Försäljningstrick? Formel1-bensin?

#Olsson# skrev:
Frågan är vad man kan blanda i själv för att göra rent och nå samma resultat.

En skvätt diesel. Lämplig mängd? Max 2%. Men det behövs inte om nu inte insugsventilerna läcker mot ventilsätet. Är motor i bra kondition, dvs att ventilerna tätar mot ventilsätet får man ingen uppbyggnad av koks på baksidan av ventilerna.

Så här ser en insugsventil ut som inte har tätat ordentligt, väldigt vanlig på gamla luft/olje-kylda gixxrar/banditer: http://andersbrink.se/sv/trim/images/14 - valves, one old & one cleaned.jpg
 
andersbrink skrev:
En skvätt diesel. Lämplig mängd? Max 2%. Men det behövs inte om nu inte insugsventilerna läcker mot ventilsätet. Är motor i bra kondition, dvs att ventilerna tätar mot ventilsätet får man ingen uppbyggnad av koks på baksidan av ventilerna.

Så här ser en insugsventil ut som inte har tätat ordentligt, väldigt vanlig på gamla luft/olje-kylda gixxrar/banditer: http://andersbrink.se/sv/trim/images/14 - valves, one old & one cleaned.jpg

Ok, tack för tipset.

Har bara lite svårt att tänka mig otäta insugsventiler från fabrik. Eller så är det just det som är normalt. :hihi Jag tänkte att kanske pulserna vid "dåliga" varvtal kanske trycker avgaser tillbaka upp genom insugsventil(double carburetion-fenomenet typ) + att insprutarna sprutar rakt på talrikarna. Eller så är det bara önsketänk.
 
Efter ett par värmecykler (dvs körning) har sätena satt sig. Man ska ha tur om det inte läcker efter 500 mil om man kör in hojen enligt manualen. Bästa sättet att få täta ventilsäten på en ny hoj är lagom inspirerad körning så att ventiltallriken nöts in mot sätet så snabbt som möjligt. Ventilen har 45 graders tätningsyta medans sätet oftast har 46 grader och det är den vinkelskillnaden som gör att ventilen blir tät efter ett tag utan att vara inslipade från fabrik (vilket inga ventiler är).

#Olsson# skrev:
Har bara lite svårt att tänka mig otäta insugsventiler från fabrik. Eller så är det just det som är normalt. :hihi
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top