Fan vad jag xxxxx alla fb svin

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men du är gärna med och betalar när folk som får värre skador än nödvändigt?
Eller anser du att enklast ece hjälm skyddar gott nog?

Peka ut en ece hjälm som är farlig då? :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Peka ut en ece hjälm som är farlig då? :)

:)
jag kan peka ut en hel hög med hjälmar som jag inte anser är säkra.
peka ut en hjälm som är "för" säker, eller hur du nu vill definiera det du beskrev med antal G-krafter i inbromsning.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
stövlarna tog de bort på vanligt vis! grejen var ju att läkarna inte visste att jag krossat vänster fot + höger ben/knä. förrän 2-3 dagar efter olyckan!:kryckor

liten rolig grej var att jag vaknade upp mitt i natten 4-5 dagar efter olyckan och fattade inte var jag var , jag tog iallafall beslutet att jag skulle hem! , så jag ställde mig upp på vänsterfoten som var krossad vilket gjorde helvetes ont!:dummer

problemet var ju när man skulle stödja på högerbenet som var krossat så drog man i backen med ett vrål!!:4skrika:gråta
Nu ska vi väl inte kapa tråden, den handlar ju inte om egna erfarenheter från sjukan.
Men som avslutning här tycker jag du verkar ha haft otrolig tur med tanke på skadorna. Att kunna kliva upp ur sängen själv 5 dagar efter olyckan med så mycket frakturer i benen är helt sjukt om du frågar mig!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jösses vilket uppvaknande, men tog dom ingen traumaröntgen alltså? (helkroppsröntgen brukar tas vid trafikolyckor) låter konstigt.

röntgen är överskattat enligt mig då dels krossskadorna missades på traumaröntgen samt att jag sökte hjälp i 4 år för värkande rygg och gjorde typ 10 st röntgen på ryggen innan de upptäckte 2 st frakturer + slitna fascettleder samt ihoptryckta diskar i ländryggen! :tummenupp

mvh.T

Nu ska vi väl inte kapa tråden, den handlar ju inte om egna erfarenheter från sjukan.
Men som avslutning här tycker jag du verkar ha haft otrolig tur med tanke på skadorna. Att kunna kliva upp ur sängen själv 5 dagar efter olyckan med så mycket frakturer i benen är helt sjukt om du frågar mig!

jag får sluta "OT.a" :D

att jag kunde ignorera smärtorna i kroppen berodde nog på en hel del smärtstillande samt en fet frontallobsskada i skallen vilket bedömdes till 15% vilket gjorde att smärtan inte kändes!

mvh.T
 
Last edited:

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Känner minst 3 personer som utnyttjat sin försäkring när man klotat eller motorn skurit och rapporterat hojen som stulen. Jag blir lika förbannad som TS.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Köra som en idiot på gata ,klota hojen ta ut en ny på fösäkringnen. Det här händer flera gånger med samma personer som bor i min stad. Inte dem jag umgås med men , jag tycker inte det är så kul att betala deras hojkrascher hela tiden.

Du tycker alltså att det är fel att du använder en försäkring som de betalat för? Har man helförsäkring så har man all rätt i världen att få ersättning när man klotar, det är ju en avvägning man gör när tecknar försäkringen. Du betalar ju bara trafik själv enligt egen utsago så deras klotande påverkar inte din premie.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du tycker alltså att det är fel att du använder en försäkring som de betalat för? Har man helförsäkring så har man all rätt i världen att få ersättning när man klotar, det är ju en avvägning man gör när tecknar försäkringen. Du betalar ju bara trafik själv enligt egen utsago så deras klotande påverkar inte din premie.

Läser du de allmänna villkoren i din försäkring så hiottar du nog en klausul om att försäkringen inte gäller vid ex. olagligt bruk, "ovarsamhet" osv.. Att det aldrig blir bråk om de sakerna är enbart för att det är i princip omöjligt att bevisa.

Så nej, det är inte "meningen" att vi andra ska betala för de som sätter tider på gata och stuntar i stan.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Du tycker alltså att det är fel att du använder en försäkring som de betalat för? Har man helförsäkring så har man all rätt i världen att få ersättning när man klotar, det är ju en avvägning man gör när tecknar försäkringen. Du betalar ju bara trafik själv enligt egen utsago så deras klotande påverkar inte din premie.

Med tanke på att Trafikförsäkringen ska täcka ev. skador på motpart vid ev. kollision med annat fordon.

Trafikförsäkringen ska även täcka personskador på på egna föraren samt utrustning.

så nog påverkar det försäkringspremien.


mvh.T
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Med tanke på att Trafikförsäkringen ska täcka ev. skador på motpart vid ev. kollision med annat fordon.

Trafikförsäkringen ska även täcka personskador på på egna föraren samt utrustning.

så nog påverkar det försäkringspremien.


mvh.T

Om man får skador på sitt fordon ersatt via trafikförsäkringen är man ju inte vållande, och det är nog ingen som tycker att man inte ska bli ersatt då. Det var hur som inte det TS syftade på, som jag tolkar det, utan att folk kraschar sina hojar i singelolyckor och därefter tar ut det på sin helförsäkring.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Läser du de allmänna villkoren i din försäkring så hiottar du nog en klausul om att försäkringen inte gäller vid ex. olagligt bruk, "ovarsamhet" osv.. Att det aldrig blir bråk om de sakerna är enbart för att det är i princip omöjligt att bevisa.

Så nej, det är inte "meningen" att vi andra ska betala för de som sätter tider på gata och stuntar i stan.

Jag har svårt att tro att försäkringsbolagen tillmäter den typ av klausul du nämner någon större betydelse när de sätter premierna. Så gott som alla sporthojsförare, även de som tycker att det är fel att använda sin helförsäkring när man kört för fort och klotat, lär ju inte köra lagligt hela tiden, så det luktar lite dubbelmoral, tycker jag.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har svårt att tro att försäkringsbolagen tillmäter den typ av klausul du nämner någon större betydelse när de sätter premierna. Så gott som alla sporthojsförare, även de som tycker att det är fel att använda sin helförsäkring när man kört för fort och klotat, lär ju inte köra lagligt hela tiden, så det luktar lite dubbelmoral, tycker jag.

Vad har premien med villkoren att göra? Ingenting!

Premien sätts på skadestatistikens ekonomiska kostnad med justering för statistisk felmarginal + önskad vinst.

Vad ville du säga med inlägget? För jag förstår verkligen inte vad du vill få fram!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Om man får skador på sitt fordon ersatt via trafikförsäkringen är man ju inte vållande, och det är nog ingen som tycker att man inte ska bli ersatt då. Det var hur som inte det TS syftade på, som jag tolkar det, utan att folk kraschar sina hojar i singelolyckor och därefter tar ut det på sin helförsäkring.

har man trafikförsäkring så i en olycka där motparten är vållande så blir det ju motpartens trafikförsäkring som ersätter egna fordonet.:tummenupp

dock så ersätter ju egna trafikförsäkringen personskador , utrustning etc.:tummenupp

Vet inte om jag missuppfattar dig gällande premien på trafikförsäkring då det låter på dig att ALLA hojar har samma premienivå!

haft "risk-märkes-hojar" som ex. R1 av -00. modell som kostat mera än ex. min gixxer 1000 -03. i trafikförsäkring!

detta pga av att många R1.or blir kvaddade vilket medför att trafikförsäkring måste lösas ut för personskador etc.

Detta höjer ju trafikpremien på detta märke!


mvh.T

:)
jag kan peka ut en hel hög med hjälmar som jag inte anser är säkra.
peka ut en hjälm som är "för" säker, eller hur du nu vill definiera det du beskrev med antal G-krafter i inbromsning.

Tror han menar att billiga hjälmar som ex. är gjorda av plast "studsar" mot kollisionsobjektet viklet medför att rörelseenergin inte tas upp lika bra på en dyr kolfiberhjälm. som tar upp kollisionsenergin över en större yta av hjälmen utsida.

det blir ju först en kollision mellan utsida hjälm och objektet , sedan kollision mellan insida hjäm och utsida skallben , sedan ´kollision mellan insida skallben och hjärnan!


mvh.T
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad har premien med villkoren att göra? Ingenting!

Premien sätts på skadestatistikens ekonomiska kostnad med justering för statistisk felmarginal + önskad vinst.

Vad ville du säga med inlägget? För jag förstår verkligen inte vad du vill få fram!

Jag skulle vilja se den som säger att han inte ska ha någon försäkring för att han klotat när han kört för fort. Personligen tror jag inte att den personen finns och blir ju den klausulen du nämnde i praktiken meningslös. Samtidigt det finns uppenbarligen de som ändå anser sig ha rätt att klaga på andra som klotar och tar ut det på sin försäkring, trots att de själva riskerar samma sak, vilket osar dubbelmoral.

har man trafikförsäkring så i en olycka där motparten är vållande så blir det ju motpartens trafikförsäkring som ersätter egna fordonet.:tummenupp

dock så ersätter ju egna trafikförsäkringen personskador , utrustning etc.:tummenupp

Vet inte om jag missuppfattar dig gällande premien på trafikförsäkring då det låter på dig att ALLA hojar har samma premienivå!

haft "risk-märkes-hojar" som ex. R1 av -00. modell som kostat mera än ex. min gixxer 1000 -03. i trafikförsäkring!

detta pga av att många R1.or blir kvaddade vilket medför att trafikförsäkring måste lösas ut för personskador etc.

Detta höjer ju trafikpremien på detta märke!


mvh.T

TS nämner i sin trådstart att stör sig på människor som på ett oärligt sätt utnyttjar sin försäkring. Att klota så att någon annan, person eller fordon, skadas kan visserligen med all rätt anses vara oansvarigt, men oärligt utnyttjande av sin försäkring är det knappast.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är ju verkligen allt annat än lätt att förstå vad du skriver...


Jag skulle vilja se den som säger att han inte ska ha någon försäkring för att han klotat när han kört för fort. Personligen tror jag inte att den personen finns och blir ju den klausulen du nämnde i praktiken meningslös. Samtidigt det finns uppenbarligen de som ändå anser sig ha rätt att klaga på andra som klotar och tar ut det på sin försäkring, trots att de själva riskerar samma sak, vilket osar dubbelmoral.



TS nämner i sin trådstart att stör sig på människor som på ett oärligt sätt utnyttjar sin försäkring. Att klota så att någon annan, person eller fordon, skadas kan visserligen med all rätt anses vara oansvarigt, men oärligt utnyttjande av sin försäkring är det knappast.



Börja med att faktiskt läsa vad jag skriver:

Hund skrev:
Läser du de allmänna villkoren i din försäkring så hiottar du nog en klausul om att försäkringen inte gäller vid ex. olagligt bruk, "ovarsamhet" osv.. Att det aldrig blir bråk om de sakerna är enbart för att det är i princip omöjligt att bevisa.

Så nej, det är inte "meningen" att vi andra ska betala för de som sätter tider på gata och stuntar i stan.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Vad hände kollade du upp försäkringen på din zx10-r.?:va Är ju inte direkt den bästa hojen att försäkra
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är ju verkligen allt annat än lätt att förstå vad du skriver...

Börja med att faktiskt läsa vad jag skriver:

Ok, jag försöker igen...

Rent juridiskt är det kanske inte ok att utnyttja sin försäkring om man kört fort och klotat, men eftersom 100% av alla sporthojsförare ändå kör fort, och därmed kör under förhållanden där försäkringen inte skulle gälla, och trots det kommer utnyttja försäkringen om de klotar så förstår jag inte moralpaniken (om det finns någon som inte gör det skulle jag som sagt vilja se denne).

Dvs, alla är egentligen skyldiga till det beteende som det klagas på, även gnällspikarna själva.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
TS nämner i sin trådstart att stör sig på människor som på ett oärligt sätt utnyttjar sin försäkring. Att klota så att någon annan, person eller fordon, skadas kan visserligen med all rätt anses vara oansvarigt, men oärligt utnyttjande av sin försäkring är det knappast.

jag rättade dig angående trafikförsäkringen!

du svamlar ju runt i ämnet vilket gör att folk inte förstår vad du menar!:va

kör man som en tok så är det väl bra om det finns försäkringar som täcker både kropp och ägodelar!


mvh.T
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top