Försäljningstrick? Formel1-bensin?

#Olsson# skrev:
Frågan är vad man kan blanda i själv för att göra rent och nå samma resultat.

En skvätt diesel. Lämplig mängd? Max 2%. Men det behövs inte om nu inte insugsventilerna läcker mot ventilsätet. Är motor i bra kondition, dvs att ventilerna tätar mot ventilsätet får man ingen uppbyggnad av koks på baksidan av ventilerna.

Så här ser en insugsventil ut som inte har tätat ordentligt, väldigt vanlig på gamla luft/olje-kylda gixxrar/banditer: http://andersbrink.se/sv/trim/images/14 - valves, one old & one cleaned.jpg
 
andersbrink skrev:
En skvätt diesel. Lämplig mängd? Max 2%. Men det behövs inte om nu inte insugsventilerna läcker mot ventilsätet. Är motor i bra kondition, dvs att ventilerna tätar mot ventilsätet får man ingen uppbyggnad av koks på baksidan av ventilerna.

Så här ser en insugsventil ut som inte har tätat ordentligt, väldigt vanlig på gamla luft/olje-kylda gixxrar/banditer: http://andersbrink.se/sv/trim/images/14 - valves, one old & one cleaned.jpg

Ok, tack för tipset.

Har bara lite svårt att tänka mig otäta insugsventiler från fabrik. Eller så är det just det som är normalt. :hihi Jag tänkte att kanske pulserna vid "dåliga" varvtal kanske trycker avgaser tillbaka upp genom insugsventil(double carburetion-fenomenet typ) + att insprutarna sprutar rakt på talrikarna. Eller så är det bara önsketänk.
 
Efter ett par värmecykler (dvs körning) har sätena satt sig. Man ska ha tur om det inte läcker efter 500 mil om man kör in hojen enligt manualen. Bästa sättet att få täta ventilsäten på en ny hoj är lagom inspirerad körning så att ventiltallriken nöts in mot sätet så snabbt som möjligt. Ventilen har 45 graders tätningsyta medans sätet oftast har 46 grader och det är den vinkelskillnaden som gör att ventilen blir tät efter ett tag utan att vara inslipade från fabrik (vilket inga ventiler är).

#Olsson# skrev:
Har bara lite svårt att tänka mig otäta insugsventiler från fabrik. Eller så är det just det som är normalt. :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top