för en hoj men att göra avåkningzoner på 10-20 m i alla är kurvor är orimligt.

Kanske skulle skicka iväg ett brev till vv:

Det är uppenbart att sporthojar har så dålig väghållning att det är farligt att framföra fordonen på kurviga vägar, därför föreslår jag en sänkning med 20 km/h för sporthojar över hela vägnätet.

Jag skojar mest, ville se om det var nån som skulle börja gnissla tänderna och gråta.
På många ställen kanske man skulle kunna ta bort lite träd, kanske lite stenar och se över vad det är för räcken och hur dom fungerar. Det på speciellt utsatta ställen där många åker av. Annars så borde det fungera med varningar för farliga kurvor, tillfälligt sänkt hastighet i en kurva är kanske inte så dumt. Frågan är om folk förstår varför det är sänkhastighet.

En springande punkt är ju att det är orimligt att klaga på en kurva som blir farlig i 120 när hastighetsbegränsningen är 70 men det fattar alla eller? :arsele

Last edited:
Göra avåkningszoner på vägarna där motorcyklister redan kör som idioter är att uppmuntra till högre hastigheter. Jag menar; olyckorna kommer garanterat inte minska. Kanske anmälda då folk inte skadas lika mycket. Men visst, är det så vi löser våra problem så varför inte? Rädda liv är en bra sak.

Itacha75 skrev:
2652419 Göra avåkningszoner på vägarna där motorcyklister redan kör som idioter är att uppmuntra till högre hastigheter. Jag menar; olyckorna kommer garanterat inte minska. Kanske anmälda då folk inte skadas lika mycket. Men visst, är det så vi löser våra problem så varför inte? Rädda liv är en bra sak.

Kanske nån form av fartgupp innan kurvorna med ordentliga skyltar och varningar så folk måste sänka hastigheten?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing