Försäljningstrick? Formel1-bensin?

Teddy skrev:
Gissa! Det säljs dietkakor som är gjorda av sågspån. Folk blir friska som nötkärnor av sockerpiller. Jodå, det kommer nog att säljas mängder av "F1-bensin" till människor som tycker den är jättebra utan att ha en aning om verkligheten. Visst kan man säga att det är ett försäljningstrick men hur mycket marknadsföring är inte det? På samma sätt kan man säga att det är en onödig produkt, men hur många sådana finns det inte redan? Om de som tankar tycker F1-bensinen är bra och blir glada av att använda den så allt väl. Nöjd tillverkare, nöjda återförsäljare och nöjda kunder. Sen levede de lyckliga i alla sina dagar.

Vet du Teddy hur bra den här soppan står sig mot OK/Q8 akrylat, då avser jag mest knackkänsligheten? 99 RON mot 93 MON ...

mvh Fredrik

P:S: Kan inte alla som bara skriver massa skit ta bort sina inlägg så vi får en mer översiktlig tråd!? Teddy Andersbrink + ytterligare några gör tråden bra. Övriga bara förstör och skapar oreda!!

Last edited:
Gå till närmaste Shell-mack och hämta deras desinformationsfolder om V-power! Det är ren underhållning!

”Du behöver inte fler hästar under huven om du vill att bilen ska få bättre acceleration och prestanda. Det kan räcka med att du byter bensin!”

Det är inledningsorden! Jepp, utan mer effekt ut så får vi mer acceleration. Hur då? Traktorstråle? Beam me up, Scotty! :rofl

”Din bil kan få mer kraft och bättre acceleration när du trampar på gasen”.

Tror fan det. På tomgången är det inte mycket drag alls! :rofl

”Du som har en ny eller gammal bil och tankar blyfri 95 eller 98 idag, kan ha fördel av att byta till Shell V-Power.”

Åh. I motsats till alla som inte har en bil som är ny eller gammal då? :va

”Shell V-Power är formulerad för att reducera friktionen i motorns inre – för att ge optimal prestanda”

Har man soppa där huvudparten av motorns friktion genereras har man nog större problem än vilken bensin man kör på!

”Shell V-Power är den mest kraftfulla bensin som kan köpas”

Jag vill gärna se dem försvara det uttalandet i ett rent juridiskt sammanhang. De räknar nog med att kunna glira med definitionen av ”kraftfull”. Vilken definition vill de mena gäller? Energi per liter? Per kilo? Effekt ut ur en motor inställd specifikt för just den soppan?

Bra att man får lite användning för :rofl! :tummenupp

benfre skrev:
Vet du Teddy hur bra den här soppan står sig mot OK/Q8 akrylat, då avser jag mest knackkänsligheten? 99 RON mot 93 MON ...
Friskrivning. Ta min åsikt för vad den är, just en åsikt. Jag arbetar inte med detta och har ingen som hellst utbildning inom detta område.

Sammanfattning. Shell anger för sin V-Power MON 87,5, vilket inte är mer än vanlig Grön 98 från vilken annan handlare som hellst. Alkylatbensin (exempelvis OKQ8 och Aspen) har betydligt bättre knackmotstånd.

Utveckling. En jämförelse blir svår eftersom alkylatbensin är en annan produkt som har lite anorlunda egenskaper, dessutom är RON och MON resultat av två olika mätmetoder varför vanlig bensin och alkylatbensin inte går att jämföra rakt av. Kort kan man säga att MON är det intressanta värdet om man vill få en mätsticka på knackmotståndet i en belastad motor. Om man är intresserad av knackmotståd är RON av sekundärt intresse, man får istället lusläsa produktbladet och leta efter MON. Den där 99'an som Shell viftar med är på sätt och vis lite missvisande.

Här är ett utval av utbudet för att få en uppfattning om skillnaderna:
Försäljare produktnamn: RON/MON
OKQ8 Grön 95: 95/85
OKQ8 Grön 96: 96/86,5
OKQ8 Grön 98: 98/87,5
Shell V-Power: 99/87,5
Aspen Racingfuel: 102/90
Aspen Alkylat: 99/93

Last edited:
heimdal skrev:
kanske ett sätt att höja priset lite.. stod ju att den skulle kosta 50öre mer än 98 oktan som den skulle ersätta
Den skall tydligen kosta 80 öre mer än 95 men det blir säkert lokala variationer. Tyvärr så kommer den inte att finnas i hela Sverige. Vad jag hörde av min lokala shellmack så kommer den att finnas i södra sverige upp till Uppsala med undantag för Gotland och troligen Öland och förmodligen alla andra mindre orter, det ser ut som att det blir en stadsbensin... spekulerar inte i varför de tror att de är mer lättlurade... :hihi

oscar skrev:
Räcker ju att någon metod är densamma för att de ska kunna uttrycka sig så. Om sen Johnny, Conny, Tonny, Sonny, och Ronny från SVedala tror att det är F1-soppa så är ju det bra för Shell!

:rofl

Sånmt här förvånar mig, en standardbil eller hoj får inga enorma effektökningar av högre oktan, utan måste isf modifieras med högre komp och ändrad tändning.

Möjligt att det skulle ge nåt på en bil som själv justerar om tändningen efter oktanhalt men isf ska det nog vara en turbobil.

Annars tror jag vad jag vill om 10 knyck mer på hojen osv bara för att man tankade lite högre oktanhalt, och nej min hoj går inte fortare på 98 oktan än 95 oktan heller.

Men tron är viktig, står det superdunderF1 soppa så nog kommer många tycka att deras bil minsan går bättre på det även om det skulle vara 95 oktan egentligen.

många tror ju tex att energiinnehållet är högre i 98 oktan än 95 oktan, men det är ju inte så utan 98 oktan brinner inte lika bra helt enkelt för att man ska slippa spikningar på vissa fordon.

Silwer skrev:
Sånmt här förvånar mig, en standardbil eller hoj får inga enorma effektökningar av högre oktan, utan måste isf modifieras med högre komp och ändrad tändning.

Möjligt att det skulle ge nåt på en bil som själv justerar om tändningen efter oktanhalt men isf ska det nog vara en turbobil.

många tror ju tex att energiinnehållet är högre i 98 oktan än 95 oktan, men det är ju inte så utan 98 oktan brinner inte lika bra helt enkelt för att man ska slippa spikningar på vissa fordon.

Varför turbo? Mer förtändning bör ge högre förbränningstryck vilket enligt den gode Carnot ger mer effekt? Rätt / fel? Var ett tag sen man läste det där nu.

Froven skrev:
Min TRX 850 gjorde 10 km/h mer i toppfart på V-power sommaren -04 på autobahn.

Märkte bara skillnad vid höga farter.

//Peter

Vad toppar en TRX? Strax över 200 knut elller så? Det innebär en relativt stor mängd hästar för att öka 10 knutar, och dessa kusar måste komma från en himla många varv på motorn dessutom, tror du på det själv? :rolleyes:

Niklasinorr skrev:
Vad toppar en TRX? Strax över 200 knut elller så? Det innebär en relativt stor mängd hästar för att öka 10 knutar, och dessa kusar måste komma från en himla många varv på motorn dessutom, tror du på det själv? :rolleyes:

Den toppar väl ung 215 km/h med packrulle bak, detta runt 8000 rpm. 10 km/h till blir ca 400 rpm, då är man uppe på 8400 rpm. Ökningen är inte så otrolig, men håller med om att det låter muppigt.

//Peter

Froven skrev:
Den toppar väl ung 215 km/h med packrulle bak, detta runt 8000 rpm. 10 km/h till blir ca 400 rpm, då är man uppe på 8400 rpm. Ökningen är inte så otrolig, men håller med om att det låter muppigt.

//Peter

Med det luftmotståndet som är i 215km/h så borde en ökning till 225 motsvara någonstans kring 10-15 hk?
OBS! Vild gissning här, det enda jag vet är att det krävs massor med effekt för att övervinna luftmostånd i högre farter.
Det säjer sej själv att shells "F1-soppa" inte skulle ge en sådan effekt på en icke överladdad motor :rolleyes:
Detta är bara ytterligare ett exempel på när marknadsföringsavdelning måste hitta på ett nytt sätt att sälja en produkt, slå in den i en snygg förpackning, lasta på med en marknadsföringskampanj som heter duga och vi konsumenter köper det med hull och hår...hästkrafter på burk har sålts i alla tider:D
Det är dock en himla snygg reklamfilm som dom har producerat, den har kostat flis, tro mej :tungan

Jag tror säkert att vid en bänkning så skulle den här "F1-soppan" kunna ge en effekthöjning på vissa motorer, framförallt överladdade, men den ökningen som det skulle ge på en sugmotor motsvarar den ökning man får med att byta till ett lättare bakdäck och smörja kedjan, dvs inget man märker överhuvudtaget. Precis som med all annan soppa så måste motorn ställas in för ett visst bränsle, soppan i sej ger inget.

Upp till bevis någon som vill testa i bänk :tummenupp

Jag är lite impad över din vilda gissning. Får det till att det skulle krävas ungefär 1.15 gånger hästarna vid 215 att köra i 225, om man antar att allt motstånd utom luftmotståndet är negligerbart i sammanhanget... så med hundra hästar i original var det rätt klockrent! :tummenupp

ft skrev:
Jag är lite impad över din vilda gissning. Får det till att det skulle krävas ungefär 1.15 gånger hästarna vid 215 att köra i 225, om man antar att allt motstånd utom luftmotståndet är negligerbart i sammanhanget... så med hundra hästar i original var det rätt klockrent! :tummenupp

Det vill säga betydligt mer än ett helsystem med injustering ger på en TRX850.....imponerande :rolleyes:

ft skrev:

Jag böjer mej ödmjukt för berömmet :)

Chris Ash skrev:
Det vill säga betydligt mer än ett helsystem med injustering ger på en TRX850.....imponerande :rolleyes:

Jag har för mej att det fanns/finns ett japanskt företag som säljer trimkit till TRX-motorn, med det kitet skulle motorn lämna 115 hästar i racetrim (från originalets 76), då skulle den göra kring 230 ärliga knutar...i race trim alltså märk väl, där man plockar bort allt onödigt... Då blir man lite skeptisk med snack om att ett oljebolag börjar sälja konsumentbensin som skulle göra nästan samma resultat...:yoparty

Men visst, kombinera en TRX med Shells bluffsoppa, häll i lite Slick 50 i motorn, sätt en magnet runt bränsleröret (som får soppan att rinna fortare) och stoppa en sån där "Effekttablett" i tanken så kanske man kan pressa den nerför Kebnekajse, i fritt fall så gör den säkert 230 blås :tummenupp

GlennB skrev:
En modern bil med knacksensor *GÅR* bättre med högre oktan, det är ett faktum och inte nåt snakeoil.
Speciellt japanska turboladdade bilar brukar gå bättre iom att japaneserna kan köpa högoktanig soppa, och bilarna därför kan justera om sej efter det.

Jag skulle kunna tänka mej att hälla 99oktanig soppa i bilen, men hojen går precis lika bra på 95 och 98 så då är det ju helt bortlkastat. (Min hoj då, men det är ju en gammal förknasarhistoria)

SNAKEOIL är en ypperlig produkt vid ihopsättning och inkörning av en nyrenoverad motor!! SNAKEOIL är ett produktnamn inte skällsord. Om vi nu snackar faktum vill säga .....

Lord Melchet skrev:
Nu är det många som tror att men faktiskt blir frisk av att dricka äpplevinäger, att det är helt nödvändigt att dricka vatten hela tiden även om du inte är törstig eller att du kan banta bort 8 kg övervikt på två veckor.
Människan som grupp måste på något sätt gilla att bli lurad.

Jag har fixat 6 kilo över sportlovet, alltså 9 dagar. 25 kilo totalt. Men så är ämnesomsättningen inte normal längre heller.

6 kg / 9 dagar = 0,66 kg/dag
8 kg / 14 dagar = 0,57 kg/dag

Notera att man inte kan leva ett normalt liv under denna period, vissa kanske inte ens överlever det.
Men visst, jag håller med om vad du skriver

Reklamen för V-Power går just nu på TV:n bakom mig :gnissla

Last edited:
Kan vi komma överens om att 99 oktan är kacka-nys-mumbo och att om man går till läkaren under/efter en sådan bantningskur är det nog snudd på att man blir inlagd för misstänkt ketoacidos?

Muskedunder skrev:
Jag har fixat 6 kilo över sportlovet, alltså 9 dagar. 25 kilo totalt. Men så är ämnesomsättningen inte normal längre heller.

6 kg / 9 dagar = 0,66 kg/dag
8 kg / 14 dagar = 0,57 kg/dag

Notera att man inte kan leva ett normalt liv under denna period, vissa kanske inte ens överlever det.
Men visst, jag håller med om vad du skriver

andersbrink skrev:
Kan vi komma överens om att 99 oktan är kacka-nys-mumbo och att om man går till läkaren under/efter en sådan bantningskur är det nog snudd på att man blir inlagd för misstänkt ketoacidos?

Absolut :tummenupp

Den marknadsförs helt annorlunda i USA. Oktan snackar man inte alls om men däremot om rengöring av avlagringar och högre halter av rengöringsmedel för och därför skall (enl Shell) motorn gå bättre. Jag har kollat på mina talrikar efter 500 mil och de har avlagringar/sot. Frågan är vad man kan blanda i själv för att göra rent och nå samma resultat.

här

och

här

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!