Galne Dansken skrev:
2649982 SMC diskuterar med VV olika test åtgärder på särskild enstaka farliga vägar. Vi ber dig om hjälp med att lokalisera några vägsträckor som är mycket MC intensiva och med mycket hoj åkare, ex. Bogesundsundsvägen vid Vaxholm, Slingrabulten, etc..
Vi är på jakt efter vägsträcken vart det är en hög frekvens av MC olyckor.
Gör gärna en lista – vi har deadline för förslag tisdag eftermiddag – sen tar vi detta med till VV och diskuterar hur vi kan testa olika typer av åtgärder.
Jag funderade först vad du var ute efter dena gång Jesper....
Först reagerade jag som Red Baron, men visst, jag kan räkna upp massor med farliga platser.
Sen kan man ställa sig frågan OM och UTIFALL dessa skall göras om så man kan köra fortare/säkrare osv vilket verkar vara fel, men det är ju så det uppfattas.
Men ok, om jag tolkar det hela välvilligt, så inser och tycker även jag att vissa enskilda kurvor ÄR luriga, ÄVEN om man håller en vettig fart på vägen, och att dessa åtgärder du NU föreslår inte är för att vi ska kunna köra lika fort överallt, utan just för att "hur man än kör, så ÄR vissa platser alltid farliga"
Eller nåt sånt...
Ok?
Så var går många hojar i diket?
Ska vi ta norr om Stockholm så är det ju enkelt, det är ju där det är mycket hojar... Och då Stockholmare är flockdjur så åker alla samma vägar som man alltid har gjort, och således är det där olyckorna händer.
Dessa vägar pekas då oförtjänt ut som "farliga" när det i själva verket inte är någon större skillnad på dessa vägar gentemot alla andra vägar folk ännu inte hittat eller det inte körs.
Skall då inte ALLA vägar saneras från "farliga kurvor"??
Eller ska inte alla förare lära sig att slå av när man inte vet hur en kurva ser ut eller slutar?
Frågan är som hönan och ägget.
Men ok låt oss anta att vissa kurvor ÄR luriga.
Själv tycker jag ofta att det är de kurvor som avviker från vägens "kurvstandard i övrigt" D.v.s en viss väg böljar på ett visst sätt och man förstår ungefär hur vägmakaren tänkt och vilka vinklar och radier denne använder. En viss väg blir s.a.s en homogen individ.
Men så kommer DEN DÄR kurvan... den trettioelfte, efter en lång sejour av lagoma och bra kurvor. Den kurvan som avviker...
Den är lurigast.
Åvasta är en sån. Och även jag har varit farligt nära i den kurvan.
När man kommer norrifrån är det rätt rakt, upp på ett krön, där man ser en skylt: Skarp kurva höger. Men då är det ofta försent. Högerkurvan är 90 grader dessutom helt skymd av syrenhäckar i innerkurvan. Två hojar låg i diket där en Onsdag i somras, och medan jag klev av min hoj så kom tre till och dunsade ner i stenskravlet. Ett under att alla klarade sig bra.
Kurvan ligger mellan Gottröra och Karby.