Fan vad jag xxxxx alla fb svin

En annan aspekt till dyra försäkringar är faktiskt verkstäderna/generalagenternas fel.
Ett exempel, originalkåpset i plast kostar 30-40000 kr det är mer än det kostar att lacka en hel bil. Verkstäderna/agenterna med sina överprissatta delar bidrar självklart till fusk och bedrägerier! Det ska inte behöva kosta så mycket för lite plast och mcdelar!

Ok, jag försöker igen...

Rent juridiskt är det kanske inte ok att utnyttja sin försäkring om man kört fort och klotat, men eftersom 100% av alla sporthojsförare ändå kör fort, och därmed kör under förhållanden där försäkringen inte skulle gälla, och trots det kommer utnyttja försäkringen om de klotar så förstår jag inte moralpaniken (om det finns någon som inte gör det skulle jag som sagt vilja se denne).

Dvs, alla är egentligen skyldiga till det beteende som det klagas på, även gnällspikarna själva.

Ok, JAG försöker igen! Läs om, läs rätt!

Jag skrev redan från start att det aldrig tillämpades eftersom det i princip är omöjligt att bevisa, men det gör det inte rätt!

Sen är det en enorm skillnad på att köra 90 på 70-väg, och att köra 240 på 70-väg. En enorm skillnad på att åka lite på slangen i ett industriområde, och att göra 100-meter-stoppies på Sveavägen. Något både försäkringsbolag, nämdemän, rationella människor och den stora blå håller med om!

Försäkringsbolagen sätter premier efter fakta och statestik och inte vad de tror att folk "fejkar" olyckor och stöld. Har du provat att jämföra andra bolag:vaSjälv så har det pendlat från 4400 kr till över 22 000 kr för min del för samma begärda försäkring.

Köra som en idiot på gata ,klota hojen ta ut en ny på fösäkringnen. Det här händer flera gånger med samma personer som bor i min stad. Inte dem jag umgås med men , jag tycker inte det är så kul att betala deras hojkrascher hela tiden.

Indirekt så gör du det, genom att få en högre premie för andras olyckor. Och att försäkringsbolaget anser risken är större oavsett VEM du är för att du sitter på en "speciell" hojtyp.

Men Ola, få se om jag förstår Dig rätt nu:

- Att begå försäkringsbedrägeri genom att anmäla sin hoj stulen när motorn skurit ihop är egentligen ok, för att de flesta SH-åkare ibland kör fortare än skyltat?
- Att begå försäkringsbedrägeri genom att anmäla sin hoj stulen när man vurpat på en bandag är egentligen ok, för att de flesta SH-åkare ibland kör fortare än skyltat?
- Att begå försäkringsbedrägeri genom att försöka sätta rekord på valfri 70-sträcka i närapå dubbla hastigheten eller larva sig med stunt på Sveavägen men skriva "helt lugn söndagskörning" i anmälan är egentligen ok, för att de flesta SH-åkare ibland kör fortare än skyltat?
- Att sätta ovanstående i system och dessutom ha mage att skryta med beteendet är egentligen helt OK, för att de flesta SH-åkare ibland kör fortare än skyltat?

Har jag förstått Dig rätt? I så fall kanske Du glömmer ett argument till, är det inte också statens fel för att Dom inte byggt en bana i närheten av där Du bor, som inte kostar att använda och där försäkringarna gäller? :rolleyes:

...Rent juridiskt är det kanske inte ok att utnyttja sin försäkring om man kört fort och klotat, men eftersom 100% av alla sporthojsförare ändå kör fort, och därmed kör under förhållanden där försäkringen inte skulle gälla, och trots det kommer utnyttja försäkringen om de klotar så förstår jag inte moralpaniken (om det finns någon som inte gör det skulle jag som sagt vilja se denne)...

Ok, JAG försöker igen! Läs om, läs rätt!

Jag skrev redan från start att det aldrig tillämpades eftersom det i princip är omöjligt att bevisa, men det gör det inte rätt!

Sen är det en enorm skillnad på att köra 90 på 70-väg, och att köra 240 på 70-väg. En enorm skillnad på att åka lite på slangen i ett industriområde, och att göra 100-meter-stoppies på Sveavägen. Något både försäkringsbolag, nämdemän, rationella människor och den stora blå håller med om!

Nej, det gör det inte rätt, men det blir en massa moraliserande kring något som bara sker i undantagsfall, som att klota när man kört i 240 på 70-väg, eller stöldanmäla sin hoj när man klotat. Tror inte det påverkar våra premier i någon större utsträckning, men om det finns någon som kan visa siffror på motsatsen så skulle jag så klart ändra åsikt.

Jag antar att jag vänder mot attityden att det på något sätt är fult att utnyttja sin helförsäkring (oavsett orsak), något som verkar genomsyra sporthoj.com i viss mån.

Men Ola, få se om jag förstår Dig rätt nu:

...text....

Har jag förstått Dig rätt?

Nej, det har du inte. Jag tycker inte det är ok att t.ex. anmäla sin hoj som stulen när man klotat, vet inte var du ser att jag skrivit det.

Det jag ursprungligen svarade på var inte TS inlägg, utan GixxerTinas, där hon gnäller på att folk utnyttjar sin försäkring när de klotat. Jag själv skulle tycka att det var hyckleri att moralisera över någon som tar samma beteende som mig själv, dvs kör för fort ibland, men bara drar det lite längre.

Nej, det gör det inte rätt, men det blir en massa moraliserande kring något som bara sker i undantagsfall, som att klota när man kört i 240 på 70-väg, eller stöldanmäla sin hoj när man klotat.

Tror inte det påverkar våra premier i någon större utsträckning, men om det finns någon som kan visa siffror på motsatsen så skulle jag så klart ändra åsikt.

Nej, det har du inte. Jag tycker inte det är ok att t.ex. anmäla sin hoj som stulen när man klotat, vet inte var du ser att jag skrivit det.

Självklart påverkar det premierna. Och det är en principiellt viktig fråga hur få kronor det än gäller, för jag är inte det minsta intresserad av att betala för någon som nyttjar mer av kassan än sin bidragskvot.

Din kommentar om "som bara sker i undantagsfall" är infantilt. Det är precis dessa som är försäkringsbedrägeri, indirekt från mitt konto - stöld, och ur ett etisk perspektiv förbannat lågt.

Sverige skulle inte lida av att jag slutade betala skatt heller, men det blir ett jävla liv när sånt sker för "om alla skulle göra så.."!!!

OK, då missförstod jag måhända Dina senaste inlägg. Du menar därmed inte rena försäkringsbedrägerier utan de som rätt regelbundet skrotar sina hojar, på grund av att dom kör över sin förmåga?

I det fallet är jag fortfarande inte överens med Dig, precis som Hund är jag inte ett dugg intresserad av att hjälpa till att finansiera folks oförmåga att hålla sig inom sina egna begränsningar utan ständigt orsaka mer kostnader än man betalar in. Det finns däremot en nyansskillnad då detta inte är rena bedrägerier.

En kille eller tjej som blir överraskade, råkar ut för en vurpa, drar lärdom av händelsen och åker vidare som en förhoppningsvis bättre, ödmjukare och mer riskmedveten förare, det är i den gruppen jag vill finnas med och medfinansiera via min helförsäkring. Oavsett om vurpan sker på bana eller väg, faktiskt.

Det tror jag även "de flesta" på SH skriver under på, egentligen...:tummenupp

...Jag antar att jag vänder mot attityden att det på något sätt är fult att utnyttja sin helförsäkring (oavsett orsak), något som verkar genomsyra sporthoj.com i viss mån.

...gnäller på att folk utnyttjar sin försäkring när de klotat. Jag själv skulle tycka att det var hyckleri att moralisera över någon som tar samma beteende som mig själv, dvs kör för fort ibland, men bara drar det lite längre.

En annan aspekt till dyra försäkringar är faktiskt verkstäderna/generalagenternas fel.
Ett exempel, originalkåpset i plast kostar 30-40000 kr det är mer än det kostar att lacka en hel bil. Verkstäderna/agenterna med sina överprissatta delar bidrar självklart till fusk och bedrägerier! Det ska inte behöva kosta så mycket för lite plast och mcdelar!

Nu tycker jag ju att lackering i allmänhet är en stor rippoff med tanke på vad man får:gnissla

Men i övrigt håller jag med dig.

Ett exempel på billiga kontra dyra delar, En jävla ventil i tvättmaskinen tvärdog:gnissla Körde in till företaget som säljer dessa över disk.

Ventilen i fråga var bestyckad med 2 eller 3 magnetventiler som jag givetvis sparat för att tjäna pengar. killen bakom disken slänger fram ett komplett sett med all in och säger 600:-:brinnerup

Jaha det var ju billigt är det enda jag får fram och då börjar en intressant diskussion.

Det sista jag hör honom säga är "hade det varit en del till en bil så skulle du fått pynta minst 5000 för en sån grej".

Indirekt så gör du det, genom att få en högre premie för andras olyckor. Och att försäkringsbolaget anser risken är större oavsett VEM du är för att du sitter på en "speciell" hojtyp.

Framgår inte det på mitt första inlägg?:va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...