Försäljningstrick? Formel1-bensin?

Jåke skrev:
Är det billigare än/samma pris som vanlig 95 oktan? Om inte, varför ska jag då köpa det om det bara ger mig 10 km/h högre toppfart?

Ett sätt att tjäna mer pengar. Annars hade man väl lanserat en bensinersättning?

Det är 50 öre dyrare per liter än vanlig 95 oktanig bensin.

No1 skrev:
Byt bil omgående :tungan då soppan faktiskt ger en bättre förbränning samt mer pulver då man kan optimera motorn bättre än med vanlig pump bensin... :tummenupp
Är det något du själv upplever eller finns det kanske någon test av den aktuella soppan att läsa?

Teddy skrev:
Gissa! Det säljs dietkakor som är gjorda av sågspån. Folk blir friska som nötkärnor av sockerpiller. Jodå, det kommer nog att säljas mängder av "F1-bensin" till människor som tycker den är jättebra utan att ha en aning om verkligheten.

En modern bil med knacksensor *GÅR* bättre med högre oktan, det är ett faktum och inte nåt snakeoil.

Speciellt japanska turboladdade bilar brukar gå bättre iom att japaneserna kan köpa högoktanig soppa, och bilarna därför kan justera om sej efter det.

Jag skulle kunna tänka mej att hälla 99oktanig soppa i bilen, men hojen går precis lika bra på 95 och 98 så då är det ju helt bortlkastat. (Min hoj då, men det är ju en gammal förknasarhistoria)

GlennB skrev:
En modern bil med knacksensor *GÅR* bättre med högre oktan, det är ett faktum...
Givetvis, det är korrekt. Jag kanske var lite fyrkantig i min formulering. Det jag försökte få fram var att det idag redan finns SPECIALprodukter för dessa SPECIALkunder med sina SPECIALfordon. När Shell börjar sälja "Formel1-bensin" börjar det lukta pracka-på-svensson-något-han-inte-behöver. Förr eller senare kommer Gustav i sin Volvo 850 minus turbo att prova lyckan vid F1-pumen som han som så många gånger sett Tjippen stå vid och tanka sin fräcka Subaru Impreza.

shell har i många år tagit fram bränsle till ferraris F1 team så varför skulle det vara bluff? sen lönar det sig inte att tanka högoktanigt bränsle i en normal bruksbil å tro att det ska bli mera åka av! det är på turbomotorer den gör nytta! å då genom att du kan höja laddtrycket eller ändra tändningen med mindre risk för spikning! när denna soppa kommer till shellmacken där jag bor ska jag tanka den :banana

madmagnus skrev:
shell har i många år tagit fram bränsle till ferraris F1 team så varför skulle det vara bluff?

Givetvis är det ingen bluff att soppan har högre oktan men att hävda att den är mer besläktad med F1 soppa än vilken annan grön 98 som helst är bara marknadsföringstjafs. Det skulle leda till ett allt för högt bränslepris om man skulle låta denna soppa rafineras/renas bättre än annan bensin, det shell troligen har gjort är att pytsa i mer av någon oktanhöjande tillsats än vad man har i vanlig 95.

Känner man akut behov av att ha högre oktan bör man istället pytsa i xylene i soppan...

Tankade V-power i min Aero på vägen hem från Sachsenring...jag kände märkbar skillnad...inte så man knäckte nacken men lite rappare.

No1 skrev:
Byt bil omgående :tungan då soppan faktiskt ger en bättre förbränning samt mer pulver då man kan optimera motorn bättre än med vanlig pump bensin... :tummenupp

Patrik,
SWT Racing...
Jeg vet at høyre oktan gir bedre forbrenning, men det vil ikke dermed si at V-Power gir dette. Det kan være at jeg følte det sånn, men mener bestemt at bilen min liker seg best på vanlig 98 blyfri. ;)

Kunskap är makt. Kunskap om okunskap kan man tjäna pengar på, vilket Shell gör. Det finns en mening i deras reklamtext som gör att de har ryggen fri och kan slå ifrån sig alla anklagelser om bluff å båg och bedrägeri och det är - "det kan öka effekten", med betoning på "kan".

Teddy skrev:
Gissa! Det säljs dietkakor som är gjorda av sågspån. Folk blir friska som nötkärnor av sockerpiller. Jodå, det kommer nog att säljas mängder av "F1-bensin" till människor som tycker den är jättebra utan att ha en aning om verkligheten. Visst kan man säga att det är ett försäljningstrick men hur mycket marknadsföring är inte det? På samma sätt kan man säga att det är en onödig produkt, men hur många sådana finns det inte redan? Om de som tankar tycker F1-bensinen är bra och blir glada av att använda den så allt väl. Nöjd tillverkare, nöjda återförsäljare och nöjda kunder. Sen levede de lyckliga i alla sina dagar.
Vi människor har alltid haft ett behov av magi och oförklarliga fenomen, som vi helst inte ser för kritiskt på , för då faller sannolikheten i det hela och därmed illusionen.
För 1000 år sedan trodde vi på Asagudarna.
För 100 år sedan var det inte många som ifrågasatte guds existens.
Nu är det många som tror att men faktiskt blir frisk av att dricka äpplevinäger, att det är helt nödvändigt att dricka vatten hela tiden även om du inte är törstig eller att du kan banta bort 8 kg övervikt på två veckor.
Eller att din SAAB 900 går bättre på 99 oktan.
Människan som grupp måste på något sätt gilla att bli lurad.

Lord Melchet skrev:
Vi människor har alltid haft ett behov av magi och oförklarliga fenomen, som vi helst inte ser för kritiskt på , för då faller sannolikheten i det hela och därmed illusionen.
För 1000 år sedan trodde vi på Asagudarna.
För 100 år sedan var det inte många som ifrågasatte guds existens.
Nu är det många som tror att men faktiskt blir frisk av att dricka äpplevinäger, att det är helt nödvändigt att dricka vatten hela tiden även om du inte är törstig eller att du kan banta bort 8 kg övervikt på två veckor.
Eller att din SAAB 900 går bättre på 99 oktan.
Människan som grupp måste på något sätt gilla att bli lurad.

Vad/vem är det som säger att man inte kan banta 8 kg på 2 veckor?
Det är en fråga om motivation och förmåga att lägga ner hårt arbete, egenskaper som många överviktiga uppenbarligen saknar.

Soppan? Tja, kanske man skulle testa på onsdagsgazzet i morgon. vem vet, man kanske kan avancera till 0,95:orna :rolleyes:

Jag tror absolut på detta.
För några år sen ägde jag en gammal sierra.
Den testade jag att hälla ner "oktan boost" i, köpt på statoil
Det blev en väldigt märkbar skillnad. Jag provade detta vid flera tillfällen med samma resultat.
Frågan är bara om skillnaden är så otroligt märkbar från 98 till 99 oktan.

KawaZX12r skrev:
Vad/vem är det som säger att man inte kan banta 8 kg på 2 veckor?
Det är en fråga om motivation och förmåga att lägga ner hårt arbete, egenskaper som många överviktiga uppenbarligen saknar.

Soppan? Tja, kanske man skulle testa på onsdagsgazzet i morgon. vem vet, man kanske kan avancera till 0,95:orna :rolleyes:
Jag säger det, efter som jag vet en del om detta.
Du ska få ett exempel:
Utgå från att det är fett som du vill bli av med.
För att bli av med kroppsvikt så måste du förbränna mer än du äter.
Förmodligen vet du inte att det är 9 kcal i ett gram fett och alltså 9000 kcal i ett kilo fett som skall förbrännas, om du då skall bli av med 8 kilo blir det då 8 X 9000 kcal = 56 000 kcal som du ska göra av med, förutom det du äter, under en tidsperiod för att gå ner 8 kg i vikt.

Ok, utgå att du behöver 3000 kcal per dag, det är högt räknat, de flesta behöver betydligt mindre, men det är en enkel siffra att räkna med.

Utgå från att du har en sån enorm förmåga och beslutsamhet att du inte äter något alls på två veckor och sålunda bränner 14 X 3000 kcal = 42 000 kcal,vilket ger en energiskuld på 42 000kcal och en viktnedgång på 4,67 kilo.

Så ligger det till med den saken och naturligtvis kan du gå ner i vikt genom att svettas ut vatten i bastun och att ta laxeringsmedel mm men det handlar ju inte om att bli av med kroppsfett.

Lord Melchet skrev:
Du ska få ett exempel:
Förmodligen vet du inte att det är 9 kcal i ett gram fett och alltså 9000 kcal i ett kilo fett som skall förbrännas, om du då skall bli av med 8 kilo blir det då 8 X 9000 kcal = 56 000 kcal som du ska göra av med, förutom det du äter, under en tidsperiod för att gå ner 8 kg i vikt.

Ok, utgå att du behöver 3000 kcal per dag, det är högt räknat, de flesta behöver betydligt mindre, men det är en enkel siffra att räkna med.

Utgå från att du har en sån enorm förmåga och beslutsamhet att du inte äter något alls på två veckor och sålunda bränner 14 X 3000 kcal = 42 000 kcal,vilket ger en energiskuld på 42 000kcal och en viktnedgång på 4,67 kilo.

Så ligger det till med den saken och naturligtvis kan du gå ner i vikt genom att svettas ut vatten i bastun och att ta laxeringsmedel mm men det handlar ju inte om att bli av med kroppsfett.

Allt är så rätt så, och det där med motivation och förmåga att lägga ner hårt arbete är just vad som krävs för att bränna betydligt MER än 3000 / dygn.
Lycka till med bantningen :tungan
Passar du då på att inta lite färre kalorier så KAN du klara det. Själv kapade jag exakt 16 kilo på 2 månader vintern -00. Gick från 97 till 81 kg. De 81 kilona har jag legat på sedan dess.

Kanske det går fortare om man tankar 99 oktan och kör dubbla pass på onsdagsgazzet :hihi

Lord Melchet skrev:
Du ska få ett exempel:

Allt är så rätt så, och det där med motivation och förmåga att lägga ner hårt arbete är just vad som krävs för att bränna betydligt MER än 3000 / dygn.
Lycka till med bantningen :tungan
Passar du då på att inta lite färre kalorier så KAN du klara det. Själv kapade jag exakt 16 kilo på 2 månader vintern -00. Gick från 97 till 81 kg. De 81 kilona har jag legat på sedan dess. Men man måste komma ihåg att vissa bränner mer än andra så det kan ju vara lite individuellt.

Kanske det går fortare om man tankar 99 oktan och kör dubbla pass på onsdagsgazzet :hihi

Lord Melchet skrev:

Problemet i detta resonemang är ju dock att om du inte tillför energi i någon form så kommer kroppen att sänka förbrukningen då den själv känner av att den går in i ett svältläge. Vidare kommer kroppskompositionen förändras så att andelen kroppsfett ökar i förhållande till muskelmassan vilket ger till följd att du blir "fetare" trots att du går ned i vikt. Den minskade muskelmassan ger då den onda cirkeln att fettförbränningen minskar ytterligare osv.
Så visst kommer du att gå ned i vikt men den matematiska formeln kommer inte att fungera som mätstock, framförallt när man kommer att befinna sig i ett läge där kroppen lägger sig på basal energiförbrukning (500 - 1.200 kcal / dygn) för ren överlevnad.

...på tal om hojar och bensin ...

andersbrink skrev:
Kunskap är makt. Kunskap om okunskap kan man tjäna pengar på, vilket Shell gör. Det finns en mening i deras reklamtext som gör att de har ryggen fri och kan slå ifrån sig alla anklagelser om bluff å båg och bedrägeri och det är - "det kan öka effekten", med betoning på "kan".
:klappar

Shell skulle kunna hälla vanlig 95 oktanig bensin i pumparna och säga att det är en jättebra 99 oktanig bensin, folk skulle ändå säga att bilen/hojen gick bättre med den soppan. Vill man tro att hojen går bättre, gör den oftast det. Tror man.

Last edited:
Jag tankade skiten för nån vecka sen... killen i kassan sa att det skulle bli världens skillnad... Jag trodde det var vanlig 98 för det var den pumpen jag tog..

Och det vart det... hojen fick minst 100 häst till... :tungan

Jag tror det e en knappt märkbar skillnad...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman