Försäljningstrick? Formel1-bensin?

Sören skrev:
Problemet i detta resonemang är ju dock att om du inte tillför energi i någon form så kommer kroppen att sänka förbrukningen då den själv känner av att den går in i ett svältläge. Vidare kommer kroppskompositionen förändras så att andelen kroppsfett ökar i förhållande till muskelmassan vilket ger till följd att du blir "fetare" trots att du går ned i vikt. Den minskade muskelmassan ger då den onda cirkeln att fettförbränningen minskar ytterligare osv.
Så visst kommer du att gå ned i vikt men den matematiska formeln kommer inte att fungera som mätstock, framförallt när man kommer att befinna sig i ett läge där kroppen lägger sig på basal energiförbrukning (500 - 1.200 kcal / dygn) för ren överlevnad.

...på tal om hojar och bensin ...

Som sagt, förbränningen skiljer sig fr kropp till kropp. Jag ska inte utse mig själv till bantningsprofet, jag vet bara vad jag själv gjorde och det var INTE att lägga på mig fett och förbränna muskelmassa.

Med tändning och soppa inställt för den högre oktanhalten går bilen bättre.
Detta är ju kanon för de med vässade fordon, framförallt med turbo som vill ha extra pulver eller ha större säkerhet mot spikningar.
Sedan kommer ju som sagt många svenssons(Kalle 18år) tanka det bara för att, i brist på bättre vetande.

Eftersom bensintillsatserna på sin höjd numera får vara MTBE eller etanol (och inte längre toulen, xylen eller andra aromatiska kolväten) kan en 1/2 liters flaska oktanbooster möjligen höja en tank 98 oktan till 98.1. Det rör sig om decimalpunkter i oktanhöjningen. Märker man någon skillnad på 0.1? Möjligen om man verkligen vill märka en skillnad.

Vad som KAN hända är att dieseln/fotogenet i "oktanboostern" löser upp avlagringar på bränslespridarna och därmed ger återställd/normal effekt. Även kokset i förbränningsutrymmet kan minska något med lite diesel i bensinen.

Jag kör bilarna på 95 och hojarna på 20% AG's RF102 och 80% E85.

Daddy skrev:
Jag tror absolut på detta.
För några år sen ägde jag en gammal sierra.
Den testade jag att hälla ner "oktan boost" i, köpt på statoil
Det blev en väldigt märkbar skillnad. Jag provade detta vid flera tillfällen med samma resultat.
Frågan är bara om skillnaden är så otroligt märkbar från 98 till 99 oktan.

andersbrink skrev:
Jag kör...hojarna på 20% AG's RF102 och 80% E85.
Dina tävlingshojar? Intressant, vad är bakgrunden till detta, varför just dessa två och den relationen? Vad bytte du från? Har du fått justera några inställningar för bytet? Blev det någon märkbar skillnad? Berätta mer.

Det går inte att justera upp tomgången högt nog med 100% E85 i mina CV34'or så de måste fettas upp med lite vanlig soppa. Trottelnålarna höjda maximalt på nålen med en extra 1 mm spacer under nålen. Lågfart 42.5 -> 47.5. Högfart från 130->142.5 (uträknade 147.5 blev för fett i verkligheten). Lite bråkig tomgång när den är kall bara, det är allt.

Teddy skrev:
Dina tävlingshojar? Intressant, vad är bakgrunden till detta, varför just dessa två och den relationen? Vad bytte du från? Har du fått justera några inställningar för bytet? Blev det någon märkbar skillnad? Berätta mer.

KalleNorton skrev:
:klappar

Shell skulle kunna hälla vanlig 95 oktanig bensin i pumparna och säga att det är en jättebra 99 oktanig bensin, folk skulle ändå säga att bilen/hojen gick bättre med den soppan. Vill man tro att hojen går bättre, gör den oftast det. Tror man.

Folk med lite vassare bilar skulle garanterat märka skillnad.

på min bil är det en oerhörd skillnad mellan 95 och 98 oktan, jag säger iofs inte att jag skulle märka skillnaden mellan 98 och 99, men mellan 95 och 99 - hur lätt som helst.

Folk som aldrig sysslat med motortrimmning och överladdning har ofta lite svårt att förstå vilken enorm skillnad det är med olika oktantal.

GlennB skrev:
Folk med lite vassare bilar skulle garanterat märka skillnad.

på min bil är det en oerhörd skillnad mellan 95 och 98 oktan, jag säger iofs inte att jag skulle märka skillnaden mellan 98 och 99, men mellan 95 och 99 - hur lätt som helst.

Folk som aldrig sysslat med motortrimmning och överladdning har ofta lite svårt att förstå vilken enorm skillnad det är med olika oktantal.

Du utelämnar det viktiga - att det förutsätter en knacksensor och elektronik som kan optimera tändningen efter bränslet/knackningarna - som t.ex. hojar _inte_ kan. Idag finns det ingen standardhoj som kräver 99 oktan. 98 oktan funkar alldeles utmärkt upp till 13.5:1 i kompression med en modern vattenkyld motor. En luft/olje upp till max 12:1.

BMW R90s skrev:
I Sverige blandas etanol i soppan.
Kanske därför man upplever en effektökning på tysk bensin.

jag skulle gärna vilja höra ditt resonemang om varför den i sverige 5% iga etanolinblandningen skulle ge lägre effekt?

I think not.
snarare tvärt om.

andersbrink skrev:
Du utelämnar det viktiga - att det förutsätter en knacksensor och elektronik som kan optimera tändningen efter bränslet/knackningarna - som t.ex. hojar _inte_ kan. Idag finns det ingen standardhoj som kräver 99 oktan. 98 oktan funkar alldeles utmärkt upp till 13.5:1 i kompression med en modern vattenkyld motor. En luft/olje upp till max 12:1.

Det tog jag å andra sidan upp i ett tidigare inlägg, och turbobilar kan nästan alltid justera om sej själv efterssom dom har knacksensor och helt enkelt backar tändningen när det börjar spika.

Som sagt, jag tankar 95oktan i min GSX1100, men i bilen kommer det inget med mindre än 98 oktan, efterssom jag vet hur enbarmligt dåligt den går på det..

Jgt skrev:
jag skulle gärna vilja höra ditt resonemang om varför den i sverige 5% iga etanolinblandningen skulle ge lägre effekt?

I think not.
snarare tvärt om.
Etanol innehåller mindre energi än bensin.

Denna fråga har inte riktigt med ämnet att göra men om man i vanliga fall kör på 95 oktan och sedan byter till 98 på hojen. Kommer motorn då gå snålare eller fetare eller är det ingen skillnad?

Man kanske skulle testa o se hur hojen går på 98.... :va

Min hojj går märkbart bättre på 98 oktan än 95.
Iofs bara 125 cc (trimmad) och då känns dom flesta ändringarna nog ganska mycket mer än på en r1a etc.

En orginal Volvomotor är optimerad för 98oktanig bensin.
Effekten som Volvo anger är uppmätt med 98oktanig bensin.

Elgasen skrev:
En orginal Volvomotor är optimerad för 98oktanig bensin.
Effekten som Volvo anger är uppmätt med 98oktanig bensin.
98 oktan innehåller inte mer energi än 95 oktan så om inte motorn knackar med 95 (vilket är mycket osannolikt) så ger den heller inte mer effekt med 98. Så länge vi inte pratar turbo då men Volvo har väl bara lättrycksturbo dessutom.

Jgt skrev:
...men hjälper till i förbränningen med sitt syre.

min hoj går bättre med 10% e85 i tanken än utan.

Då är dina förgasare för fett bestyckade för normal handelsbensin. De 8% extra procenten etanol du pytsar i klenar ut blandningen och din motor gå då mer optimalt.

En vanlig personbil med EFI-motor har alltid closed loop vid normal körning men går ur closed loop vid full gas så är bilen mappad för 95/98 oktan kommer den att gå ehemult klent på full gas med etanol iblandat, farligt klent - eftersom den går ur closed loop med pelle i botten.

andersbrink skrev:
Då är dina förgasare för fett bestyckade för normal handelsbensin...
Precis, syre i bensin är att betrakta som begagnade kolväten, de tillför ingen energi.

Man skulle bänkat MC:n med "vanlig" 98 oktanig bränsle, sedan gått över till 99 oktan, kört en tank, fyllt upp och bänkat igen.
Sett om det är någon skillnad på effekt kurvor.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!