Farliga MC vägar - vart finns dom??

heliac skrev:
2650706 Precis som någon annan sa: Dåliga rullgruslagningar eller vägar som pga. skicket är direkt farliga för mc-åkare, javisst. Men att be dem förbättra Slingerbulten, landets mest ökända "buskörarväg" kan ge helt fel signaler. Hur är skicket på slingerbulten?

Den är delvis nyasfalterad! Ungefär halva sträckningen. Ett problem dock är gruset i vägrenen som hamnar på vägbanan.

elwe skrev:
2651947 Vad tror du motfrågorna blir?
*Varför behöver motorcyklister avåkningszoner?
*Är hojarna för motorstarka och för snabba?
*Är man helt i hojens våld när man kör iväg?

Det finns många impertinenta frågor till oss som kan bli besvärliga att svara på ...
Debatten som kan blossa upp om hojkörning kan bli betydligt svårare att hantera än vad det är att lära sig hantera sin hoj så man minimerar sina egna risker ...

Nu är det du som inte tänker tillräckligt. Precis den typen av argument kan ju också användas om bilister. "Varför ska det sättas upp vajerräcken som ska hindra bilisterna från att komma över på fel sida vägen, kan de inte hantera sina fordon?", "Varför behöver man fräsa spår i vägkanten, folk ska ju ändå inte sova bakom ratten?", etc. Att såga försök till förbättring (i betydelsen minska allvarliga MC-olyckor) av välkända olycksdrabbade platser är i min mening mer kontraproduktivt än att inte försöka göra någonting alls.

Som ett svar på uppropet då:
En väg jag tycker behöver bättre skyltning är den kurvan som tog några hojar under onsdagskörningarna i somras, söder om Kårsta, i höjd med Ekskogen. Har ingen exakt koordinat. Det är den skymda kurvan med backkrön, där telefonstolparna byter sida om vägen. Innan krönet ser det ut som att vägen går ganska rakt, men den nyper rätt hårt åt vänster om man kommer söderifrån.
Fast det bästa är nog om stolpen i mitten av kurvan kan flyttas.
(Det är säkert många bilar som också har kört av där. Den där stolpen har varit ganska misshandlad.)

Dessutom finns ju ibland skyltar med texten "Olycksdrabbad vägsträcka". Det kan ju vara ett alternativ. Billigt är det också.

Farliga MC vägar - vart finns dom??
Svar : Överallt !
Men mitträcken torde väl höra till det mest MC fientliga??

cleaner skrev:
2651998Bättre skyltningar vi dålig väg, kanske dessutom med ett krav på en ny skylt
var 500e meter om den dåliga vägen fortsätter. Som det är nu kan det stå en
skylt om grus/stenskott utan någon angivelse om sträcka.

Precis det kravet finns redan i Vägmärkesförordningen. Problemet är bara att VV, genom sina entreprenörer, skiter i det.

Edit: Bra initiativ! Uppenbara risker i trafiken skall bort i den mån det är görligt, oavsett vilken grupp av trafikanter som drabbas. Det är på tiden att det tittas på detta just för oss MC-åkare!

Någon av bilistorganisationerna har folk som åker runt och betygsätter vägar, bland annat vad gäller säkerheten. Naturligtvis bör något liknande finnas för och bland oss hojåkare och det här ser jag som ett steg i den riktningen.

Last edited:
RedBaron skrev:
2651462 Lägg krafterna på det allmänna vägskicket, i synnerhet de som lagas med tjära och grus. De kan överraska och orsaka olyckor. Kurvor som kniper är vardagsmat och hanteras genom att ha marginaler i sin körning. Att begära att VV ska göra buskörningsvägarna ännu buskörningsvänligare är vansinne och kommer knappast att gagna SMC eller motorcyklismen på sikt. Det är längs dessa vägarna de som ogillar oss mest bor.
Amen!:tummenupp

Agent Apelsin skrev:
2652428 Kanske nån form av fartgupp innan kurvorna med ordentliga skyltar och varningar så folk måste sänka hastigheten?

Maybe. Men den dagen en sådan blir nerkörd eller dylikt, den dagen kommer troligen någon klota dära. Tyvärr har jag inte svaret på en bra lösning.

Teddy skrev:
2650786 Herrejösses, är ni allvarliga? Avåkningzoner på allmän väg? Vilka signaler skickar det till allmänheten? Det luktar bansmisk och buskörning lång väg. Tror SMC på största allvar att Vägverket är positivt till en smygutbyggnad av Bogesundsvägen och Slingerbulten för att tillåta bansmisk och buskörning? Vad är nästa steg, kurbs?

:klappar :fakta

Jag tycker det är ett mycket bra initiativ från SMC! Mc-förares säkerhet på våra (svenska) vägar har fått stå tillbaka tillräckligt länge!

Negativ publicitet i media har tagits upp i tråden. Om det skulle inträffa kan man, i så fall, fråga sig varför. Det är inte förslaget det är fel på utan "samhällsklimatet" bland vissa institutioner i samhället, inte sant?

Om vi tänker oss att förslaget blir verklighet (att tex ta bort fasta hinder i en skarp kurva). Vad händer då? Blir avåkningarna fler eller färre? Eller blir det rent av så att antalet avåkningar blir ungerfär lika, före som efter en åtgärd?

Det är rätt troligt att anta att antalet avåkningarna kommer att vara oberoende av om det genomförs en åtgärd eller inte. Vad vinner man på det. Jo, givetvis att skadorna på den som kör av minskar eller helt uteblir.

Förslaget från SMC är fräscht och modernt, rent av kontinentalt! Därför att i Tyskland och Frankrike mfl länder på kontinenten har man för länge sedan fattat att det även finns motorcyklar på vägarna!

Somliga olyckor beror absolut på dålig trafikmiljö, i meningen skadade vägar eller utebliven/felaktig skyltning. De bristerna skall VV ha alla blåslampors heliga moder i röven, kontinuerligt, för att åtgärda. Men merparten beror trots allt på missbedömningar bakom styret, orsakade av bristande körvana och/eller omdöme.:kryckor
Det går inte att motorcykeloptimera hela det svenska vägnätet. Det går däremot som enskild hojåkare att ge fan i att köra av, liksom att ge fan i att skära skymda kurvor, ge fan i att köra om i korsningar med anslutande vägar, ge fan i att ge järnet genom kurvor man inte vet hur de slutar, och en handfull liknande självutplånande trafiksituationer som hojåkare gladeligen kastar sig själva in i hela tiden.

Det är svårt att rent praktiskt hindra folk från att hoppa från Älvsborgsbron, om de verkligen vill. Att täcka marken under med madrasser känns som fel sätt att reducera antalet dödsfall. Liknelsen är inte så avlägsen som den verkar.:rolleyes:

Last edited:
Galne Dansken skrev:
2649982 SMC diskuterar med VV olika test åtgärder på särskild enstaka farliga vägar. Vi ber dig om hjälp med att lokalisera några vägsträckor som är mycket MC intensiva och med mycket hoj åkare, ex. Bogesundsundsvägen vid Vaxholm, Slingrabulten, etc..
Vi är på jakt efter vägsträcken vart det är en hög frekvens av MC olyckor.
Gör gärna en lista – vi har deadline för förslag tisdag eftermiddag – sen tar vi detta med till VV och diskuterar hur vi kan testa olika typer av åtgärder.

Jag funderade först vad du var ute efter dena gång Jesper....
Först reagerade jag som Red Baron, men visst, jag kan räkna upp massor med farliga platser.

Sen kan man ställa sig frågan OM och UTIFALL dessa skall göras om så man kan köra fortare/säkrare osv vilket verkar vara fel, men det är ju så det uppfattas.

Men ok, om jag tolkar det hela välvilligt, så inser och tycker även jag att vissa enskilda kurvor ÄR luriga, ÄVEN om man håller en vettig fart på vägen, och att dessa åtgärder du NU föreslår inte är för att vi ska kunna köra lika fort överallt, utan just för att "hur man än kör, så ÄR vissa platser alltid farliga"
Eller nåt sånt...
Ok?

Så var går många hojar i diket?

Ska vi ta norr om Stockholm så är det ju enkelt, det är ju där det är mycket hojar... Och då Stockholmare är flockdjur så åker alla samma vägar som man alltid har gjort, och således är det där olyckorna händer.

Dessa vägar pekas då oförtjänt ut som "farliga" när det i själva verket inte är någon större skillnad på dessa vägar gentemot alla andra vägar folk ännu inte hittat eller det inte körs.

Skall då inte ALLA vägar saneras från "farliga kurvor"??
Eller ska inte alla förare lära sig att slå av när man inte vet hur en kurva ser ut eller slutar?

Frågan är som hönan och ägget.

Men ok låt oss anta att vissa kurvor ÄR luriga.
Själv tycker jag ofta att det är de kurvor som avviker från vägens "kurvstandard i övrigt" D.v.s en viss väg böljar på ett visst sätt och man förstår ungefär hur vägmakaren tänkt och vilka vinklar och radier denne använder. En viss väg blir s.a.s en homogen individ.
Men så kommer DEN DÄR kurvan... den trettioelfte, efter en lång sejour av lagoma och bra kurvor. Den kurvan som avviker...
Den är lurigast.
Åvasta är en sån. Och även jag har varit farligt nära i den kurvan.

När man kommer norrifrån är det rätt rakt, upp på ett krön, där man ser en skylt: Skarp kurva höger. Men då är det ofta försent. Högerkurvan är 90 grader dessutom helt skymd av syrenhäckar i innerkurvan. Två hojar låg i diket där en Onsdag i somras, och medan jag klev av min hoj så kom tre till och dunsade ner i stenskravlet. Ett under att alla klarade sig bra.

Kurvan ligger mellan Gottröra och Karby.

Bifogat

• Åvasta stor.jpg
    Åvasta stor.jpg
    126.3 KB · Visningar: 72
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2652616 J
Men ok låt oss anta att vissa kurvor ÄR luriga.
Själv tycker jag ofta att det är de kurvor som avviker från vägens "kurvstandard i övrigt" D.v.s en viss väg böljar på ett visst sätt och man förstår ungefär hur vägmakaren tänkt och vilka vinklar och radier denne använder. En viss väg blir s.a.s en homogen individ.
Men så kommer DEN DÄR kurvan... den trettioelfte, efter en lång sejour av lagoma och bra kurvor. Den kurvan som avviker...
Den är lurigast.
Åvasta är en sån. Och även jag har varit farligt nära i den kurvan.
Det är möjligtvis inte så att man ska ha marginal första gången man åker en okänd väg? :)
Ingen skulle få för sig att hissa fullt på en bana som man aldrig varit på utan man lär sig sektionerna efterhand.
Detta är än viktigare på en allmän väg!
Den som skiter i denna enkla regel tycker jag får skylla sig själv!

Däremot MÅSTE nyreparerade eller trasiga vägar ha varningsskyltar! Där slarvar VV enormt mycket. Massor av olyckor skulle undvikas om VV hade skyltat som de ska.

1. Bra initiativ! Om det nu är så att man vill minska mc-olyckorna, och om det nu verkligen är sant att sporthojsåkarna råkar ut för fler olyckor än andra grupper, så är det klart att man ska fiska här först om man vill ha goda råd!

2. Varför all denna d-a självcensur!? Gör lite brainstorming! Vad smc och vv sen gör av det får vi väl se. Till och med Claes Dyngvall erkänner ju att avåkningszoner och säkerhetsoptimerad infrastruktur är en mycket viktig del i framtidens trafiksäkerhetsarbete. Så varför kan inte vi säga samma sak om vi nu tror att det vore effektivast? Det går ju inte att köra fortare i generatorkurvan bara för att det byggs en stickväg där, men man kanske slipper klota...

3. Tanken här är ju att ta ett par rejält olycksdrabbade vägar, och sen prova olika saker - fartgupp, hastighetssänkningar, räta kurvor, avåkningszoner, skyltning, you name it. Sen är det ju bara att se vad som bär frukt, och köra det i stor skala. Frågan är alltså egentligen inte "hur löser vi motorcyklisternas säkerhetsproblem" utan "var finns det olycksdrabbade vägar". Lösningsförslag är väl bonus.

elwe skrev:
2652888 Det är möjligtvis inte så att man ska ha marginal första gången man åker en okänd väg? :)
Ingen skulle få för sig att hissa fullt på en bana som man aldrig varit på utan man lär sig sektionerna efterhand.
Detta är än viktigare på en allmän väg!
Den som skiter i denna enkla regel tycker jag får skylla sig själv!

Däremot MÅSTE nyreparerade eller trasiga vägar ha varningsskyltar! Där slarvar VV enormt mycket. Massor av olyckor skulle undvikas om VV hade skyltat som de ska.

Det var ju just vad jag sa :)
Fast jag sa OXÅ att vissa kurvor, TROTS ALLT är luriga även om du kört dem förr, och/eller har låg hastighet.
Så när alla andra åtgärder som dem du föreslår är vidtagan. så står vi där med en knippe kurvor i alla fall.
Och dem behöver vi då modifiera.

så mycket olyckor här men VV blundar

Jag tycker inte att VV gör sitt jobb.
I Göteborg vid marieholmsmotet är asfalten helt "sladdrig" att åka på när den är blöt (inte som vanlig asfalt känns). Trots flera påpekande från räddningstjänsten i göteborg att åtegärda problemet har inte mycket hänt. Det VV gjort är att riva asfalten och sätta upp betongräcke . MEN HALLLÅ ASFALTEN ÄR KASS trots att den är inte är gammal . Som vanligt det är pengar som styr och att ta tag i problemet att lägga ny asfalt vill ju inte vv betala.:mad: :mad: :huvet

Mr Helmut skrev:
2650959 Men dom gångerna man vill väja är det kanske inte så bra med en sån kant. Är ju inte alltid pga tokkörning som man åker av. Här i spanien skyltar dom mycket bättre än hemma med skarp kurva osv och det fungerar bra!
Kanten sitter inte langs hela vagen, endast i innekurva dar bilarna med all sannolikhet kommer gena, mao du kan fortfarande aka rakt fram i kurvan for att hamna i diket om du vill det:tummenupp

Agent Apelsin skrev:
2652428 Kanske nån form av fartgupp innan kurvorna med ordentliga skyltar och varningar så folk måste sänka hastigheten?
Nej, det tycker inte jag är nån vidare idé. De fartgupp som finns idag är det tanken att man ska sänka farten ända ner till 30 innan guppet, det har iaf inte jag nån lust med på Bogesundsvägen, och andra fina vägar.

När jag först läste tråden tråden kändes det bara löjligt med avåkningszoner på allmän väg, men ju mer jag tänker på det gillar jag idén allt mer. På exempelvis Bogesundsvägen finns det några ställen där det står en bergvägg direkt vid vägkanten. Det luktar förvisso buskörning lång väg om att anordna avåkningszoner på allmän väg - men det kan rädda liv, och förhindra att folk blir skadade och då är det ändå en ganska bra idé. Det finns dock viktigare saker att försöka ordna på våra vägar, och det är att se till att de är fria från potthål, grus/oljelagningar mm.

Last edited:
Initiativ för att peka ut speciellt luriga och därmed farliga ställen på vägarna är väl bra.
VV kan verkligen behöva tänka lite i hojåkartermer oxå.

Att det finns vissa gränsdragningsproblem är inte konstigt, enl 'klara dig själv'-filosofin skulle
alla varningskyltar bort och ingen hjälpinfo alls ges, enl 'vi-sköter-om-allt-åt-dig' ska vägarna
vara idiotsäkra. Valet står väl inte mellan dessa extremfall ??
/u

ulf_lundin skrev:
2655180
Att det finns vissa gränsdragningsproblem är inte konstigt, enl 'klara dig själv'-filosofin skulle
alla varningskyltar bort och ingen hjälpinfo alls ges, enl 'vi-sköter-om-allt-åt-dig' ska vägarna
vara idiotsäkra. Valet står väl inte mellan dessa extremfall ??
/u
Helt rätt Ulf .. det är inte svart eller vitt.
Därför tycker jag att VV ska varna för dålig beläggning och kanske luriga svängar eller annat, men sedan är det upp till var och en att bry sig om dessa skyltar! Bryr man sig inte, ja då blir det ju att ta konsekvenserna för att man inte beaktade varningen ..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT