Fan vad jag xxxxx alla fb svin

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ofta betydligt större summor än dessa dessvärre.
Det där täcker ju knappt ett halvårs förlorad inkomst.
en all vård och rehabilitering på det..
Om en 23-åring klotar och knäcker ryggen, hamnar i rullstol och blir i behov av pers ass i t ex 2pass/dag, 365 dgr/år, fundera att tag över vad detta kostar.
OCh kommer att kosta fram till dödsdagen vid ca 75år!
Säkert en bra bit över 50 mille..
Om vi jämför ett annat extremfall, veteranhojarna, de renoverade, de extremt omskötta, de putsade..
En helförsäkring kostar för dem nånting runt 4-500/år..Men så är skadorna näst intill obefintliga också..
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Sen får du ta i beaktning att storstäder är en högriskzon, både när det gäller stölder och olyckor. Och klart FB tycker "Dom hojarna är inblandade i rätt mycket..." - det är ju sanningen.

Dagen du krashar hojen (om) så kommer du också ha bidragit till förhöjda premier, vare sig du vill det eller ej. Då finns det någon annan som tycker "Fan alla dom där jävla klantskallarna som ska klota. Jag har aldrig krashat men ändå ska jag få betala för det!".

Man kan dra en parallell till skatter som går till sjukvård. Är det bortkastade pengar bara för att du aldrig varit sjuk / nyttjat vården? :)

hoho.. kyrkoskatten... what for?
hur utnyttjar du den? ;)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om en 23-åring klotar och knäcker ryggen, hamnar i rullstol och blir i behov av pers ass i t ex 2pass/dag, 365 dgr/år, fundera att tag över vad detta kostar.
OCh kommer att kosta fram till dödsdagen vid ca 75år!
Säkert en bra bit över 50 mille..

Nu finns ju maxtak av en anledning
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur stor del av all rehabilitering och utebliven inkomst får försäkringsbolagen stå för i samband med en olycka som leder till individualitet? Är det MC-försäkringen som står för hela kalaset eller går andra olycksfalls försäkringar in? Går staten in med skattemedel?

Att ett liv med grova handikapp eller i värsta fall total förlamning kostar mycket pengar det är det nog ingen som säger något emot. Samtidigt tror jag inte att det är försäkringsbolaget som får stå för hela kalaset om vi börjar bryta ner det hela. Då skulle nog försäkringsbolagen ta ut helt andra premier som gjorde det omöjligt att använda en sporthoj på landsväg ens med trafikförsäkring och premierna för olycksfallsförsäkringar skulle se helt annorlunda ut. Antagligen är det så att man inte delat in olika typer av olycksfallsförsäkringarna lika hårt som man gjort med sporthojar och mc-typerna.

Rent krasst tror jag att vi allihopa blir rätt blåsta i slutändan. Försäkringsbolagen gör miljardvinster om det inte händer någon katastrofal naturkatastrof i vårt närområde och skulle det trots allt inträffa så är de återförsäkrade i bolag runt om i världen. Totalt sett kommer de inte att gå under om vi inte spränger hela skiten i luften. Den dagen behöver vi nog inte oroa oss för hur våra villkor ser ut :)
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Eftersom alla FB verkar hålla sina siffror som affärshemligheter, så undrar jag var ni fått siffrorna ifrån? :va

Nejdå, det är offentlig statistik. Dock kostar den att köpa:

Skadeförsäkring
Premier och ersättningar, kvartalsvis , ()
Abonnemangsperiod: 2011-02-16 till 2012-02-16
Pris: 4000 SEK / år


http://www.forsakringsforbundet.se/templates/Subscribe____799.aspx?epslanguage=SV

(Någon ska ha betalt för att sammanställa all data från alla försäkringsbolaget så jag förstår kostnaden).


Att det skulle kosta i många fall upp till 200 000-300 000 för försäkringsbolaget är nog snarare en underdrift då försäkringsbolaget ersätter mer än vad den skadade får i direkt utbetalning i handen. Försäkringshandläggaren kostar pengar mm. Dvs kostnaden för den skadade inklusive hanteringen samt andra omkostnader av hans skada är avsevärt större.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Att det skulle kosta i många fall upp till 200 000-300 000 för försäkringsbolaget är nog snarare en underdrift då försäkringsbolaget ersätter mer än vad den skadade får i direkt utbetalning i handen. Försäkringshandläggaren kostar pengar mm. Dvs kostnaden för den skadade inklusive hanteringen samt andra omkostnader av hans skada är avsevärt större.

här nämnde jag bara ersättningen för personskador etc.


mvh.T
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nejdå, det är offentlig statistik. Dock kostar den att köpa:

Skadeförsäkring
Premier och ersättningar, kvartalsvis , ()
Abonnemangsperiod: 2011-02-16 till 2012-02-16
Pris: 4000 SEK / år


http://www.forsakringsforbundet.se/templates/Subscribe____799.aspx?epslanguage=SV

(Någon ska ha betalt för att sammanställa all data från alla försäkringsbolaget så jag förstår kostnaden).

Har du haft tillgång till datan och sett hur detaljerade uppgifter man kommer åt?

Så det inte bara är några powerpoints :D

Det var en representant för SMC som sa att det var företagshemligheter.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har du haft tillgång till datan och sett hur detaljerade uppgifter man kommer åt?

Så det inte bara är några powerpoints :D

Det var en representant för SMC som sa att det var företagshemligheter.

Det sa han säkert för han inte visste svaret, folk gör så.

Mycket få saker är hemligheter i vårt land.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
ja men det ersätter ju inte FB.:tummenupp

annat än att FB. ersätter de 20% i lön som man förlorar varje månad på att vara sjukskriven!
De flesta har säkert en AFA försäkring så då behöver FB endast betala 10% av lönen.
Sen undrar jag verkligen ifall man kan få svenskt pris på sin tyskköpta hjälm? Jag var tvungen att skicka in kvitton på allt, skinnstället hade jag inget kvitto på och fick inte heller någon ersättning för det. Det var alltså sönderklippt så inget jag kan använda igen.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
De flesta har säkert en AFA försäkring så då behöver FB endast betala 10% av lönen.
Sen undrar jag verkligen ifall man kan få svenskt pris på sin tyskköpta hjälm? Jag var tvungen att skicka in kvitton på allt, skinnstället hade jag inget kvitto på och fick inte heller någon ersättning för det. Det var alltså sönderklippt så inget jag kan använda igen.

jag hade köpt skinnställ & allt på Lelles I Uppsala. , tappade bort kvittot och kvaddade sedan rejält! , jag ringde till lelles och uppgav bara vad som hänt samt att jag hade handlat me kort där!

fick kvitto hemskickat på posten! Bra jobbat av Lelles! :tummenupp

samma på hjälmen! köpte jag på Funbike i v-ås! de fixade kvittot på hjälmen samt satte upp min nerblodade hjälm på en hylla s folk fick se den i butiken! , samt att jag fick köpa ny utrustning till riktigt bra pris!

sen fick jag ju behålla stövlar , handskar , ryggskydd av FB. fast jag fick det ersatt!:D bara tvätta av blodet och gasa igen!


mvh.T
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Har du haft tillgång till datan och sett hur detaljerade uppgifter man kommer åt?

Så det inte bara är några powerpoints :D

Det var en representant för SMC som sa att det var företagshemligheter.

Jag har viss tillgång till försäkringsdata i och med att jag jobbar på försäkringsbolag, dock inte med sak/skadeförsäkring (bil, båt, hem, mc). Jag jobbar med livförsäkring (sparande, sjuk mm). Jag aldrig gått in och läst skadeförsäkringsstatistiken.
Någon som jobbar med sak kanske har tillgång till den datan och kan berätta hur den redovisas exakt. Annars kan du alltid ringa Försäkringsförbundet och ställa några frågor du vill få svar på i utbildningssyfte! :tummenupp
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Stulna%20MC%20i%20landet%20och%20Stockholm%20-2009.jpg


Tjupp - så här stort är problemet i verkligheten.

Glöm inte att en del av dom som kör på stulna hojer - faktisk omkommer varje år. Och det är MIN och din trafikförsäkring som är med att betala. Så även, för dom som kör på stulna hojer och crashar och blir skadad för resten av livet.

Dyraste MC olyckan, jag har fått rapport om från ett svensk försäkringsbolag, gick på cirkus 5 miljoner kronor..

Tips: Lås din MC...... och se till att den inte blir stulen..

Länk: Stölder stat - SMC

.... :D

Det var en representant för SMC som sa att det var företagshemligheter.

Vissa data lämnar bolagen i från sig - och det är bra att vi som konsumenter kan se och ta´ åt oss - så vi kanske själva kan jobba skadeförbyggande. Fast, i ärlighetens namn behövs nog inte värsta statistik för att fatta att stölder, klotningar, etc.. - betyder att premierna kommer gå upp.

Vissa kompletta sammanställningar lämnar man inte ifrån sig - ganska enkelt av konkurrensmässiga anledningar. Jag sku heller inte lämna nycklarna till min affärsmodell till konkurrenten!
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Själva stölddelen på försäkringen är väl inte den tunga biten att betala?

Här.

Så sluta tjaffsa :gnissla

Problemet är att alltför många klotar, visst, i många fall händer det trots att man kör relativt riskfritt... men de flesta fall är nog riskfylld körning. Jag tycker att det är väl det som man borde hata isåfall.

P.S Jag bryr mig inte så mycket om någon kör snabbt så länge det inte påverkar mig, är ingen moraltant så länge det inte berör mig :p
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
De flesta har säkert en AFA försäkring så då behöver FB endast betala 10% av lönen.
Sen undrar jag verkligen ifall man kan få svenskt pris på sin tyskköpta hjälm? Jag var tvungen att skicka in kvitton på allt, skinnstället hade jag inget kvitto på och fick inte heller någon ersättning för det. Det var alltså sönderklippt så inget jag kan använda igen.

:va Hur resonerar du beträffande AFA-försäkringarna?
1. Du ska jobba på en kollektivavtalad arbetsplats såvida din arbetsgivare inte frivilligt betalar för dig som är "arbetare".
2. Beloppen är väldigt små och det är inte ens säkert att du skulle omfattas såvida du inte skadas till eller från jobbet. Om hoj ingår som godkänt färdmedel vet jag inte på rak arm.

Se för sjutton till att ha en ordentlig olycksfallsförsäkring (dygnet runt) som komplement om inte arbetsgivaren betalar en sådan.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
jag hade köpt skinnställ & allt på Lelles I Uppsala. , tappade bort kvittot och kvaddade sedan rejält! , jag ringde till lelles och uppgav bara vad som hänt samt att jag hade handlat me kort där!

fick kvitto hemskickat på posten! Bra jobbat av Lelles! :tummenupp

samma på hjälmen! köpte jag på Funbike i v-ås! de fixade kvittot på hjälmen samt satte upp min nerblodade hjälm på en hylla s folk fick se den i butiken! , samt att jag fick köpa ny utrustning till riktigt bra pris!

sen fick jag ju behålla stövlar , handskar , ryggskydd av FB. fast jag fick det ersatt!:D bara tvätta av blodet och gasa igen!


mvh.T
Smidigt!

Lite förvånad bara att dom inte klippte upp dina stövlar, din krasch var ju riktigt otrevlig. På mig klippte dom t.o.m. upp ryggskyddet och jag var inte ens halvdöd.

:va Hur resonerar du beträffande AFA-försäkringarna?
1. Du ska jobba på en kollektivavtalad arbetsplats såvida din arbetsgivare inte frivilligt betalar för dig som är "arbetare".
2. Beloppen är väldigt små och det är inte ens säkert att du skulle omfattas såvida du inte skadas till eller från jobbet. Om hoj ingår som godkänt färdmedel vet jag inte på rak arm.

Se för sjutton till att ha en ordentlig olycksfallsförsäkring (dygnet runt) som komplement om inte arbetsgivaren betalar en sådan.
Jag ville bara ge en input hur mycket FB behöver betala av förlorad arb.inkomst.
Som du säger, alla har inte AFA, jag visste inte ens vad det var och att jag hade en sån försäkring förrän efter olyckan.Kan tänka mig att det är samma för många fler.

Du är mer insatt än mig, jag kan bara konstatera att min gällde, även fast det var lördag.

I övrigt håller jag med dig.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Japp, skadorna står för en stor del och jag diskuterade detta med utrustningsersättning lite med min handläggare förra året,
jag hävdade att bra skydd inte premieras nog i premierna, och hon höll med om att min utrustning högst troligen räddade mig från ännu/fler allvarliga skador, men försvarade ändå att det fanns ett tak för hur mkt dom ersatte, min utrustning gick i taket och jag fick inte ut för hela värdet.
Nu skiter jag i det och köper ännu bättre (knappt att det gick), men att man eg kan köpa en 159:- hjälm mm och kosta mer sjukvård än vad som behövs, men ha samma premie, det tycker jag är snett.
Fritt att ha på sig vad fan man vill javisst, men varför ska jag betala lika mkt om jag har riktigt bra grejor på mig?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Smidigt!

Lite förvånad bara att dom inte klippte upp dina stövlar, din krasch var ju riktigt otrevlig. På mig klippte dom t.o.m. upp ryggskyddet och jag var inte ens halvdöd.

ryggskyddet klippte de bara bort axelbanden!:tummenupp

stövlarna tog de bort på vanligt vis! grejen var ju att läkarna inte visste att jag krossat vänster fot + höger ben/knä. förrän 2-3 dagar efter olyckan!:kryckor

läkarna trodde bara att jag var extremt svullen på benet/knät efter smällen! :tummenupp:D

jag gnällde ju inte så mycket då jag låg i koma. :huvet

liten rolig grej var att jag vaknade upp mitt i natten 4-5 dagar efter olyckan och fattade inte var jag var , jag tog iallafall beslutet att jag skulle hem! , så jag ställde mig upp på vänsterfoten som var krossad vilket gjorde helvetes ont!:dummer

problemet var ju när man skulle stödja på högerbenet som var krossat så drog man i backen med ett vrål!!:4skrika:gråta

sen kom det in ett gäng :nurse och lyfte upp mig i sängen!

mvh.T
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ryggskyddet klippte de bara bort axelbanden!:tummenupp

stövlarna tog de bort på vanligt vis! grejen var ju att läkarna inte visste att jag krossat vänster fot + höger ben/knä. förrän 2-3 dagar efter olyckan!:kryckor

läkarna trodde bara att jag var extremt svullen på benet/knät efter smällen! :tummenupp:D

jag gnällde ju inte så mycket då jag låg i koma. :huvet

liten rolig grej var att jag vaknade upp mitt i natten 4-5 dagar efter olyckan och fattade inte var jag var , jag tog iallafall beslutet att jag skulle hem! , så jag ställde mig upp på vänsterfoten som var krossad vilket gjorde helvetes ont!:dummer

problemet var ju när man skulle stödja på högerbenet som var krossat så drog man i backen med ett vrål!!:4skrika:gråta

sen kom det in ett gäng :nurse och lyfte upp mig i sängen!

mvh.T

Jösses vilket uppvaknande, men tog dom ingen traumaröntgen alltså? (helkroppsröntgen brukar tas vid trafikolyckor) låter konstigt.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu skiter jag i det och köper ännu bättre (knappt att det gick), men att man eg kan köpa en 159:- hjälm mm och kosta mer sjukvård än vad som behövs, men ha samma premie, det tycker jag är snett.
Fritt att ha på sig vad fan man vill javisst, men varför ska jag betala lika mkt om jag har riktigt bra grejor på mig?

Hjärnan klarar bara ett visst antal G-krafter i inbromsning så spelar nog inte så mycket roland att du har en kolfiberdeluxe-ultra-åretsmodefluga-ala-arai vid olyckan.

Däremot vill jag inte betala försäkringspremier som går till modekläder vid korvmojjen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hjärnan klarar bara ett visst antal G-krafter i inbromsning så spelar nog inte så mycket roland att du har en kolfiberdeluxe-ultra-åretsmodefluga-ala-arai vid olyckan.

Däremot vill jag inte betala försäkringspremier som går till modekläder vid korvmojjen.

Men du är gärna med och betalar när folk som får värre skador än nödvändigt?
Eller anser du att enklast ece hjälm skyddar gott nog?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top